Födda 2013 del 4

Först sa de att de var av o sen att de var av men flera bitar och att de låg samlade.

Så riskerna nu är infektion i såret eller att benbitarna börjar vandra sa vet
Ok,skönt ändå att den värsta sommarvärmen med flugor då är över, håller tummarna att det läker fint.
 
@Pontevecchio Frasse kan GOTT dela med sig lite av sitt räserfräs!:D Tycker han ser jättefin ut även om han har bråttom, han har taxering som en ponny så vänta du bara till hindren blir lite högre, då kommer han slå jättefina lyror!
 
blogger-image--1944496942.jpg

Riden totalt 15-16 gånger. Vilat på bete i nästan två månader. Idag var första gången under ryttare sen juni. Då kan man plötsligt gå på tygeln i alla gångarter, svara hur fint som helst för skänkeln o följa tygeln utan problem. Så stolt över min unghäst! :love::love::love::love:
 
@Pontevecchio Frasse kan GOTT dela med sig lite av sitt räserfräs!:D Tycker han ser jättefin ut även om han har bråttom, han har taxering som en ponny så vänta du bara till hindren blir lite högre, då kommer han slå jättefina lyror!

Ja vi hoppar högre hemma, hon valde låg höjd på tävlingen för att det skulle vara plättlätt även om de kom fel första gången. När det blir ordentligare hinder kommer tekniken och han slutar flamsa. Han ser skitkul ut att hoppa! Som jag skrev i andra tråden rider jag inte själv just nu. Jag gjorde ett försök för 2 v sen men han släppte inte upp mig. Tresteg med studsmatta hade jag säkert kunnat komma upp men det kändes inte som en långsiktig lösning. Han måste lära sig stå still helt enkelt. Nu försöker jag få ihop en träning så tränaren kan vara min extra hand och hjälpa mig. Tyvärr har jag inte den hjälpen tillhanda i stallet.
 
Tävling i lördags, 95 cm. Det var högre och mer maxat än vi trott på en lokal tävling. men lillskiten som både lastat sig fint och åkt bra gick in och gick felfritt! Visst vinglade det men han klippte hindrena som ingenting.

Nåt kval till breeders blir det tyvärr inte dock. det kommer för snabbt och han är inte klar för det.
 
Tävling i lördags, 95 cm. Det var högre och mer maxat än vi trott på en lokal tävling. men lillskiten som både lastat sig fint och åkt bra gick in och gick felfritt! Visst vinglade det men han klippte hindrena som ingenting.

Nåt kval till breeders blir det tyvärr inte dock. det kommer för snabbt och han är inte klar för det.
Grattis vad roligt! Är ju så himla kul när de små grynen sköter sig som de ska!
 
Ja jag är jätteglad att han sköter sig så bra på tävlingsbanan, ger lite mer överseende med annat bus ;)

han fick 1 tidsfel förresten, kändes hårt med tanke på att det var en lokal tävling och han höll galopp men tog lite stora svängar.
 
Ja jag är jätteglad att han sköter sig så bra på tävlingsbanan, ger lite mer överseende med annat bus ;)

han fick 1 tidsfel förresten, kändes hårt med tanke på att det var en lokal tävling och han höll galopp men tog lite stora svängar.
Ja, det låter ju lite konstigt? Men har varit på fälttävlan, 90 klass, där hälften fick tidsfel o banbyggaren ändå hävdade att det var rätt mätt....
 
Mitt monster fick komma ut i "sjukhage" i helgen. Där ville hon inte vara utan kompis även om 5 ponnys står precis bredvid och inte kan gå utom synhåll.
Fick sällskap och det sällskapet sparkade hon på käften :meh:

Boxvila igen mest pga att det regnat snart i två dygn i sträck. Ska lägga om sår ikväll igen och hoppas på att det fortsätter se bra ut.
Ganska intressant eftersom jag fotat såret under hela läkprocessen så kanske lägger upp en tråd senare med bilder :) kan vara intressant för ett otränat öga eftersom de nu kan se värre ut men när jag kontaktade vet. så förklarade de att det var precis tvärtom. Eftersom det läker inifrån och ut.
 
Mitt monster fick komma ut i "sjukhage" i helgen. Där ville hon inte vara utan kompis även om 5 ponnys står precis bredvid och inte kan gå utom synhåll.
Fick sällskap och det sällskapet sparkade hon på käften :meh:

Boxvila igen mest pga att det regnat snart i två dygn i sträck. Ska lägga om sår ikväll igen och hoppas på att det fortsätter se bra ut.
Ganska intressant eftersom jag fotat såret under hela läkprocessen så kanske lägger upp en tråd senare med bilder :) kan vara intressant för ett otränat öga eftersom de nu kan se värre ut men när jag kontaktade vet. så förklarade de att det var precis tvärtom. Eftersom det läker inifrån och ut.
Vad knäppa de är? En kompis borde ju vara toppen men har ju sett flera som burit sig åt på det viset. Hur gick det med stackaren som blev sparkad?

Det är intressant det här med sårvård, har ju ändrats rätt rejält sen för t ex 20 år sen. Då skulle så få sårskorpa då var allt som det skulle! Nuförtiden ska ju sår hållas blöta så de verkligen läker inifrån o ut, som du skriver. Jag vill gärna se bilder på sårläkningen!:)
 
Vad knäppa de är? En kompis borde ju vara toppen men har ju sett flera som burit sig åt på det viset. Hur gick det med stackaren som blev sparkad?

Det är intressant det här med sårvård, har ju ändrats rätt rejält sen för t ex 20 år sen. Då skulle så få sårskorpa då var allt som det skulle! Nuförtiden ska ju sår hållas blöta så de verkligen läker inifrån o ut, som du skriver. Jag vill gärna se bilder på sårläkningen!:)

Som tur var bra! Ett sår under hakan :) Hon dög som sällskap ett tag men sen verkade det som Blanca tröttnade...

Ska lägga om igen ikväll så fortsätter att dokumentera!
 
Här händer det inte mycket, Dumle har semester och går lite i skogen, vilar typ varannan dag och äter gräs så länge det finns... Han började växa för några veckor sen, han har gjort tre starter under sommaren (67 och 69% i vanliga klasser och 73,6 i unghästbedömning, jag tyckte inte jag visade superbra, för låg i formen och för lite "hoppackad" men i efterhand var det rätt för hans skull för han hade redan börjat växa då och var lite vek) och kanske gör nån till nu i höst, men det tar vi som det kommer. Han är sådär snyggt hög i bak just nu, ha. Märks att han är tagen för han håller inte galopp speciellt länge just nu och det går åt MYCKET mat men sånt är livet, jag har sett det här förr. Mest nöjd med hur snäll han är och hur samarbetsvillig med precis allt.
 
*gnällinlägg

Boxvilan funkar inte så bra längre. Hon stressar i boxen och sparkar. Idag gick hon omkull :(
Vad ska man göra? Går hon ute springer hon och då fick hon jätteont igår och haltade i skritt tydligt (nått hon inte gjort sen vi var på strömsholm)
Inne står hon tyvärr ensam... då ingen vill ställa in något sällskap.
Hon har hönät

Mina pengar är slut, kan inte åka fram och tillbaka två gånger om dagen då lönen + nästan hela sparkontot är tömt!

Jag mår tyvärr väldigt dåligt nu med :( innan detta hände var jag sjukskriven från jobbet pga stress. De som gjorde dagarna roliga var stallet men nu är det bara en massa måsten och ångest.
Får endel hjälp men har svårt att tycka nått är roligt. Hjärtat slår i illfart på jobb pga ångest och sen ännu mer pga hästen.
Sjukskriva mig har jag verkligen INTE råd med

Borde sälja bilen och skaffa nått billigare men vet att de kommer bli en stor förlustaffär
 
*gnällinlägg

Boxvilan funkar inte så bra längre. Hon stressar i boxen och sparkar. Idag gick hon omkull :(
Vad ska man göra? Går hon ute springer hon och då fick hon jätteont igår och haltade i skritt tydligt (nått hon inte gjort sen vi var på strömsholm)
Inne står hon tyvärr ensam... då ingen vill ställa in något sällskap.
Hon har hönät

Mina pengar är slut, kan inte åka fram och tillbaka två gånger om dagen då lönen + nästan hela sparkontot är tömt!

Jag mår tyvärr väldigt dåligt nu med :( innan detta hände var jag sjukskriven från jobbet pga stress. De som gjorde dagarna roliga var stallet men nu är det bara en massa måsten och ångest.
Får endel hjälp men har svårt att tycka nått är roligt. Hjärtat slår i illfart på jobb pga ångest och sen ännu mer pga hästen.
Sjukskriva mig har jag verkligen INTE råd med

Borde sälja bilen och skaffa nått billigare men vet att de kommer bli en stor förlustaffär

Låter verkligen inte kul, stackars dig! Dålig stil att ingen annan vill låta sin häst vara sällskap när din har en såpass allvarlig skada, det borde ju gå att hästarna turades om att vara inne någon timme var...

Det gick inte med en liten sjukruta ute där hon inte får plats med att springa? Typ 5x5 meter? Allra helst på gräs så att hon kan hålla sig lugn genom att äta...?

Vissa hästar kan behöva lite lugnande för att klara av boxvila, men de flesta är okej om dom får ha lugna kompisar runt sig + mat. Då min studsboll till häst var skadad förra året gav jag kamilja i fodret varje dag, fick tipps om det från en kompis som använt det till en unghäst som bröt benet. Det verkar lätt lugnande och fungerade bra på min + det är rätt billigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 335
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 336
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp