Flytta hem till förälder bli av med vårdnaden om sina barn?

moster

Trådstartare
Hörde en ganska konstig grej på jobbet i natt och jag har försökt googla men jag hittar inget... jag tycker storyn låter jätte skum och jag tänker om någon sitter på mera fakta :D.

Kollegan berättar om kompis A, som är tillsammans och har barn med person B. När dom ska separerat så flyttar A hem till sina föräldrar, tanken är att A ska ta över familjehemmet och föräldrarna ska in på äldreboende.
Men under tiden som A och föräldrarna är skrivna på samma adress och bor ihop så "förlorar" A vårdnaden om barnen men motiveringen att man inte får flytta hem till sina föräldrar och samtidigt ha vårdnaden om sina barn.

Jag tycker som sagt det här låter sjukt skumt så jag är nyfiken om någon vet mera?! :D
 
Men under tiden som A och föräldrarna är skrivna på samma adress och bor ihop så "förlorar" A vårdnaden om barnen men motiveringen att man inte får flytta hem till sina föräldrar och samtidigt ha vårdnaden om sina barn.

Skitsnack säger jag. Man förlorar inte vårdnaden om sina barn bara för att man bor med sina föräldrar. Det ska till avsevärt mycket mer än så, för så "enkelt" att förlora vårdnaden om barn är det inte.
 
Jag kan inte annat än instämma :), men kollegan var så jädra säker och envis på sin sak så jag visste inte riktigt vad jag skulle tro till slut
 
Jag kan inte annat än instämma :), men kollegan var så jädra säker och envis på sin sak så jag visste inte riktigt vad jag skulle tro till slut

Vårdnadsfrågor beslutas i domstol, vilket resulterar i en dom och alla domar är allmänna handlingar, så be kollegan vaska fram domen. Skulle inte förvåna mig om det utelämnats en och annan omständighet och kanske även att det skett en del begreppsförvirring, t.ex. att A inte längre får vara boendeförälder pga att A i och med flytten till föräldrahemmet hamnar så långt bort att det omöjliggör vettig skolgång. Det skulle rimma bättre med att beslutet skulle gälla så länge A bor i föräldrahemmet.
 
Det kan omöjligt vara sant.
Nu har jag inte läst så mycket familjerättsjuridik, så kan inte alla detaljer, men ovan nämnda situation är definitivt för lite för att förlora vårdnaden, det gör man inte bara "hux flux".

Känner förövrigt flera personer som (åtminstone tillfälligt) bott med sina föräldrar, hos mor/farföräldrar i samband med skilsmässa, och det har inte varit några konstigheter.
 
Kan det ha varit något som var så illa hemma hos föräldrarna (typ missbruk, våld?) att miljön där inte ansågs ok för barnen att vara i?
Så personen pga det var tvungen att välja mellan att skaffa annat boende eller att inte få ha barnen hos sig.
 
Nope, det stämmer inte. Har själv varit i den situationen - flyttade till mitt föräldrahem i fyra månader i samband med separation - och inte sjutton förlorade jag någon vårdnad på grund av det!

Dessutom förlorar man inte vårdnaden om sina barn "per automatik", utan det krävs ett domstolsbeslut på detta. Domstolen väger givetvis in ALLA omständigheter kring barnet och boendet, men att någon skulle förlora vårdnaden om sina barn enbart pga att hen flyttat hem till sina föräldrar ser jag som i stort sett uteslutet.
 
Jag är skriven hos min mamma eftersom jag och sambon har separerat men vi har fortfarande gemensam vårdnad om barnet. När jag gjordee adressändringen fick sambon gå in på Skatteverket och godkänna att barnet också bytte adress, kanske är det där det har strulat?
 
Jag är skriven hos min mamma eftersom jag och sambon har separerat men vi har fortfarande gemensam vårdnad om barnet. När jag gjordee adressändringen fick sambon gå in på Skatteverket och godkänna att barnet också bytte adress, kanske är det där det har strulat?
Man behöver ju inte byta adress på barnet för att ha gemensam vårdnad? Min dotter är fortfarande, tre år efter separationen, skriven hos sin pappa på den adress som tidigare var vår gemensamma, men det hindrar ju inte på något vis att vi har delad vårdnad och varannanveckasboende.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 150
Senast: nyttnick
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Killaloe
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp