Flytta till Kalmar för att plugga!?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Efter att ha kommit in som reserv på Hälsovetenskapliga programmet i Kalmar:banana:, vilket jag verkligen inte trodde jag skulle göra, sitter jag här utan att ha någonstans att bo (och det börjar ju minst sagt bli lite panikartat, hade lite smått hoppats på o kunna bo hos pv:s släkt, men tror inte det går, tyvärr), men med stort intresse för kurserna låter jätteroliga!

Jag skulle behöva en massa tips både på hur och vart jag bäst hittar boende och så en massa fler tips om Kalmar, där jag bara varit en gång, i våras^^.

Någon här som bor i Kalmar eller kanske ska flytta dit? =) =)


Tack på förhand!


//r
 
Hej!
Grattis får jag börja med att säga! :) Har du gått med i studentföreningens sida/grupp på fb? Det finns en grupp för introduktionen också. Testa att skriva där ang bostad. Om det inte är ändrat så är det bostadsgaranti i Kalmar vilket innebär att man är garanterad en bostad inom 3 månader, kolla Linnéstudenternas sida för mer info. Jag är med i samma studentförening så vi kanske ses under introduktionen :)
 
Hej och tack! Jag gick med i gruppen på fb igår tror jag det var, men nu la jag upp en egen förfrågan också, får hoppas på svar, tack för tipset! Ska leta upp sidan om introduktionen också, kul att du är med där =).
Har läst om bostadsgarantin, inom två månader har jag sett =) så det är ju bra, fast eftersom jag inte trodde jag skulle komma in var jag dum och registrerade mig inte förrän jag kommit in, så har varit registrerad i bara 1,5 v nu ca, men men, alltid något!


//r
 
Vad bra. Det finns alltid någon man kan bo hos i början. Jag bor utanför Kalmar, men om du inte hittar något är du såklart välkommen hit så länge! Det brukar alltid lösa sig med bostad under första veckan :) När har du tänkt att flytta? Till introduktionen eller till skolstarten? :)
 
Vad snällt! Tack så jättemycket! Jo, jag har tänkt lite så jag med, att man kanske kan avvakta och se hur resen av klassen löst det eller inte löst det med boende och kanske flytta ihop med någon klasskompis.. så bara jag har boende den allra första tiden så kan man kanske fixa nåt sånt sen..

Helst vill jag nog upp och vara med på introduktionen, men det är inget måste, utan det viktigaste är att jag är där till första september när själva terminen börjar. =)


//r
 
Jag bor i Kalmar och ska pluggs till hösten (socionom)! :) välkommen till en mycket fin stad (där det alltid är motvind ;) ) (och hojta om du vill ta en fika :) )

Mitt tips är att såklart stå i kö hos Kalmarhem, som är den stora, "officiella" hyresvärden, men också skriva in sig hos de mindre bolagen. (Googla, eller så tror jag det ska finnas en lista på kommunens hemsida.) jag fick relativt lätt en lägenhet hoss ett lite mindre bolag, och många förstår inte hur jag lyckades ;) men min tes är att många glömmer bort de mindre bolagen.
Lycka till med letandet, Kalmar är absolut ingen omöjlig stad att hitta boende i :)
 
Tack för svaret och vad kul att du bor i stan, hojtar absolut till sen när jag kommit iordning =) =).

Jo, jag har sett en lista på kommunens hemsida och kollat lite på hyresvärdarna, men inte skickat in någon intresseanmälan, men får ta och göra det!

Jag har sett också att skolan har nåt boende som skulle heta Tegelbyn eller nåt liknande och ett till också, tror jag. Vad tror ni om dem, är det någon idé att se om där finns något ledigt?


//r
 
Håller inte med @Lillagoajag alls. Visst det är inte omöjligt men Kalmar är inte lätt, särskilt inte när skolan börjar. Men att ringa alla bolag är en av dom bästa chanserna. Kalmarhem är nog ganska kört, stog där i tre år och fick ändå inte ens gå på visningar. Har du en soffa att sova på i början är det nog bra, vissa få tur men vissa tar det ganska lång tid för. Sen beror det ju på också hur litet eller hur långt ut du kan tänka dig att bo. Jag skulle undvika Norrliden, men de flesta ställena inne i stan är okej. Skulle inte heller vilja bo på "psykhuset" som en studentkorridor kallas.
Kalmar är ju en liten stad och inte mycket att göra i enligt mig såhär års. Åk till Öland och ät (äkta) kroppkakor haha. Vad är du intresserad av?
 
Grattis, vad roligt att du har kommit in i Kalmar! Mitt tips om bostad är just Norrliden på lite längre sikt, ett jättetrevligt område som tyvärr har fått ett oförtjänt dåligt rykte men är lugnt och trevligt och bara 15 min på cykel till centrum. Kan man t.ex. tänka sig att dela lägenhet kan det löna sig att kolla hos HSB i Norrliden, de har tvåor och uppåt och relativt kort kötid vad jag vet. Skulle det behövas en akutlösning inledningsvis kan du skicka ett PM så har jag ett par kontakter att kolla med :)
 
Välkommen till en supermysig stad! Jag bor i Kalmar och trivs ypperligt (gillar inte alltid motvinden dock;))

Tips:
Kullzenska Cafeet ligger mitt i stan och har alltid supergod fika och mysiga lokaler
Fina motionsslingor på Svinö och Stensö
Om du rider så finns det en bra ridskola ganska centralt, Kalmarbygdens Fältrittklubb
Kalmarsundsparken har en superlång brygga, perfekt för bad
Öland är nära och om du vill cykla över så kan du ta cykelfärjan
 
Nu vet jag inte hur centralt du vill bo? Men jag pluggade utanför Kalmar och bussförbindelserna (då iaf, 10 år sen) var väldigt bra. Mellan 1-3 gånger/timmen gick bussen in till Kalmar, restid ca 20 min. Det kanske är ett alternativ?
 
Tack så jättemycket för era svar allihop!

Jag kan absolut tänka mig att bo lite utanför särskilt om det är bra bussförbindelser eller inte tar lång tid att cykla. Jag gillar natur och vardagsmotion, men är däremot inte så mycket för att festa och bor gärna lite utanför "smeten". Dessutom sjunker väl hyran lite då också hoppas jag.

Igår skickade jag intresseanmälningar till de allra flesta hyresvärdarna på kommunens hemsida. Inget svar ännu, men jag har i alla fall skickat in...

Jag rider inte, men gillar som sagt natur o så, tack för tipsen på saker att göra!

Rubinola: Tack så jättemycket! Jag skickar ett pm. =)


//r
 
Välkommen till smålands blåstigaste by (ja stad kan jag inte riktigt kalla det, tycker det är by känsla över hela Kalmar) att få bostad kan vara lite klurig har jag märkt, skulle rekommendera att ringa till privat hyrevärdar. Det är så jag har hittat boende här (lyckats flytta 3 gånger på mindre än två år inom Kalmar)
Det är en rätt trist BY att bo i, alla går till samma uteställen, vilket det i princip bara finns 3 stycken som folk går till. Där är untz unts musik och samma folk alltid. Så utelivet är inget att hurra för! (men det verkade ju ändå inte vara din grej om jag förstod det rätt ;) ) Men på sommaren händer det faktiskt ett och annat i även här, det är då man vill bo här. Under resten av året behöver vi inte ens nämna. Jag har inte hittat så mycket att göra här, de flesta verkar ägna sig åt att shoppa (så gått det nu går, utbudet är inte det bästa, men det verkar ändå vara hm och gina som is the shit här) träna, sola och fika. Så gillar men det så kommer man passa in direkt (Y)
 
Tack så mycket för ditt svar!

Ja, jag kan nog instämma i att det är lite by- eller åtminstone småstadskänsla över Kalmar. Jag tror Kalmar är större än de tidigare ställen jag bott på, men inte så mycket större kanske. Jag har som sagt bara varit i Kalmar en gång tidigare ^^ , men det känns som ett mysigt ställe!

Du har rätt där, uteliv och festa och särskilt då med som du skriver samma untz unts - musik överallt är inte min grej... Inte shopping heller, jag handlar mest second hand, förutom vissa saker då förstås, men där finns en del second hander med har jag för mig, har vart på RK och två till tror jag och så ska där finnas en Erikshjälpen och en Stadsmissionen också lite utanför tror jag? =)

Hur är det med sport och sånt? Simhall?

//r
 
Tack så mycket för ditt svar =).

-----

Nu har jag bokat vandrarhem för imorron natt och för onsdag natt, tyvärr var där fullt tisdagsnatten, men det får väl ordna sig på något vänster... så har jag i alla fall någonting... får hoppas de löser sig med långsiktigt boende med när man kommer på plats o träffar folk =). Så stannar jag några dagar på introduktionen o åker hem emellan tills plugget drar igång sen tror jag =).


//r
 
Det är många studenter som bosätter sig i Nybro, Trekanten, Rinkabyholm, Öland osv. tills de fått något i Kalmar. Att få lägenhet i Kalmar är inte lätt. Kalmarhem är inte mycket att hurra för om man inte ligger med högsta hönset.
Det finns några privata ställen, söver som någon tidigare sa, googla. Samt kolla blocket.
Är ni några klasskompisar som inte hittat bostad är det oftast lättare att få tag i en 3:a eller 4:a än vad det är att få tag i en 1:a eller 2:a. Är enorm bostadsbrist bland studenter i både Kalmar och Växjö.
Som Piffen nämnt skulle jag undvika Norrliden.

Stadsmissionen har öppet onsdagar och lördagar och ligger lite utanför stan.
Röda korset ligger vid giraffen och har öppet dagligen.

I sportväg finns det mesta men kolla vad linnestudenterna har för samarbeten. Ofta kan man få riktigt bra priser som studerande. Även om du känner att du vill kolla in fotbollen på Guldfågel arena, studentpriset är en bra grej!

Kalmar är en fantastisk sommarstad, med fantastisk arkitektur. I mina mått mätt är Kalmar precis lagom, samt att det är nära till havet och lugnet. Utelivet i Kalmar har jag vuxit ifrån, men skulle jag gå ut så är det Söderport eller Harrys som gäller.

Är du naturintresserad så rekommenderar jag Öland.
 
Tack så mycket för ditt svar!

Jo, precis har tänkt som så att kommer man bara upp och är på plats, träffar folk och så så kanske man träffar någon att dela boende med, för det känns som du säger lättare att få tag i en större lägenhet och på så sätt får man väl ner hyran lite också kanske. Tack vare supersnälla Tonks har jag inte längre lika akut problem med boende iaf.:bow:

Tack för svar om second handerna, alltid kul med second hand och särskilt om man ska sätta bo som student känns det som =).

Tack för tips om studentrabatter också, det är något jag ofta glömmer bort eftersom jag rätt sällan handlar nya grejor, men man kan verkligen få bra deals ibland ju!

//r
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 354
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag har tagit tjänstledigt på deltid från mitt jobb så jag just nu jobbar cirka 24h/vecka. Detta för att jag ska kunna plugga vid sidan...
Svar
3
· Visningar
984
Senast: AnnDerry
·
Kropp & Själ Varning långt och negativt inlägg. Jag blir så ledsen. :( Jag slutade förra året mitt hästjobb pga en incident och blev då timvikarie...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp