Flytta utomlands - det praktiska?

Tigertofflan

Trådstartare
Ni som flyttat utomlands för att jobba, hur har ni gjort med det praktiska? Har ni varit bekant med arbetsplatsen innan flytt (hur?) eller har ni bara flyttat och hoppats att det är ett ställe ni trivs på? Har ni hyrt ut ert boende eller gjort er av med det direkt? Har ni flyttat hem igen? Hur var proceduren då?
 
Vi flyttade ut for Makens job pa ett 3 ars kontrakt ... sedan fixade jag job pa platsen. Vi salde huset da vi hade bestamt oss for att vi ville ha ett nytt hus i alla handelser. Det var ett bra beslut da vi inte flyttat tillbaka till Sverige.:p
 
Ni som flyttat utomlands för att jobba, hur har ni gjort med det praktiska? Har ni varit bekant med arbetsplatsen innan flytt (hur?) eller har ni bara flyttat och hoppats att det är ett ställe ni trivs på? Har ni hyrt ut ert boende eller gjort er av med det direkt? Har ni flyttat hem igen? Hur var proceduren då?

Jag hyrde ut min lagenhet till att borja med. Jag hade varit i det nya landet pa semester flera ganger men kande inte till min nya arbetsplats, och kande ingen i det nya landet heller. Jag bara flyttade och tankte att det blir nog bra, och funkar det inte sa flyttar jag hem igen! 15 ar senare ar jag fortfarande kvar har, gift med tva barn :-). Lagenheten jag hade i Sverige salde jag efter ungefar 2 ar, om jag minns ratt. Jag fick mycket hjalp av nya arbetsplatsen att fixa bankkonto och sadant, men boende fick jag ordna med sjalv - det var som tur var valdigt latt (fast dyrt).
 
Jag blev uppsagd pga nedläggning och använde min arbetsbefriade uppsägningstid till att följa min dröm och flytta utomlands. Sålde min lgh och möblerna, rensade och skänkte el sålde annat och har vissa lådor med grejor kvar hos föräldrarna.
Jag valde England för att jag hade en del vänner här och med det en säkerhet i att inte vara helt själv. Hittade boende och jobb på plats, och senare kärleken. Blev sambo och flyttade till hus för 2 år sen och nu väntar vi första barnet.
Jag sa ganska fort nör jag flyttade att jag inte flyttar hem igen, iaf inte till min hemstad och jag känner lika dant nu 3 år senare. Jag trivs bättre här, det känns som jag hittat hem.
 
Ni som flyttat utomlands för att jobba, hur har ni gjort med det praktiska? Har ni varit bekant med arbetsplatsen innan flytt (hur?) eller har ni bara flyttat och hoppats att det är ett ställe ni trivs på? Har ni hyrt ut ert boende eller gjort er av med det direkt? Har ni flyttat hem igen? Hur var proceduren då?

Jag var på en intervju några veckor innan och träffade den eventuella chefen och kollegorna. Hade inte tänkt stanna mer än två år och var inte orolig för att inte trivas.

Jag hade en hyreslägenhet som jag trivdes med så jag hyrde ut den två år. Hyresgästen strulade dock en del med hyran och så här i efterhand skulle jag sagt upp den istället.

Jag var tjänstledig på mit jobb i Sverige, men sa upp mig efter två år och blev kvar i utlandet.
 
Jag hade varit på anställningsintervju före (under en semestervecka) och var rätt säker på att få jobbet och skulle jag inte få just det jobbet visste jag att min utbildning (vård) är otroligt efterfrågad så jag var inte direkt orolig att inte få jobb. Kände inte till arbetsplatsen alls men som sagt, hade inte varit svårt att byta om det inte funkat. Var kvar där 3 år så det funkade ju.

Hade dessutom sparade pengar så jag skulle klara mig 6 mån utan inkomst. Fixade lägenhet innan med hjälp av kompisar på plats. Hade en hyreslägenhet som jag sa upp, jobbet tog jag studieledigt från 6 mån (distansstuderade vid sidan om jobbet ett par månader) för skulle jag inte få jobb i utlandet hade jag ju flyttat hem efter 6 månader igen. Det är nu 4 år sedan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Senast: Rugge
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
605
Senast: Otherside
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 722
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp