Flytta till utlandet..

ragge

Trådstartare
Jag har flyttat till Skottland och vill nu flytta med min häst..Vad behöver jag göra innan flytten(pass, vacc mm)?
Han är nu vaccinerad 1 gång/år och har ett nytt pass, men han behöver väl antagligen ett FEI pass..
Hur gör man med försäkringar..på resan och sedan här?
Sen den jobbiga biten..hur transporterar jag han??Vill anlita ett företag, men vet inte vilka som åker Sverige-Skottland..
Nån som har några erfarenheter eller kontakter om hur man gör??:confused:
 
Sv: Flytta till utlandet..

Börja med att kontakta de Skottska/Engelska myndigheterna för att få reda på vad som gäller för att få ta in hästen dit. Tror att Skottland har "eget" jordbruksverk, i allafall så har min hund som kommer från Skottland papper från en skottsk myndighet.
 
Sv: Flytta till utlandet..

Tag kontakt med distriktsveterinären som har alla papper du behöver. Om du använder en transportör fixar dom alla papper åt dig. Vanligt hästpass är det enda som behövs, inte FEI pass. Vaccinerad 1 gång om året är bra men tror inte det är ett krav. När jag flyttade dit behöll jag den svenska försäkringen, Folksam. Ring och prata med dem. Det beror ju på hur länge du ska vara utomlands, är det mindre än ett år (tror jag det är) så kan du fortfarande ha dem försäkrade i Sverige. Om du kan ska du undvika försäkringsbolagen i Storbritannien för de är kass. Om du har redan flyttat till Skottland kan du ju lätt få tag på Horse & Hound och där finns många transportfirmor som annonserar. Även svenska firmor kan hjälpa dig (tror nog de är bättre). Min häst åkte med John Parker men var inte helnöjd.

Det är faktiskt inte så komplicerat att ta med häst till Storbritannien och som sagt använder du en transportör fixar de alla papperna åt dig. Lycka till.
 
Sv: Flytta till utlandet..

varför va du inte nöjd med JP?Har frågat runt lite här, och alla säger att han är den bästa...men skulle helst vilja åka "Svenskt"...
Vart i Sverige åkte du ifrån och vart åkte du till?Vad betalade du för din resa?vet att det är ganska ekelt att åka till England, men att åka ända upp hit känns som ett helt annat projekt...men det är kanske bara som jag inbillar mig...
Hur gjorde du med veterinär här?Kan man(om hästen skadar sig)sätta det på sitt Svenska bolag?:confused:
 
Sv: Flytta till utlandet..

Jag vet inte hur det är när man "flyttar" en häst till ett annat land, men alla hästar som tävlar på internationell nivå ska vaccineras en gång i halvåret, så kolla om det gäller samma vid flytt! :crazy:
 
Sv: Flytta till utlandet..

Hästarna som tävlar internationellt ska som sagt vaccineras var 6e månad men inte "vanliga hästar". Kolla det för säkerhets skull.

Min häst åkte från utanför London och det kostade cirka £550 enkel resa men det var för nåt år sedan.

De svenska försäkringsbolagen är så lätta att ha med och göra. Innan hästen åkte från England hade jag redan lyckats ta ut försäkring på hästen i Folksam utan att de hade sett den. Det var de själva som rekommenderade det så att hästen var försäkrad under resan. De Engelska bolagen försäkrar inte en häst som lämnat landet. När hästen väl var i Sverige kom det en kille från Folksam och kollade på hästen.

Jag tycker att lämnar man sin häst till någon i 3 dagar så får de väl orka ta av ben och svansskydd vid övernattningarna. Hästen hade tappat jättemycket vikt på 3 dagar. Jag tror inte den hade ätit något överhuvudaget. Detta är en normalt väldigt lugn häst men var uppenbart stressad när den kom fram. Jag gillar därför inte JP men har även hört andra som tyckt att de var jättebra. Nog olika från gång till gång.

Sedan dess kör jag själv mina hästar när jag flyttar till utlandet.

Skottland är ju definitivt en extra dags resa så den lär nog vara borta i ca 4 dagar.
 
Sv: Flytta till utlandet..

ok.Min häst står på Gotland, så det blir kanske t o m 6 dagars resa...men den är van att åka mkt och "långt" har rest upp till 10 timmar.Men han är dessvärre dum med att inte äta om inte släpet står still...och dessutom dricker han dåligt på "fastlandstävlingar" när han är hemmifrån 4-5 dar(koncentrerad på sin uppgift)...Men han har faktiskt lätt för att flytta till olika stall och är aldrig orolig.
 
Sv: Flytta till utlandet..

Jag tog over min hast hit for nagra ar sedan. Han akte fran Soderhamn i Halsingland med ett svenskt bolag. Han kom till Newmarket England med det svenska bolaget som kor galopporer fram och tillbaka (kommer inte ihag vad dom hette just nu men kan kanske ta reda pa det om du vill). Han fick sen sta uppstallad dar i ca en vecka for att passa in transport uppover med Eric Gillie (ett skotskt bolag).

Anlande lite trott men i gott skick. Jag var jattenojd med bade det svenska och skotska bolaget. Det enda jag behovde var en veterinarbesiktning, pass och fardplan.

Pa jordbruksverket.se finns information gallande utforsel av hast till EU land.

Var i Skottland bor du???
 
Sv: Flytta till utlandet..

Hittar du inget svenskt bolag så åker ju Prescott's Horse Transports mellan Nordirland och Sverige ett par gånger i månaden.
De brukar ta färjan Stranraer-Belfast, så bor du inte alltför långt därifrån borde det ju funka med Prescotts.
PM:a om du vill veta hur man får kontakt med dem.
 
Sv: Flytta till utlandet..

Hur gjorde du med veterinär här?Kan man(om hästen skadar sig)sätta det på sitt Svenska bolag?:confused:

Ja, du kan sätta det på ditt svenska bolag. Jag har Folksam och det var inga problem med dem, det som inte är samma är att självrisken är högre när hästen är utomlands. Tror det var en tusenlapp högre.
Det enklaste är ju att ringa sitt bolag och kolla, det kan säkert skilja mellan de svenska bolagen sinsemellan.
 
Sv: Flytta till utlandet..

Det finns massor av svenska transportörer som kan köra din häst. Kolla på nätet och i Ridsport.
Själv åkte jag med mina hästar med transportören! En lång resa som tog många dagar, men det var värt det då jag kunde hålla ett öga på dem. Kändes bra och transportören var supertrevliga och hjälpsamma.
 
Sv: Flytta till utlandet..

Jag hade def försökt få åka med hästen - i synnerhet när han är känslig med resande, äta och dricka! Det kan ta väldigt hårt på hästen att resa.

Jag har fick hem en unghäst från Wales för 1,5 år sedan, de var på resande fot i ca tre dagar och hade enligt uppgift stannat och övernattat enligt konstens alla regler, trots detta fick han transportsjukan:( Han var MKT sjuk och det tog lång tid innan han återhämtade sig.

Som sagt; mitt råd är att du följer med din häst på resan!
 
Sv: Flytta till utlandet..

Ja, jag håller med. Min häst fick kolik-känning när de skulle vila och det såg jag direkt och kunde ta ut o gå med honoom. Tror inte att någon annan hade sett det så fort annars. Plus att hästarna känner sig tryggare när man är med!
 
Sv: Flytta till utlandet..

*KL*
Tråden är ett år gammal och om jag inte är helt fel ute så är TS tillbaka på Gotland.

Sen finns det säkert andra som har nytta av denna tråd så inget ont om att ni skriver i den :)
 
Sv: Flytta till utlandet..

Då hade det ju varit VÄLDIGT spännande TS hade hört av sig och berättat hur allt gick med häst o resa...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 326
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp