Flytta äldre kanin

vinkelina

Trådstartare
Nästa helg har vi en flytt på 10 mil framför oss. Inte lätt då man har ett mindre zoo här hemma :angel:

Funderar på hur man skall göra med den stackars kaninen. Han blir 6 år i år. Inte van att åka bil, men har inte stressat så mycket de gånger vi åkt (dock max 15 min). Blir 4:de gången han flyttar

hur skulle ni göra det lättast för honom. Som de ser ut nu måste han sitta i transportburen minst 4 timmar (med resa, fixa buren osv osv)

Funderar om de vore smartare att leta reda på en "vanlig" kaninbur, en sådan i plast med galler på övre halvan, han har idag en tvåvåvningsbur. Då skulle han kunna röra sig lite mera och kanske minsak stressen. En sådan bur skulle han även kunna åka bil i
 
Jag tror också att det går bra med en transportbur den sträckan. Mina har åkt 5-6 timmar ibland utan problem, de brukar mest ligga ner och vila. Men tillgång till hö och vatten under hela resan är såklart viktigt, och att bilen inte blir för varm för kaninen. :)
 
Har helt klart erfarenheten att mindre och mer täckta utrymmen känns tryggare för de flesta smådjur under resa.
Jag skulle använda en transportbur!
 
Jag kör alltid mina kaniner i en mindre vanlig gallerbur (bor ute i stor kaningård annars så har ingen traditionell bur) bak i bilen. Mina är inga vana bilåkare men flyttade 40 mil mitt i sommaren förra året utan problem. Då är ändå två av tre långhåriga.
 
Gick bra (än så länge) Hittade en lite större transportbur, passar mindre hund. Lite stressad i början när vi körde, tryckte inne i ett hörn. Nu äter och dricker han som normalt.Hade tur så hans bur behövde inte skruvas sönder och allt sågspån kunde bli kvar
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: vinkelina
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Senast: tanten
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 466
Senast: KesoNeso
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp