Födda 2013 del 4

Tog inte 24 timmar innan Blancas ben vart normala, kalla och inte svullna efter stallflytt!
Ihopsläpp igår med ett nervöst sto ingen gör nått med men Blanca gav lugnande effekt på henne :) Hon är riktigt fin psykist min tjej :heart

Men vad är grejen med att trycka upp röven mot väggen och bajsa? Så det rinner ner längs med hela väggen O_o

Följt dig lite i tysthet igen :)
Skönt att det blev bättre med flytten ang benet .
Bajsa mot väggen : kan det vara så att din häst är väldigt renlig av sig och då dessutom van att gå på lösdrift så att hon nu på box försöker lägga högarna ”så långt bort” från sin övriga vistelse som vanligt ?
Bara en tanke... haft några inackorderade hästar genom åren som konstant bajsat så i boxen. Dock aldrig gått på lösdrift tidigare men gjort så ändå och aldrig bajsat nånstans i boxen annat än just där, på ett pch samma ställe - men då extremt just mot väggen ....
 
Följt dig lite i tysthet igen :)
Skönt att det blev bättre med flytten ang benet .
Bajsa mot väggen : kan det vara så att din häst är väldigt renlig av sig och då dessutom van att gå på lösdrift så att hon nu på box försöker lägga högarna ”så långt bort” från sin övriga vistelse som vanligt ?
Bara en tanke... haft några inackorderade hästar genom åren som konstant bajsat så i boxen. Dock aldrig gått på lösdrift tidigare men gjort så ändå och aldrig bajsat nånstans i boxen annat än just där, på ett pch samma ställe - men då extremt just mot väggen ....

:) ja så kan det vara! Hon var väldigt renlig på boxvilan med. La allt i en hög vilket var smidigt!
 
@Nepenthe Jätteskönt att det blev så bra men HERREGUD att man ska behöva byta stall för att få normal dräglig miljö???

Ja jag förstår fortfarande inte. Jag frågar folk runt omkring mig, både de som inte har hästerfarenhet och de med och alla håller med. Men jag kan inte sluta tycka att det är förskräckligt att ha hästarna på det sättet.
Därför jag öppnade en dörr genom möte, ideer och tillomed min systers pojkvänn har en kontakt med grävskopa. Men nä, inget går!? Mötet ville inte stallägaren gå på "jaha, får se om ni kommer fram till nått då" Vi? DU som stallägare som vi betalar för en tjänst ska såklart vara med!
Blanca har mugg i alla benen, det får jag såklart bort nu men.. ja, jag tycker de är hemskt
 
Allt för vanligt med axelryckningar. Jag kan förstå att vissa inte klarar kostnaden men ibland är inte ens det skälet. Att dika tex gör ju massor, går ju att göra hyfsat med en traktor.
 
Kollade på dokumentärer om All In igen och känner så väl igen vissa saker. Peder benämner Allans beteenden som ytterligheter och det känner jag verkligen igen.

Sen är det en sekvens där Peder försöker sitta upp från en pall och Allan nästan sliter sig. Då säger Peder "pallen är högre än vanligt". Och återigen, så väl jag känner igen mig. Jag red in Frans från en vanlig pall som jag kunde lyfta och ställa bredvid honom. Fortsatte så och det var aldrig några problem. Sen flyttade vi, plötsligt var det en väldigt hög, fast ramp jag försökte kliva upp ifrån. När den krånglade tog jag en "sockerbit", resultatet blev att jag plötsligt var betydligt längre ned. Och så sket sig uppsittningarna. Jag kan se liknande saker med andra saker som strulat senaste året.

Han ska såklart klarar av det men det är bra för mig att inse att han är så känslig, att sånt kräver träning från min sida.
 
Kollade på dokumentärer om All In igen och känner så väl igen vissa saker. Peder benämner Allans beteenden som ytterligheter och det känner jag verkligen igen.

Sen är det en sekvens där Peder försöker sitta upp från en pall och Allan nästan sliter sig. Då säger Peder "pallen är högre än vanligt". Och återigen, så väl jag känner igen mig. Jag red in Frans från en vanlig pall som jag kunde lyfta och ställa bredvid honom. Fortsatte så och det var aldrig några problem. Sen flyttade vi, plötsligt var det en väldigt hög, fast ramp jag försökte kliva upp ifrån. När den krånglade tog jag en "sockerbit", resultatet blev att jag plötsligt var betydligt längre ned. Och så sket sig uppsittningarna. Jag kan se liknande saker med andra saker som strulat senaste året.

Han ska såklart klarar av det men det är bra för mig att inse att han är så känslig, att sånt kräver träning från min sida.

Det är så lätt att ta saker för givet, men för hästarna är inte en pall en pall, utan DEN pallen är DEN pallen, en annan pall är en HELT annan pall. Fast vi tycker att det är en pall, du har sett en pall förut. Eller en brevlåda, vattenmatta, solkatt, sten, skimmel, kruka, vad det nu kan vara.
 
Det är så lätt att ta saker för givet, men för hästarna är inte en pall en pall, utan DEN pallen är DEN pallen, en annan pall är en HELT annan pall. Fast vi tycker att det är en pall, du har sett en pall förut. Eller en brevlåda, vattenmatta, solkatt, sten, skimmel, kruka, vad det nu kan vara.

Helt sant. Tycker vi kommit framåt i arbetet så nu jobbar jag med att kunna stå och dra och ta överallt på honom. Igår var han med som handhäst, helt cool och enkel. satt och klappade han på båda sidorna av halsen och la tyngd via en hand i sadelstaden osv. Vi behöver båda få bättre förtroende för den andra.
 
Hovis var här idag och verkade. Nio veckor sedan sist, men han behövde knappt ta nåt, då Ricky slitit så jämnt. :)

För första gången stod dessutom Ricky stilla utan munkorg! Så guldstjärna till honom och skönt att kunna lämna iväg honom och veta att även det momentet är helt normalt nu.
 
Vad härligt @Nepenthe! Jag har inte ridit Frasse sen oktober men sugen nu när marken dessutom har dämpande fluff (=snö).

Köpt begagnad sadel och testade den i lördags. Lite för vid så åker ned på manken men går att lösa med en padd. Testred den på mamman och nu tror jag vi ökat chanserna att sitta kvar med 150% typ :p Greppande läder och bra knäklossar gör en viss skillnad.
Bitarna faller på plats! :up:
 
så här ser han egentligen ut...

25593860_10156164419368313_5856482964519448313_n.jpg
 
Red Ricky för första gången på två månader i tisdags. :love: Har glömt hur underbar han är att sitta på, jag skrattar typ konstant. :rofl: Speciellt som det kändes som att sitta på en pilatesboll som studsar omkring.

Kändes så skoj att vara igång igen, men nu är all snö borta och marken är såphal. :yuck: Funderar nästan på att be hovis komma och slå på skor, men jag ska försöka vara duktig och stå emot. Det sägs att det ev ska snöa nästa vecka.

Om transporten inte var halvtrasig så hade jag varit lite sugen att åka iväg till ridhus. Han behöver lite bättre underlag för att verkligen kunna jobba igång sig, men kommer det snö får vi nöja oss med att fräsa runt på stigarna i skogen. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp