"Flyttstäda" trädgård?

AraSlei

Trådstartare
Om ni hade hyrt ett hus på landet av en privatperson, skulle ni "flyttstäda" trädgården när ni flyttade ut då?

Med "flyttstäd" menar jag att lämna den i samma skick som när man flyttade in, dvs klippt gräsmatta, rensade gångar/land och klippt häck.
 
Om ni hade hyrt ett hus på landet av en privatperson, skulle ni "flyttstäda" trädgården när ni flyttade ut då?

Med "flyttstäd" menar jag att lämna den i samma skick som när man flyttade in, dvs klippt gräsmatta, rensade gångar/land och klippt häck.
Självklart. Speciellt så måste man ju se till att man forslar bort personliga ägodelar och ev skräp även utanför huset.
 
Hittills tänker ni som jag :p

Bakgrunden till frågan är att vi har sagt upp vår hyresgäst pga att vi ska flytta till huset själva. I dagsläget ser trädgården för jäklig ut och hon har inte gjort mer än klippt gräset ett par gånger sedan hon blev uppsagd för tre månader sedan :down:
Det är inte kantklippt någonstans (gräset har vuxit upp under träfasaden..), grusgången i trädgården går knappt att skilja från gräsmattan, de få landen är fulla med ogräs och det ser knappt bebott ut.
Jag har inte kontraktet i huvudet, men jag vet inte vad man kan ha för rättigheter att kräva att trädgården lämnas i prydligt skick?

Hon ska lämna över nycklarna 1/7, så förhoppningvis hinner hon göra i ordning den tills dess men..
Tilläggas ska att den alltid varit prydligt skött innan, enda anledningen till att vi sagt upp henne är att vi ska flytta dit själva.
 
Senast ändrad:
Hittills tänker ni som jag :p

Bakgrunden till frågan är att vi har sagt upp vår hyresgäst pga att vi ska flytta till huset själva. I dagsläget ser trädgården för jäklig ut och hon har inte gjort mer än klippt gräset ett par gånger sedan hon blev uppsagd för tre månader sedan :down:
Det är inte kantklippt någonstans (gräset har vuxit upp under träfasaden..), grusgången i trädgården går knappt att skilja från gräsmattan, de få landen är fulla med ogräs och det ser knappt bebott ut.
Jag har inte kontraktet i huvudet, men jag vet inte vad man kan ha för rättigheter att kräva att trädgården lämnas i prydligt skick?

Hon ska lämna över nycklarna 1/7, så förhoppningvis hinner hon göra i ordning den tills dess men..
Tilläggas ska att den alltid varit prydligt skött innan, enda anledningen till att vi sagt upp henne är att vi ska flytta dit själva.
Antagligen får du inga pengar för det... Men i min värld ingår deet i samma kategori som övrig flyttstäd.

Borde vara möjligt - troligen är det inte så - att hyra in folk och fakturera det. På samma sätt som vanligt flyttstäd......
 
Antagligen får du inga pengar för det... Men i min värld ingår deet i samma kategori som övrig flyttstäd.

Borde vara möjligt - troligen är det inte så - att hyra in folk och fakturera det. På samma sätt som vanligt flyttstäd......

Nej, pengar struntar jag i, men eftersom vi kommer behöva renovera en hel del invändigt och samtidigt vill in i huset så fort som möjligt, så känns det så himla trist att behöva börja med att lägga x antal timmar i trädgården :down:
Jag tycker att det är solklart att det ska ingå i flyttstädet liksom, och hade väl någonstans (rätt eller fel) räknat med det.
 
Hittills tänker ni som jag :p

Bakgrunden till frågan är att vi har sagt upp vår hyresgäst pga att vi ska flytta till huset själva. I dagsläget ser trädgården för jäklig ut och hon har inte gjort mer än klippt gräset ett par gånger sedan hon blev uppsagd för tre månader sedan :down:
Det är inte kantklippt någonstans (gräset har vuxit upp under träfasaden..), grusgången i trädgården går knappt att skilja från gräsmattan, de få landen är fulla med ogräs och det ser knappt bebott ut.
Jag har inte kontraktet i huvudet, men jag vet inte vad man kan ha för rättigheter att kräva att trädgården lämnas i prydligt skick?

Hon ska lämna över nycklarna 1/7, så förhoppningvis hinner hon göra i ordning den tills dess men..
Tilläggas ska att den alltid varit prydligt skött innan, enda anledningen till att vi sagt upp henne är att vi ska flytta dit själva.
Vi hyrde hus med trädgård innan vi köpte vårt nuvarande hus. Och ja, innan vi flyttade klippte vi gräset, rensade ogräs överallt och snyggade upp i trädgården (blev bättre än när vi flyttade in;)). För mig är det självklart att en gör iordning efter sig och lämnar det jag hyrt/lånat i minst lika bra skick som jag fick det.
 
När jag flyttat ur hyresrätter har jag alltid fått en checklista inför utflytt med flytt städ och saker att tänka på där har det även stått att jag skulle debiteras för icke godkänd städning tex. Skulle det kunna vara något att göra och inkludera trädgården i listan? Då blir hyresgästen påmind om att trädgården också ska göras.

I min värld är det självklart att trädgård och alla övriga utrymmen som man hyr ska städas
 
När jag flyttat ur hyresrätter har jag alltid fått en checklista inför utflytt med flytt städ och saker att tänka på där har det även stått att jag skulle debiteras för icke godkänd städning tex. Skulle det kunna vara något att göra och inkludera trädgården i listan? Då blir hyresgästen påmind om att trädgården också ska göras.

I min värld är det självklart att trädgård och alla övriga utrymmen som man hyr ska städas

En lista var ju himla smart!
Vi tänker att hon inte kommer behöva städa badrummet och tvättstugan (mer än att rensa avloppen och städa ur maskinerna) eftersom vi ändå ska riva ur båda de rummen t ex. Det kan vi ju också inkludera på den i så fall.

Känns det för sent att ge den två veckor innan utflytt?
 
Enda jag har emot det är att när det gäller trädgården borde det varit överenskommet redan innan inflytt.

Jag förstår hur du tänker.
Så du tycker inte att det automatiskt hör till flyttstädet att även göra i ordning trädgården inför flytt, om det inte gjorts upp i förväg?
(och trädgården var välskött när den togs över, ska tilläggas)
 
Jag förstår hur du tänker.
Så du tycker inte att det automatiskt hör till flyttstädet att även göra i ordning trädgården inför flytt, om det inte gjorts upp i förväg?
(och trädgården var välskött när den togs över, ska tilläggas)

Om hyresgästen inte är för att odla, så skal inte hyresgästen behöva underhålla rabatter och land, utan skal kunna låta dem gro igen snyggt i samma nivå som övrig gräsmatta och med tillnärmelsesvis samma typ av gräs. En häck skal däremot hållas i samma skick som ved inflytt på samma vis som staketerna. Gräset skal självklart klippas regelbundet och grusgångar hållas i andvändbart skick (betyder dock inte att det inte får förekomma enstaka ogräs och att det måste vara,ansade spikraka kanter). I övrigt är det upp till hyresgästen hur trädgården sköts och att allt som kan anses som skräp städas undan.
 
Om hyresgästen inte är för att odla, så skal inte hyresgästen behöva underhålla rabatter och land, utan skal kunna låta dem gro igen snyggt i samma nivå som övrig gräsmatta och med tillnärmelsesvis samma typ av gräs. En häck skal däremot hållas i samma skick som ved inflytt på samma vis som staketerna. Gräset skal självklart klippas regelbundet och grusgångar hållas i andvändbart skick (betyder dock inte att det inte får förekomma enstaka ogräs och att det måste vara,ansade spikraka kanter). I övrigt är det upp till hyresgästen hur trädgården sköts och att allt som kan anses som skräp städas undan.

Det finns en rabatt, som hon låtit växa igen. Det må vara hänt.
Men resten :arghh: Häcken tog hon hårt förra året, så den är helt ok ännu.
 
Det finns en rabatt, som hon låtit växa igen. Det må vara hänt.
Men resten :arghh: Häcken tog hon hårt förra året, så den är helt ok ännu.

Som sagt är det upp till hyresgästen hur denne vill ha trädgården om inget annat avtalats i kontraktet. Om häcken är hårt klippt nu dröjer det bara något år innan den växt till sig igen så som du minns den (om du klipper rätt). Går inte att återställa huxflux (Skulle du begära att hyresgästen köper ny kommer det antagligen ta 5-6 år eller mer innan den är på nivå med den gamla.
 
Så du tycker inte att det automatiskt hör till flyttstädet att även göra i ordning trädgården inför flytt, om det inte gjorts upp i förväg?
(och trädgården var välskött när den togs över, ska tilläggas)

Det är inte lika självklart som att flyttstäda huset, nej förutom att eventuella ägodelar som finns i trädgården tas med vid själva flytten. Och skick på trädgården vid inflytt är smått oväsentligt om det inte är reglerat i avtalet att den ska hålla en viss standard vid utflytt.

Med det sagt så; personligen lämnade jag både huset jag hyrde (och trädgården) i avsevärt fräschare skick än när jag flyttade in.
 
Hittills tänker ni som jag :p

Bakgrunden till frågan är att vi har sagt upp vår hyresgäst pga att vi ska flytta till huset själva. I dagsläget ser trädgården för jäklig ut och hon har inte gjort mer än klippt gräset ett par gånger sedan hon blev uppsagd för tre månader sedan :down:
Det är inte kantklippt någonstans (gräset har vuxit upp under träfasaden..), grusgången i trädgården går knappt att skilja från gräsmattan, de få landen är fulla med ogräs och det ser knappt bebott ut.
Jag har inte kontraktet i huvudet, men jag vet inte vad man kan ha för rättigheter att kräva att trädgården lämnas i prydligt skick?

Hon ska lämna över nycklarna 1/7, så förhoppningvis hinner hon göra i ordning den tills dess men..
Tilläggas ska att den alltid varit prydligt skött innan, enda anledningen till att vi sagt upp henne är att vi ska flytta dit själva.

Har hon skött allt annat så hade jag inte börjat krångla om trädgården 2 veckor innan avflytt.
Jag fattar att det är tråkigt att det inte är fint, men är det värt att bråka om?
 
Jag betraktar trädgårdsskötsel som en hobby eller fritidsnöje. Jag väntar mig inte att andra ska utöva mina hobbies åt mig.

Men just när det gäller gräset och häcken, så hade det nog varit en bra idé att avtala om det på förhand. Ungefär som att avtala om skötseln av huset.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 898
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp