Flugridtäcke

Ia*

Trådstartare
Hittar ingen ny tråd om flugridtäcke. Hoppas jag inte missat någon...

Vad säger ni om flugridtäcke? Bra eller dåligt? Funkar de? Vilka är bäst i passform och funktion?
 
Jag har Rambo med vamoose. Jag älskar det, toppen passform, strl M till 140 häst.

Min häst har mer täcke på sommaren än han har på vintern på grund av myggen. Det är en plåga att rida ut på honom i myggskogar, han försöker trava iväg och kan absolut inte stå still och vänta in sällskapet (som inte har myggpanik) med täcket och flugsprej i skrevet håller han sig lugn :love:
 
Jag har ett gammalt från hööks som är två delat, ett ländtäcke och ett halstäcke, och du slipper ju insekter på rumpa och hals, men under magen kommer insekterna åt, så där får man spraya...
Försökte mig på ridvarianten som är ett helt täcke, men min häst är inte skapt för det, han är liksom för lång manken och framåt eller för kort manken och bakåt, så det tvådelade passar oss bäst med lite justering, har satt resår i spännena mellan täckena.
Från början red jag i hans vanliga insektstäcke, men utan att knäppa halsen och vek upp magplattan (och satt på den), men som tur var har jag sykunnig mamma, så hon har gjort magplattan avtagbar + möjlighet till att kunna förlänga den, så jag ska nog kunna rida i det täcket också
 
Har haft Hööks jättebilliga tvådelade samt har nu Amigo fly rider (också tvådelat). Underbar uppfinning och skulle inte vilja vara utan det - inte hästen heller.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tycker det funkar jättebra! Tror även det har viss psykologisk effekt på hästarna. Då mina ofta slappnar av bara man lägger på täcket.

Jag har i olika varianter till alla jag rider Jacson, Amigo, hööks mfl. Gillar nog smugit bäst men skulle vilja ha lite tjockare tyg. Funderar på att köpa bucas eller Rambo till lillgrabben om han behöver ett eget i sommar.
 
*sista*

Är era nylonfodrade i bogen och om inte, skaver de?
Funkar de (tvådelade)att ha på sadel med singelkåpa? Hålen för sadeln ser så små ut på alla modeller...
 
*sista*

Är era nylonfodrade i bogen och om inte, skaver de?
Funkar de (tvådelade)att ha på sadel med singelkåpa? Hålen för sadeln ser så små ut på alla modeller...
Rambo är nylonfodrade i bog. Jag hade önskat det även över manen men häst har det ju inte på så länge så det är ingen fara. Sadelhålet är väldigt rymligt tycker jag.
 
Rambo är nylonfodrade i bog. Jag hade önskat det även över manen men häst har det ju inte på så länge så det är ingen fara. Sadelhålet är väldigt rymligt tycker jag.
Någon som vet om Bucas har lika grovt tyg i sina som de zebrarandiga 'vanliga' Bucas? Och nylon?
 
Jag tycker Amigo Flyrider är stort i storlek, mitt hbl på har 145 i täcken, har L i flugridtäcket, men det är på tok för stort. Kan vara bra att veta vid köp:)
 
Har flugridtäcke från NISCH-Häst och tycker det är ett bra budgetalternativ, funkade fint i tallskog/skog med miljoner hästflugor + hjorthornsolje-spray gjorde att vi kunde rida nästintill flugfritt. Plus nät under hjälmen ;)
 
Jag tycker Amigo Flyrider är stort i storlek, mitt hbl på har 145 i täcken, har L i flugridtäcket, men det är på tok för stort. Kan vara bra att veta vid köp:)

Jag tycker tvärtom så det är risk att det varierar mellan exemplaren?. Jag fick köpa xl i amigo flyrider. Har storlek 145 i Rambo och amigo täcken.
 
Jag tycker Amigo Flyrider är stort i storlek, mitt hbl på har 145 i täcken, har L i flugridtäcket, men det är på tok för stort. Kan vara bra att veta vid köp:)
Jag tycker tvärtom så det är risk att det varierar mellan exemplaren?. Jag fick köpa xl i amigo flyrider. Har storlek 145 i Rambo och amigo täcken.
Jag beställde ett i strl L igår. Får se om hästen drunknar i det då... hon har alltid passat i 135 från bucas men har breddat sig de senaste åren så nu är hon nog mer en 140. Var lite rädd för att M skulle bli för litet. Vi får se, hellre för stort än för litet...
 
Jag beställde ett i strl L igår. Får se om hästen drunknar i det då... hon har alltid passat i 135 från bucas men har breddat sig de senaste åren så nu är hon nog mer en 140. Var lite rädd för att M skulle bli för litet. Vi får se, hellre för stort än för litet...
Spännande att se om det passar. Min 140 häst har M i Rambo flyrider, det är perfekt.
 
Har efter att ha läst här beställt ett Bucas (utan zebramönstret). Ni som provat det hur upplever ni storleken?
"Alla" andra ÅF jag hittade anger storleken i cm men Horze (där det var billigast) skriver "förstås" i bokstäver istället. Chansade och beställde ett M, då fröken har hyfsat lång hals. I Horsewears "vanliga" täcken drar hon 130cm, i allmänhet köper jag 130-135cm till henne (125 är i regel för kort).

Jag hade ett Amigo till min förra häst ett tag. Helt OK, hästen gillade det även om passformen inte var optimal för honom i halsen (125-130 i täcken, men med en rätt så rejäl hals). Hade önskat lite längre hals, precis som på motsvarande flugtäcke för hagen. Nylonfodringen i bogen ger jag inte mycket för (kommer inte ihåg den detaljen på ridtäcket, men på flugtäcket för hagen gav det upp ganska tidigt...). Rymligt hål för sadeln.

Valde ett Bucas nu eftersom jag föredrar det tyget framför det som är i Amigo. Vi har stickande insekter i alla storlekar här och jag inbillar mig att Bucas tyg ska stå emot snäppet bättre än Amigos, som är mer "håligt".
 
Vet inte hur bra ni ser, men sadeln på bild är en 17,5" och det var gott om plats kvar bakom sadeln i "hålet".

dsc_0012_207576828.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Entourage
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: SiZo
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
813
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp