Födda 2013 del 4

Vi har aldrig mockat hagar och haft noll masktryck. ;)

Frasse fick testa beridarens fina dressyrsadel igår och i slutet satt jag upp och kände på Sadel och häst. Asså wow! Det ser inte så mycket ut på film men känslan. Tryck bak och såå fin i handen och lätt för hjälperna. Och han är 4, Vi har förhoppningsvis en evighet på oss att förfina detta. För jag behöver hitta ridning igen och bli mycket bättre. Nu när jag har en häst som inte ger mig några ursäkter.

Gud så Peppad jag blev av känslan!
Och, plötsligt 25gradig värme gjorde Frasse till precis lagom tempererad :p
Jag har heller aldrig mockat mina hagar o har också haft noll masktryck så det är nog olika.

Vad var det för sadel som Frasse gick med då? Ser ju ut att ligga ok men möjligtvis en pytte aning för liten för dig? Framförallt ser det ju kanon ut, Frasse fin och matar ju på som hejsan med sina bakben! Det där kommer bli riktigt bra med tiden. :love:
 
Jag är en knubbis men allt sitter ovanför arslet. Arslet i sig och benen är tunna så i större sadel halkar jag mest omkring men kanske värt att testa 18". Detta var en Amerigo Cortina, 17,5".

Tack! ja man får inte glömma att det inte är en klar produkt liksom. Vilket jag måste påminna mig själv om typ när Frans testade matte på ALLT igår. Tog mig 20 min att komma upp igår och när jag satte mig fick jag en rodeoomgång. Försöker minnas den där snälla 3åringen som stod helt still vid en pall i vintras och hoppas han återkommer snarast.
 
Jag är en knubbis men allt sitter ovanför arslet. Arslet i sig och benen är tunna så i större sadel halkar jag mest omkring men kanske värt att testa 18". Detta var en Amerigo Cortina, 17,5".

Tack! ja man får inte glömma att det inte är en klar produkt liksom. Vilket jag måste påminna mig själv om typ när Frans testade matte på ALLT igår. Tog mig 20 min att komma upp igår och när jag satte mig fick jag en rodeoomgång. Försöker minnas den där snälla 3åringen som stod helt still vid en pall i vintras och hoppas han återkommer snarast.
Fast jag tittade inte på ditt ev "omfång"! :D Utan på hur långa överskänklar du hade o var du då hamnade i sadeln....;) Du hamnar lite långt bak men sen är ju inte filmen inzoomad på dig så det kan vara missvisande. Dessutom är Cortinan skålad så den blir ju då mindre än en flatare sadel.
 
@Pontevecchio Ser ju jättefint ut ju! Tänk när Iska är så där stadig och fin och arbetsvillig på ridbana/ridhus. :D

Vi har svårt att få med oss sällskap, det klaffar aldrig med någon annan. Så vi har fått lösa det själva ändå med uteritter, och det går det med! Passager jag verkligen inte kan övertyga henne om är ofarliga leder jag henne förbi, sen hoppar jag upp igen och rider vidare. Igår gick vi genom viadukten både bort och hem utan att jag behövde hoppa av (även om det krävdes lite lirkande och betänketid på ditvägen). Hon är så duktig! :love:

Dagsfärsk bild på trollet:
20170522_190733_zpshhdd7yfq.jpg


Jag kunde inte riktigt förstå varför hon fällde så underligt i år, med vissa fläckar där pälsen var kortare än andra... Idag avlusas dem. :meh:
 
Fast jag tittade inte på ditt ev "omfång"! :D Utan på hur långa överskänklar du hade o var du då hamnade i sadeln....;) Du hamnar lite långt bak men sen är ju inte filmen inzoomad på dig så det kan vara missvisande. Dessutom är Cortinan skålad så den blir ju då mindre än en flatare sadel.

Mina ben är superkorta :crazy: Men jag har för mycket tryck i stigbyglarna och trycker mig bakåt. Borde lära mig av med det men när Frans ger matte rodeoomgångar :rage: så är det lite av säkerhet jag gör det.
 
Åh urk för lusar @Mistimed :yuck: Tycker ni är duktiga som rider ut så pass själva! Frasse rids mest på bana/ridhus. Beridaren tränar inför 4års och för mig är det av säkerhetsskäl. Ridhuset på filmen är dock 80*40 så han rids inte på volt direkt. Sen promeneras han ute, tar 10-15 min till ridhuset och det är stort och stökig miljö så ut kommer han.
 
@Pontevecchio Ja, löss är inte kul! :yuck: Men rätt harmlöst i alla fall, är glad så länge de inte får nåt som faktiskt är farligt...
Jag har inte så mycket att välja på, Iska har varit sjukt less på ridbana och bara haft i handbromsen. Nu är hon pigg och glad och tycker det är kul att göra saker. Har tänkt börja blanda in lite ridhus/ridbana framöver. Inhoppning ser jag fram emot bland annat. :D
Men hon HAR varit väldigt, väldigt lätt att ha och göra med. Aldrig att hon genuint försökt dänga av någon, busat lite har hon gjort bara. Hon har alltid slutat när jag bett henne om jag tyckt hon tagit det för långt. Klok häst. Som sin mor. :love:
Det blev mycket bättre med gummiplattor till bettet förresten, tack för tipset!

Frasse ser himla fin ut i alla fall, när visar ni? :)
 
Jag skulle aldrig kunna rida Ricky om jag behövde rida på ridbana. ;)

Men det ska bli skönt att få möjlighet till sällskap på uteritterna efter flytten.
 
Jag är en knubbis men allt sitter ovanför arslet. Arslet i sig och benen är tunna så i större sadel halkar jag mest omkring men kanske värt att testa 18". Detta var en Amerigo Cortina, 17,5".

Tack! ja man får inte glömma att det inte är en klar produkt liksom. Vilket jag måste påminna mig själv om typ när Frans testade matte på ALLT igår. Tog mig 20 min att komma upp igår och när jag satte mig fick jag en rodeoomgång. Försöker minnas den där snälla 3åringen som stod helt still vid en pall i vintras och hoppas han återkommer snarast.
Jag har också problem med uppsittning från pall just nu. Måste ha någon som håller i, kör lite ledarskap innan då går det bättre.:D
 
1 juli är tanken. Har inte lyckats få ihop nån löshoppning än och tävlingarna vi tänkte åka ut på verkar skita sig. men men.

Vi har så stora banor och bra underlag så Frasse tutar på fint. han var lite seg i vintras men nu är det raketmotor.

Kul att plattorna funkar!
 
Jag har också problem med uppsittning från pall just nu. Måste ha någon som håller i, kör lite ledarskap innan då går det bättre.:D

Ja det tjatar jag på med också. Har tyvärr aldrig nån som kan assistera. Börjar fundera på om sadeln är en bov i dramat, tyckte nog han var lugnare i helgen när vi testade dressyrsadeln. Är på jakt efter egen nu.
 
Blanca är så duktig och alla uteritter ensamma har gjort henne lyhörd på mig.
Igår red vi ut med en kompis och vi skulle trava. Då kom en bil bakom och jag sa till men min kompis häst galopperade iväg med henne. Ändå kunde jag stanna Blanca, låta bilen passera och sen skritta ifatt :love:

Idag tömkörde jag bettlöst med två till ekipage i paddocken och hon lyssnar så fint :heart mitt hjärta!
 
Min häst skulle vid det närmaste kunna efterliknas en champagnekork just nu, så mycket energi! Både uppåt och framåt! Jag har börjat ställa lite högre krav i dressyren och himmel vilken trav vi kan få till när han bär sig! I galoppen behöver han bli ännu starkare så där sparkar han hellre bakut just för tillfället, jobbigt att bli vuxen! Något väldigt roligt är att vi har blivit uttagna till ett talangprogram i fälttävlan, så ska bli roligt att få professionell hjälp att utveckla honom!
18645742_1877524245837649_7709133891621093376_n.jpg
 
Ricky har börjat knacka i sko igen, han gjorde det en hel del i perioder när han var oskodd. Hovis var här idag och skodde om, så då pratade vi lite om hans rörelsemönster.

Hovis tyckte att han vuxit och eftersom han legat ned mkt senaste tiden tog jag och mätte honom. Han är 145 cm nu. :arghh:

Skönt iaf att jag inte ridit senaste tiden, även om det mest berott på tidsbrist. Blir nya tag efter flytten. :)
 
Frasse har slagit i sko nu ett tag men nu är det på väg bort. Oftast när han blir trött och lite låg fram så han inte hinner undan.

Nån som rider på fiber? jag upplever att det är rätt jobbigt för Frans. När han bär sig bättre bak lyfter han ibland inte tillräckligt bak utan snubblar till. Lite rädd att det sliter på bakknäna.
 
Frasse har slagit i sko nu ett tag men nu är det på väg bort. Oftast när han blir trött och lite låg fram så han inte hinner undan.

Nån som rider på fiber? jag upplever att det är rätt jobbigt för Frans. När han bär sig bättre bak lyfter han ibland inte tillräckligt bak utan snubblar till. Lite rädd att det sliter på bakknäna.
Jag tillhör skeptiska skaran när det kommer till daglig träning på fibersand. Tror inte det underlaget glider tillräckligt för att inte slita på hästarna, jag förstår att hoppryttare vill ha fiber på tävling men det är ju svårt att kombinera en tränings/tävlingsbana på en anläggning. Vet iaf flera ridskolor som dissar fiber.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 338
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 336
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp