Födda 2013 del 4

Jag har precis köpt en liten dam född 2013
blogger-image--41231402.jpg

Hon är inte inriden så det håller jag på o bokar.
Stammen är Sezuan-Jetset D-Wolfgang, just nu 167 i mkh o 168 över korset så växer. Otroligt gosig och social. Vill helst sitta i knäet om d var möjligt. :love:


såååå himla fin!!!:love::love::love:
 
Inte gjort mer än tagit in, borstat, tvättat svans mm varje dag sen i söndags... dålig motivation denna vecka :meh:
Kan trösta dig med att min går i hage o leker med sin kompis, end of story för tillfället!:) Vädret sätter ju stopp för det han behöver göra, dvs uteritt o bygga kondis. Gå i ridhus behöver han inte göra mer så det ska försöka undvikas.
 
Kan trösta dig med att min går i hage o leker med sin kompis, end of story för tillfället!:) Vädret sätter ju stopp för det han behöver göra, dvs uteritt o bygga kondis. Gå i ridhus behöver han inte göra mer så det ska försöka undvikas.
Jag måste lära mig att inte ha dåligt samvete för sånt, min går på lösdrift också för att minska alla måsten :)
Tanken från början var att inte köpa någon häst nu utan vänta till våren ;)
På lördag tänkte jag rida!
 
Jag måste lära mig att inte ha dåligt samvete för sånt, min går på lösdrift också för att minska alla måsten :)
Tanken från början var att inte köpa någon häst nu utan vänta till våren ;)
På lördag tänkte jag rida!
Tycker inte du ska ha nåt dåligt samvete, de är knappt 4 fyllda. Värre är väl om de inte ens är påbörjade i denna ålder, då kanske det är dags.
 
Jättefin, import?
Nej hon är svenskfödd men reggad som oldenburger.:) Otroligt lättsam med allt även om hon är en alert och vaken individ. Kom in på stall från lösdrift för ca två månader sen. Bryr sig inte om täcke, schabrak med gjord, eller sadel. Hon gick igenom bes utan en enda anmärkning. Veterinären sa att det är otroligt ovanligt att man kryssar den rutan:D. Hon är även röntgad från topp till tå helt ua. Hon är uppfödd av en av mina käraste vänner så jag vet precis hur hon har växt upp. Inga dåliga erfarenheter alls. Dessutom är hon sååå kelig o gosig. Vill bara pussas hela tiden. :love:
Som det ser ut nu kommer hon åka till en himla duktig ft-ryttare för inridningi april. Tror d blir bra.
 
Jag kom av mig lite när istiden och blåste svepte in över oss. Lilla O är nu skodd fram. Tar bak nästa vecka. Min hovis varmskor och det tar lite längre tid, men O var superduktig när det rök runt öronen. Mina vuxna hästar tog det några gånger innan de slappnade av helt. Han har 4:or fram....ligger egentligen mellan 4-5 i stl för han har så runda och breda hovar. :crazy: köpte boots idag, x-full som jag ska prova nu när han är 4 broddad. Får se om vi kommer längre än att promenera i hagen kommande vecka pga isen på vägarna. Jag kommer inte ens till min ridbana som det ser ut nu utan skor och brodd.
 
Jag kom av mig lite när istiden och blåste svepte in över oss. Lilla O är nu skodd fram. Tar bak nästa vecka. Min hovis varmskor och det tar lite längre tid, men O var superduktig när det rök runt öronen. Mina vuxna hästar tog det några gånger innan de slappnade av helt. Han har 4:or fram....ligger egentligen mellan 4-5 i stl för han har så runda och breda hovar. :crazy: köpte boots idag, x-full som jag ska prova nu när han är 4 broddad. Får se om vi kommer längre än att promenera i hagen kommande vecka pga isen på vägarna. Jag kommer inte ens till min ridbana som det ser ut nu utan skor och brodd.

Ricky är nu skodd för andra gången bak och tredje gången fram. Trots att han upplevs som ha större hovar än sin mor, så har han också ettor. Däremot har han tjockare hovväggar än henne, vilket hovis är mkt nöjd.
 
Förresten @Hedwig innan du skrev att det var ett sto trodde jag det var denna du hade köpt, kom bara ihåg att jag bläddrat förbi en unghäst e. Sezuan som var fux med bläs och vita ben :p
Skulle betäckt med Sezuan för att få mer vitt alltså..

Aha var nyfiken på hur de reggade Sexuanavkomma. Kul att se en! Låter som en fin häst. Jag skulle ha ett sto. Verkar ha blivit fel i beställningarna 2013 ;)

Frasse har små fötter men stenhårda. Äntligen skodd runt om och imorgon flyttar vi!
 
Platina har aldrig varit skodd men har väldigt bra hovkvalitet. Jag planerar att sko henne fram men inte bak ännu. Eller hur skulle ni ha gjort när den ska iväg på inridning? Hade ni skott runt om?
 
Har hon bra hovar hade jag inte skott bak. Florence fick skor bak till treårstestet men de åkte av till betet och hon har inte fått på några igen. Blir nästa gång lagom till visning igen.
 
Satt igång min i veckan . Nu ska han bara få timmar med ryttare under våren. Mycket uteritter, vidareutbildning, och "lite av allt möjligt". Siktar mot avelsbedömning i höst eller troligast nästa vår. Kanske lite små tävlingar nästa år :)

Hans mamma har gått som ridhäst men ska under sommaren betäckas och sedan gå in i aveln på "heltid".
 
Blev en uteritt idag :love:

Hon är så kul för när hon blir rädd/osäker stannar hon, o så står hon där till hon listat ut hur hon ska göra :D Mötte en lös hund i skogen, då stannade hon tills den sprang iväg igen och då kunde vi gå igen.
Hon är ganska cool tjej och inte så flyktbenägen vilket känns skönt. Hon litar på mig och lyssnar väldigt bra :heart
 
Jag är så avis på er som rider en massa. :mad: :p

Det börjar närma sig för att flytta upp Iska till gbg igen nu, jag har siktet inställt på April, men blir troligen mot slutet av månaden. Som jag längtar! :love::love:

Hon har satts igång lite smått igen efter den långa vilan sen treårs. Hon skulle behöva ridas ut en del när styrningen är lite mer på plats, tyvärr finns inte pilot till det i stallet så det kommer bara bli av när jag är där nere tills dess att hon flyttat.

Införskaffande av sadel står på listan att få gjort innan flytt, idag var jag på mässan och... ehrm... :o kanske handlade lite. :angel: Skaffat ett High Jump och en (tycker jag) uuursnygg grimma även den från ps. :love:
Hoppas trollet gillar grejerna lika mycket som matte. :p
 
Idag började vi med vår igen :) tog med till ridhus. Lärt av misstag och longerade lite innan dottern satt upp. Busade lite i linan men sen var han snäll. Fick trava och galoppera några ggr över bommar sen var orken slut.
Han är oskodd så vi får nog sätta på fram nu när han ska ridas lite till och då mycket ute i skogen.
Under vilan har han inte gjort nåt alls, bara gått fram o tillbaka till hagen.
 
IMG_3784.jpg

Fröken Långben.:love: Göder för fullt för att få henne att lägga på sig. Har flyttat min andra häst Hedwig till samma stall och de går tillsammans nu. Platina är väldigt nöjd med sällskap. Heddan inte lika impad..:laugh: Provade även att lägga på sadel i boxen och spänna gjorden. Hon brydde sig inte ett smack. Fortsatte bara käka.:)
 
Imorgon kommer equieterapeuten ut igen efter en månad, spännande!
Blanca har haft spänningar i korset och terapeuten tror det har med dåliga lårmuskler att göra. Vi har gått mycket ute i skogen och en slinga där de lagt ut en massa trädstammar vilket är perfekt!
I torsdags när jag red själv kunde hon lätt backa 20 meter på kalhygget över stock och sten så bakbenen har vi fått fart på, på gott och ont ;):cool:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 317
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp