Födda 2013 del 4

Vet jag inte om jag svarar på någons inlägg nu, det är inte meningen :)
Vill gärna hänga lite med er som också har 5-åringar och ser hur långt ni har kommit i utvecklingen med era pärlor.

Jag har en känsla av att vi ligger himla lång efter alla andra i samma ålder och jag tycker att min ögonsten är väldigt 'valpig' (omogen) för sin ålder. (Jag jämför med min 13-åriga dressyrhäst som var 'gubbe' redan vid 3 års ålder :-D )

Egen uppfödning av rasen: KWPN Tuigpaard.
Hon är dramaqueen och skarp i huvudet. En rätt utmanande kombination som kräver mycket självförtroende från de som hanterar/rider.
Filmen är från en 2 månaders tillridningsperiod i vintras då jag själv opererades.
Jag må vara jäv, och hon är en utmaning, men hon är fantastiskt vacker :love:


29468292_10157282064314554_3868436284267560960_n.jpg
 
Vet jag inte om jag svarar på någons inlägg nu, det är inte meningen :)
Vill gärna hänga lite med er som också har 5-åringar och ser hur långt ni har kommit i utvecklingen med era pärlor.

Jag har en känsla av att vi ligger himla lång efter alla andra i samma ålder och jag tycker att min ögonsten är väldigt 'valpig' (omogen) för sin ålder. (Jag jämför med min 13-åriga dressyrhäst som var 'gubbe' redan vid 3 års ålder :-D )

Egen uppfödning av rasen: KWPN Tuigpaard.
Hon är dramaqueen och skarp i huvudet. En rätt utmanande kombination som kräver mycket självförtroende från de som hanterar/rider.
Filmen är från en 2 månaders tillridningsperiod i vintras då jag själv opererades.
Jag må vara jäv, och hon är en utmaning, men hon är fantastiskt vacker :love:


29468292_10157282064314554_3868436284267560960_n.jpg

oj vilken sötnos!:d
Kan lova att min ligger efter din. Hon har iof haft föl men ändå:p

Vad är planen med din då?
 
Vet jag inte om jag svarar på någons inlägg nu, det är inte meningen :)
Vill gärna hänga lite med er som också har 5-åringar och ser hur långt ni har kommit i utvecklingen med era pärlor.

Jag har en känsla av att vi ligger himla lång efter alla andra i samma ålder och jag tycker att min ögonsten är väldigt 'valpig' (omogen) för sin ålder. (Jag jämför med min 13-åriga dressyrhäst som var 'gubbe' redan vid 3 års ålder :-D )

Egen uppfödning av rasen: KWPN Tuigpaard.
Hon är dramaqueen och skarp i huvudet. En rätt utmanande kombination som kräver mycket självförtroende från de som hanterar/rider.
Filmen är från en 2 månaders tillridningsperiod i vintras då jag själv opererades.
Jag må vara jäv, och hon är en utmaning, men hon är fantastiskt vacker :love:


29468292_10157282064314554_3868436284267560960_n.jpg

Ser fin ut! Visst var du med i föltråden också?
 
Här går det inget vidare:(
Ester har fortfarande alldeles för höga muskelvärden och nu börjar veterinären fundera på om det är nåt annat än korsförlamning som spökar...typ nån muskelsjukdom eller liknande:cry:. Ny provtagning om 2 veckor, bara att hålla tummarna att det ser bättre ut då. Annars vet jag inte vad jag gör, känner mig så oerhört otursförföljd. Ester är i alla fall pigg och glad och verkar inte må dåligt på något sätt så vi ägnar oss åt pyssel, selfies (:angel:) och våra ordinerade 5minuters-promenader. Om det är nån som har bra tips på lugn aktivering i minihage/box så mottages det tacksamt!
29572865_10155976888765310_3672813087081662365_n.jpg

Men Cindra, som jag hoppar en gång i veckan går det i alla fall sakta framåt. Vi har varit ute på några pay and jumps på minihöjd. Hon har enorm scenskräck när vi åker iväg (lite därför jag fått ta över, för ägaren känner att det blir lite för mycket). Hon blir väldigt svår när hon blir spänd för hon stänger av helt och blir i stort sett omöjlig att påverka. Hon backar, kastar sig, ställer sig, sparkar osv. Första gången vi åkte iväg fick jag ägna min tid inne på banan åt att försöka få henne att trava och galoppera runt manegen utan att klättra upp på väggarna av skräck. sen hoppade vi första hindret tre gånger, klappade och gick ut. Andra gången samma sak och nu tredje gången vi åkte på pay and jump såg det ut såhär. Duktig liten häst!:love:
 
oj vilken sötnos!:d
Kan lova att min ligger efter din. Hon har iof haft föl men ändå:p

Vad är planen med din då?

Min har inte ens haft föl .. det är mer jag som ligger efter i hennes utbildning .. tiden går så förbenat fort :-/
Planen från starten var att köra in henne och tävla körning. Nu är planen att hon blir en trevlig dressyrhäst som k a n s k e hamnar framför vagn i framtiden. Planerna har ändras i takt med hennes utveckling kan man säga.
Hade jag haft tid för 3 hästar så hade jag nog också tagit föl på henne. Inväntar den Stora Lottovinsten så jag kan sluta jobba och ägna mig åt hästarna på heltid :)
 
Ser fin ut! Visst var du med i föltråden också?
'

Ja, jag var ju det. Kul att du kommer ihåg. Många fina parvlar var det där och jag håller som bäst på att läsa genom denna tråden för att uppdatera mig. :) (lyckades inte hitta lösenordet till förra användaren så det blev en ny).
 
Kul att se er igen @THaug. Svårt att avgöra från den korta snutten men hon ser ju riden och stabil ut där?

@Baddy96 men så tråkigt, vi håller tummarna för er!. Fint du löst Cindra, hon ser fin ut på filmen.
 
Kul att se er igen @THaug. Svårt att avgöra från den korta snutten men hon ser ju riden och stabil ut där?

@Baddy96 men så tråkigt, vi håller tummarna för er!. Fint du löst Cindra, hon ser fin ut på filmen.

ah det är fruktansvärt:cry:! och hon är så frustrerad över att inte få göra nånting. Igår fick hon iaf nya pyjamas-skydd från Back on track:love:. Så skönt att slippa hålla på att krångla med lindor och paddar varenda kväll och morgon:D.
29793354_10155991365950310_5222257791837667328_n.jpg
 
Vi var på hoppträning igår. Har tyckt Florence varit så lugn och fin hemma nu senaste veckorna, i förrgår red vi ut på vägen och förutom ett litet skutt när hon "vågade" gå mellan två läskiga buskar skötte hon sig jättebra.

Men började redan när vi lastat ut henne på parkeringen att hoppa i luften och sparka bakut när jag skulle sadla :cautious:. Sedan gick mamma med henne i ridhuset medans jag tog på min utrustning, då verkade det som att hon lugnat ner sig. Sedan flög hon två meter upp i luften och sparkade bakut precis när jag var på väg upp på pallen och skulle hoppa upp, var inte riktigt beredd så tappade henne... Men som tur var lyckades jag och tränaren rama in henne innan hon kunde sticka iväg och skapa kalabalik bland alla de andra :angel:. Sedan fick jag springa runt med henne så hon kunde bocka av sig innan jag hoppade upp igen. Själva träningen gick bra även om hon tyckte det var lite småjobbigt med den tighta svängen och jag var lite ringrostig! Första träningen på över 4 månader.

 
ah det är fruktansvärt:cry:! och hon är så frustrerad över att inte få göra nånting. Igår fick hon iaf nya pyjamas-skydd från Back on track:love:. Så skönt att slippa hålla på att krångla med lindor och paddar varenda kväll och morgon:D.
29793354_10155991365950310_5222257791837667328_n.jpg
så fin :heart
Jag tog in pinnar till blanca att gnaga på och sen var jag ute mitt på dagen när hon var ensam i stallet, borstade och lekte lite med trick.
 
Longerar ni era innan ni rider? Jag har ju börjat sätta igång min fuxfara nu. Hon fick ju en lång paus då jag var tvungen att opereras o inte fick rida på drygt en månad. Började faktiskt med att bara rida min äldsta dessutom när jag satte igång igen..:angel:
Sen var det snö och is och helvete. Men nu är det fint och jag har ridit henne tre gånger. Bara korta pass då jag longerat ganska länge innan eftersom jag inte är så sugen på några flygturer..
Tänke att ju mer hon kommer igång så blir longeringen kortare o ridpasset längre.
Hon ligger ju långt efter i sin utbildning då hon reds in förra sommaren, gick på bete åtta veckor, reds några månader under hösten o sen opererades jag i dec.
Hon känns ju mest som en nyligen inriden treåring. Tycker dock att hon känns stadigare och styrningen fungerar bättre nu än i höstas.
 
Ska jag rida gör jag det, för att kolla läget och få ur ev spänningar. Beridaren gör det inte.

Hon var och hoppade Frans igår. Just nu har jag bara en dressyrsadel så planen var inte hoppning men det blev så ändå när en bana var uppställd och Frans var väldigt cool och ihopkopplad i kroppen. Jättefint!
 
Frans fick lite oplanerat debutera 1,10 idag. Hans inställning är fantastisk! Blev 3 pet, han fick svårt i kombinationerna där han inte hittade rytmen men han var helt opåverkad av höjden och svårigheterna. Gjorde sitt bästa och var väldigt nöjd med sig själv.

Tyvärr klantade jag mig vid avsadling och glömde martingalen i gjorden. Samtidigt studsar en annan häst till varpå Frasse flyger till och sen är sadeln under magen och kalabalik. Lyckades tackolov hålla i honom och både häst och sadel överlevde men beridarens sadel blev såklart skrapad på lädret.

Så, nu löste sig problemet med att hitta ny hoppsadel. :crazy: På ett väldigt dyrt sätt.
 
Longerar ni era innan ni rider? Jag har ju börjat sätta igång min fuxfara nu. Hon fick ju en lång paus då jag var tvungen att opereras o inte fick rida på drygt en månad. Började faktiskt med att bara rida min äldsta dessutom när jag satte igång igen..:angel:
Sen var det snö och is och helvete. Men nu är det fint och jag har ridit henne tre gånger. Bara korta pass då jag longerat ganska länge innan eftersom jag inte är så sugen på några flygturer..
Tänke att ju mer hon kommer igång så blir longeringen kortare o ridpasset längre.
Hon ligger ju långt efter i sin utbildning då hon reds in förra sommaren, gick på bete åtta veckor, reds några månader under hösten o sen opererades jag i dec.
Hon känns ju mest som en nyligen inriden treåring. Tycker dock att hon känns stadigare och styrningen fungerar bättre nu än i höstas.

Nej de har jag aldrig gjort. Inte med nån av mina unghästar faktiskt
 
Kul att se er igen @THaug. Svårt att avgöra från den korta snutten men hon ser ju riden och stabil ut där?

@Baddy96 men så tråkigt, vi håller tummarna för er!. Fint du löst Cindra, hon ser fin ut på filmen.


Tack :)
Mentalt är hon allt annat än stabil. Jordens dramaqueen med åsikter om precis allt O_o

Inköringsplanerna har vi lagt på is pga ovan och ryttare får väljas med omsorg, men vi kämpar på.
Fokus just nu är åka transport 2 dagar i veckan till ridhus, genomföra ett vettigt pass, alternerande mellan markarbete och uppsuttet, och sedan åka hem igen. Vi pysslar alltid mer med hjärngympa än fysträning så att säga.
Tur hon är söt ;)

Gårdagens ridhus där hon faktiskt var avspänd redan efter några få minuter, vi firade det med att låta henne studsa över en liten bom (min något 'runda' dressyrhäst får ni med på köpet :p ) :
 
Frans fick lite oplanerat debutera 1,10 idag. Hans inställning är fantastisk! Blev 3 pet, han fick svårt i kombinationerna där han inte hittade rytmen men han var helt opåverkad av höjden och svårigheterna. Gjorde sitt bästa och var väldigt nöjd med sig själv.

Tyvärr klantade jag mig vid avsadling och glömde martingalen i gjorden. Samtidigt studsar en annan häst till varpå Frasse flyger till och sen är sadeln under magen och kalabalik. Lyckades tackolov hålla i honom och både häst och sadel överlevde men beridarens sadel blev såklart skrapad på lädret.

Så, nu löste sig problemet med att hitta ny hoppsadel. :crazy: På ett väldigt dyrt sätt.


Men ops ! (här sitter jag och är sjukt impad över 110-debut .. min skenar över 15cm apropå att vara långt efter alla andra).
Jag är för lat att klicka jättelångt tillbaka i tråden. Hur stor är han nu? Får man se bild ?
Stökigt med martingal-missen, något som inte är roligt alls just nu men som du säkert kommer återberätta senare med ett och annat skratt. (Min medis hoppade av sin häst när hon hade glömt koppla loss den uppblåsbara säkerhetsvästen .. du kan tänka dig vad som hände :grin: )
 
Han mättes till 162 för ett år sen. Skulle tippa att han växt 1-2 cm till.

Jag har haft beridare till honom sen ett år tillbaka, då går utvecklingen fort :) Han bor f.ö där du hade hennes mamma förut. N***ga :)
 
@Baddy96 Oroa dig inte ang höga värdena, det var exakt så med den hästen jag berättade om och även med 3 andra i trakten i höstas. Tog 1 månad innan värdena gick ned till acceptabel nivå. Så bara fortsätt att ta det lugnt. Kanske hon kan leka med en höboll i sjukhagen?
 
@Gabby_Ossi Men jisses vilken busfia du har! Tur att hon inte kom lös iaf. Med risk för att vara världens tråkmåns...varför i HELA friden gör man en så svår övning med en 5-åring som inte tränat på 4 månader??? Hur tänkte din tränare där? Om du alls skulle ridit den svängen så borde det varit i trav för sen kommer ni ju fel hela tiden på hindret o du blir efter i språnget. Vad lär hon sig för positiva saker på det? Kan du inte bara vara med på de övningar som passar er utbildningsnivå? Du borde rida rakt fram, snett igenom och långa fina bågar för att få henne att bara tycka det är plätt lätt att hoppa, såsom banan @Baddy96 la ut här ovan, och i framridningen kan ni öva på att göra volter runt hindren för att få henne mer svängbar. Du rider ju bra, har ett bra upplägg och gör ditt bästa för din fina häst. Gå inte med på såna här träningar som inte är rätt för er nivå, var kritisk, verkar det jättejobbigt för Florence så GÖR inte övningen! Jag hoppas du förstår att jag bryr mig om er, om jag inte gjorde det hade jag inte kommenterat alls utan jag vill ju att det går bra för dig med din fina häst. Men jag blir helt upprörd när jag ser en tränare göra ett sånt här upplägg.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp