Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Harvade ridbanan igår. :)
IMG_20170414_180333_zps92plumpt.jpg

Så duktiga ni är!

Här går Rangi mest och skruttar i hagen, har fullt uppmed att fixa på gården hemma och hålla igång min stora häst. Det busas dock en hel del med kompisen i hagen så han får röra på sig iaf :p
 
@lizzie Lider verkligen med dig, hur mycket otur får man ha på kort tid?

Själv var jag och kollade på Liz idag som nu travar med ryttare. Hon lovordades för sin mjuka personlighet och ridkänsla vilket känns roligt :)

Kul att det går framåt för din Liz :).

Jag hoppas jag har haft min beskärda del av otur för ett tag framåt :nailbiting:

Förhoppningsvis kan jag lämna iväg Kandi till beridaren i början av maj. Skulle vara trevligt att få henne inriden innan sommaren i alla fall - om man nu törs önska något :cool:

Jag har i alla fall inte hittat några löss efter det att de blev behandlade med Switch. Hoppas det håller sig så... :angel:

/Lizzie
 
Så duktiga ni är!

Här går Rangi mest och skruttar i hagen, har fullt uppmed att fixa på gården hemma och hålla igång min stora häst. Det busas dock en hel del med kompisen i hagen så han får röra på sig iaf :p

Vad gullig du är :heart Jag pendlar mellan renovering och hästen så det brukar bli intensivt med några dagar på raken och sen vila upp till en vecka. Kan vara lite high life första dagen efter vila men generellt märks det ändå att hon mognar i vilan. :) Nu slutskede på renoveringen så vi iaf kan flytta in (hänger på badrummet), sen kan vi renovera resten i mer maklig takt. Ser sååå mycket fram emot att faktiskt kunna hitta på saker! Har missat flera unghästträffar tex. Samt fixa i ordning vagnarna så vi faktiskt kan börja åka, och påbörja inridningen. :) Ser fram emot en hästig semester!

Vad är planen för Rangi?
 
Hej på er!
Jag har precis köpt en C-ponny, New Forest född 2014.
Jag som vuxenryttare ska utbilda honom till framtiden, då jag hoppas att min hästtokiga dotter vill ta över.
Vi ska även börja tömköra honom och sätta honom för vagn i sommar.

Han är riden i skritt, trav och galopp, bara på banan dock av förra ägaren.
Hämtade hem honom för en vecka sedan och har ridit ut två gånger vilket gick väldigt bra! :) Toppen psyke!
Ska se om jag kan få in några bilder.
https://instagram.com/p/BS8Mn1QAeh8/
https://instagram.com/p/BSwTdNoAW_m/
Vad har ni för mål med era? 3årstest?
 
Vad gullig du är :heart Jag pendlar mellan renovering och hästen så det brukar bli intensivt med några dagar på raken och sen vila upp till en vecka. Kan vara lite high life första dagen efter vila men generellt märks det ändå att hon mognar i vilan. :) Nu slutskede på renoveringen så vi iaf kan flytta in (hänger på badrummet), sen kan vi renovera resten i mer maklig takt. Ser sååå mycket fram emot att faktiskt kunna hitta på saker! Har missat flera unghästträffar tex. Samt fixa i ordning vagnarna så vi faktiskt kan börja åka, och påbörja inridningen. :) Ser fram emot en hästig semester!

Vad är planen för Rangi?

Den kortsiktiga planen med honom är att jobba mer på vår kommunikation från marken till att börja med, främst fokus och stå stilla. Han behöver mogna lite mer mentalt och växa lite jämnare innan jag går vidare med inridningen känner jag :)

Hej på er!
Jag har precis köpt en C-ponny, New Forest född 2014.
Jag som vuxenryttare ska utbilda honom till framtiden, då jag hoppas att min hästtokiga dotter vill ta över.
Vi ska även börja tömköra honom och sätta honom för vagn i sommar.

Han är riden i skritt, trav och galopp, bara på banan dock av förra ägaren.
Hämtade hem honom för en vecka sedan och har ridit ut två gånger vilket gick väldigt bra! :) Toppen psyke!
Ska se om jag kan få in några bilder.
https://instagram.com/p/BS8Mn1QAeh8/
https://instagram.com/p/BSwTdNoAW_m/
Vad har ni för mål med era? 3årstest?

Välkommen till tråden!
 
Vilket träningspass vi fick till idag! Lite rådvill i blåsten men det blev tömkörning. Först över stock och sten i klurig terräng, mest avancerade precisionen hittills för oss. Det är kul i skogen för lydnaden blir så mycket mer självklar när man annars krockar med ett träd eller hamnar i en alldeles för brant nedförsbacke. Tränade på snäva svängar, halter, ryggning och lugnt och stadigt i branta korta nedförsbackar. Blev riktigt ordentlig samling i backarna faktiskt.

Sen gick vi på grusvägarna också, lite längre än planerat. :p Tömkörde i trafik för första gången och mötte tre mopeder/crossar. Hon stannade och undrade lite men skrittade på när de passerat (de visade fin hänsyn men de puttrar ju rätt ordentligt de där motorerna). Vi gick förbi skjutbanan också men där var väldigt lugnt idag. Det var verkligen ett toppenpass! Hon gick glatt vidare på grusvägarna trots att det innebar att vi svängde hemifrån när vi nästan var hemma. Skrittade förbi grannhusen, inklusive det enda hon egentligen reagerat starkt på, grannens grävskopa till grävmaskinen som ligger i trädgården. Första gången vi tömkör förbi och hon har nu kommit fram till att den inte är farlig längre. :) Skrittade länge med liten kontakt, helt tyst. Kunde bara gå där och njuta av promenaden. Det blåste som satan men det var hon obrydd över. Kollade inte riktigt klockan men var nog ute i över en timma.

Blir så glad för det här passet då de bästa körvägarna här innebär att vi måste ut i trafik, förbi bondgård och hästgårdar och en hel del hus. Nu var vi ute på en ganska liten trafikeras väg så vi vänjer in allting sakta. Men jag är övertygad om att hon kommer vara en schysst häst att vara ute med på dessa vägar. :) Efter flera rädda och oberäkneliga hästar är jag så otroligt glad över dessa egenskaper. Får mest se till så mina hjärnspöken från tidigare erfarenheter inte påverkar henne, men jag känner mig så trygg med henne så de där spökena är på god väg bort. :heart Är ju dock fin motor i henne också så man kommer nog bli prövad på andra vis... :o:angel:
 
Det har varit en intensiv period för Aragorn ett tag nu och har tänkt att han ska få fortsätta ha det fram tills sommarbetet. Märks att han mognat mycket efter den långa vilan han hade under dec-jan för han kan fokusera mycket längre stunder och är inte lika sprattlig längre även om han har mycket energi.

I förrgår gick vi en sväng i skogen (ej på någon stig), som var tänkt att bli 10 min men som blev 2,5 h tack vare en matte som råkade gå vilse. :angel: Den avslutades med en kvarts promenad på en äng längst E45an innan vi äntligen nådde bygatan. En salig blandning av snöpulsning, hopp över stockar, slalom mellan träd, grishopp över forsande diken, lastbilar och traktorer. Miljöträning deluxe. Han blir härdad, stackars lilla ponny. :o :D

Dessutom har vi kommit igång med inridningen igen. Skrittar honom nu helt själv och han tar grunderna fint. Han känns stabil att sitta på och inte alls så vinglig som jag befarade. Har dock lagt ner planerna på 3 årstest, inte på grund av att han inte känns redo för han skulle nog kunna göra bra ifrån sig. Det är för att jag inte har intresse eller förmåga att hitta någon information om 3 årstest för ponnyer inom rimligt avstånd (för mig är det max 20 mil). Trodde att mellersta norrlands hästavelsförening ev. skulle hålla i ett i sundsvall men jag kan inte hitta någonting som gäller för 2017 så det får vara. Jag hade mest sett det som en bonus och en rolig grej ifall vi kom iväg, så att inte delta på 3 års är inte hela världen för mig, knappast för Aragorn heller. :p
 
Det har varit en intensiv period för Aragorn ett tag nu och har tänkt att han ska få fortsätta ha det fram tills sommarbetet. Märks att han mognat mycket efter den långa vilan han hade under dec-jan för han kan fokusera mycket längre stunder och är inte lika sprattlig längre även om han har mycket energi.

I förrgår gick vi en sväng i skogen (ej på någon stig), som var tänkt att bli 10 min men som blev 2,5 h tack vare en matte som råkade gå vilse. :angel: Den avslutades med en kvarts promenad på en äng längst E45an innan vi äntligen nådde bygatan. En salig blandning av snöpulsning, hopp över stockar, slalom mellan träd, grishopp över forsande diken, lastbilar och traktorer. Miljöträning deluxe. Han blir härdad, stackars lilla ponny. :o :D

Dessutom har vi kommit igång med inridningen igen. Skrittar honom nu helt själv och han tar grunderna fint. Han känns stabil att sitta på och inte alls så vinglig som jag befarade. Har dock lagt ner planerna på 3 årstest, inte på grund av att han inte känns redo för han skulle nog kunna göra bra ifrån sig. Det är för att jag inte har intresse eller förmåga att hitta någon information om 3 årstest för ponnyer inom rimligt avstånd (för mig är det max 20 mil). Trodde att mellersta norrlands hästavelsförening ev. skulle hålla i ett i sundsvall men jag kan inte hitta någonting som gäller för 2017 så det får vara. Jag hade mest sett det som en bonus och en rolig grej ifall vi kom iväg, så att inte delta på 3 års är inte hela världen för mig, knappast för Aragorn heller. :p

Mellersta norrland har unghästtest i Timrå 11/6. SWB har förtur men vid plats får även ASRP visa, hur det är med andra ponnyraser vet jag dock inte. Tror inte det brukar bli fullt men i år är det ju annorlunda då även 4åringarna visas samtidigt.
 
Min uppfödning har nu både löshoppat och ridits i alla gångarter efter vintervilan. Hon har också smitit när hon skulle lösgaloppera på en ridbana - jag fattar inte folk som törs löshoppa på ridbanor...
Hehe - vilken buse! Det gör vi alltid. Vi har inget annat att tillgå. Dock har vi som litet naturligt stopp iom att det är en rejäl skog strax bakom ridbanan. Hittills har ingen hoppat ur :rofl:
 
Hon har också en bit till ridhus så hon tänkte att det går nog bra - pyttsan heller - pållan drog som en avlöning.
Gick allt bra då till slut?
För några år sedan - när vi hade ridhus - hade jag löshoppning och ridhusdörren hade en liten glipa öppen (typ i bredd som en häst) och vad tror du ponnyn gjorde ... jo han hoppade hindret och fortsatte sedan ut genom dörren och hela vägen ut till sin hage :wtf::wtf::wtf:
 
Gick allt bra då till slut?
För några år sedan - när vi hade ridhus - hade jag löshoppning och ridhusdörren hade en liten glipa öppen (typ i bredd som en häst) och vad tror du ponnyn gjorde ... jo han hoppade hindret och fortsatte sedan ut genom dörren och hela vägen ut till sin hage :wtf::wtf::wtf:

jadå - hon sprang hem till sin box!
 
Idag har vi sladdat ridbanan lite, sen gick vi ner på ett fält och tömkörde. Tidigare har hon alltid på alla åkrar fått nån knäpp när man vänder ryggen mot skogen/vänder hemåt och försökt dra, steppat omkring, stressat. Nu fanns det inget sånt. Otroligt trevlig så vi jobbade lite i trav och började känna lite på stöd på yttern och ställning. Är sugen på att köra kälken på gräset så ville testa först hur hon var där nere. Behöver schacklar och snabbkopplingar bara så kan vi dra lite kälke.

Väldigt pigg idag trots den rejäla tömkörningen igår, det är gott om energi i damen. Har lite jobb framför mig på det här med att stå stilla eller slappa lite, det är inte hennes melodi, varken på stallgången eller i skogen. Endast med tungt lass bakom när vi harvar är hon villig att stå still och vila lite. Ser fram emot förslappande värme istället för isvindar och halv storm. :p
IMG_20170422_213403_zpsrkvya9ic.jpg

IMG_20170422_192547_zps37jwnngg.jpg
 
Min uppfödning har nu både löshoppat och ridits i alla gångarter efter vintervilan. Hon har också smitit när hon skulle lösgaloppera på en ridbana - jag fattar inte folk som törs löshoppa på ridbanor...
Jag provade att löshoppa på banan hemma för första gången i påsk. Min 3 åring skötte sig men en annan häst hoppade ut (han är stor och hann inte svänga) och min 2 åring kröp ut... Men det var roligt och till nästa gång kan vi ändra upplägget lite! Ska se om jag kan få in filmen på 3 åringen.
 
Idag tränade vi på halter, trånga passager och att kliva i skaklarna till rockarden. :) Gjorde mängder med halter och det gav resultat. Får inte glömma att göra en massa halter, hela tiden! Ställde fram gamla oljefat, ett nära staketet och en till nära första tunnan. Det var ju inget att gå emellan tyckte hon. Skrittade lite i skogen sen och genade genom våran trädgård. Bästa vägen att gå var mellan odlingsbädd och skottkärra, precis så hon kom emellan. Lite frågande men klarade ut det.
Kliva i skaklarna gick riktigt fint! Det är ju inte som lösa skaklar som ligger plant på marken. Dessa är höga baktill, och trängre. Ett steg i taket, peka på bakbenet för att flytta på det, backa ett steg i taget, ett halvt steg framåt... Hon vet precis vad hon ska göra. :heart Kunde även tömköra henne in i skaklarna och ta ett steg i taget med bakbenen.

Nu när hon är mer van vid skaklar kan jag konstatera att rockarden inte alls är för smal som jag trott. Hon var helt obrydd med skaklarna, jag lyfte dem och tryckte mot henne/drog dem mot mig så de verkligen gick emot mage och bakben. Inga problem och de är inte så tighta att de ligger emot när hon står mitt i dem. Fick hjälp att ta uppställda bilder också, såhär är dagsläget hos oss! Lite mitt emellan vinter- och sommarpäls, speciellt under magen är det mycket päls kvar. Vore kul att se uppställda bilder på era också. :)
IMG_9893_zpspboisrph.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp