Födda 2014 del 3

Nu har jag suttit några gånger på min kille i skritt och han tar det med ro. Han har efter det fått lite vinter vila.
Får era fyra åringar vinter vila och i så fall hur länge? Min tycker det är jätte tråkigt och vill helst börja träna snart igen :D
 
Idag var det bettpremiär efter att vargtänderna drogs (men hon har bara haft bett någon enstaka gång sen jag köpte henne i somras). Det fick bara sitta där, och tömmarna var fästa i nosgrimmans ringar som vanligt. Så fick hon gå en enkel tömkörningsstund på ridbanan, och det gick finfint!
Alltså min häst är så löjligt söt!
ximg_6179.jpg
 
Nu har jag suttit några gånger på min kille i skritt och han tar det med ro. Han har efter det fått lite vinter vila.
Får era fyra åringar vinter vila och i så fall hur länge? Min tycker det är jätte tråkigt och vill helst börja träna snart igen :D
Min har hela tiden fått 3-5 dagars vilor beroende på hur jag orkat och haft tid. Nu i vinter fick hon vila 1-2 mån nästan helt för jag mådde dåligt. Motionerade några enstaka gånger men inget nytt.
Nu har vi kommit igång igen. :) Idag tog vi en jättehärlig körtur med rockarden i strålande solsken. Hon var sååå nöjd att äntligen få dra lite vagn igen. :heart Planerar för att introducera flakvagnen i morgon, får se om vi bara kikar lite eller om vi spänner för... Längtar efter härliga turer ute på vägarna under våren. :love:
 
Spände för och det gick helt fantastiskt. Körning är livet säger hästen! Vagnen är helt nyrenoverad med nytt flak och alla andra delar genomgångna, den är baserad på vagnen som rullat många mil på gården en gång i tiden med farfars ardennrar. Nu ska vi få på ett säte också. Kanske ska sno bänken från gamla trillan, som ändå är i dåligt skick och nog inte kommer användas igen i närtid, om någonsin. Men bänken är nog användbar.
Älskade häst. :heart
27398743-10154988956815163-531997312-o.jpg
 
Nu har jag suttit några gånger på min kille i skritt och han tar det med ro. Han har efter det fått lite vinter vila.
Får era fyra åringar vinter vila och i så fall hur länge? Min tycker det är jätte tråkigt och vill helst börja träna snart igen :D

Mina har vilat i ca 2 månader, har precis börjat att sätta igång dom igen.
Fjordingen red jag en lite vända på idag, kändes riktigt fin! Halvblodet tömkör jag ett tag till, han har lite för mycket energi för tillfället!
 
Hej!

Jag hoppar in i den här tråden då jag nu ägt min blivande 4-åring i två månader! En SWB-valack som jag är så otroligt nöjd med :D

Jag och han har redan hunnit med en hel del ridning, både uteritter, på gärde och i paddock. Även provat att rida över lite bommar. Han sköter allt så himla bra så jag behöver stoppa mig själv lite från att inte gå för snabbt fram.

IMG_6869.JPG
 
Vi har nått en milstolpe. Idag har fröken gul för första gången arbetat med kontakt i bettet. Hon har haft det på sig vid några tidigare tillfällen, men där linorna fortfarande suttit i nosgrimman. Idag började vi som vanligt, och när jag kollat av att hon var på ett ganska lugnt och trevligt humör flyttades hakarna till bettet för att avsluta på det sättet. Hon var fundersam och ville gärna krulla ihop sig, men med lite tid och övning ska hon nog våga ta lite stöd. Idag blev det bara tömkörning på volt runt mig samt rakt fram längs fyrkantsspåret, det ska bli spännande sen när det är dags att svänga lite mer
 
Haft flera fina turer nu i snön med stora vagnen. Tungt ibland, rejäl men skonsam styrketräning. Hon är fantastisk i dragarbetet. :heart Så fin känsla och glädje. Hon gillar verkligen vagnen, den ligger bra i selen och är enkel att dra. Traven är naturligt i fin takt utan att vilja öka. Än så länge bara i skogen, när snön är väck ska vi ut på vägarna.

 
Eftersom jag har fått fart på ridningen av min gamla dam och hon äntligen går att lasta så vi verkligen kan komma iväg och träna, så har Kandi fått vila. Har prioriterat att få igång min gamling. Dessutom så är inte Kandi så himla står och kommer inte bli lika viktbärande som min gamling. Alltså har matte fått en riktigt ordentlig motivator när det gäller att ta tag i sin viktresa. I augsti insåg jag att jag var tvungen att ta itu med mina överviktsproblem på riktigt. Det har inte varit lätt, men när godissuget är som värst så har jag tittat på min fina unghäst. Jag vill inte sälja henne och då har det inte varit så svårt att hålla den inslagna vägen.

Nu är jag 1 kg från att bara vara överviktig istället för att ligga på ett BMI för fetma. Jag är inte så välmusklad så BMI-värdet stämmer alldeles utmärkt för mig.

Alltså är det hög tid att sätta igång lilla fröken och idag bestämde jag mig. Vi provar att lasta Kandi för en tur in till ridhuset och en stunds longering. Innan jag klättrar upp på Kandi vill jag att longering och tömkörning ska fungera. Visste inte alls hur hon skulle bete sig idag. Hon har inte ens åkt trailer sedan augusti :angel:

Jag behövde inte oroa mig. Kandi klev snällt in i trailern. Skuttade ut lite fort, men blev nog mest förvånad över att vi inte var hemma utan någon annanstans. I ridhuset var det ett ponnyekipage, men i övrigt tomt. Det var OK att jag longerade Kandi, ridhuset är 20x80 så det var inte speciellt trångt. Först gick vi ett par varv och Kandi var spänd som tusan, men ändå lyhörd på mig.

När vi longerade så var hon superpigg först, men när hon sprungit av sig det värsta så skötte hon sig helt strålande. Lyssnade på mig och verkade tycka det var skojigt värre. Efter 15 minuters longering fick det vara bra - då var det fullt i frökens huvud. Inga problem att skritta av henne och hon klev sedan snällt in i trailern när vi skulle fara hemåt.

Det är helt OK att hon är spänd och på tårna, men så himla skönt att hon ändå är lyhörd :love:. Min gamling stänger av fullständigt när hon blir stressad - det är inte kul alls.

Här kommer bilder på min pärlan :love:
 
Idag visade vår Juliett upp några sidor vi inte alls sett tidigare. Har varit så snäll hela tiden att rida in och hantera. Red även ut en del tidigt i höstas. Men nu i vinter har det mest blivit ridhuset vi har hållit till i. Antingen har det varit för lerigt att rida ut eller för hårt och knöligt. Men nu fick hon skor bak, och även det var hon snäll med, så då tänkte vi skritta ut en sväng idag. Tyvärr blev hon lite skrämd direkt vi skulle iväg men trodde inte det skulle påverka henne. Hade sällskap med ute av sin mamma. Men helt plötsligt började hon bocka och sen började hon stegra. Fick henne lugn en stund och skrittade en bit till, men då började hon igen att stegra riktigt högt. Ryttaren, inte jag, hoppade då av och sen gick vi en bit med henne. Hon kunde sedan hoppa upp igen och då hoppade jag av min häst och gick bredvid, och då gick hon snällt. Fortsatte in i ridhuset och red en liten stund till och då var det inga problem. Får nog longera henne lite först i fortsättningen innnan vi rider ut.
 
Idag tycker jag extra mycket om min häst. Vi har precis återupptagit ridningen efter en flera månader lång paus, och innan dess har vi nästan bara skrittat med ledare eller på lina. Idag var tredje tillfället för uppsutten aktivitet efter vilan, och jag bestämde mig för att prova att sitta upp trots att jag var ensam (hade dock förvarnat sambon och sagt att han skulle ringa efter en kvart om jag inte hört av mig). Ponnyn skötte sig perfekt! Hon ställde upp snyggt vid pallen, väntade fint på att jag kom upp, stod still (och tiggde godis som hon fick vid varje fint beteende, annars hade hon nog gärna trampat runt). Jag vågade till och med fiska fram mobilen för att ta en öronbild:

xIMG_7048.jpg
 
Vi övar vidare. Ännu en omgång av ensamma uppsittningar har genomförts, och hon är gudasnäll.
Just nu håller vi dock mest på med klickerträning för att aktivera hjärnan. Hon har blivit mycket lugnare av det, och blir extremt arbetsvillig när hon kan tjäna godis på det.
foto-2018-03-01-14-21-34.jpg
 
Fortsätter min monolog. Vi har denna vecka både skrittat och travat uppsuttet utan hjälp från marken. Ponnyn är helt fantastisk! Lättlärd, lyhörd och lugn.
Nu behöver vi bara lastträna ordentligt så vi kan komma iväg på enkla träningar. Planen är att tränaren ska få inviga galoppen när det är dags för den.

foto-2018-03-06-10-37-20.jpg
 
På grund av snö och is så har det inte blivit så mycket aktivitet för Kandi. I helgen bestämde jag mig för att det var dags att lufta dagen. Och hon var en mara... sedan fattar jag inte hur jag ska få henne trafiksäker - livrädd för bilar :banghead:

20180401_153959.jpg
 
Vi övar på så sakteliga. Hon har mest ridits av min medryttare den senaste tiden, med mig stående på backen intill eller i snöre på uteritter. Därför har hon nu svårt att gå fram när jag inte syns till (eller när jag sitter i sadeln...). Men igår testade jag igen och kom flera varv runt ridbanan, samt provade traven som nu blivit betydligt mer aktiv och hon vågar ta för sig på ett bättre sätt.
Hon ger en sån jäkla fin känsla när hon väl går fram, och jag tror att hon kommer bli riktigt rolig att träna med framöver. Någon dag framöver ska jag ringa tränaren och lägga upp en plan för framtiden :up:
29740219_354941105010693_3427198299491270656_n.jpg
 
Kul att läsa om era pållar :)

Jag är gravid och har låtit min dam ha vintervila nu när vi fick så mycket snö och is. Hon har gått oskodd hela vintern men hon ska nog få skor nu igen då jag inte orkar hålla efter med raspning och annat fix för tillfället. En tjej i stallet hjälper till att rida två gånger i veckan och ska väl komma igång med det nu igen när snön är borta. :) Har varit lite lat och inte fixat boots med brood. Men det har nog inte varit så dumt med en lång sammanhängade vila, dock börjar madame bli lite stursk och visa på väl mycket överskottsenergi så det börjar bli dags att jobba igen.

Jag hoppas kunna fortsätta med longering och körning, med lite hjälp. Bara jag kommer upp i vagnen. :D Hon ser för övrigt så skräpig ut just nu oavsett om man borstar varje dag eller inte, riktigt ful pälsfällning. :p Men vi har nått målet om att banta henne under vintern, hade kunnat gå ner lite till men det är några riktigt envisa fettreserver som vägrar ge sig. Får se när pälsen är borta hur det ser ut men det känns ljusår bättre än i höstas. I sommar bli det sparsamt med gräs och stödfodring istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp