Floresco - Florencio 1

Miaa

Trådstartare
Jag har flera gånger funderat på varför man väljer Florencio istället för Floresco .

Ekonomiskt ? Bättre dräktighet ? Bättre nedärvhet ? Psyke ? osv

Har flertal gånger funderat på det och vad jag förstått så ger Flerencio litet och är ju inte passande till mitt sto .

Men Floresco har inte någon betäckt med Varför ? .. Vill höra mycket om båda ;)


Mia
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Jag har ju betäckt med Florencio i år och visst kikade jag på Floresco också. För mig så föll han på att det var FAI, jag hade ny märr som jag inte visste hur hon funkade och vågade inte FAI. Dessutom så har jag inte sett så himla många Floresco-avkommor och hade inte detta att gå på. I mitt personliga fall så är märren efter Rubinstein och avkomman skulle då bli linjeavlad på Rosenkavalier. Jag vill gärna se vad hon lämnar först innan jag vågar mig på något sådant.

Sen är det väl inte säkert att Florencio lämnar litet, visst risken finns ju och man ska naturligtvis tänka på vilket sto man tar till honom. Mitt sto har tidigare lämnat avkommor upp emot och över 170 cm så jag tar den chansen. Det finns inget litet bakom henne inom de närmasta generationerna iaf.

Florencio nedärver bra lynne, ridbarhet, en härlig mekanik och lämnar ofta ädlare än vad han själv är. Han har tävlat ganska intensivt (svår klass i år!) med bra resultat och ändå funkat bra på semin med bra dräktighet. Så har jag också sett en hel del bra med kombinationen Florencio I- Rubinstein, så det är iaf anledningarna till att jag valde honom.
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Troligen för att Florencio visat sin nedärvning i flera säsonger både här och utomlands men att man inte hört ett skvatt om Florescos föl. Nedärver Florencio förresten litet? Har träffat ett par stycken och jag tyckte de var normala i storleken.
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Svarar alla .
Ja jag har fått för mig genom forumet att Florencio att kan ge litet och att man ska tänka på vad man har för sto .

Och eftersom jag har ett litet sto som gett en liten avkomma , och en avkomma som det ser ut som blir 165-170 häst så funderar jag om jag törs chansa på Florencio .

Tycker att han ser väldigt liten ut själv på filmen och att höjden känns som *glädje mätt *:o

Men gillar honom mycket :love:

Vad har ni som använt honom haft för ston och varför inte Floresco ?

Mia
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Har träffat avkommor till båda.

Flera efter Florencio har varit små och ponnybetonade, trodde att en var en New Forest:o fast med bra rörlighet. Har även sett normalstora.
En endaste efter Floresco, hon var rörlig och trevlig i modellen men lite inåttåad i fram.
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Jag är ju en flitig användare av Florencio .:) Vi har betäckt med honom fem gånger totalt på två olika ston.
Första gången använde vi honom då vi var fascinerade av hans rörlighet, ridbarhet och temperament. Vårt Bolerosto som var först ut är MKT typstark och förärver sin typ mycket väl. Förstfödda fölet hos oss blev vi väldigt nöjda med och det var självklart att betäcka om med Florencio.

Stoet ifråga är nu dräktig med Florencio för fjärde gången. Samtliga tre avkommor hittills är allt vi önskat oss och vi vill absolut ha ett stoföl ur den kombinationen. Nu tror jag kanske att just kombinationen med Florencio och vårt sto blev en riktig fullträff och så nära en golden cross man kan tänka sig då man inte kan räkna med att samtliga helsyskon skall hålla samma kvalitet, vilket de hittills gjort för oss.

Vi betäckte även vårt Mastersto med Florencio 2008 och fick i år ett otroligt rörligt hingstföl som dock inte alls har den fantastiska typ som blir resultatet av kombination beskriven ovan.
Här var hingstvalet föranlett av att stoet 2008 lämnat ett superfint hingstföl med enorm gång och elasticitet med Figaro R som far. MEN...han mätte redan som nyfödd 120 cm och är idag 18 månader gammal 170 cm över manken..och alldeles för stor för att kännas rätt för oss. Visserligen är han väldigt ädel och kommer att passa för en 160-ryttare men det är en för stor häst helt enkelt.
Vi ville alltså åt Florestanblodet igen men med en hingst där vi kan ha en chans att inte få en så stor avkomma. Florenciofölet blev betydligt mindre än 08:an och ännu ädlare men på ett annat sätt.
Stoet är ett förhållandevis ädelt sto på 165 cm vars tidigare stoavkommor e. Briar respektive Don Primero inte varit jättestora men heller inte små.

För oss har valet aldrig stått mellan Florencio I och Floresco. Jag har inte på något sätt kunnat hitta eller hört att Floresco skulle ha några slående avelsframgångar någonstans....men jag kan naturligtvis ha fel.
Det ären GP-hingst, vilket är nog så viktigt men som uppfödare är det absolut hingstens nedärvning som är i fokus. Vad gäller Florencio behöver man heller inte göra avkall på prestationer då han också tävlat svår klass och varit otroligt framgångsrik som unghäst.

Nej som sagt Floresco har aldrig varit något alternativ, vilket däremot , Fidermark och hans son Fidertanz och några andra bärare av Florestanblod varit och är. Hingstar som i likhet med Florencio verkligen bevisat sin förärvning genom att år efter år lämna godkända hingstar och andra fantastiska avkommor.

Jag TROR att man till Florencio (för att få maximal utdelning) behöver ett sto med lite storlek, gärna lite linjer och med resning. Av det jag sett lämnar Florencio lite ojämnt i storlek och det finns en hel del avkommor av det mindre slaget samtidigt som det finns flera riktigt stora.

Våra två ston är sådana att vi inte vill ha hingstar som nedärver för stort och med Florencio har samtliga avkommor blivit av den storlek vi önskar d v s beräknad vuxenhöjd på 168-170 cm.

Alltså..för att sammanfatta en lång historia..:))
Floresco har aldrig varit något alternativ då det långt ifrån räcker att hingsten har det eftertraktade fadersblodet eller framstående tävlingsprestationer utan för oss är det absolut resultaten i aveln som är det viktiga och där känns det inte som om hingstarna Du frågar om spelar i samma liga.
Detta kan naturligtvis bero på att Floresco p g a tävling inte verkat så mycket i avel.
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Apråpå Fidertanz så har vi i stallet ett årsföl efter honom ue Don Romantic som rör sig helt fantastiskt och är ädel i typen!
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Vad roligt att höra!! Jag har sett så många superfina föl efter honom att jag snart helt enkelt inte kan låta bli att använda honom..:))
Så..när vi fått vårt Florenciosto så är han absout en superkandidat till vårt Bolerosto..:)
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Hon är så där WOW att man inte kan släppa henne med blicken när hon är i rörelse!
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Står en sån liten tjej i grannens hage också !

Otroligt fin ! Rörlig, snygg - ja alltihop
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Jag har hört att Fidertanz ger lågställt men att de som betäckt med honom har fått fram mycket trevliga hästar som rör sig fantastiskt så att det inte gör så mycket. Även hört att Floresco är lågställd.
 
Sv: Floresco - Florencio 1

Tack Pisan för ditt utförliga svar . Det är ungefär så jag har själv har tänkt om Florencio . och därav varit inne på Floreco istället ,men vet inget om honom och man hör inget och därför börjar jag undra vad som är *fel typ* eftersom alla väljer Florencio .

Tack för era erfarenheter ni andra.

Mia
 
Är också intresserad av att veta, haft span på hingsten länge. Vilken typ av ston bör han användas till? Verkar vara lite ojämnt med både storlek och typ, om man ska utgå från vad som skrivs i den här tråden.
 
Väcker liv i en gammal tråd med en fråga om Florencio. Hur upplever ni att benstället och hovarna blivit på era Florencioavkommor?

En vän har 4-5 st avkommor efter Florencio.
De är alla fina i benen, rätt benställning och hovarna är också bra. Ingen av dem är små. Från 166-170+ är dom allihopa. Rör sig trevligt, fint psyke, lite nerv men inte så det blir på fel sätt.
 
En vän har 4-5 st avkommor efter Florencio.
De är alla fina i benen, rätt benställning och hovarna är också bra. Ingen av dem är små. Från 166-170+ är dom allihopa. Rör sig trevligt, fint psyke, lite nerv men inte så det blir på fel sätt.
Kommer de ur samma möderne eller är de undan olika ston?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: tuaphua
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
387
Senast: Fideli
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp