Födda 2013 del 4

Sambon hoppade upp o red en tur i skogen förra veckan på vår halvblodsuppfödning.Sen dess har han gått tre pass till så nu är tanken han ska vara skogmulle och bygga upp lite kondition och sen börjar inhoppningen med ryttare .Så kul att han nu rids igen har ju vilat sen treårstestet!
 
Eskil ska inte gå några unghästtester, du får ursäkta @Gabby_Ossi men det är den sämsta skit som nånsin uppfunnits då hästarna sen drar med sig poängen i all oändlighet, eller iaf i många år innan de bevisat sitt värde resultatmässigt istället. Det är ju så subjektiv bedömning där att dressyr framstår som en objektiv sport i jämförelse!;)
Målet är att kvala till Falsterbo, måste ju ha ett mål iaf och hade ju tänkt COY men då vi tar en paus just i år så blir det ju inte så.

Och presentation då: Eskil aka My Decision e Daquar CC eu Cardento. Inriden förra våren, vilat hela sommaren fram till i julas då vi började igen. Går i alla gångarter och hoppar litet hinder 50 cm. Ska hem igen nu på fredag o ta det lugnt till slutet på mars eller när marken tinar.
 
Kanske ska presentera min 2013: valack e. Johnson-Rubinrot. Köpt 2015, underbar häst som jag lämnat iväg på inridning och därefter rider själv. Det är många år sedan jag red unghäst men denna har väldigt lätt för sig och är balanserad, pigg men snäll. Nyss igångsatt efter 2,5 mån vintervila, känns som att han kan gå unghäst test i maj.
 
Jag försöker bara överleva istiden med en krutdurk till unghäst.
hagen är blankis, ridbanan är blankis. Får släppa honom i ridhuset när det är ledigt varpå han går bananas och sen promenerar vi ute.

En sthlmsvinter kan se ut såhär långt in i mars/april så att visa i maj känns som ett skämt.
Jisses, har ni så mycket is? Jag har saltat och sandat och släppt ner mina i sommarhagarna där det är barmark nu. Visst är det isfläckar men ovanligt lite hos oss i år. Tur att du har ridhus. :)
 
Hesselgårds Rubin- Flemming - Shogun XX. Lämnade intresse på honom redan i "mammas mage". Han skulle bli min söta, snälla lilla tanthäst. Hittills är han allt utom liten. :D

Ja, det kommer jag ihåg nu, en Rubin som skulle bli liten men inte riktigt blev det :angel:
 
Jisses, har ni så mycket is? Jag har saltat och sandat och släppt ner mina i sommarhagarna där det är barmark nu. Visst är det isfläckar men ovanligt lite hos oss i år. Tur att du har ridhus. :)

hagarna är tyvärr av dålig standard, fryst lera. Ridbanan ligger i skugga liksom skogen så där har det inte tinat fram. Ridhuset är bra men inte alltid lätt att få plats med sprattlig unghäst. Red iaf igår och det gick fint. Stallkompisens kommentar var "he is really a character". jo tack.
 
Låter kul, @Pontevecchio ... :p

Erna har nog haft lite väl mkt ledigt hon med senaste veckan, och hennes hagkompis är skadad, så hon har ingen att busa med. På tisdag då vi åkte iväg på dressyrträning var hon så laddat att hon dansade runt på bakbenen.... :o Kompisen som skulle rida vågade inte ens sätta sig upp! :rofl:

Därmed fick jag rida, vilket var kul iom att jag inte har suttit på henne på ett tag. :) Det blev nog ett aningens tuffare pass än vad hon gått innan (med ryttare), men kändes som att det var dags att kräva lite mer. Vi tränar f.n. mest på att hon inte ska luta sig inåt/falla in med innerbog på böjda spår. Hon kommer nog aldrig att bli en "dressyrhäst", men tanken är att hon åtminstonde ska gå mjukt och balancerad i alla gångarter och typ få godkänd LB dressyr inom ett par år.

Erna är då en kallblodig travare e. Neslands Loke u. Rufina ue. Spikeld, född juni -13.
 
Samma med Frasse, jag förklarar 8512 ggr att han ska fokusera på mig och att man inte måste vända sig och kolla på allt som händer alt stanna och glo :P
Innerbogen trillar gärna in också.
 
Florence fick tänderna fixade igår, tog ut två mjölktänder som var på väg att åka (en fram och en bak) så om jag fattade rätt har hon nu tappat vad hon ska det här året, skönt! Lite vassa kanter men det var snabbt fixat, var klar med allt på en kvart. Passade på att rycka manen medans lugnande satt i :angel:

Annars så gjorde jag en liten operation i måndags (skar upp pilonidalcysta) så har inte ridit sedan dess. Men ridbanan var iaf tillfälligt upptinad så hon fick gå longering och tömkörning tis-ons. Funderar på om jag ska prova rida i helgen eller om jag ska vänta en vecka till tills stygnen är bortplockade. :cautious:
 
Ricky är varm på området där det är ny hud. Känner mig tveksam till att sätta igång honom så länge det finns värme. :(
 
Lutar inte alla unghästar sig inåt i nåt varv? Är iaf min erfarenhet. Eskil kan nu gå i alla gångarter i bägge varven och hoppar små hinder på 50-60 cm så nu är han hemma igen o ska bara ridas när underlaget medger och jag har tid. Sätter igång igen i slutet av mars-början på april tänkte jag.
 
Vår lille busen hade inte fattat vår plan med att ridas i februari och sen få vila igen :o På andra C-r hoooade han så stort att dottern trillade av honom (igen) och eftersom hon inte vill ramla på sitt skadade knä trillade hon på handen. Såg väl inte så farligt ut och hon hoppade upp och hoppade om banan.
När hon efter en vecka skulle på åb för knät passade de på att röntga handen och såg en fraktur på utsidan. Eftersom hon har andra hästar att rida vägrade hon gips som skulle paketera hela handen. Beslöt att skippa den lille så han fick vila en månad för tidigt.
Vädret får avgöra när han sätts igång igen. Hinner nog blir april ;)
 
Min tjej växer just nu. Märkte det när jag borstade henne igår efter att inte varit hos henne på två dagar ;)
Annars är det fokus på att bli medveten om sina bakben och använda dem.. det är väl det vi kommer hålla på med ett tag! Uteritter i skogen på stigar och tömkörning är prio.
 
Igår var vi iväg och löshoppade och det gick jättebra :love:. Så skönt eftersom förra gången var katastrof... Hoppade den "vanliga" treårsuppställningen fast med bommar mellan båda hinderna, höjde inte mer än till 90-1m men hon gick helt av sig själv, försökte inte vända eller stanna men rusade inte igenom heller :)

Ridningen börjar ta sig ordentligt också, hon är fortfarande inte helt stadig men överlag lugnare i munnen och vågar ta kontakten bättre.

Förra helgen övade vi mycket tempoväxlingar och hon har redan lättare att komma tillbaka i galoppen än min tävlingshäst som var 8 år och tävlade MsvC hade när han åkte :p

Idag övade vi halter och hon börjar bli riktigt duktig på att ställa upp sig nu. I båda varven gjorde vi avbrott från galopp på kortsidan och sedan vände vi över vid B/E och gjorde halt direkt från trav ungefär vid X (lite innan/efter beroende på vilket varv eftersom spegeln inte sitter riktigt i mitten). På tygel, korrekt uppställd med bakbenen in under sig och perfekt stillhet i flera sekunder, sedan fram i trav direkt igen. A-barn :D
 
Igår var vi iväg och löshoppade och det gick jättebra :love:. Så skönt eftersom förra gången var katastrof... Hoppade den "vanliga" treårsuppställningen fast med bommar mellan båda hinderna, höjde inte mer än till 90-1m men hon gick helt av sig själv, försökte inte vända eller stanna men rusade inte igenom heller :)

Ridningen börjar ta sig ordentligt också, hon är fortfarande inte helt stadig men överlag lugnare i munnen och vågar ta kontakten bättre.

Förra helgen övade vi mycket tempoväxlingar och hon har redan lättare att komma tillbaka i galoppen än min tävlingshäst som var 8 år och tävlade MsvC hade när han åkte :p

Idag övade vi halter och hon börjar bli riktigt duktig på att ställa upp sig nu. I båda varven gjorde vi avbrott från galopp på kortsidan och sedan vände vi över vid B/E och gjorde halt direkt från trav ungefär vid X (lite innan/efter beroende på vilket varv eftersom spegeln inte sitter riktigt i mitten). På tygel, korrekt uppställd med bakbenen in under sig och perfekt stillhet i flera sekunder, sedan fram i trav direkt igen. A-barn :D
Tycker du har gjort dig förtjänt av ett A-barn nu efter allt slit som varit efter din fina ponny! Så jag håller tummarna för att detta håller i sig o du får mycket roligt med henne!:banana:
 
Vår lille busen hade inte fattat vår plan med att ridas i februari och sen få vila igen :o På andra C-r hoooade han så stort att dottern trillade av honom (igen) och eftersom hon inte vill ramla på sitt skadade knä trillade hon på handen. Såg väl inte så farligt ut och hon hoppade upp och hoppade om banan.
När hon efter en vecka skulle på åb för knät passade de på att röntga handen och såg en fraktur på utsidan. Eftersom hon har andra hästar att rida vägrade hon gips som skulle paketera hela handen. Beslöt att skippa den lille så han fick vila en månad för tidigt.
Vädret får avgöra när han sätts igång igen. Hinner nog blir april ;)
Men HERREGUD!!:eek: Och du kan hälsa dottern att gipsa handen går utmärkt att rida med...gjorde jag 2013 och man blir väldigt stabil i just den handen!:angel:
 
Men HERREGUD!!:eek: Och du kan hälsa dottern att gipsa handen går utmärkt att rida med...gjorde jag 2013 och man blir väldigt stabil i just den handen!:angel:
Det funkar fint utan gips också :p Är ju yttre benet i handen som har en fraktur. Tror inte han rör det speciellt mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 343
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp