Flytta till Göteborg

cili

Trådstartare
Vilka områden bör man undvika? Vilka är bra?
Vilka orter utanför Gbg funkar bäst för pendling?

Och framför allt: Hur får man enklast tag i en lägenhet?!
En del av mig vill ge upp letandet av en hyres och köpa istället, men det lär ju bli svårt att få lån som blivande student :/ Dessutom svårt att åka runt på visningar så länge jag befinner mig här uppe.
 
Vad vill du ha ut av ditt boende? Dvs naturnära, citykänsla osv? Hur mycket kan du tänka dig att betala?

Jag bor just nu i Tynnered :love: Har tidigare bott i både Bergsjön och Angered, samt hos föräldrarna i en finare del av Frölunda. Samtliga ställen har sina för- och nackdelar.

Vad det gäller att få lägenhet så finns det ju vissa lägenheter speciellt för studenter. Annars skulle jag titta på andrahandsmarknaden.
 
Och vad det gäller pendling, titta utåt Kungsbacka! Tar tjugo minuter med pendeln in till Gbg central. Där har du dessutom en massa hästar, om det nu är av intresse :)

Även Mölnlycke kan också ha en del, skulle jag tro.
 
Vad vill du ha ut av ditt boende? Dvs naturnära, citykänsla osv? Hur mycket kan du tänka dig att betala?

Jag bor just nu i Tynnered :love: Har tidigare bott i både Bergsjön och Angered, samt hos föräldrarna i en finare del av Frölunda. Samtliga ställen har sina för- och nackdelar.

Vad det gäller att få lägenhet så finns det ju vissa lägenheter speciellt för studenter. Annars skulle jag titta på andrahandsmarknaden.

Just nu känner jag bara att vilken bostad som helst är bättre än att pendla sisådär 4h per dag.
Trivs bäst med eget rum + kök + badrum. Så korridor/inneboende är inte på topplistan direkt, men ändå bättre än inget.
Hyran... jadu.. max ligger väl runt 5000. Men det hela beror ju lite på vad man får för pengarna också. Kan givetvis betala mer för att bo i innerstan än 10 mil utanför, samma sak med större yta vs liten.

Var annonserar folk om andrahand? Har kollat blocket men det känns som att det mest handlar om way out west eller att hyra ut under augusti just nu.
 
Åh jag ska med flytta till Göteborg! Bästa staden ;) jag ska hyra i andra hand i ett år och sen köpa eget. Hyran är tyvärr 11000/mån men ist mitt i stan. Tänkte först bo billigare men själva grejen med att jag vill till Göteborg är ju för att jag vill bo mitt i stan.
 
Sätt ut en egen annons på blocket!
Vet flera som fått bra boenden på det sättet, även förstahandskontrakt!
 
Jag bor i Ale, tar från nödinge med pendeln ca 20 min till Nils ericsson( tyvärr dock inte alltid pålitligt, då får man åka buss via bohus - kungälv-göteborg = längre tid)). Här ute är dock svårt att få tag i lägenhet via företag så som Alebyggen, Svenska Stenhus osv. Lång kö tid, speciellt till de populära områdena så som Änggården tex. Lättare att få i punkthusen samt på Klöverstigen (inget jag rekommenderar att bo på klöverstigen om man vill ha pluggro).
Ska du bo i Ale så rekommenderar jag att söka i Surte - Bohus - Nödimge - Nol eller Älvängen. Ej Skepplanda för att minska restiden,från skepplanda måste du ta bussen till Älvängen sen pendeln till stan.

Annars är bästa tipset att leta privata lägenheter, kolla blocket och lägg ut själv. Sätt upp lappar på tex Ica osv. =)
Kan du tänka dig att bo med 1-2 personer så kanske inneboende kan vara nått ett tag tills du hittar en egen?

Lycka till! :)
 
Åh, Göteborg! Världens bästa stad! :love:

Jag har ingen erfarenhet av att bo i dessa områden själv, men Biskopsgården, Angered och Bergsjön skulle jag inte leta boende i. Mycket gängaktivitet och kriminalitet tyvärr. Däremot Örgryte! :love: Bodde där i 6 månader (hyrde ett rum i ett hus) och blev helt kär i området. Mycket hästar (bl.a. Göteborgs fältrittklubb), fina promenadstråk, vackra sjöar och enkelt att ta sig in till centrala Gbg (där jag bodde tog det 10 min att gå till Liseberg, 3 min med spårvagn till korsvägen, 6 min till avenyn)! Jag hittade boende via blocket, men hade också kontakt med några av de privata hyresvärdarna. Alla följer inte ett strikt kösystem och man kan ha lite tur där om man förklarar sin situation. Annars säger jag som tidigare talare, sätt ut en egen annons på blocket, det har fixat 1:a handskontrakt till flera av mina vänner :)
 
Vad bör en sån annons innehålla?
Jag har ju dessutom en lägenhet precis utanför Uppsala att "byta" med, ska jag ta med det också? Tänker att det kanske finns nån från Gbg som ska plugga här, och så kan man låna varandras bostäder :D
 
Vad bör en sån annons innehålla?
Jag har ju dessutom en lägenhet precis utanför Uppsala att "byta" med, ska jag ta med det också? Tänker att det kanske finns nån från Gbg som ska plugga här, och så kan man låna varandras bostäder :D

Hör av dig om du behöver hjälp!
Har ingen lägenhet på g eller så till dig, tyvärr, men kan försöka hjälpa till så gott jag kan!
Och har hyfsad koll på Nordost iaf. Dvs, var man "ska" bo och inte... :p
 
Om du nu inte hittar något eget så vet jag ett kollektiv som behöver en till person! I Majorna :) Dyker ju upp sådana events titt som tätt på Facebook så säg till om jag ska hålla utkik!
 
Jag bor i Ale, tar från nödinge med pendeln ca 20 min till Nils ericsson( tyvärr dock inte alltid pålitligt, då får man åka buss via bohus - kungälv-göteborg = längre tid)). Här ute är dock svårt att få tag i lägenhet via företag så som Alebyggen, Svenska Stenhus osv. Lång kö tid, speciellt till de populära områdena så som Änggården tex. Lättare att få i punkthusen samt på Klöverstigen (inget jag rekommenderar att bo på klöverstigen om man vill ha pluggro).
Ska du bo i Ale så rekommenderar jag att söka i Surte - Bohus - Nödimge - Nol eller Älvängen. Ej Skepplanda för att minska restiden,från skepplanda måste du ta bussen till Älvängen sen pendeln till stan.

Annars är bästa tipset att leta privata lägenheter, kolla blocket och lägg ut själv. Sätt upp lappar på tex Ica osv. =)
Kan du tänka dig att bo med 1-2 personer så kanske inneboende kan vara nått ett tag tills du hittar en egen?

Lycka till! :)

Slår också ett slag för någonstans utmed Ale Pendeln. Själv bor jag i Nol och det tar 23min in till centralstationen, supersmidigt! Mycket bekvämt med att pendel går ofta och bra tider. Om man jämför med typ Kungälv där man måste ta buss ut, alternativ ta tåget till Ytterby och sen buss. Men tåget till Ytterby - Stenungsund går inte lika ofta och inte alls på nätterna, inte ens på helgerna...
 
Om du nu inte hittar något eget så vet jag ett kollektiv som behöver en till person! I Majorna :) Dyker ju upp sådana events titt som tätt på Facebook så säg till om jag ska hålla utkik!
Fast när det gäller kollektiv så faller det väl på att jag har två katter som jag helst vill få ha där jag bor :/ (kanske inte skrivit det tidigare, vill inte att tråden tolkas som en annons)
 
Att få lägenhet här är ju himla svårt, men skulle också rekommendera en egen annons på blocket om andrahandskontrakt. Tycker absolut att du kan ta med bytet som ett förslag men skriva att det inte är tvång typ. Det finns naturligtvis vissa platser man mindre gärna bor på än andra, men tillfälligt skulle jag nog kunna tänka mig att bo nästan varsomhelst. Jag har flera vänner som trivts riktigt bra både i Biskopsgården, Bergsjön och Angered, som av många räknas till såna ställen man inte "ska" bo på. Det finns ju bättre och sämre delar inom varje område dessutom. Om du tänker att du ska bo i Göteborg under en längre period är det bra att ställa sig i kö på Boplats samt hos SGS studentbostäder. Jag fick en minilägenhet på 18 kvadrat på Chalmers studentbostäder via Boplats med relativt lite kötid (men allt är ju relativt, hade nog stått i minst ett år i allafall).
 
Håller med @julgrisen i att det finns trevliga ställen även där man inte "ska" bo. Jag har som sagt bott i både Angered och Bergsjön. När jag bodde i Bergsjön bodde vi grannar med ett barnens zoo, så jag kunde klappa hästar och getter på väg till spårvagnen :D
 
Om man jämför med typ Kungälv där man måste ta buss ut, alternativ ta tåget till Ytterby och sen buss. Men tåget till Ytterby - Stenungsund går inte lika ofta och inte alls på nätterna, inte ens på helgerna...

Nåja, riktigt så bökigt är det inte att bo i Kungälv. Bussarna tar runt 20 minuter, vilket ju är ungefär lika lång tid som det tar att ta sig från innerstan till Mölndal. I rusningstrafik går bussarna var femte minut och om helgnätterna varje halvtimme.

Däremot @cili så är det inte helt enkelt att få tag på lägenhet här heller. Men jag kan bjucka in dig till en FB-grupp! Annars är nog egen annons på blocket ett bra tips. :)
 
Jag tänker att det beror lite på vad/vart du ska plugga också och vart det då är enklast att bo. Typ pedagogen har ju lektioner ute u Mölndal och då blir det ju lite meckigare om du bor åt andra hållet. Men är det typ Chalmers/GU i centrala stan så spelar det ju inte så stor roll :)


Och Kungsbacka med omgivningar är också relativt svårt att få boende i, men det är givetvis inte omöjligt :)

Dock skulle jag som student inte vilja bo på södra sidan av Kungsbacka, eftersom det är dåligt med kommunikationer på helgerna (och det blirväldigt ensamt när en är fast på "landet"). Så är du intresserad av kba skulle jag säga att det typ är centrum som gäller.

Söder om stan finns ju även Lindome och Kållered som är helt okej att bo i (och ev något enklare att få lägenhet i), men det blir ju ev lite långt bort från allt det social beroende på hur en är som person och vad en har för intressen (det blir liksom lite meckigare att spontant träffas inne i stan i ochmed att det är bussar/tåg som ska passas osv)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp