Födda 2013 del 4

Här kommer lite uppdatering från oss. Jag hankar mig framåt med O. Likt flera av er tycker jag det är svårt att få tid och hjälp. Jag har ju visserligen mina hästar hemma. Men min ridbanan ligger vid en 4-vägskorsning, utan staket och med en väldigt aktiv granne mitt över vägen. Jag är alltid ensam och dessutom "gammal och feg". i början tyckte jag det var rätt ok, men nu känner jag att det är ganska svårt att vara ensam, utan speglar och ögon på backen. Det är svårt med "av och på". O är snäll, men stor, känslig och tänkande och det är inte alltid lätt att rida framåt ur svårigheter. Jag blir väldigt osäker på mig själv. Vi har varit på en "programträning", mest bara för att tvinga mig själv att åka iväg med honom och det gick jättebra!. Idag var vi ute ganska länge i skogen över kalhyggen och lite oändlig terräng, mycket vatten och diken, men det gick bra. I morgon är planen att åka till annat ridhus och rida i "hoppmiljö". Min vän har hoppkurs och jag tänkte rida lektion som första ryttare. Får se om vi kommer över några bommar men målet för mig är att kunna rida honom framåt i frisk galopp då han börjar backa av lite när han blir fundersam. Jag tar nu en vecka i taget och vi får se hur länge jag håller igång honom. Att rida på kvällar ute i mörkret är inget alternativ för mig. :)
 
Skrittade Florence i ridhuset igår, red litegrann på en hand iaf :p Gick att rida lite skänkelvikningar och bakdelsvändningar i alla fall. Provade också rygga (med båda händerna), när vi började innan sommaren gick det typ 1-2 steg men sedan tjurade hon ihop och började lätta eller sparka. Nu gick hon bakåt 4-5 steg utan några större spänningar, lite snett och lite kröp bakom ibland men ändå stor förbättring!
 
%255BUNSET%255D

Uteritt o både trav o galopp idag på fuxen. Heddan agerar draghjälp/bromskloss lite omvartannat:)
 
Skrittade Florence i ridhuset igår, red litegrann på en hand iaf :p Gick att rida lite skänkelvikningar och bakdelsvändningar i alla fall. Provade också rygga (med båda händerna), när vi började innan sommaren gick det typ 1-2 steg men sedan tjurade hon ihop och började lätta eller sparka. Nu gick hon bakåt 4-5 steg utan några större spänningar, lite snett och lite kröp bakom ibland men ändå stor förbättring!
Visst är det kul att prova? Man blir ju helt förvånad över hur vissa enkla saker kan göra så stor förbättring eller iaf få en att tänka i nya banor.
Ang ryggning så är det ju en jättegrej för vissa hästar medan andra bara lätt fattar det hela. Jag brukar använda det på mina äldre för att få dom mer på bakbenen, typ rygga o sen fatta galopp är en superövning tycker jag.
 
Var iväg på vår första "träning" igår. Eller vet inte om man kan kalla det för träning men vi åkte iväg för att rida i ridhus och min tränare hjälpte mig från backen. Hon var lite spänd och tittig först. De höll på utanför stora ridhusdörren o det var först lite läskigt men sen skulle hon plötsligt marschera dit för att inspektera vad som egentligen pågick där ute..:confused: Min tränare var tvungen att öppna dörren o låta henne titta ut. Då tänkte hon gå ut o kolla på maskinerna..:angel::laugh: När vi väl var klara med det öppnar plötsligt ett otäckt litet barn dörren utan att knacka så då for hon iväg. Jag gjorde helt fel o tog inte i fegsnöret utan bromsade med tygeln. Fantastiskt nog tog hon det jättebra o stannade på en gång.:up: Lite skönt också för nu vet jag att det funkar. Sen travade hon duktigt i båda varven o skärpte sig efter att vi diskuterat lite om det gick att trava förbi solkatterna eller inte. Galopp i höger varv gick bra men sen blev det totalt soppatorsk när hon skulle galoppera i vänster. Visade minsann att hon är en liten rödhårig fuxfröken. Jag har haft ett litet hoppspö när jag ridit men nu fick jag låna ett dressyrspö. Blev en liten korrigering o en liten duett bakom sadeln o då kunde vi minsann galoppera i vänster galopp också. Hon tog korrigeringen jättebra och galopperade på jättebra framåt. Vi nöjde oss efter det o jag skrittade av henne för hand.
Sen fikade vi lite och sen åkte vi hem.:)
 
Nu börjar det äntligen kännas som att vi kommer igång ordentligt :love:. Red i onsdags men med två russhingstar med inte jättevana ryttare som hade lektion med bommar och koner samtidigt så fick vi hålla oss ur vägen ganska mycket.
Men igår hade vi ett jättebra pass! Följde upp enhandsridningen i trav och galopp också, i traven gick hon väldigt fint i höger men stod emot lite, kom över tygeln och tappade ryggen i vänster så där behöver vi jobba mer med att få ärlig eftergift i innersidan. Galoppen var mer jämn. Provade också några galoppfattningar från skritt, hon tog inte direkt men vi fick ner det till 2-3 travsteg innan fattningen i båda varven.
 
Frasse fick hoppa i veckan, sååå lycklig kille! han älskar det verkligen.
Igår startade han 85+95. Herremin vilket kaos på framhoppningen i lägre klasser :nailbiting: Det var inne i ett trångt ridhus så han blev väldigt spänd men skötte sig ändå helt ok. Han och ryttaren har fin kommunikation nu.

I 85 blev det en felfri runda och i 95 ett pet. Lastade sig helt ok, lite tvek men tog bara nån minut. På kvällen åkte han iväg till beridaren där han kommer få gå på lösdrift en månad med hennes ponnisar i stooooor, fin hage. Väldigt nöjd kille som tyckte ponnyerna var lattjo. Jag har fått en långdragen förkylning med luftrörskatarr så skönt med lite paus för mig med. :)
 
Frasse fick hoppa i veckan, sååå lycklig kille! han älskar det verkligen.
Igår startade han 85+95. Herremin vilket kaos på framhoppningen i lägre klasser :nailbiting: Det var inne i ett trångt ridhus så han blev väldigt spänd men skötte sig ändå helt ok. Han och ryttaren har fin kommunikation nu.

I 85 blev det en felfri runda och i 95 ett pet. Lastade sig helt ok, lite tvek men tog bara nån minut. På kvällen åkte han iväg till beridaren där han kommer få gå på lösdrift en månad med hennes ponnisar i stooooor, fin hage. Väldigt nöjd kille som tyckte ponnyerna var lattjo. Jag har fått en långdragen förkylning med luftrörskatarr så skönt med lite paus för mig med. :)
Duktig påwni! :love: Tyvärr är det ju kaos ofta i de lägre klasserna då både orutinerade hästar och ryttare ska samsas. Men man får se det som att rutinkontot ökar otroligt när de klarat såna saker!

kl
Har senaste tiden fått flera förfrågningar från proffsstall om Eskil är till salu...är väldigt smickrad över att de bevisligen tycker min lilla pälstott hoppar bra, men kan inte bestämma mig för om jag ens vill sälja i år. Planen är ju att försöka kvala till Falsterbo o antingen sälja innan eller också rida där. Men...sen kan han ju skada sig och då blir det inget med nåt, säljas ska han ju iaf då jag inte vill ha nån hopphäst.
 
Har senaste tiden fått flera förfrågningar från proffsstall om Eskil är till salu...är väldigt smickrad över att de bevisligen tycker min lilla pälstott hoppar bra, men kan inte bestämma mig för om jag ens vill sälja i år. Planen är ju att försöka kvala till Falsterbo o antingen sälja innan eller också rida där. Men...sen kan han ju skada sig och då blir det inget med nåt, säljas ska han ju iaf då jag inte vill ha nån hopphäst.

Vad kul att du har flera som är interesserade av att köpa honom! :) Han är din egen uppfödning, va? Får man fråga hur mycket ungefär dom vill ge för honom, om du fått några konkreta bud? (svara gärna i pm om du inte vill skriva ut det här) Rent ekonomiskt så är det väl kanske inte så mycket att vinna på att behålla i ett drygt halvår, om du måste betala för uppstallning, träning, tävlingar m.m...? Men förstår om du vill ha kvar honom nu som det går så bra!

dels KL
Själv håller jag på att skriva annons på Erna just nu, måste ta lite nyare bilder bara iom att dom flesta vi har är från hon var 2 - 3 år. Hon är långhårig och lurvig och har inte blivit riden eller körd sedan augusti, borde ju annoncerad för länge sedan, men vi har avvaktat lite ifall att det skulle lösa sig så hon inte behövde säljas... Men hoppast iaf vi hittar ett bra hem!
 
Vill du ha ft häst eller hur kommer det sig att du inte vill ha hopphäst?
Jag kommer aldrig hoppa på den nivån som han kan gå, rider jag 120 så får jag vara nöjd och det gör ju mina andra 2 hästar lätt. Men får Eskil vara frisk så kommer han nå mycket mycket längre och då är det ju bättre att "bara" stå som uppfödare o glänsa, kanske svassa runt i VIP tälten lite...hahahahahha:D
 
Vad kul att du har flera som är interesserade av att köpa honom! :) Han är din egen uppfödning, va? Får man fråga hur mycket ungefär dom vill ge för honom, om du fått några konkreta bud? (svara gärna i pm om du inte vill skriva ut det här) Rent ekonomiskt så är det väl kanske inte så mycket att vinna på att behålla i ett drygt halvår, om du måste betala för uppstallning, träning, tävlingar m.m...? Men förstår om du vill ha kvar honom nu som det går så bra!

Vi har haft lite diskussioner runt Frasse också.. Dock så vill de flesta "proffs" hellre ha en 5åring då de går lite högre och inte är lika ...yviga :p Så jag har fått rådet att OM jag vill sälja, göra det framåt sommaren istället.
 
Vi var på hoppträning ikväll, tycker hon är väldigt duktig utefter hur lite hoppad hon är! Jag har inte bästa känslan eller timingen fram till hinder heller men får hon något framför näsan så tar hon sig över även om jag inte riktigt hänger med :o.

 
Är det nån som har sin unghäst på lösdrift?
Jag hälsade på Frasse idag och började fundera på om det inte vore nåt för honom för jämnan. Han blir lätt rastlös och en del stök känns som överskottsenergi.
En hage ute i skogen hade jag inte orkat med men är det på en gård med faciliteter känns det enklare. Och ett sätt för mig att slippa stressen över "frasse måste motioneras".
 
Stackars Florence har fått reaktion efter vaccinering i onsdags :(. Vi körde en "helrenovering" med först en liten ridtur med galopp på sandrakan på morgonen, sedan iväg och få nya skor och så in om veterinären och få vaccin på vägen hem. Sedan fick hon gå i hagen på em och efter insläppet blev hon klippt. Men igår när jag kom på kvällen var hon ovanligt lugn när jag ställde upp och borstade henne, och visst, 39.0 i temp så lite feber. Men hon stod ju i alla fall stilla så jag kunde frisera till manen och öronen också :angel:.
Idag hade halsen svullnat lite och hon var öm där hon fick sprutan, 39.1 i temp. Men trots att hon är lite hängig så äter hon i alla fall och hon kommer fram och vill gosa som vanligt så sålänge det inte blir värre är det nog ingen fara. Egentligen skulle hon ha avmaskning nu också men får väl vänta tills hon piggnat på sig igen...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 627
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 312
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 328
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp