Fnysande vovve? Hjälp!

Docka

Trådstartare
Min gammelman (13-årig Cairnterrier) har börjat fnysa och dra luft snabbt in och ut genom näsan, som om det är något där inne som irriterar.

Jag har tittat efter noskvalster, men ser ingenting förutom vitaktigt snor lite längre in i nosen.

Det verkar dock vara ganska jobbigt för gubben :(
Han gör det hela dagarna...

Någon idé om vad det kan vara, vad man gör åt det eller om jag bör ringa och rådfråga veterinären?


(Kan förresten tillägga att han klipptes för ungefär samtidigt som det hela började, och jag trodde att det kunde ha varit att han fått in hårstrån i näsan, men min mamma trodde inte det, och då hade de väl gått över?)
 
Sv: Fnysande vovve? Hjälp!

Noskvalster är inte synligt för blotta ögat, så att du inte såg några säger inget om huruvida hunden har kvalster eller inte.

Du bör ringa vet och få 1) kollat om det ligger något och irriterar i nosen, 2) Kolla halsen. Kan vara en halsinfektion och 3) om allt ser bra ut få behandling mot noskvalster.
 
Sv: Fnysande vovve? Hjälp!

Noskvalster kan ses med blotta ögat. Problemet är att de sitter så pass högt upp i näshålan att det kan vara svårt att få ut dem för att titta på dem. Symptomen låter som noskvalster men kan också vara "en förkylning" (kennelhosta). Då kan hunden också ha kväljningar och försöka kräkas. Ta temperaturen på hunden och ring en veterinär om du vill ha en utredning eller om allmäntillståndet försämras.
 
Sv: Fnysande vovve? Hjälp!

En labbe jag hade för länge sedan gjorde samma sak - noskvalster. Jag såg inget som kröp i näsan på henne, men kvalster var det. Hon åt tuggtabletter från vet i en dryg vecka och så var det löst. Varför vänta och låta hunden gå runt sådär? Ta honom till vet för kontroll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 508
Senast: tott
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 925
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: mackan
·
Hemmet Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles...
2
Svar
29
· Visningar
23 605
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp