Födda 2013 del 4

Vi åkte inte på vårt andra Elmia-kval, han växer och även om jag kan vill jag inte pusha honom så hårt, han är så samarbetsvillig så vill inte pressa bara för min skull. Hade 73,6 i första när han mest lufsade runt, nästan lite FÖR cool och jag tryckte inte på nåt alls just, var ju så nöjd att han var så mjuk och fin... Tittar på filmen sen och det syns ju att vi bara joggar, Jesus. Domaren var väldigt diplomatisk och bara "ja han är ju verkligen rörlig i alla leder men vi vill se lite mer lätthet i fram", underförstått att tryck in rumpan under honom nu då och trava på lite! Annars är han helt vansinnigt snäll. Det for runt känsliga fyraåringar överallt runt honom och han skrittar på lång tygel, helt avspänd. Hingsten som gick samtidigt som oss fick ta rygg på honom när vi skulle in.
 
21687407_10213322763639007_5918969946738747108_n.jpg
21768205_10213322764439027_8163822638650615597_n.jpg

Två bilder på min "lille plutt". Är så makalöst nöjd över mig själv som åker iväg till ridhuset med honom. Vi ska försöka hålla i gång ett par veckor till.
 
Tjusig @mimus !

I torsdags var vi på träning för Olof och jag åkte av Florence för första gången :meh:.
Vi har ju bara varit igång i några veckor och detta var 4e gången jag red efter vilan så tänkte att vi skulle köra mest i skritt och kanske titta på lite bakdelsvändningar eller så. Hon var lite laddad ute på parkeringen först men lugnade sig när vi kom in i ridhuset och när jag red fram i 5-10 minuter var hon lugn. Sedan lagom till att vi skulle börja träningen börjde hon titta ut på ridbanan där ridskolan hade lektion och taggade till igen. Sedan skulle vi stå stilla och prata med Olof och uppdatera lite var vi är någonstans och nästa mål osv... Och då började hon spinna igång på riktigt :cautious:. Och när hon hamnar i det läget tar hon allt man gör som en ursäkt att bara flyga i luften. Brukar kunna sitta kvar i vanliga fall men jag är väl lite ringrostig efter 2 månader och tror inte jag haft dressyrsadeln de andra gångerna eftersom hon mest blivit så ute på galoppslingan förut :p. Så sen gick det knappt att skritta alls, men till slut lugnade hon i alla fall ner sig när hon fått jobba igenom ordentligt...
 
Frasse joinar syrran i avkastarligan. Första träningen för oss igår, dressyrtränare. Hon tog slicksten och parkerade Frasse i hörn, bara för mig att kliva upp. Han viftade inte ens på örat.

Sen tränade vi i skritt och trav, övergångar och kontakt med matte. Red i dressyrsadeln då jag är rädd att hoppsadeln börjar bli trång men inte optimalt för mig. SATAN vilken fin häst jag har, han glider fram med smör i munnen. Men så är det där med fokus, kom hästar bredvid ridbanan och då snurrade han i hjärnan och stökade lite. Det redde jag ut. kom en kompis på ridbanan, frasse passade på att galoppa iväg och bocka lite på öppna delen av volten vi var på, det redde jag ut.

Sen sa tränaren "ta två varv i trav bara sen avslutar vi". Jag sätter igång Frasse i trav, inget märkligt, inget sker men han tar två steg sen drar han några ordentliga bockar, jag hamnar ur balans och hamnar nere på sidan av honom och då släppte jag för att inte skrämma honom och skada mig. Fack vad hårt fiber är att landa på!

Slog bara länden och främst självförtroendet. Tränaren tycker han behöver mer lydighet så vi ska blanda in lite tömkörning för att sätta kommandon och ledarskap ordentligare. Ordning blir det, det är bara lite längre sträcka för oss :)
 
@Pontevecchio Aj!:eek::o
Kl
Var på tävling med Eskil i helgen, han är väldigt rädd för andra hästar så framhoppning är ju kul...not...:arghh:. Men när han glömmer bort att vända runt o koncentrerar sig på hinder så hoppar han ju helt fantastiskt!:love:
Väl inne på banan så började allt väldigt bra, hoppade stora luftiga språng, men så ska han vända upp på kombinationen o hästen som ska starta efter travar förbi bakom b-hindret i anridningen...Eskil såg inte a-hindret utan vek åt sidan i sista sekund...kändes ju sådär att en sån grej ska behöva hända. Hoppade sen direkt men rytmen var störd. Tycker iaf att ryttaren har gjort ett kanonjobb med honom, han ska få gå några tävlingar till o sen blir det hagen i minst 4-5 veckor.
 
22050196_1696983600314408_1561774827682736383_n.jpg


Iska har energi så det pyser ur öronen på henne nu. Vi har tagit lite promenader på sistone och hon har verkligen varit brötig. Eller ja. Så brötig blir hon aldrig, men hon typ släpar mig hemåt i piaffstil och kastar med huvudet och studsar på stället. Jättekul. :p
Senast hade hon lugnat sig lite så ikväll hoppade jag upp och skrittade en bit barbacka (sadeln är lite trång nu så ska skaffa en ny), hoppade av och promenerade sista biten. Var så himla mysigt, och hon skötte sig så fint. :love:
 
22050196_1696983600314408_1561774827682736383_n.jpg


Iska har energi så det pyser ur öronen på henne nu. Vi har tagit lite promenader på sistone och hon har verkligen varit brötig. Eller ja. Så brötig blir hon aldrig, men hon typ släpar mig hemåt i piaffstil och kastar med huvudet och studsar på stället. Jättekul. :p
Senast hade hon lugnat sig lite så ikväll hoppade jag upp och skrittade en bit barbacka (sadeln är lite trång nu så ska skaffa en ny), hoppade av och promenerade sista biten. Var så himla mysigt, och hon skötte sig så fint. :love:
Vad underbart med en så snäll unghäst att du kan hoppa upp barbacka o bara skritta iväg! När ska du på kontroll igen med henne?
 
Vad underbart med en så snäll unghäst att du kan hoppa upp barbacka o bara skritta iväg! När ska du på kontroll igen med henne?

Verkligen! Nu skrittade vi bara där jag promenerat mest på sistone och jag hoppade av innan vi kom till ett parti där hon brukar vara rätt osäker (himla massa konstiga saker att titta på etc), men hon är i mångt och mycket lika klok och snäll som sin mor. :love:
Jag har tänkt fortsätta skritta/promenera henne en månad sen ta ut vet igen för kontroll. :)
 
Jag och Blanca har tid för operation på måndag då benbiten inte fäst när vi röntgade i förrgår!
Känns bättre än självläka ytterligare 6 veckor på boxvila med ovisst resultat så jag valde att ringa klinik för kostnadsförslag på operation och det var inte så farligt.
Lämnar henne måndag morgon och hämtar på kvällen :heart
 
Verkligen! Nu skrittade vi bara där jag promenerat mest på sistone och jag hoppade av innan vi kom till ett parti där hon brukar vara rätt osäker (himla massa konstiga saker att titta på etc), men hon är i mångt och mycket lika klok och snäll som sin mor. :love:
Jag har tänkt fortsätta skritta/promenera henne en månad sen ta ut vet igen för kontroll. :)

Frasse är lika vild och hal som sin mor :angel: beridaren åkte 2ggr dagen efter. Kändes ändå bra för mitt ego att det inte bara är jag..
Imorgon P&J, 60+70 cm.

Nepenthe, låter vettigt. Hade valt det också.
 
Kommer nog dröja innan jag vågar försöka ta mig upp barbacka på Florence... Om någonsin. Igår galopperade vi på fältet, jag satt kvar men utan sadel hade det nog blivit en väldigt kort tur (Hon började hoppa och bocka redan några sekunder efter att jag hoppat upp när fölet och hans mamma i hagen bredvid började rejsa :angel: )
 
blogger-image-2114632350.jpg

Min snygga tjej!
blogger-image--1880242853.jpg

Hemma igen efter igångsättning o tillsammans med Heddan. Klart nöjda båda två över det.
blogger-image--979392048.jpg

Extra söt kompis..
blogger-image-1814664232.jpg

Började lugnt med promenader första veckan hemma.
blogger-image--1548391750.jpg

Idag skrittade vi ut. En stallkompis red Heddan o en annan följde med som lite extra stöd på backen. Platina skötte sig som en liten stjärna. :love:Enda sprattlet blev när Hedwig plötsligt bestämde sig för att en liten dekorationsväderkvarn var livsfarlig och när ett gäng skäckar kom galopperande i sin hage..:eek: Men det verkar som att hon avreagerar supersnabbt. Helt lugn igen på nolltid. Hoppas det håller i sig.:grin:
 
Kommer nog dröja innan jag vågar försöka ta mig upp barbacka på Florence... Om någonsin. Igår galopperade vi på fältet, jag satt kvar men utan sadel hade det nog blivit en väldigt kort tur (Hon började hoppa och bocka redan några sekunder efter att jag hoppat upp när fölet och hans mamma i hagen bredvid började rejsa :angel: )
Frasse är lika vild och hal som sin mor :angel: beridaren åkte 2ggr dagen efter. Kändes ändå bra för mitt ego att det inte bara är jag..
Imorgon P&J, 60+70 cm.

Nepenthe, låter vettigt. Hade valt det också.

Nämen, vilka busar! :D

Iska är inte alls mycket för att bocka, studsa lite kanske (och höjer jag en hand och "morrar" lite då slutar hon). Annars är det hon gör bara att parkera alla fyra hovarna i marken och vägra gå fram när det inte passar damen.
Bockande hade jag nog haft mer verktyg för att hantera, är inte alls van vid hästar som parkerar när det inte handlar om att de är spända/osäkra.
I övrigt är hon hur enkel som helst, har vi haft sällskap när vi ridit är hon nästan som vilken grundutbildad vuxen häst som helst. Vilket är kul, för någon större grundutbildning har hon inte hunnit få än. :p
...men med det sagt kanske bockande kommer när ridningen är mer rutin och hon är mer van och självsäker. :D

Hoppas P&J:en idag går bra Ponte! :up:
 
Jag och Blanca har tid för operation på måndag då benbiten inte fäst när vi röntgade i förrgår!
Känns bättre än självläka ytterligare 6 veckor på boxvila med ovisst resultat så jag valde att ringa klinik för kostnadsförslag på operation och det var inte så farligt.
Lämnar henne måndag morgon och hämtar på kvällen :heart
Hoppas det har gått bra idag och att läkningen nu går snabbt o lätt!
 
Det var highlife i första omgången :angel: Lite för kort framridning och stökig utebana så han var spänd. Ett stopp så 4 fel.

Andra klassen mycket bättre men ett pet när han kom för tätt på ett hinder.
 
Absolut. Stoppet kom heller inte på hinder utan när han stökade för en blomma och tält i anridningen. Vi finns på instagram om man vill se busen (blandat med massa barnbilder ;) ) sandstromp.

Igår fick han lunka i ridhuset. Trots stort ridhus kändes det stökigt med 10 ekipage som red kors och tvärs och rätt dålig koll. Frasse är nästa som bäst i såna miljöer, då lunkade han coolt runt utan nåt enda litet skutt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 316
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp