Flyga med hund i kabinen,hjälp!

whippetzilla

Trådstartare
Min inköpta väska som är tänkt att användas imorgon när vi ska flyga hem med vår valp är för hög! Måtten på paketet stämmer inte och nu står det jag med en väska som är 4cm för hög. Den är dessutom helt oflexibel och går alltså inte att pressa ihop alls.
Är rädd att bli nekad ombordstigning imorgon.
Hur stränga är de med höjdmåttet? Går det ens att få in en för stor väskan under sätet framför? Vi flyger med Malmö aviation.
 
Kan du åka till en affär och köpa en annan väska? Alternativt chansa och hoppas att de inte mäter, eller om de gör det, fråga om de kan ha överseende med dessa centimetrar. Hur långt flyger du? Är det byten?
 
Problemet är att väskan inte rymms fysiskt under sätet framför (jag har en väska som är 1cm över höjdmåttet och det är verkligen på gränsen när jag åkt att den rymms) Vissa är VÄLDIGT stränga med att väskan ska in där vid start och landning.

Skulle åka och köpa en ny väska för säkerhetsskull.
 
Jag flyger SAS med min hund ibland och de har aldrig tittat på väskan - men det beror helt på personen som sköter incheckningen. Min väska är någon centimeter över måttet och ryms hur bra som helst under sätet framför - dock är den lik en Sherpa-bag och mjuk + ihopvikbar i ena änden.
Risken finns att de mäter. Det är tyvärr inte första gången jag hör om en väska som är något större än vad förpackningen anger... Om du har möjlighet att köpa en ny skulle jag nog också råda till det.
 
Min väska är många centimeter för stor och det är inga problem. Har flugit minst 20 ggr med SAS och Lufthansa senaste 6 åren och det är lugnt. Har även haft hund som varit för stor så jag tycker att du kan ta det lugnt.
 
Min väska är många centimeter för stor och det är inga problem. Har flugit minst 20 ggr med SAS och Lufthansa senaste 6 åren och det är lugnt. Har även haft hund som varit för stor så jag tycker att du kan ta det lugnt.

Tilläggas är att man får trycka ner väskans ände och sedan skjuta den delen under stolen framför, resten av väskan har man sedan mellan benen. Min väska är säkert 2-3 cm för hög.
 
Köp en mjuk väska, så är det inga problem. Har rest även med hård väska som var något för hög, och den var ett helsike att trycka ihop tillräckligt för att få in under sätet....
 
Väskan är mjuk men det är som en ram runt kanterna som är stenhård och inte går att trycka ner en millimeter.
Jag ska flyga mellan Malmö och Stockholm,en resa på 50min ca.
Nåja,det får bära eller brista. Finns iallafall tågbiljetter kvar hela morgondagen så i värsta fall får vi ta tåget om vi inte kommer ombord.
Tack för alla svar!
 
Det gick jättebra. Tjejen vid incheckninggsdisken tittade länge på väskan och jag hann ju bli helt kallsvettig men jodå,den fick komma med. Dock gick den inte under sätet så man bör absolut inte ha väskor som är större än maxmåttet.
Men nu är vi hemma och det är helt underbart!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 715
Senast: super
·
Hundhälsa hej! Jag ska flyga med min 10-veckors vit herdehund valp nästa vecka genom Sverige. Det kommer innebära ett byte för oss men med samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 281
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag ska flyga från Malmö till Stockholm på fredag och är inte en van flygare, så jag har inte riktigt koll på det här med handbagage...
Svar
12
· Visningar
5 327
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp