Födda 2013 del 4

Jag har tack o lov en höjd i hagen, en stor kulle som de kan gå torrskodda på. Även en större "äng" som håller sig torr men de väljer att inte gå ned ända dit nu, på sommaren är det stället som de tillbringar mest tid på. I den andra hagen är det torrt på en del o även i dungen men för att ta sig dit o till grinden får de ju plumsa fram...suck. Nu har det kommit lite snö o verkar bli kallare men då kommer ju skiten att frysa o kommer det inte mer snö då så är ju risken stor att de börjar tappa skor...
 
Ja Blanca är tyvärr varm i alla benen nu och svullen bak.
Inte äns skjulet är torrt och vägen dit är genom sorgmodets träsk..

Måste nog sko bak för hovarna blir mjuka och hon har svårt att gå.

Hon vill inte gå in i hagen och sen står hon vid grinden och väntar.

Ska ha ett möte imorgon och försöka se nån möjlighet för förändring.
Häromkring är det ingen hage som är så illa. De flesta är leriga men inte över kotorna och isåfall bara vid grinden.

Jag som hade hoppats på att kunna andas ut..
 
@Nepenthe Hur gick det på mötet? Menar du att ni har andra hagar men stallägaren vill inte släppa dom där? Eller finns det kanske inte stallplatser till alla, för de går på lösdrift?
Om du har möjlighet att flytta så gör det, hovarna ska inte bli mjuka och hon ska inte vara svullen i benen så ung som hon är!
 
@Nepenthe Hur gick det på mötet? Menar du att ni har andra hagar men stallägaren vill inte släppa dom där? Eller finns det kanske inte stallplatser till alla, för de går på lösdrift?
Om du har möjlighet att flytta så gör det, hovarna ska inte bli mjuka och hon ska inte vara svullen i benen så ung som hon är!

Mötet gick ut på att stallägaren inte kan göra nått. De kostar för mycket även om vi bara vill grusa upp en del av hagen. De finns större att öppna upp till men då får man inte stödfodra? Nån konstig regel och sen finns det ju sommarhagar men de är utan skjul.
Det finns inga boxar till nån häst på lösdriften. Då åker en boxhäst ut i såfall.

Folk säger "så är det i alla hagar" men de är inte alls sant. Jag har varit och tittat på två nya stall i helgen och ska på ett idag eller imorgon.
Endel har attityden "alla har skorv och är svullna" Men jag accepterar inte att min häst har det så. Då måste jag flytta!

Förlåt min ton men jag är så trött på attityden hos vissa...
 
Jag blir helt upprörd när jag läser ditt inlägg @Nepenthe! Stallägaren får väl in stallhyra varje månad? Den ska ju täcka underhåll också och ibland blir det ju att man får lägga ut mer pengar än andra år. Sen förstår jag inte, måste man inte ha en box till varje häst även om de går på lösdrift?
Och om ni öppnar upp till en annan hage så kan de väl fortfarande gå till sin gamla hage o äta? Det är väl där lösdriften är? Jag fattar inget men hade flyttat om jag vore du.
 
Jag blir helt upprörd när jag läser ditt inlägg @Nepenthe! Stallägaren får väl in stallhyra varje månad? Den ska ju täcka underhåll också och ibland blir det ju att man får lägga ut mer pengar än andra år. Sen förstår jag inte, måste man inte ha en box till varje häst även om de går på lösdrift?
Och om ni öppnar upp till en annan hage så kan de väl fortfarande gå till sin gamla hage o äta? Det är väl där lösdriften är? Jag fattar inget men hade flyttat om jag vore du.

Jag fattar inget heller och jag märker att folk går i försvar när jag ändå påpekar att jag bara vill det bästa för våra hästar.
Både jag och några till hyresgäster har sagt att vi gladligen betalar 500kr mer i månaden för bättre hage. Trodde också man behövde en box till varje häst på lösdriften men enligt stallägaren är det inte så..
 
@Novali01 och @Nepenthe Lagen säger att man måste ha någonstans att stalla upp lösdriftshästen ifall den är sjuk/skadad och behöver stå uppstallad. Kravet är uppvärmt stall, men däremot behöver man bara ha en box per 25 lösdriftshästar.

Tanken är väl att om hästen måste ha box pga sjukdom/skada, så flyttar man den hästen till ett annat ställe.
 
Mitt sto har haft hälta 2 ggr på 16 år, båda gångerna pga lera. Sist blev hennes hovar mjuka, sulan tunn och öm och det satte sig på kotlederna.

Vi har alltid bott på sandmark och jag HATAR lera! i nuvarande hage är det blött men inte lerigt mer än på hovarna på vissa ställen. Dit vi ska flytta är tyvärr nedre biten ordentligt lerig för frasse men inte suglera iaf. Mitt enda aber med platsen men tänker att denna hösten varit vidrigaste nånsin och han kan välja torrare partier.

Jag hade hellre köpt grus för 2500kr än lagt de på veterinärvård liksom.
 
Jag fattar inget heller och jag märker att folk går i försvar när jag ändå påpekar att jag bara vill det bästa för våra hästar.
Både jag och några till hyresgäster har sagt att vi gladligen betalar 500kr mer i månaden för bättre hage. Trodde också man behövde en box till varje häst på lösdriften men enligt stallägaren är det inte så..

lagen säger väl att hästarna ska kunna ligga torrt iaf?
 
lagen säger väl att hästarna ska kunna ligga torrt iaf?

Ja men det är sjunklera i skjulet med så 2 dagar efter vi spred ut all halm var den nedtrampad.

Det kommer upp så mycket konstiga argument att jag blir helt trött i huvudet.
Tål inte marken så många hästar ska hon inte ha så många där. Annars måste det grusas upp.

I helgen flyttar jag henne till det stallet jag tittade på idag.
 
Nu har vi varit på klinik, Iska var inte alls imponerad av transporten och tog en del övertalning både dit och hem... :p Nåt jag får öva på dagligen när jag skaffat egen, helt klart.

Hon är mycket bättre, lite, lite halt på böjt spår fortfarande. Själva skadan på senan fick han leta efter länge innan han hittade, den hade läkt så bra. Lite svullen kanske hon tydligen alltid kommer vara, jag ska vara noga med uppvärmning och att slanga benet efter träning om möjligt. Fick med oss ett schema hem för hur hon ska sättas igång nu de närmsta 2 månaderna för att stärka senan och sen ska vi ha kontakt igen, om inget konstigt uppstår under den tiden ska hon gå att börja galoppera igen då.
Största problemet jag ser nu är hur jag ska kunna motivera henne till att tycka det är kul när ridvägarna är så kassa. :(

Nåväl, nästa anhalt är att sko henne. Sen så. :)
 
Skönt att det gått framåt så pass mycket @Mistimed Håller tummarna för er!
Fast jag tycker det känns som en oerhört lång tid att fortfarande vara halt efter? Hur många månader har det gått @Mistimed ? Tycker hon borde vara ohalt, det brukar de ju bli ganska snart efter en senskada även om själva skadan läker långsamt. Och är det dessutom så att vetten fick leta efter själva skadan tycker jag det är ännu underligare att hon är halt alls?
 
Fast jag tycker det känns som en oerhört lång tid att fortfarande vara halt efter? Hur många månader har det gått @Mistimed ? Tycker hon borde vara ohalt, det brukar de ju bli ganska snart efter en senskada även om själva skadan läker långsamt. Och är det dessutom så att vetten fick leta efter själva skadan tycker jag det är ännu underligare att hon är halt alls?

Hon skadade sig i slutet av maj, så det har gått längre tid än vet ordinerade från början ja.
Han verkade positiv i alla fall, jag undrade också kring att hon fortfarande var halt när det läkt så bra men han verkade inte tycka det var konstigt.
 
Fast jag tycker det känns som en oerhört lång tid att fortfarande vara halt efter? Hur många månader har det gått @Mistimed ? Tycker hon borde vara ohalt, det brukar de ju bli ganska snart efter en senskada även om själva skadan läker långsamt. Och är det dessutom så att vetten fick leta efter själva skadan tycker jag det är ännu underligare att hon är halt alls?

Asså, jag försöker bara vara positiv här :) Mycket bättre och att skadan var svår att hitta tog jag fasta på. Om jag förstod saken rätt var skadan allvarlig @Mistimed?
 
Asså, jag försöker bara vara positiv här :) Mycket bättre och att skadan var svår att hitta tog jag fasta på. Om jag förstod saken rätt var skadan allvarlig @Mistimed?

Det beror väl på hur man läser min vet, det är en senskada på djupa böjsenan. Han uttryckte det när den var ny som att skadan var "mild". Och att han bedömde det som 40-60% (om jag minns rätt) chans till att hon kommer hålla för den nivå jag vill rida på (vilket ju dock låter rätt allvarligt i mina öron).
Hon har inte behandlats, haft boxvila eller haft begränsad sjukhage. Han erbjöd behandling idag men eftersom han inte kunde säga om det skulle göra något vare sig till eller från in the long run hoppade vi det for now.
 
@Mistimed Vad erbjöd han för behandling? Är väl laser eller shockwave man brukar använda?

Nej, inget för själva senan utan han erbjöd att injicera henne med något som kanske eller kanske inte skulle hjälpa mot den lilla svullnad som finns runt senan. Han lade fram det på ett sätt som fick mig att känna att han erbjöd "för att" mer än för att han hade någon större tilltro till det.
Men jag blev nojjig och ringde honom imorse för att dubbelkolla det med hältan, han säger att hon är så närapå bra som hon kan vara utan att vara perfekt. Och han tyckte inte det var onormalt på något sätt och han var heller inte orolig.
 
Nej, inget för själva senan utan han erbjöd att injicera henne med något som kanske eller kanske inte skulle hjälpa mot den lilla svullnad som finns runt senan. Han lade fram det på ett sätt som fick mig att känna att han erbjöd "för att" mer än för att han hade någon större tilltro till det.
Men jag blev nojjig och ringde honom imorse för att dubbelkolla det med hältan, han säger att hon är så närapå bra som hon kan vara utan att vara perfekt. Och han tyckte inte det var onormalt på något sätt och han var heller inte orolig.

Håller tummarna att hon blir helt bra nu med det uppträningsschema ni fått! :) Vad har du för nivå du vill rida/träna på, kommer inte ihåg?


KL

Nu är Erna påväg till sin nya ägare! Fick ett "Jippie! :D" tillbaks då jag sms-ade att hon kommer fram kring 8 ikväll. :love:

Hoppast verkligen att det blir en bra match och att de kommer trivas ihop! :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 317
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp