Födda 2013 del 4

happ, vi kämpar på...
Det är nu 12,5 månad sen jag hittade henne trebent i hagen. Man kan fortfarande se en tydlig fraktur på röntgen. Det blir lite, lite bättre varje gång vi kollar men det går så lååååångsamt... Fortsatt ohalt i skritt och trav.
Hon ska fortsätta skrittas (tömkör/promenader/uppsuttet) i en månad, sen ska vi långsamt börja introducera lite trav. Får dock utöka passen så hon går i en timme.
När underlaget är bättre ska hennes hage få bli marginellt större igen, även fast hon härjar en del. Återbesök i maj, förhoppningsvis ska jag då få börja vänja in henne på större hage och gräs då så hon får gå på bete sen som en vanlig häst.

Känns rätt hopplöst alltihop när läkningen går så förbannat långsamt... :(
Fy så trist! Varför tar det så lång tid? Är det normalt?
 
Fy så trist! Varför tar det så lång tid? Är det normalt?
Man vet inte. Det är inte normalt, fula frakturer som denna är inte helt ovanligt att det tar 9-12 månader att bli bra. Men hon borde ha läkt ihop tills nu.
Men det händer tydligen, i vissa fall, att läkningen avtar/stannar helt och frakturen blir en pseudoled. Fylld med brosk som aldrig blir skelett.
Finns inget känt sätt att stimulera eller kicka igång det igen heller.
 
Man vet inte. Det är inte normalt, fula frakturer som denna är inte helt ovanligt att det tar 9-12 månader att bli bra. Men hon borde ha läkt ihop tills nu.
Men det händer tydligen, i vissa fall, att läkningen avtar/stannar helt och frakturen blir en pseudoled. Fylld med brosk som aldrig blir skelett.
Finns inget känt sätt att stimulera eller kicka igång det igen heller.
Så himla jobbigt för er!🥺
 
Hoppas allt är bra med era numera 8-åringar. Själva har vi ägnat drygt nio månader i skogen för rehab. Helt friskförklarad i februari så har börjat lägga korta pass på banan två gånger i veckan. Övrig tid fortsätter vi med uteritter. 😊
Utbildningsmässigt är hon kanske som en fyra-femåring men mentalt har hon mognat och känns mer som en vuxen häst numera.

Hedwig travar bredvid på ena filmen. 19 år nu och dräktig. Lika pigg och glad som alltid.❤️
 
20210316_122754.jpg

:love:
 
Nu har veterinären varit ute igen, och vi kan inte se att det händer mycket mer med frakturen. Den läker inte. Hon har fått nästan 1,5 år nu och vi anser att vi gjort vad vi kan för att ge frakturen en chans att läka.
Hon är ohalt och rids i skritt och trav utan problem. Hon kommer nu vänjas in på gräs och större hage i 3 veckor för att sen släppas på vanligt bete i Juni. Vi ska även fortsätta öka på travarbetet. Om allt går fortsatt bra kan jag börja galoppera uppsuttet i Juli.

Veterinären menade på att 'ja, det är såklart en ökad risk att hoppa med den hoven...' Jag känner att det är fullständigt uteslutet att hoppa på den hoven. Men håller hon ihop för att leva ett vanligt hästliv och håller att rida på i övrigt tror jag allt hon kan bli en trevlig dressyrpålle också.

Det känns såklart skittrist att hennes hoppkarriär är över innan den startat (vi hann ju bara med en endaste liten Pay & Jump mellan alla skador...), men nu är jag ändå bara lättad över att ha fått ett slut på konvalescenseländet och att hon än så länge är ohalt och kan få en chans på ett bra hästliv.
 
Nu har veterinären varit ute igen, och vi kan inte se att det händer mycket mer med frakturen. Den läker inte. Hon har fått nästan 1,5 år nu och vi anser att vi gjort vad vi kan för att ge frakturen en chans att läka.
Hon är ohalt och rids i skritt och trav utan problem. Hon kommer nu vänjas in på gräs och större hage i 3 veckor för att sen släppas på vanligt bete i Juni. Vi ska även fortsätta öka på travarbetet. Om allt går fortsatt bra kan jag börja galoppera uppsuttet i Juli.

Veterinären menade på att 'ja, det är såklart en ökad risk att hoppa med den hoven...' Jag känner att det är fullständigt uteslutet att hoppa på den hoven. Men håller hon ihop för att leva ett vanligt hästliv och håller att rida på i övrigt tror jag allt hon kan bli en trevlig dressyrpålle också.

Det känns såklart skittrist att hennes hoppkarriär är över innan den startat (vi hann ju bara med en endaste liten Pay & Jump mellan alla skador...), men nu är jag ändå bara lättad över att ha fått ett slut på konvalescenseländet och att hon än så länge är ohalt och kan få en chans på ett bra hästliv.
Förstår att du är lättad! Även om det blir ngt att förhålla sig till hela hästens liv så är det ju ändå tusen gånger bättre än att hela tiden gå och hoppas och försöka.. Skönt för henne att få komma tillbaka till vanligt hästliv, även om det blir utan hoppning❤️
 

Nu har veterinären varit ute igen, och vi kan inte se att det händer mycket mer med frakturen. Den läker inte. Hon har fått nästan 1,5 år nu och vi anser att vi gjort vad vi kan för att ge frakturen en chans att läka.
Hon är ohalt och rids i skritt och trav utan problem. Hon kommer nu vänjas in på gräs och större hage i 3 veckor för att sen släppas på vanligt bete i Juni. Vi ska även fortsätta öka på travarbetet. Om allt går fortsatt bra kan jag börja galoppera uppsuttet i Juli.

Veterinären menade på att 'ja, det är såklart en ökad risk att hoppa med den hoven...' Jag känner att det är fullständigt uteslutet att hoppa på den hoven. Men håller hon ihop för att leva ett vanligt hästliv och håller att rida på i övrigt tror jag allt hon kan bli en trevlig dressyrpålle också.

Det känns såklart skittrist att hennes hoppkarriär är över innan den startat (vi hann ju bara med en endaste liten Pay & Jump mellan alla skador...), men nu är jag ändå bara lättad över att ha fått ett slut på konvalescenseländet och att hon än så länge är ohalt och kan få en chans på ett bra hästliv.

Förstår din känsla även om det är tråkigt. Tackolov att hon är ett sto om du vill avla vidare.
Som du kämpat med denna skada, härligt iaf att du kan rida henne nu.
 
Frans är tillbaka på tävlingsbanan, börjar bli stabil i 120 även om 0rundorna saknas. De är verkligen inom räckhåll men så trillar nån bom lite retligt. Han har en ny ryttare from i år och det funkar toppen, han tog bytet bättre än jag vågat tro på. Han älskar fortfarande sina hinder högt och blir lycklig varje gång.

Vi har kommit igång med dressyrträningen också och det är riktigt roligt att rida honom. Och ffa håller han sig frisk, det är väldigt skönt.
 
Förstår din känsla även om det är tråkigt. Tackolov att hon är ett sto om du vill avla vidare.
Som du kämpat med denna skada, härligt iaf att du kan rida henne nu.

Mja, är väl tyvärr inte så intresserad av att avla, även om jag gärna hade tagit en exakt kopia av Iska alla dagar i veckan (ok, kanske som var lite sämre på att dra på sig allvarliga skador i hagen...). Får väl se om jag känner annorlunda om/när jag flyttat till gård, men det är några år tills det hade varit aktuellt och har dålig koll på hur gammal man kan låta dem bli innan man bör ha tagit första fölet. 🤔
Det känns oavsett avlägset, ska se till att hon håller för att gå i vanlig hage och ridas i alla gångarter först. Kanske starta någon dressyrklass, vi utförde ju aldrig ridprovet på treårs. Jag är bara tacksam om hon kan få vara kvar och fungera som ridhäst, hoppning eller ej.

Kul att det går så bra med Frasse!
 
Mja, är väl tyvärr inte så intresserad av att avla, även om jag gärna hade tagit en exakt kopia av Iska alla dagar i veckan (ok, kanske som var lite sämre på att dra på sig allvarliga skador i hagen...). Får väl se om jag känner annorlunda om/när jag flyttat till gård, men det är några år tills det hade varit aktuellt och har dålig koll på hur gammal man kan låta dem bli innan man bör ha tagit första fölet. 🤔
Det känns oavsett avlägset, ska se till att hon håller för att gå i vanlig hage och ridas i alla gångarter först. Kanske starta någon dressyrklass, vi utförde ju aldrig ridprovet på treårs. Jag är bara tacksam om hon kan få vara kvar och fungera som ridhäst, hoppning eller ej.

Kul att det går så bra med Frasse!
Frasses mamma var 18 när jag betäckte henne. Det var första gången för henne. Går det så går det.
 
Frasses mamma var 18 när jag betäckte henne. Det var första gången för henne. Går det så går det.

Sen kom 0orna, Frans satte 4 hinderfria 120 på rad. Lite så han jobbar, han testar och provar och sen ba' "aha fattar" och sen går det som en klocka. Gick en 125 med 4 fel i somras. Skulle tävlat i helgen men har tyvärr åkt på lymfangit av ett skitsår. Han börjar bli en aning vuxen men inte tillräckligt för att inte försöka bita sönder bandaget vaaarje dag. Hoppas på snabb och enkel läkning.

Hur går det för er @Mistimed ?
 
Sen kom 0orna, Frans satte 4 hinderfria 120 på rad. Lite så han jobbar, han testar och provar och sen ba' "aha fattar" och sen går det som en klocka. Gick en 125 med 4 fel i somras. Skulle tävlat i helgen men har tyvärr åkt på lymfangit av ett skitsår. Han börjar bli en aning vuxen men inte tillräckligt för att inte försöka bita sönder bandaget vaaarje dag. Hoppas på snabb och enkel läkning.

Hur går det för er @Mistimed ?

Vad kul att det går så bra! Duktiga Frasse! :love:

För oss går det bra! Rids i alla gångarter över stock och sten. Helt bisarrt att hon funkar att rida när hoven ser ut som den gör inuti... Idag fick hon ett vanligt sjukbeslag, innan har hon haft någon specialare väldigt länge. Så får vi se om det funkar lika bra. Hon har roat sig med att plocka av sig den andra framskon stup i ett under sommaren, men nu fick den sitta nääääästan hela skoperioden. :p
Nu har hon ju fått gå i platta sommarhagar hela sommaren, och snart går de till ordinarie lösdriftshage där det finns en del att hoppa över... så det blir väl ytterligare ett prov om hon håller för att gå i vanlig hage.
 
Vad kul att det går så bra! Duktiga Frasse! :love:

För oss går det bra! Rids i alla gångarter över stock och sten. Helt bisarrt att hon funkar att rida när hoven ser ut som den gör inuti... Idag fick hon ett vanligt sjukbeslag, innan har hon haft någon specialare väldigt länge. Så får vi se om det funkar lika bra. Hon har roat sig med att plocka av sig den andra framskon stup i ett under sommaren, men nu fick den sitta nääääästan hela skoperioden. :p
Nu har hon ju fått gå i platta sommarhagar hela sommaren, och snart går de till ordinarie lösdriftshage där det finns en del att hoppa över... så det blir väl ytterligare ett prov om hon håller för att gå i vanlig hage.
Åh så härligt för er! 😍
 
Vad kul att det går så bra! Duktiga Frasse! :love:

För oss går det bra! Rids i alla gångarter över stock och sten. Helt bisarrt att hon funkar att rida när hoven ser ut som den gör inuti... Idag fick hon ett vanligt sjukbeslag, innan har hon haft någon specialare väldigt länge. Så får vi se om det funkar lika bra. Hon har roat sig med att plocka av sig den andra framskon stup i ett under sommaren, men nu fick den sitta nääääästan hela skoperioden. :p
Nu har hon ju fått gå i platta sommarhagar hela sommaren, och snart går de till ordinarie lösdriftshage där det finns en del att hoppa över... så det blir väl ytterligare ett prov om hon håller för att gå i vanlig hage.

vad roligt att höra! Fortsätter hålla tummarna för er. Ja det var roligt att han äntligen började landa och kunde visa sin fina hoppning.
 
Roar mig med att rida lite onlinetävlingar. Tycker man får bra feedback som hjälper mig att utveckla tävlingsridningen. Vi hann åka på två riktiga tävlingar innan vi fick in någon smitta i stallet så fick stryka mig från allt.
Nu verkar alla friska men tävlingssäsongen är definitivt över häromkring när vi kan börja åka ut igen. Tror inte det finns några i december och tveksamt om man vill ut då.😆

Halt är ett onödigt moment enligt Platina även om vi kommit så långt att hon står någorlunda still istället för att backa eller kliva iväg åt sidan.🤷🏼‍♀️
Fattningarna varierar lite från att kasta sig in i galoppen till helt ok.
Hon är iaf otroligt snäll och glad och ställer upp på det mesta. Var väldigt enkel att åka på tävling med och bara lite tittig. ❤️
Här en online där vi kom tvåa på 65%😄
 
20220219_140943.jpg


Iska hälsar! Precis kommit tillbaka efter en lättsam barbackatur i solen, blev lite varm ändå så pälsen står åt alla möjliga håll. 😅
Hon rids som vanligt, minus hoppning. Går forsatt bra med hoven, trots både långa och ibland tuffa turer. Har ringskor fram och håller skoningsintervallen kort, och tycks aldrig känna av frakturen på så sätt.

Hur går det för er andra? :)
 
Det gick tills det inte gick längre.
Iska blev halt igen och efter att ha testat en del olika åtgärder utan resultat fick hon somna in i somras.

Det har varit fruktansvärt tufft och jag saknar henne så jag går sönder varje dag.

Min vackra tufs. :cry:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp