Födda 2013 del 4

I underkylt regn och isgata överallt kunde jag inte motstå att promenera Ricky. Första gången sedan i höstas... Han var så glad över att få träns på sig och få följa med ut. Hade longerlina för säkerhets skull, men han skötte sig superbra.

Tänkte promenera månaden ut och sedan börja ta med honom lös när jag rider, givetvis beroende på hur benet känns. Just nu är det iaf svalt.

Tror han uppskattar jämnt underlag också, hagen är riktigt trist nu.
 
Nu kom datumen ut för kvalitén. Haha som om hästarna får mer sommarlov när testet går 1-2 juli?!

Jag hoppas att det inte är förstahandsvalet för de flesta, men jag tror det går på ett ut i vilket fall som. 2-3 månader hinner de ju gå i alla fall. Falsterbo ligger ju ännu senare.
 
men ursäkten var att tidigarelagd kvalité skulle ge mer vila? Hur går det till om hästarna visas i juli? Alla bor inte i Skåne, i Sthlm tar betessäsongen slut i september senast.
 
men ursäkten var att tidigarelagd kvalité skulle ge mer vila? Hur går det till om hästarna visas i juli? Alla bor inte i Skåne, i Sthlm tar betessäsongen slut i september senast.

De kan gå på bete hela juli och augusti och i vissa fall september. Tror inte det är många som haft mer när de har visat i augusti? Då har nog de flesta varit igång minst hela juli och kanske gått på bete i maj och juni. För de kan väl knappast gå ute i april om de inte kan det i september?

Sedan är väl början på juli inte optimalt heller. Men som sagt, 19 av testerna ligger före halva juni och bara 2 ligger sista helgen. Med tanke på hästar som kanske varit skadade eller de som inte har möjlighet att hålla igång under vintermånaderna. Men jag t.ex. tycker det är bättre att satsa på att visa i maj eftersom jag har haft möjlighet att hålla igång sedan oktober. Då kan hon gå på bete från halva maj och komma igång igen i augusti och starta lite tävlingar eller ev Breederskval i september. Men jag tycker inte att början på Juli är sämre än slutet på augusti utifrån hur mycket vila man kan ge hästarna.
 
I min värld ger jag hellre hösten möjlighet till vintervila när den är 3,5 än längre vila sommaren när den är 4. Nu kommer de gå test i maj, säkert tävlas under vår/ sommar ovh final på hösten.

Jag tror man tappar vila snarare.
 
I min värld ger jag hellre hösten möjlighet till vintervila när den är 3,5 än längre vila sommaren när den är 4. Nu kommer de gå test i maj, säkert tävlas under vår/ sommar ovh final på hösten.

Jag tror man tappar vila snarare.

Folk som rider och tävlar både vår sommar och höst har funnits även tidigare och kommer finnas kvar nu med ändringarna också. Man kan ju inte förbjuda folk att rida på sina hästar, bara rekommendera vila efter visning och lagom igångsättning till finalen.
Jag tycker det är bättre med anpassad träning och kortare vilor på vintern när väder och underlag är sämre och inte inbjuder till lika mycket naturlig rörelse ute och längre vila på sommaren när de kan gå ute dygnet runt och äta gräs.
 
Jo men tar man bort en månads vila på vintern ser jag inte att den ger samma effekt när det blir 3 mön istället för 2 månader sommartid.

Tycker det är synd att förbundet uppmuntrar mer ridning tidigare.
 
Promenad idag igen, SMHI hotade med regn, men vi klarade oss undan. Ricky är fortfarande helt lyrisk över att han får göra saker. Vi gick en längre tur idag, med en rejäl backe. Pust! Både jag och Ricky är lite otränade. ;) Men det var roligt att få jobba honom lite med att sätta under sig när vi gick nedför sedan.

När han blir ivrig i skritten har han 4 dm övertramp. :love: Fattar nog fortfarande inte riktigt att han ser ut att bli helt frisk. Undrar om jag förstår det på besiktningen? :p
 
Jag tycker det var toppen med ett sent test. O är ju bara seriöst riden ca 4 veckor i höstas och har inte gjort något sedan mitten på november mer än att gå i stor, kuperad hage och mycket rörelse. Ska försöka komma igång lite smått, men det lär inte blir något ordentligt förrän vintern lagt sig. Blir perfekt att visa honom i sommar om vi inte hinner till maj.
Mätte honom idag och han är bara 175 cm, jag är glad, trodde han var högre. :)
 
Men jag kan ju bidra med en bild ifrån ett tidigare pass!
16788960_1792795587709799_4198070561764540416_n.jpg
 
Jag har precis köpt en liten dam född 2013
blogger-image--41231402.jpg

Hon är inte inriden så det håller jag på o bokar.
Stammen är Sezuan-Jetset D-Wolfgang, just nu 167 i mkh o 168 över korset så växer. Otroligt gosig och social. Vill helst sitta i knäet om d var möjligt. :love:
 
Välkommen hit @Hedwig snygg tjej du skaffat dig! :love: Skönt att hon inte är inriden, jag föredrar att de får bli lite mer färdiga i skelettet innan belastning av ryttare. :)
 
Välkommen @Hedwig hon ser riktigt snygg ut! Ser fram emot film i rörelse. ;)

Vad segt @Pontevecchio och @_Peplis_ :(
Florence lyckades dra av sig en sko när jag tömkörde på utebanan i stormen igår... Men vi hade skotid idag och dessutom var ET och fixade henne imorse och det syntes ingen förhöjd värme alls i värmekameran. Liten låsning i halsen och en stel muskel i rumpan som ska masseras i övrigt men klartecken att fortsätta likadant med träningen :)
 
Vi har nu fått 3 dm fluffsnö ovanpå blankisen, så trots fyrbroddat runt om halkar Ricky. :down: Jag som var så glad över att vara igång. Vill ha vår (ja, jag kan ta leran!) nuuuu! :arghh:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp