Födda 2013 del 4

@Gabby_Ossi så glad för din skull att det gick bra! Jag hade också en unghäst en gång som gillade att rulla fast i boxen, sen låg hon bara där o väntade på hjälp...O_o
 
Eskil har varit ute o visat framhovarna i helgen, en 100 cm hoppning stod på schemat. En fin nollrunda satte han med veeeldigt gott om luft över hinder! :D
cqooguhrzldwgi.jpg


Film:
 
@Pontevecchio Klart det kvittar vart i Skåne du skickar honom, han kommer tillbaka heeeeelt lobotomerad! hahahahahahha

Det är en av mina potentiella lösningar ;) Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, motivationen att rida honom just nu är nada. Visst, jag överlever det säkert och trilla av har jag gjort tusentals gånger men hur kul är det? Mestadels uppför han sig men sen kommer de där rycken och det är inte direkt så man sitter och flöjtar på långa tyglar. Planen just nu är att rida efter beridaren, närhan är trött och lite mer jordad. Sen blire vintervila och sen hoppas vi han landar lite i vår. Mycket funkar bra nu, tränsning, vara själv i stallet, uppsittning osv. Så den där snälla 3åringen jag hade verkar vara på väg tillbaka, det är i ridningen han saknas just nu främst.
 
@Pontevecchio Jag känner verkligen med dig! Grå hade en sån period när jag åkte av varenda dag...han var visserligen 5 då men det kvittar ju vilken ålder. Det slutade med att jag skickade honom till min enormt duktiga kompis, svårklassryttare i hoppning, i 3 veckor på bootcamp! Fick hem en supersnäll häst som slutat med alla dumheter. Så det kan ju helt klart vara nåt att fundera över, tror inte ens det behöver vara mer än några veckor, att du sen åker dit o rider (så skåne går ju tvärbort...) flera ggr o får tips och sen tar hem, rider varje dag som är tänkt att ridas och sen ger honom vila. Tillbaka för igångsättning, åk dit o rid och sen ta hem o rid varje dag så kommer det säkert att lösa sig.
 
Jag är väl lite mesig på vem jag kan tänka mig lämna honom till.. Beridaren som rider nu är DUKTIG! men även henne får han av. Han är så liten och kvick att det säger pang. Sen att jag är mer än heltidsarbetande småbarnsmamma med 2 hästar i kollektivstall gör sitt till..Varje dag går bara inte.
 
Jag är väl lite mesig på vem jag kan tänka mig lämna honom till.. Beridaren som rider nu är DUKTIG! men även henne får han av. Han är så liten och kvick att det säger pang. Sen att jag är mer än heltidsarbetande småbarnsmamma med 2 hästar i kollektivstall gör sitt till..Varje dag går bara inte.
Du överträffar mig. :eek:Jag är heltidsarbetande utan barn med två hästar i stall där jag får hjälp med allt på vardagarna. Packar bara höpåsar själv. Tycker ändå det är svårt att hinna med. Två friska hästar som ska tränas och utbildas. Saknar ridhus denna årstid men får köra till ett någon/några gånger i veckan.
Men! Heddan som alltid varit superlätt att lasta fick ett tokspel i nya, stora släpet och kastade sig bakåt som en dåre mot bommen och kröp sen ut under den sist jag skulle åka iväg.:wtf: Hon har haft samma släp sen hon var fyra sen innan o ska tydligen fortsätta åka i det..:cautious: Platina är snäll men jag måste fortfarande ha hjälp när hon ska lastas så svårt att fixa det själv ön så länge.
Får nog lastträna båda ordentligt nästa vecka när jag är ledig.:angel:
 
Frasses mamma är 23 så hon rids mest av medryttaren. Helt vansinniga pengar för en häst jag inte nyttjar men hon är mitt livs kärlek så hon åker ingenstans :heart
Sen mockar jag bara, gör foderhinkar och fyller vattenhinkar. Passen är insläpp och kväll vardag plus helger. Jag har 2 av 13 hästar men säljer en del pass.

Det jobbiga för mig är att vi visserligen har den enorma anläggningen som granne men det är en kvart i beckmörker på leriga vägar dit. Vi har ingen volt eller liknande vid stallet så all motionering blir så omständlig. Ridhus är najs men risken att jag hoppar upp på frasse bland tränande ekipage och 15 andra är obefintlig.

Läste om tråden igår kväll. Det jag skrev i jan-feb känns långt bort, där jag knatade iväg och red min unghäst själv. Men trotsperioden har ju inte varit 4 år och det gav mig hopp om att vi snart är back on track. Jag måste helt enkelt lägga in mer energi på just ridningen.
 
Frasses mamma är 23 så hon rids mest av medryttaren. Helt vansinniga pengar för en häst jag inte nyttjar men hon är mitt livs kärlek så hon åker ingenstans :heart
Sen mockar jag bara, gör foderhinkar och fyller vattenhinkar. Passen är insläpp och kväll vardag plus helger. Jag har 2 av 13 hästar men säljer en del pass.

Det jobbiga för mig är att vi visserligen har den enorma anläggningen som granne men det är en kvart i beckmörker på leriga vägar dit. Vi har ingen volt eller liknande vid stallet så all motionering blir så omständlig. Ridhus är najs men risken att jag hoppar upp på frasse bland tränande ekipage och 15 andra är obefintlig.

Läste om tråden igår kväll. Det jag skrev i jan-feb känns långt bort, där jag knatade iväg och red min unghäst själv. Men trotsperioden har ju inte varit 4 år och det gav mig hopp om att vi snart är back on track. Jag måste helt enkelt lägga in mer energi på just ridningen.
Hoppas han kommer ur det där trotset snart!
 
Florence har vilat sedan i lördags nu, har haft så mycket att göra med möten etc. Var också på unghästclinic för Christoph Hess i tisdags, väldigt inspirerande så det kliar egentligen i fingrarna att hoppa upp igen :p

Tror jag hittade varför hon blev så svullen i bakbenen också, när jag tittade noggrannare såg jag att hon hade stora skrapsår precis på undersidan/baksidan på båda bakkotorna, precis vid sporren. Så har väl antagligen kommit in lite skit där, är ju rätt utsatt ställe...
 
Frasses mamma är 23 så hon rids mest av medryttaren. Helt vansinniga pengar för en häst jag inte nyttjar men hon är mitt livs kärlek så hon åker ingenstans :heart
Sen mockar jag bara, gör foderhinkar och fyller vattenhinkar. Passen är insläpp och kväll vardag plus helger. Jag har 2 av 13 hästar men säljer en del pass.

Det jobbiga för mig är att vi visserligen har den enorma anläggningen som granne men det är en kvart i beckmörker på leriga vägar dit. Vi har ingen volt eller liknande vid stallet så all motionering blir så omständlig. Ridhus är najs men risken att jag hoppar upp på frasse bland tränande ekipage och 15 andra är obefintlig.

Läste om tråden igår kväll. Det jag skrev i jan-feb känns långt bort, där jag knatade iväg och red min unghäst själv. Men trotsperioden har ju inte varit 4 år och det gav mig hopp om att vi snart är back on track. Jag måste helt enkelt lägga in mer energi på just ridningen.
Det är lätt att fastna i det där "fixandet" när man har små barn! Dvs man mockar, fyller hinkar och påsar, pysslar och grejar och sen har tiden man avsatt till stallet strax gått! Istället för att prioritera ridningen och skynda sig som f-n med det andra. Jag har ju 2 barn som tagit mängder med tid bort från min stalltid, förstår precis hur du har det som heltidsarbetande småbarnsmamma, med min 1:e prioriterade jag bort ridningen men efter den andre hade jag bestämt mig redan innan att så ville jag inte ha det igen. Man får kriga lite för att hinna med allt och det är ju ett val man gör, är ju helt ok att inte orka göra det och prioritera bort ridningen under en period.

Tror säkert att han snart växer ur det hela med hjälp av din medryttare och ha inte dåligt samvete för det ena eller det andra, tids nog kommer tiden ikapp både för Frasse och för dig!;)
 
Florence har vilat sedan i lördags nu, har haft så mycket att göra med möten etc. Var också på unghästclinic för Christoph Hess i tisdags, väldigt inspirerande så det kliar egentligen i fingrarna att hoppa upp igen :p

Tror jag hittade varför hon blev så svullen i bakbenen också, när jag tittade noggrannare såg jag att hon hade stora skrapsår precis på undersidan/baksidan på båda bakkotorna, precis vid sporren. Så har väl antagligen kommit in lite skit där, är ju rätt utsatt ställe...
Hade velat se den clinicen! Kan du snabbreferera lite?

Vad bra att du hittade varför hon svullnade, känns alltid bättre än obegripliga svullnader även om det finns svar på det mesta.
 
Hade velat se den clinicen! Kan du snabbreferera lite?

Vad bra att du hittade varför hon svullnade, känns alltid bättre än obegripliga svullnader även om det finns svar på det mesta.

Egentligen inte så mycket nytt men alltid bra att bli påmind. I stort sett alla fick jobba med övergångar med tänk att "starta traven" istället för "stoppa galoppen", handen skulle gå framåt i övergången så att hästarna får plats att sätta in bakbenen. Tog de flesta flera varv innan hästarna förstod att de skulle byta gångart utan handen, bara fälttävlansryttarna som klarade på första försöket ;). Många fick också rida på en hand, ha innerhanden på låret och jobba med innerskänkeln, mycket fokus på diagonal hjälpgivning. Och såklart stretching och öppna upp ganaschvinkeln.
 
Det är lätt att fastna i det där "fixandet" när man har små barn! Dvs man mockar, fyller hinkar och påsar, pysslar och grejar och sen har tiden man avsatt till stallet strax gått! Istället för att prioritera ridningen och skynda sig som f-n med det andra. Jag har ju 2 barn som tagit mängder med tid bort från min stalltid, förstår precis hur du har det som heltidsarbetande småbarnsmamma, med min 1:e prioriterade jag bort ridningen men efter den andre hade jag bestämt mig redan innan att så ville jag inte ha det igen. Man får kriga lite för att hinna med allt och det är ju ett val man gör, är ju helt ok att inte orka göra det och prioritera bort ridningen under en period.

Tror säkert att han snart växer ur det hela med hjälp av din medryttare och ha inte dåligt samvete för det ena eller det andra, tids nog kommer tiden ikapp både för Frasse och för dig!;)

Tack för peppen! Ja tycker jag är väldigt effektiv i stallet, har inte direkt välputsade saker eller välkammade hästar men kvällen tar till slut slut liksom.
Sen ska det funka med familj, beridare, ledig tid i ridhuset, övertid osv så har helt plötsligt 3-4dgr försvunnit. Jag har dock bra upplägg med sambon så har nog ovanligt mycket tid i stallet jämfört med andra.

Igår red jag ut i mörkret på mamman, hade Frans med som handhäst. VI skrittade och travade längs grusvägar i skogen. Det gör de utan knot. Då tänkte jag på när jag köpte mamman för 15 år sen och hon var så vild att jag knappt vågade skritta på banan. Det gav mig hopp :)
 
Skämt åsido så undrar jag faktiskt varför inte även dressyrryttarna kunde det på första försöket. De flesta FT-ryttare tränar ju för "vanliga" dressyrtränare, dvs de får samma instruktioner som dressyr-dressyr ryttarna men bevisligen tolkar de infon annorlunda. Att rida på 1 hand har jag praktiserat rätt ofta sen senaste clinicen om det, med min vanliga alzheimers minns jag inte vem som nu sa detta men det var i år iaf!:o Jag provade direkt på min 8-åring och hon gick sååå mycket bättre att jag nu använder mig av det ofta. Ska nu lägga till att släppa innertygeln helt o även använda litet spö o dutta på 6-åringen som välter inåt i höger varv. Kul att prova sånt som bevisligen fungerar.:bump:
 
men bromsar du inte för handen? jag försöker ha broms i handen och driv i skänkeln, renodla det så helt enkelt. sen kan jag bromsa via sitsen men vet inte om den äldre skulle göra halt för det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp