Bukefalos 28 år!

Flyga/vara utomlands med hund

G

Gelatin

Jag funderar på att resa iväg på en längre resa (vandra och jobba) och vill ha med min älskade hund och undrar därför lite saker.


Vad för regler gäller för hund inom EU (vaccin m.m.)?
Utanför EU?


Flyga med hund, vad gäller det?
Min hund väger 13 kg och är 38 cm hög(liten cockerspaniel). jag antar att det inte går att ta som handbagage?
Finns det ingen möjlighet att man kan flyga ihop?
Min hund skulle få panik av att vara instängd i ett lastutrymme, han skulle verkligen inte klara av det. Funderade på lugnande men känns som att han skulle må sämre av det.
Funderade på båt men till t.ex. Frankrike tar det en evighet och han har ingenstans att gå ut och uträtta sina behov och han skulle säkert må jättedåligt.

Finns det inga hundvänliga flyg?
Jag har möjlighet att lämna honom hemma men jag vill verkligen inte lämna honom under så lång tid (1-2 år).
Detta är en hund som älskar att vara med och se saker, han har redan rest mycket inom Sveriga och Norge och han älskar det. Han är som lyckligast då han får vara med och se nya saker, riktigt lyser om honom och man ser riktigt hur glad han är :love:.
Men det är väl just resan med flyget, han skulle må så otroligt dåligt över att vara instängd i ett lastutrymme i en liten bur.
Väl i landet antar jag att det är okej om hunden har pass och alla nödvändiga vaccinationer?





Någon som haft med hund utomlands?
Vart?
Hur var det?
Hur gick flygresan?




Hoppas verkligen jag kan få många svar så jag kan förverkliga min dröm med att resa med min hund. :love:
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Tack för hemsidorna!


Är det inte någon som har lite egna erfarenheter?
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Hej !

Jag kan kanske inte svara på exakt dina frågor men kan berätta lite om mina erfarenheter av att resa och bo i Europa har dock ej rest längre och ej med Flyg.

Så du får väl söka vidare. Vet att ex skådisar flyger med hundar ofta.

Tyvärr stora hundar måste nog flyga i bagaget eller nåt bara små hundar får flyga inne tror jag men var gränsen går vet ej kanske du klarar dig? eller inte det kan du väl ringa flyget och fråga bara.
kan det vara olika med olika flygbolag ?? vet ej

Angående vaccineringar för rabies bla räkna med ett halvår från första sprutan till sista detaljerna är klara. Det kan kanske gå lite fortare också. Man ska va noga med att få in alla data i passet ex från blodprov på rabiesvaccin . Utanför Europa kanske annat vaccin bahövs också....

Det jag kan säga är att man ska akta sig för alla fästingsjukdomar dom är grymt lömska.

Du bör se till att ha riktigt bra skydd för detta på hunden ett antal veckor innan utresa. Skulle hunden ändå bli sjuk så gå till veterinär direkt. Vår hund blev sjuk vi hade inte sett några fästingar i markerna men det hände ändå. (Vi hade tolkat infot från veterinären i Sverige mm att dessa sjukdomar fanns länge söderut än vi skulle men de finns redan i ex Holland och Tyskland visade det sig. Vi har kontaktat jordbruksverket angående den infon hoppas det är tydligare nu och än mer uppdaterat.)

Angående smitttan på hunden utomlands.
Vi gick till veterinär och denna sa vänta och se. Vi gick vidare och fick hjälp av homeopat, samt en svensk firma som säljer utomlands med hemleverenser av diverse bra grejer för att ta dö på fästing ex och smitta. Sen hittade vi en annan veterinär som är homeopat och akupunktör också. Med all denna hjälp blev hunden avparatiserad och frisk. Hon är pigg och glad i dag.

Vi fick tvätta massor av kläder med tea tree och spraya soffor kläder mattor etc alla hundens grejer fick vi tvätta och spraya med medel vi köpt från den svenska firman. Det finns flera olika sprayer på affären också. Samt så klart hunden fick badas och sprayas vi tog schampoo från den svenska firman för att ta bort smitta.

Det har sen funkat bra. Men vi fick medecinera med bla homeopatisk medecin utskriven av veterinären mm i flera veckor.

Vi har en pingla på hunden med homeopatisk verkan som stöter bort fästing som vi köpt hos veterinären .Vi har sprayer rätt starka som tar död på parasiter etc och som håller undan nu när hon är i trädgården.

Hon får går lös i bergen på hög höjd där det är betydligt bättre på denna punkten alltså relativt fästingfritt.

I högt gräs samt i högriskområden måste man vara otroligt försiktig även om du har medel och halsband starka såna medel på kan du kanske behöva spraya hunden samt som vi avparatisera med örter och homeopatmedel det får man nog vara lite förebyggande med tror jag.

I vissa områden är det kanske bäst med asfaltspromenader eller i alla fall riktigt starka medel. Hör dig för hur mycket medlen verkligen tar.

Visitera hunden under tassar på huvud etc.

Vår hund visar att vi ska titta ibland hon håller då upp tassen huvudet etc länge länge tills ljuset går upp för matte och så tittar man och visst det satt en fästing där ex en gång under tassen.

Många reser med sina hundar och det går bra.

Vi har rest med biltåg från Hamburg gick jättebra. Lite dåligt skyltat var stationen men vi hittade den till slut.

Vi har rest med katt också med biltåg tillsammans med hunden gick också bra.

Att ha bra medel och kolla att alla detaljer från veterinär är med i passet och inte lita på bara en uppgift om hunden blir allvarligt sjuk i alla fall inte en som säger vänta och se utan be om en åsikt till från en annan veterinär och kanske ta hjälp av homeopat blir då denna summering.

CarinaMargret.
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Jo man kan ju ta lugnande för hunden så klart om den ska flyga men kolla på nätet lite mer om det.

vi gav katten lite bachdroppar på tåget ex. Fråga veterinär vad dom tror om lugnande medel. Du får fundera hur du känner.

Jag ville inte flyga med min hund i bagaget kanske det skulle gå om hon fick lugnande men vi har inte varit i den situationen så vi har inte behövt ta ställning till detta.

CarinaMargret
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Jag kom på att jag läst om folk som tågluffat med hund i nån utvav hundtidningarna det verkade ha funkat bra för dem
man får kolla vilka tåg som man kan ta med hunden på bara.
CarinaMargret
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Hej

Jag har själv köpt en valp i England och ska flyga hem henne om ca en vecka. Har kollat massa info om flygbolag mm.

Jag ska flyga henne med British Airways som för övrigt verkar vara det enda bolag som flyger djur till och från Storbritannien och Irland.

Detta bolaget tar inga djur i kabinen alls men jag vet att många andra gör det. Då brukar det vara en viktgräns på runt 8-10kg beroende på vad bolaget har för handbaggage vikt. Sedan måste djuret kunna få plats under stolen framför så buren får inte vara större än ca 40x25x23 cm. Detta gäller för SAS.

Vissa bolag kräver även t.ex. ett hälsointyg utfärdat av en veterinär tidigast 10 dagar innan resan.

Att resa inom Europa kräver rabiesvaccination och hundpass som de andra redan skrivit, medan från England till Sverige direkt med flyg endast kräver microchip, hundpass och ev. avmaskning mot dvärgbandmask.

Hoppas detta kan ge dig lite mer insikt i hur det kan vara att flyga. Jag kanske kan skriva sedan igen när jag vet hur flygresan har gått och hur min hund klarat det osv.

Mvh Emelie
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Om din hund inte skulle klara av att flyga i en bur i lastutrymmet så får du nog glömma din dröm... tyvärr!
De allra flesta flygbolag som tillåter djur ombord har en viktgräns på 8 kg INKLUSIVE väskan som hunden ska flyg ai. Vissa har en gräns på 10 kg inkl. väska men de är få och det hjälper ju inte dig vars hund väger ganska mkt mer än tillåtet.

Alltså är det bur i lastutrymmet som gäller och det är enligt mig inget man ska utsätta sin hund för mer än nödvändigt (vid t ex en flytt utomlands eller så) inte att den ska resa kors och tvärs över världen alltså.
Vad gäller lugnande så rekommenderas det inte av varken veterinärer eller SJV bl.a. Det kan ha mkt negativa effekter på hunden om t ex effekten går ur tidigare än väntat eller så.

Resa ned bil eller tåg är ju naturligtvis en annan sak för då har du ju hunden med DIG hela tiden.

Vad gäller vaccinationer så är det en procedur på minst 6 månader innan hundne är resklar. I korthet så ska hunden först ha en rabiesspruta och sedan ska den ha en till efter 30 dagar. Efter sista sprutan ska det gå 120 dagar innan det tas ett blodprov för att se om hunden har tillräckliga antikroppar mot rabies. Har den då det så ska du fixa ett pass till hunden och sedan kan du resa.
Vilka länder du kan resa till utan karantän hittar du på SJV:s sida.
Afrika t ex är helt uteslutet, ska du tillbaka till Sverige därifrån så är det karantän utan undantag som gäller.
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Angående tidigare inlägg med hund utomlands och de produkter vi använt. Då det kommit upp en diskussion angående tea tree på ett annat inlägg vill jag säga läs på noga och fråga försäljare etc. Detta är starkt och giftigt i stor mängd och får bara användas utvärtes. Ta alltså reda på hur det ska användas om du vill använda det. Det finns många färdiga proukter för djur sprayer och dyligt för att undvika smitta och insekter fästing mm utomlands man får läsa på noga. Vi har ju använt teatree för att ta död på fästing tex samt tvättat och sprayat textilier mm. Färdiga mildare produkter med bla teatree har vi använt på oss själva och djuren med gott resultat. Det finns dock folk och djur som reagerat med klåda etc och använt det felaktigt tex samt ex på en hund som ex slickat i sig teatree och blivit förgiftad man får alltså va försiktig.
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

*kl*
Vad jag har fått veta så är det inga problem att ta med sig hunden ut ur Sverige men däremot kan det bli oerhört kostsamt att ta med sig den ut. Vad har ni för erfarenhet av detta?
Någon med erfarenhet av att pendla med hunden ofta mellan Sverige och ett land i Europa? Hur blir allt då?
Skulle gärna vilja ha hund, men just nu ser det dystert ut för att jag kommer pendla en del när pyret har kommit av olika orsaker samt det här tävlingserbjudandet jag har fått på min gamla arbetsplats i utlandet. Sambon tycker om djur, men han har sagt att blivande djur i familjen blir på mitt ansvar.
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Puttar på tråden! :cool: Skulle behöva svar hur ni upplever just med regler och hur ni skulle göra om ni skulle behöva pendla ofta till utlandet med hund? Hur fixar man allt?
Vill skaffa hund, men har inte trott att det går med de planer som finns för mig och min familj.
Behöver gärna er hjälp och era svar!
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Att flyga med hund vet jag inte så mycket om, däremot lite mer om hur det är att flyga med katt. Ett EU-pass med alla vaccinationsstämplar är ett måste likaväl som att djuret är id-märkt.

Man tar med djuret som handbagage i kabinen och 8 kg verkar vara en max tillåten vikt. Max.storleken på transportburen kan variera hos olika flygbolag, en del tillåter en fuktsäker transportväska.

Vid start/landning skall allt kunna skjutas in under stolen framför. :confused: Jag förstår att det är pga säkerhetsskäl, men...

Att jämföra med reglerna för hur man reser i USA med små familjemedlemmar typ spädbarn. En transportväska i knät har jag uppfattat som det mest lugnande för min katt när motorerna dånar (man får sitta längst bak i kabinen).

Själva flygresandet går i övrigt väldigt bra. Vid mellanlandningar är det bra ifall djuret kan få göra sina behov men ofta kniper det med plats för sånt. En katt vill dessutom ha relativt lugn och ro kring sina toabestyr.
Tack och lov är siameser läraktiga och kan tränas till att själv gå på en vanlig människotoa, helt hopplöst är det således inte. En vuxenblöja i botten på transportväskan och en ihopfällbar "resetoalett" i miniformat kan komma till användning.

Att kolla reglerna reglerna i förväg och planera resandet därefter är nog det smartaste man kan göra.

En hund som väger 13 kg är utesluten från att få resa i kabinen. En resa i lastutrymmet kan gå väldigt bra ändå för hunden. Både hund- såväl katt har väldigt känsliga öron, därför kan en bättre ljudisolerad bur vara till fördel. Men man får vara väldigt noga med att inte täppa igen lufttillförseln. Jag tror djur hanteras bättre än människors bagage vid i och urlastningen. Finnair verkar ha en vettig policy för resandet med djur.
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Min bror bor och jobbar i Berlin men kommer hem ca 6-7 ggr/år. Det enda han upplever som en nackdel är att han måste bilpendla (Berlin-Sthlm) eftersom hans hund väger 50 kg och flyga är för jobbigt och dyrt med en så stor hund. Sen är det nog inte så kul psykiskt för en hund att flyga ofta heller.
Sen är det ju lite jobbigt det där med att behöva åka till veterinär för att avmaska innan varje resa men men....

Själva regelverket är ju bara jobbigt en gång dvs när man vaccinerar upp hunden osv. Sen när det är gjort är det ju inge krångel. Tror inte tullen ner i Hbg kollat hans papper en endaste gång faktiskt.
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Min pappa och hans fru flyttade till Spanien förra året med vår Mellan Schnauzer. Vi hade många diskussioner om ifall de skulle flyga med honom eller hur de skulle göra. Slutade med att de tog en biltur genom Europa (tog ca 1 vecka, de tog det lugnt) ner till Spanien.

Tänk bara på att innan kolla upp vilka ställen du får ha hund med dig på! (pensionat/hotell)

Det tog ca ½år innan vår hund var klar att resa till Spanien, iom alla vet. koller och att passet ska fixas. Väl där nere var det mycket att tänka på med försäkring, vetrinärer, avmaskningar osv. Men det har funkat bra, han vart lite sjuk i början pga alla omställningar men nu mår han toppenbra! :) Vi använder fästinghalsband (som finns här i sverige också) och det har funkat toppenbra, vad jag vet har han inte haft en enda fästing.

Värt att tänka på, det är sjukt varmt mitt på dagen i de flesta länder! Vår hund går bara ut en promenader på morgonen och sedan två på kvällen. Går inte(!) att gå ut mitt på dagen under sommaren. Han får dessutom bara lite mat varje morgon och mycket mat på kvällen.

Lycka till!
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Jag kommer snart börja resa med mina hundar ibland. Passet och allt är snart fixat...

Min fråga till någon som har rest med hund, hur håller ni er hund lugn när han sitter i buren/transportväskan som är med er i kabinen?

jag vet att 100% så kommer min hund börja gnälla eller skälla av otålighet av att få komma ut, o hur hanterar man det på ett proppfullt flygplan liksom?
 
Sv: Flyga/vara utomlands med hund

Jag kan tyvärr inte alla bestämmelser och regler men vi har ju rest en del med vår tik så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter!
Det har altid gått superbra! Vi har bla: Flygit till Italien, x2 gånger till Spanien och nån gång också åkt båt till Gotland (Hon har dessutom åkt mindre motorbåt och segelbåt)!

Nu låter hon västa bevandrad :banana:.

Hon är en släthårig foxterrier och väger preciiiis på gränsen till vad man får ha på hunden i kabinen ( när vi flög var det 8kg, vet ej nu) vi hade med oss alla papper (vacc intyg: vanligt + rabies) och pass, kennelpapper. Rabies tar ett tag att bli vaccinerad emot i början men sen är det bara att göra om varje år. Sen fick hon avmasknings piller (starka sådanna)! innan, när vi var där (vi fick besöka en lokal vet enl. bestämmelser) + när vi kom hem. Jag bar henne som handbagage i en liten mjuk väska (nuförtiden måste man ha en hård) och hon tyckte det var jättetrevligt, småslumrade på planet och var supernyfiken på flygplatserna. Hon gillar i almänhet att se nya ställen och ha massa människor omkring sig så det gick hur bra som helst på resorna (mest uppskattade hon nog det varma vattnet i havet)!

Båt gick jättesmidigt och vi behövde inte tänka på något speciellt alls! Men nu var det bara storfärja till Gotland iofs. Man måste nog ha med sig papper ifall man ska till ett annat land ;).

Nu reser vi inte så mycket i Europa längre och dessutom har vi fått valptillskott i familjen så det blir nog inte mycket mer än långa bilresor ett tag framöver för båda hundarna. Dessutom är den lille åksjuk än så länge, vi få hoppas det går över.

Anående din sits skulle jag nog fixat alla vacciner o papper och tagit bilen, det kan ju vara värt den långa resan om du vill ha med din älskade hund :). Annars båt+hyra en bil kan vara ett alternativ.
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 278
Senast: Hedinn
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 746
Senast: Paddington
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 981
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 175
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp