Flytta till småstad/by

voltis

Trådstartare
Av olika skäl funderar vi på att byta boende, inte just nu men inom ett år isåfall (renoverar klart hemna sen ska vi känna efter).

Sambon vill bara bort och har inga krav egentligen. Jag har ett stort krav: hyfsat avstånd till mina föräldrar (max 1h bil gärna mindre).

Jag fick en ide, och nu kan jag inte släppa den!
Som liten var jag varje sommar ute på landet = Grillby strax utanför Enköping.
Har en faster som bor där och även nu som vuxen njuter jag av att vara där.
Så funderingarna är nu: ska man våga byta stockholmsförort mot småstaden Enköping (eller till och med byn Grillby)?!

Jag måste inte bo i en stad, bara det inte är allt för isolerat, lugnt område och kompisar/skola till dottern!
Jag tränar på gym och har hästintresse, det behöver jag inte stockholm till?

Kom gärna med tankar både ang småstad vs storstad eller specifikt Enköping m omnejd.

Jobb är självklart viktigt, där måste man ju också ta en funderare hur man ska göra förstås!

Gillar att drömma och planera så hjälp mig gärna ;)
 
Mjae Enköping.
Det är ett speciellt ställe på många sätt.
Likriktningen är stor och toleransen för det som är annorlunda liten.
Skolorna är mycket bra.
Särskilt Gymnasieskolan/Westerlundska.
Ridsporten blommar så hästintresse är perfekt.
Arbetsmarknaden är inget vidare.

Grillby är ett trevligt ställe.
Bålsta är det litet mera stuns i.
 
Tack för svar :)

Det är ju rätt nära till Enköping fr Grillby så det kanske är trevligare att bo där? Går ju buss till Enköping (tänkte på skolgång) och bila en del hade jag ändå räknat med.
Dessutom har jag ju min faster i Grillby ( inte grillat henne m frågor än, då detta fortfarande bara är i tankestadiet hehe)

Undrar bara om kontrasten blir för stor mellan Sthlm och liten by?

Arbetar i butik o min kedja finns även i Enköping. Vid ledig tjänst har jag mkt gida referenser. Kan tänka mig att bila söder ut en bit också. Svåra är ju hur man gör praktiskt. Kan ju ej söka jobb om vi ej köpt hus och vise versa! :O

Så mkt praktiska saker som känns jobbiga..
 
Bålsta lockar inte, vet inte varför egentligen men varit där ett par ggr och aldrig känt ngn wowkänsla...
 
Av olika skäl funderar vi på att byta boende, inte just nu men inom ett år isåfall (renoverar klart hemna sen ska vi känna efter).

Sambon vill bara bort och har inga krav egentligen. Jag har ett stort krav: hyfsat avstånd till mina föräldrar (max 1h bil gärna mindre).

Jag fick en ide, och nu kan jag inte släppa den!
Som liten var jag varje sommar ute på landet = Grillby strax utanför Enköping.
Har en faster som bor där och även nu som vuxen njuter jag av att vara där.
Så funderingarna är nu: ska man våga byta stockholmsförort mot småstaden Enköping (eller till och med byn Grillby)?!

Jag måste inte bo i en stad, bara det inte är allt för isolerat, lugnt område och kompisar/skola till dottern!
Jag tränar på gym och har hästintresse, det behöver jag inte stockholm till?

Kom gärna med tankar både ang småstad vs storstad eller specifikt Enköping m omnejd.

Jobb är självklart viktigt, där måste man ju också ta en funderare hur man ska göra förstås!

Gillar att drömma och planera så hjälp mig gärna ;)

Jag vet ingenting om Enköping, men jag och min man funderar på lite samma sak. Vi bor mitt inne i Göteborg, och längtar båda ut på landet. Men hur gör man? Vågar man? Tänk om det inte blir bra? Vi har två barn varav den äldsta går i skolan, är det okej att bara rycka upp honom? Tusen tankar!
 
Det finns fantastiska tomter till salu i Krägga Herrgårdsby. Var nära att köpa en själv :-)
Mellan Grillby och Bålsta.
 
Du är så härligt positiv ;) Jag är dock inte så spontan, därav ungefär ett års betänketid haha.

Jag tänker att så länge ni inte skuldsätter er upp över öronen är det värsta som händer att ni inte trivs, säljer och flyttar igen.
Du är dessutom så himla enkel och lättsam, så du passar ju in överallt och hittar säkert lätt nya bekantskaper i området.
 
Jag tänker att så länge ni inte skuldsätter er upp över öronen är det värsta som händer att ni inte trivs, säljer och flyttar igen.
Du är dessutom så himla enkel och lättsam, så du passar ju in överallt och hittar säkert lätt nya bekantskaper i området.

Aaaw :)

Vi skulle bo billigare i villa där än som vi bor nu, så har båda bara jobb så är det lugnt! Ev lite mer i bilkostnad, men det får man räkna in.
Händig fasters man finns också ;-) (klart man tänker på allt!)


Alltid sagt att jag inte vill flytta runt med C allt för mkt, ha en trygg punkt. Men en gång är väl ingen gång ;) och innan skolan startar vill jag nog ha bestämt mig..
 
Grillby strax utanför Enköping.
För mig känns det som att steget inte är så långt. Visst, ni kommer att bo utanför stan, men det är ju ändå så att man åker in till stan snabbt ifall man vill.

Det är ju enormt stor skillnad på Grillby och på Storuman eller Boden. I Grillby har du ju allting runt hörnet.
 
@voltis Grillby/Enköping är ju Storstockholm. Det finns gott om folk som bor där och pendlar till jobb i Stockholm.

Flytta dit och ordna en sjuhelsikes buke-inflyttningsfest.
det finns massor av bukefalister inom någon timmes resa :D
 
Av olika skäl funderar vi på att byta boende, inte just nu men inom ett år isåfall (renoverar klart hemna sen ska vi känna efter).

Sambon vill bara bort och har inga krav egentligen. Jag har ett stort krav: hyfsat avstånd till mina föräldrar (max 1h bil gärna mindre).

Jag fick en ide, och nu kan jag inte släppa den!
Som liten var jag varje sommar ute på landet = Grillby strax utanför Enköping.
Har en faster som bor där och även nu som vuxen njuter jag av att vara där.
Så funderingarna är nu: ska man våga byta stockholmsförort mot småstaden Enköping (eller till och med byn Grillby)?!

Jag måste inte bo i en stad, bara det inte är allt för isolerat, lugnt område och kompisar/skola till dottern!
Jag tränar på gym och har hästintresse, det behöver jag inte stockholm till?

Kom gärna med tankar både ang småstad vs storstad eller specifikt Enköping m omnejd.

Jobb är självklart viktigt, där måste man ju också ta en funderare hur man ska göra förstås!

Gillar att drömma och planera så hjälp mig gärna ;)

Kul att ni funderar på att ev. ge er ut till småstaden!

Jag är Enköpingsbo och kan inte skriva under på en del av Inte_Ungs åsikter. Enköping är en klassisk svensk småstad, men mest i positiv bemärkelse anser jag själv, och jag har jättesvårt att se var I_U's uttalande om var "toleransen för det annorlunda är liten" eller "Ett speciellt ställe på många sätt" skulle passa in någonstans? Definitivt inte mer än i vilken annan stad som helst i alla fall. Dock tror jag att man någonstans måste acceptera att en småstad innebär lite "alla känner alla" och ta det för vad det är - jag själv har inga problem med det, och med barn så ser jag väldigt många fördelar i det.

Det finns bra utbud av idrotter och aktiviteter, och lätt att få plats. Där kan man lära känna mycket folk som nyinflyttad :-)

Jag är född och uppvuxen i Enköping, min man likaså. Vi flyttade båda till Stockholm för studier och bodde där i 10 år (både innerstad och förort) och var nöjda med det, det är nära för att åka och hälsa på släkt och vänner i Enköping osv, men så fick vi vårat första barn och vips så var vi tillbaka efter något år och ångrar det inte för en sekund faktiskt.

Enköpings näringsliv är starkt med bra utveckling, men som vanligt beror det på bransch hur arbetsmarknaden ser ut. Pendlingsmöjligheterna är dock vettiga åt alla håll - till Västerås tar det tex bara 20 min med bil och 15 min med tåg. Jag själv pendlar in till centrala Sthlm och har så gjort sen vi flyttade "hem" för snart 4 år sedan, och har ingen plan på att sluta med det. Mitt yrke är väldigt smalt, så jag visste redan på förhand att jag inte kommer att jobba på hemmaplan om jag inte väljer att starta eget, vilket jag kanske gör så småningom, men tills vidare är jag nöjd tågpendlare (även om SJ-kort är bedrövligt dyrt…).

Jag har flera vänner som är uppväxta i Grillby och alla är nöjda med det :-) Grillby är trevligt!
 
Om man är strömlinjeformad enligt Enköpings alla normer så är det ett trevligt ställe.
Jag är inte strömlinjeformad.
På andra små orter där jag har bott så har det fått plats att vara annorlunda, men det gör det inte i Enköping.
I Bålsta så får det plats.

Grillby är jättetrevligt men är svårt med kommunikationerna när man har litet större barn.
I Bålsta och Enköping kan barnen ta sig själva dit de behöver komma.
När barnen når högstadiet så upptäcker man hur opraktiskt det är att alltid behöva skjutsa.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 489
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 109
Senast: Raderad medlem 6459
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 269
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp