Födda 2013 del 4


Lägger upp videon från Dumles tävlingsdebut även här, den är dock otroligt suddig tyvärr. Vet inte om jag gillar det här programmet något vidare, har diskuterat i annan tråd att det är märkligt att man inte får rida lätt, endast på travdiagonalerna.

Vilken fin och duktig häst! (och ryttare) :) Är det nåt slags 4-års program? Eller "bara" en LC?

KL
Grattis @Pontevecchio till diplom, jättekul! :banana: Och grattis till @Gabby_Ossi med fina poäng. :up:
 
Ja det är program för fyraåriga hästar, trodde de skulle döma med allmänt intryck men det var vanlig bedömning tyvärr!

Åh, tråkigt! Här i Norge har man 4-års klasser där det rids ungefär som gångartsprovet på fyraårstestet. 2-3 hästar i banan samtidigt som uppvisar trav, galopp och skritt med lite förlängningar/temporeglering på domarens anvisning. Mkt roligt och nyttigt samt ett bra sätt för unghästarna att vänja sig vid tävlingar. :) Finst det inte ngt liknande i Sverige?
 
Åh, tråkigt! Här i Norge har man 4-års klasser där det rids ungefär som gångartsprovet på fyraårstestet. 2-3 hästar i banan samtidigt som uppvisar trav, galopp och skritt med lite förlängningar/temporeglering på domarens anvisning. Mkt roligt och nyttigt samt ett bra sätt för unghästarna att vänja sig vid tävlingar. :) Finst det inte ngt liknande i Sverige?

Jo det gör det! Det här var vad jag förstod bara att de lagt in den som en random klass så den reds som en helt vanlig klass, annars finns det unghästkvsl där man rider två och två, i mitten av September ska vi vara med på en sån
 

Lägger upp videon från Dumles tävlingsdebut även här, den är dock otroligt suddig tyvärr. Vet inte om jag gillar det här programmet något vidare, har diskuterat i annan tråd att det är märkligt att man inte får rida lätt, endast på travdiagonalerna.

Grattis till segern iaf! Var det kval till Elmia alltså? Dumle är i mina ögon den allra finaste dressyr-4åringen på buke och du rider honom så fantastiskt bra! :love:Sen kan jag också tycka att det är helt galet med nedsittning ett helt program på en så ung häst, där borde dressyren följa fälttävlans initiativ där man får sitta ned eller rida lätt hela 90-klass programmen.
 
Åh, tråkigt! Här i Norge har man 4-års klasser där det rids ungefär som gångartsprovet på fyraårstestet. 2-3 hästar i banan samtidigt som uppvisar trav, galopp och skritt med lite förlängningar/temporeglering på domarens anvisning. Mkt roligt och nyttigt samt ett bra sätt för unghästarna att vänja sig vid tävlingar. :) Finst det inte ngt liknande i Sverige?

Jo, bl.a. kvalen till Breeders men de går bara på hösten, sedan ska Elmia också ha kval med den bedömningen nu. I Finalen på Breeders rider de först två och två med allmänt intryck igen sedan går de bästa med testryttare (Charlotte Dujardin). Elmia har final i Dressyrprogrammet (det som @Piaff rider på filmen), tror dock bedömningen görs som allmänt intryck där också. Falsterbo hade kval i Dressyrprogrmmet med vanlig bedömning men ska ha 2 hästar och allmänt intryck i finalen.

Vet faktiskt inte om "vanliga" tävlingar får anordna sådana 4-årsklasser om de vill? Har aldrig sett den klassen utan att det varit en specifik kvalklass.
 
Senast ändrad:
Grattis till segern iaf! Var det kval till Elmia alltså? Dumle är i mina ögon den allra finaste dressyr-4åringen på buke och du rider honom så fantastiskt bra! :love:Sen kan jag också tycka att det är helt galet med nedsittning ett helt program på en så ung häst, där borde dressyren följa fälttävlans initiativ där man får sitta ned eller rida lätt hela 90-klass programmen.

Nej det var ingenting alls, bara en vanlig klass, tänkte att det borde vara en lämplig nivå att debutera på för honom!
 
Jo, bl.a. kvalen till Breeders men de går bara på hösten, sedan ska Elmia också ha kval med den bedömningen nu. I Finalen på Breeders rider de först två och två med allmänt intryck igen sedan går de bästa med testryttare (Charlotte Dujardin). Elmia har final i Dressyrprogrammet (det som @Piaff rider på filmen), tror dock bedömningen görs som allmänt intryck där också. Falsterbo hade kval i Dressyrprogrmmet med vanlig bedömning men ska ha 2 hästar och allmänt intryck i finalen.

Vet faktiskt inte om "vanliga" tävlingar får anordna sådana 4-årsklasser om de vill? Har aldrig sett den klassen utan att det varit en specifik kvalklass.

Jag red det programmet på Pärlan på Brolöten, då var det allmänt intryck men inte kval till något, bara en chans för dem att komma ut ich se sig om ungefär. Ska bli jättekul att se hur han bedöms på allmänt intryck, var egentligen det jag ville ha nu också, nåja!
 
Nej det var ingenting alls, bara en vanlig klass, tänkte att det borde vara en lämplig nivå att debutera på för honom!

Superfin är han Piaff, hade varit roligt att veta (om du vet) hur pass mycket tränad i Tyskland han är? av ren nyfikenhet, är det lite mest talang från honom eller får proffsen till det sådär snyggt på en kvart?

Tycker det är kul att det är så många fina i denna årgången med aktiva ägare och ryttare :)
 
Superfin är han Piaff, hade varit roligt att veta (om du vet) hur pass mycket tränad i Tyskland han är? av ren nyfikenhet, är det lite mest talang från honom eller får proffsen till det sådär snyggt på en kvart?

Tycker det är kul att det är så många fina i denna årgången med aktiva ägare och ryttare :)

Jag vet inte så mycket! Köpte honom från en GP-ryttare som är beridare på Warendorf, hon hade inte haft honom speciellt länge och hade bara suttit på honom tre gånger, innan det är det nån beridarkille som ridit honom i sån dör uppvisningsform, som när man ser hingstarna visas upp. Men han är fruktansvärt korrekt startad, det märks att det inte har slarvats i starten, bara proffs som ridit.
 
Superfin är han Piaff, hade varit roligt att veta (om du vet) hur pass mycket tränad i Tyskland han är? av ren nyfikenhet, är det lite mest talang från honom eller får proffsen till det sådär snyggt på en kvart?

Tycker det är kul att det är så många fina i denna årgången med aktiva ägare och ryttare :)

Men ska tillägga att han rent fysiskt har väldigt lätt för sig, han är ju byggd för att "gå på tygeln" eller vad man ska säga. På videon sitter jag mest stilla och håller koll på yttersidan, resten fixar han själv.
 
Men ska tillägga att han rent fysiskt har väldigt lätt för sig, han är ju byggd för att "gå på tygeln" eller vad man ska säga. På videon sitter jag mest stilla och håller koll på yttersidan, resten fixar han själv.
Måste vara helt fantastiskt roligt att rida en sån fin häst! Vilket tillfälle att utveckla sig själv, även om du är väldigt duktig så måste det kännas roligt ändå att inte helt behöva börja om efter din fina Pärlan!
 
Vi är på G igen. Har honom hemma på bete och rider själv. Ingen mer allergireaktion. Puh. Har bara ridit 2 ggr väldigt korta pass. Jag är lite osäker men han är verkligen jättesnäll. Har två hästar här under sommaren och vi rider tillsammans vilket är en trygghet och sporrar mig, jag som alltid är ensam. Han är helt galet tjock tyvärr, fattar inte för hagkompisen ser helt normal ut. Ingen av mina sadlar passar så jag måst ut i sadelträsket. Svårt för han är så himla stor också. Min hoppsadel som är 17,5 ser ut som en ponnyputa på honom. :p
 
Vi är på G igen. Har honom hemma på bete och rider själv. Ingen mer allergireaktion. Puh. Har bara ridit 2 ggr väldigt korta pass. Jag är lite osäker men han är verkligen jättesnäll. Har två hästar här under sommaren och vi rider tillsammans vilket är en trygghet och sporrar mig, jag som alltid är ensam. Han är helt galet tjock tyvärr, fattar inte för hagkompisen ser helt normal ut. Ingen av mina sadlar passar så jag måst ut i sadelträsket. Svårt för han är så himla stor också. Min hoppsadel som är 17,5 ser ut som en ponnyputa på honom. :p
Fast det är kass att leta sadel till häst som är för tjock. Den kommer ju ligga som skit när han väl bantat ned sig så även om din nuvarande ligger som en ponnyputa kanske ni kan stå ut nån månad till så han kommer ned lite i vikt?
 
Fast det är kass att leta sadel till häst som är för tjock. Den kommer ju ligga som skit när han väl bantat ned sig så även om din nuvarande ligger som en ponnyputa kanske ni kan stå ut nån månad till så han kommer ned lite i vikt?
Jo, jag vet, jag hade enorma sadelproblem med mitt sto innan vi hittade rätt när hon var 6 år. Jag kommer acceptera att hoppsadeln blir som en ponnyputa för det verkar inte störa honom. Lånade en Globus dressyrsadel med bomvidd 36 och den låg ngt bättre och kom lite längre bak, så jag tänkte låna den ett tag och varva med.
 
19932726_838353019682446_4574976323063119872_n.jpg


Lilla fälttävlanshästen har debuterat på dressyrbanan idag, LC:2 på 64,33% med flera sjuor i protokollet och många småmissar som med styrka kommer bli så mycket bättre :) Domaren skrev även att det var en vacker häst :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 627
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 312
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 328
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp