Flugtäcke

cactuspower

Trådstartare
Jag överväger och köpa ett täcke till min häst som skyddar henne (eller åtminstone som skonar) när det gäller div. insekter. Vill dock gärna ha ett som ändå är relativt lätt och luftigt! Finns det att få tag på? Som gärna får kosta max en tusenlapp.. och samt då är av bra kvalité.

Har lagt ut så mycket pengar på div. flugmedel etc. nu och är så trött på att inte hittat något som hjälper. Så fort det dessutom har kommit en liten rengskur så är ju medlet dessutom väck på direkten och då känns det ju lite meningslöst, när man precis stått och öst på massa dyrt medel som ändå inte har någon verkan. :crazy:.
Överväger därför att investera i ett täcke i ställe.
 
Sv: Flugtäcke

Vi har köpt B*rjes flugtäcken (det billigare) och de fungerar jättebra. Det ena är att de får lite skav på ena bogspetsen. Men hästarna verkar nöjda med att slippa flugorna.
 
Sv: Flugtäcke

Jag har också Börjes täcke, det billigare. Helt suveränt. Hade Hööks ljusblå förra sommaren och det är uselt. Skulle aldrig rekommendera någon att köpa det. Börjestäcket sitter bra och skyddar bra. Inga insekter biter igenom.
 
Sv: Flugtäcke

Jag letar också efter ett sådant som inte är så tjockt och varmt, kanske lite nätaktigt fast lite kraftigare. Har hittills kommit fram till ett Mark Todd som kändes väldigt bra, ska känna på det mer i Falsterbo och prova det. Kostar ca 800-900 tror jag. Har gjort en tråd om det:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=680352
 
Sv: Flugtäcke

Precis! Vi verkar vara ute efter samma typ av täcke..

Jag såg att Mantorps Travshop hade ett flugtäcke som var prisnedsatt just nu, kostade drygt 700:- och då var det med magplatta och hals på. Tänke höra lite närmare vad det är för ett täcke..


Är annars lite nyfiken på de från Shires ?
Någon som vet hur de är ?


Mark Todd kan ju också vara av intresse. Har dock inte möjlighet att prova något täcke just nu, och jag är inte så sugen på att beställa ytterliggare ett till täcke om jag ska vara ärlig...
 
Sv: Flugtäcke

Jo, så sant så. :) Har faktiskt läst igenom en del gamla trådar också, dock så skapade jag en ny tråd ändå, mest för jag tänkte kolla om folk som köpte nya täcken för säsongen har testat de ännu samt att jag ville veta vad dom tyckte om dom. Om dom hållt bra etc.
 
Sv: Flugtäcke

Min pålla har ett Horseware Amigo Bug Rug på sig om dagarna och det sitter bra på henne och funkar finfint också. Kostar 600:- på Granng*rden. :)
 
Sv: Flugtäcke

Mitrolle skrev:
Vi har köpt B*rjes flugtäcken (det billigare) och de fungerar jättebra. Det ena är att de får lite skav på ena bogspetsen. Men hästarna verkar nöjda med att slippa flugorna.

Prova att köpa en storlek större för det tänker jag göra. Dom är små i storlekarna. Annars kan du göra som jag har gjort tillsvidare och sätt ett bogskydd under. Inet skav mera. :rofl:
 
Sv: Flugtäcke

En tjej som köpt Börjes täcket (billiga) har haft det i 3 år inte ett enda hål eller lagning har det. :rofl:
 
Sv: Flugtäcke

Arrow har Rambo Dustbuster men det kostar ju lite mer. men köpte ett flugtäcke från mark todd i dag, med hals och mage, har bara provat det men verkade jättebra! Kostade 700.
 
Sv: Flugtäcke

Hur är de i storlek och passform? Min dam är ju lite rejälare i modellen samt bred över bogen. Är det lätt och luftigt? Hon måste nämligen kunna ha det dygnet runt sen också eftersom dom går ute hela tiden nu..
 
Sv: Flugtäcke

Men enligt de uppgifter jag har hittat ligger ju ett Dustbuster på ca 750:- , eller? Vad gav du för ditt ? :confused: Maxpriset för mig är max 1000 spänn känns det som.. Tycker Dustbuster ser trevligt ut men min häst behöver även ha ett halstäcke nu när hon går ute så pass mycket, alla mygg, knott etc. trivs utmärkt i denna väderleken och hästarna går dessutom ganska så nära in på en å som finns i deras hage och min häst har blivit rejält utsatt ffa. på bogen och halsen och behöver därför ha ett flugtäcke med helhals på..
 
Sv: Flugtäcke

Mina har redan 155 på täckena och lillhästen skulle drunkna i halsen om jag hade större, vet inte ens om det finns större än 155 cm!
 
Sv: Flugtäcke

under två månader har min häst varit helt oberrörd till idag, han har galopperat som en stolle i hagen för att bli kvitt djuren o höll på att springa över mig när jag ledde honom :crazy: slutade med att han hamnade i stallet. Så det är dags för ett flugtäcke, ska till travshopen o dra o slita lite i deras billiga o så om det kanske vaa ngt, annars lutar det åt ett rambo dustbuster.
 
Sv: Flugtäcke

Dustbustern finns med hals också. Men köp inte det!!!! Det är perfekt att ha innan/på tävling men det är uselt att ha i hagen. Har både med och utan hals och de sitter inte alls bra på mina. Dessutom är de väldigt känsliga och de blir lätt småhål och "uppruggat" om det fastnar i ngn kardborre. Det sitter väldigt tajt och hur skönt är det när det är såhär varmt ute? Jag skulle nog köpa ett Amigo istället, det är mycket tunnare än alla Rambo flugtäckena.
 
Sv: Flugtäcke

men dom här flug-täckena, typ nät, de kan väl inte avhjälpa mot insekter som biter?
 
Sv: Flugtäcke

Hunter skrev:
men dom här flug-täckena, typ nät, de kan väl inte avhjälpa mot insekter som biter?

Det är mycket finmaskigt nät utan hål, inte som Dustbustern som är mer som en tjock väv... Men självklart får det inte vara för tunnt.
 

Liknande trådar

Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 636
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp