Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dags att köpa en sele nu!
Jag testade att sätta tömmar igår genom stigbyglarna bara för att se hur han reagerade, inga konstigheter! :)
https://instagram.com/p/BTPj8e0gJfa/

Förra ponnyn jag körde in var såpass tömkörd så vi behövde i princip bara koppla på vagnen och köra.
Nu ska vi sätta styrningen och ut på vägarna och tömköra.
Men nästa steg?
Kedjor, bildäck eller skaklar - hur har ni gjort?
 
Dags att köpa en sele nu!
Jag testade att sätta tömmar igår genom stigbyglarna bara för att se hur han reagerade, inga konstigheter! :)
https://instagram.com/p/BTPj8e0gJfa/

Förra ponnyn jag körde in var såpass tömkörd så vi behövde i princip bara koppla på vagnen och köra.
Nu ska vi sätta styrningen och ut på vägarna och tömköra.
Men nästa steg?
Kedjor, bildäck eller skaklar - hur har ni gjort?
Jag har tagit allting ett steg i taget. Min var tömkörd med linor som de också lagt lite tyngd i, men allt var ju så nytt så hon fick flytta så vi backade lite och gjorde allt ordentligt.

Först 1 lina på ena sidan, medhjälpare som håller i den och lägger an den mot benen så hästen får vänja sig vid det. Sedan 1 lina på andra sidan, samma sak. Sedan 2 linor. Helst en person på var sida som håller i dem. Fortsätt med att släppa ner linorna, alltid redo att kunna ta upp/ta loss dem om hästen blir rädd. Vi hade tunna rep som vi fäste i linorna så vi kunde lyfta dem eller föra ut dem från hästen om det behövdes.

Sen har vi fortsatt på samma vid med skakalar. En i taget på vardera sida, sedan lösa skaklar på båda sidorna. Samtidigt tränade vi på att dra saker med linor och svängel och kätting/sax, mycket med bildäck. Sen gick vi över på fasta skaklar, är ju jättebra med lunningsbåge eller liknande också.

Jag var noga att börja pass med nånting hon var bekant med och sedan under passet introducera något nytt. Reagerade hon backade vi direkt till något hon var bekant med, men hon är tjurig också och sparkade efter skaklarna först, då fick hon faktiskt en tillsägelse att det inte var OK beteende. Kopplade sedan loss, gick ett varv, kopplade på och då var det inga problem. Allt beror ju på hur hästen är. :) Min är inte rädd men kan bli tjurig. Och hur lång tid det tar beror ju på hästen! Vi hade kunnat vara inkörda och klara nu men det har strulat på vagnsidan så då har jag hellre väntat och verkligen befäst tömkörningen, anspänningen, kliva i skaklarna och att vara ute ensamma i skogen med skaklarna och någon lätt vikt i, typ kätting eller ett träd.

Har varit noga med att hon ska acceptera allting runtikring med ljud, att linor och skaklar går emot benen, att trava på med skaklarna osv. Riskerna är ju större med en vagn än när man rider in, tycker jag. :)
 
Blev en stor utläggning. :D Vi var även på en kurs då jag är oerfaren så jag går mycket på vad vi sa och gjorde där. Sedan har jag skaffat lite böcker om körning och tillpassning av utrustningen som har varit riktigt bra. Hästmannaskap, körning av Hans Sidbäck är en av dem.
 
@hovtassfot - roligt med uppdatering men jag känner att det börjar bli dags för en bild nu :D Vill ju se min fina uppfödning :love::love:
Det är inte så mycket att fota just nu. 4 smutsgrisar + en lerig och jordig hage + unghingstar som har sönder täcken på ett nafs + en ponny som fäller ojämnt har gjort Aragorn mindre bildskön. :D Det är dags för en vårdusch men det får bli när det är lite varmare ute. Kan försöka komma ihåg att fota honom i veckan ändå. :) Han är ju trots allt söt. :love:
 
Är man snäll får man beta fritt! Har börjat ha L lös då jag inte orkar stå och hålla i snöret hela tiden. Har övervägt dåtidens kätting men det får man väl inte längre... :p Hon går omkring nere vid garaget i miljöer andra hästar kanske inte skulle söka upp frivilligt. Ständig upptäktsfärd.
Avmaskning i veckan och flytt till sommarhage i helgen, men de får gå inne på nätterna tills det är varmt nog. :) Ska bli så skönt!
 
Här kommer ett par bilder på Aragorn från igår när jag tömkörde och tömlongerade honom. :)
img_4867_5903baaeddf2b37dd0695198.jpg

img_4868_5903bad4e087c34d2725afe6.jpg

Och efteråt när han var rätt trött så fick han komma lös och lek-busa lite som han alltid tycker är jätteroligt! :rofl:
 
Släppte hästarna på gräs idag för att få en lagom start på säsongen så det inte blir pang-bom-bete senare. Mycket uppskattat. :D Stor fin hage där de kommer kunna gå hela sommaren antagligen. Härligt blött utmed ett dike, där ska man vara tyckte blötdjuren. De går dock inne fortfarande på nätterna och stödfodras såklart.
IMG_9907_zpstmuso1wq.jpg

IMG_9927_zpsymszmfbx.jpg
 
Kandi är fri från lössen och idag åkte vi iväg till ridhus och fröken fick löshoppa. Vi har inte löshoppat sedan jan-feb och idag byggde vi upp bana enligt bedömningsreglemente för 3-årstest. Jag och min medhjälpare funderade på ifall Kandi verkligen skulle klara av banan, då vi tyckte det var väldigt långa avstånd.

Dock verkar vilan från löshoppningen gjort susen för fröken fattade direkt vad hon skulle göra och var jätteduktig. En meter höjde vi oxern till och så högt har hon inte hoppat tidigare. Hon kom fel några ett par gånger på hjälphindren, men rättade sig själv och skuttade över oxern på ett helt OK sätt. Medhjälparen, som är hoppryttare, blev imponerad av den dressyravlade fröken ;)

En liten filmsnutt... - lite trött då det var 5:e och sista gången hon löshoppade. Det blev en om gång till efteråt, men då med nedlagda bommar.


/Lizzie
 
Var och genrepade inför treårstest idag. Plutthästen skötte sig utmärkt. Hon är lite spänd på nya platser så det kändes väldigt bra att vara sist på plan så vi hjälpte till att plocka undan och lillapluttan fick följa med när vi bar bommar, stöd och vevade in plastband.

Såhär fin har hon blivit

18194119_10154775908653323_4145590131742922416_n.jpg
 
Var och genrepade inför treårstest idag. Plutthästen skötte sig utmärkt. Hon är lite spänd på nya platser så det kändes väldigt bra att vara sist på plan så vi hjälpte till att plocka undan och lillapluttan fick följa med när vi bar bommar, stöd och vevade in plastband.

Såhär fin har hon blivit

18194119_10154775908653323_4145590131742922416_n.jpg
Hon är verkligen fin @cirkus :love:
Hur stor är hon?
 
Hon är verkligen fin @cirkus :love:
Hur stor är hon?

Hela 156-157 cm O_o
Skitliten så vi VET att hon kommer få lite sämre på typ, jag vet att hon kommer växa sent precis som sin bror som växte 8 cm från sitt test till vuxen. Så jag tror hon slutar på 163 eller så

Lite filosofiskt om typoängen så kan ju jag tänka som så att en liten växa och bli stor, men en stor kan inte bli mindre. Dessutom så är hon inom den godkända gränsen men jag ser oftare att små hästar får lägre på typ än stora.
 
Hela 156-157 cm O_o
Skitliten så vi VET att hon kommer få lite sämre på typ, jag vet att hon kommer växa sent precis som sin bror som växte 8 cm från sitt test till vuxen. Så jag tror hon slutar på 163 eller så

Lite filosofiskt om typoängen så kan ju jag tänka som så att en liten växa och bli stor, men en stor kan inte bli mindre. Dessutom så är hon inom den godkända gränsen men jag ser oftare att små hästar får lägre på typ än stora.
Vad orättvist egentligen. 163 som slutstl är ju eg inte sådär jätte-liten. Hoppas det går bra!!
 
Vad orättvist egentligen. 163 som slutstl är ju eg inte sådär jätte-liten. Hoppas det går bra!!

Slutmålet är som tur är inte treårstest - men det är en bra tidpunkt för avstämning.

Vi vet ju att hon är liten. Det som vore riktigt trist är om själva testet känns bra för henne och att hon typ kraschar och sen inte hoppar mer. Men jag tror hon är tillräckligt väl förberedd för att det ska bli en bra resa
 
Min duktiga lilla häst.:heart Gick ut på promenad och trafiktränade ikväll. Vi mötte rätt många bilar i varierande hastighet, 70-väg och vissa saktar ju ner mer än andra... Dock ingen stor väg så folk kan gott sakta ner, finns plats, bra sikt och inte så mycket trafik ändå. Vi mötte även lätt motorcykel, joggare och en tung lastbil med långt (tomt) släp. Lycka viftar inte ens på örat. :love:
 
Hela 156-157 cm O_o
Skitliten så vi VET att hon kommer få lite sämre på typ, jag vet att hon kommer växa sent precis som sin bror som växte 8 cm från sitt test till vuxen. Så jag tror hon slutar på 163 eller så

Lite filosofiskt om typoängen så kan ju jag tänka som så att en liten växa och bli stor, men en stor kan inte bli mindre. Dessutom så är hon inom den godkända gränsen men jag ser oftare att små hästar får lägre på typ än stora.

Kandi är 160 och jag har nu fått höra att det inte är någon idé att visa på 3-årstest pga att hon är för liten. Jag är inte stressad över att hon inte är så stor - tänker som så att växa - det hinner hon göra ett tag till. Hellre att hon är 160 som 3-åring, än 170... För jag vill inte ha så stor häst ;)

/Lizzie
 
Kandi är 160 och jag har nu fått höra att det inte är någon idé att visa på 3-årstest pga att hon är för liten. Jag är inte stressad över att hon inte är så stor - tänker som så att växa - det hinner hon göra ett tag till. Hellre att hon är 160 som 3-åring, än 170... För jag vill inte ha så stor häst ;)

/Lizzie

Det är förhoppningsvis bara typoängen som påverkas av litenheten. I övrigt så håller jag helt med dig. En som är som våra kan växa lite till och bli precis normal, medan en som är 170+ inte kan krympa. Ägaren till min uppfödning är en kort och liten människa så för henne passar det utmärkt
 
Kandi är 160 och jag har nu fått höra att det inte är någon idé att visa på 3-årstest pga att hon är för liten. Jag är inte stressad över att hon inte är så stor - tänker som så att växa - det hinner hon göra ett tag till. Hellre att hon är 160 som 3-åring, än 170... För jag vill inte ha så stor häst ;)

/Lizzie

Fast det beror ju på varför man visar på treårs? Om man visar för att få diplom så minskar såklart chansen eftersom betyget för typ kan bli lägre. Vi visade ett sto för två år sedan som var 160 cm och hon fick en 8a på typen, hade kanske fått lite högre om hon varit några centimeter till men en 8a är ju inte dåligt.

Men sen finns det ju många andra anledningar att visa! Miljöträning och en erfarenhet som de inte kan få på annat sätt som 3 åring. Bra för att meritera modern och om det är ett sto sig själva (om de får lägst 7 på typ, hhb och ben så får de prestationsklass * om de klarar ridprov/tävlas senare), dessutom är det ju bra för statistiken inom avel. Jag tänker visa min även om vi troligen inte hinner bli färdiga för ridprovet, hon kommer knappast få diplom men det blir en bra erfarenhet för oss båda! Hon är nog någon centimeter över 160...
 
Fast det beror ju på varför man visar på treårs? Om man visar för att få diplom så minskar såklart chansen eftersom betyget för typ kan bli lägre. Vi visade ett sto för två år sedan som var 160 cm och hon fick en 8a på typen, hade kanske fått lite högre om hon varit några centimeter till men en 8a är ju inte dåligt.

Men sen finns det ju många andra anledningar att visa! Miljöträning och en erfarenhet som de inte kan få på annat sätt som 3 åring. Bra för att meritera modern och om det är ett sto sig själva (om de får lägst 7 på typ, hhb och ben så får de prestationsklass * om de klarar ridprov/tävlas senare), dessutom är det ju bra för statistiken inom avel. Jag tänker visa min även om vi troligen inte hinner bli färdiga för ridprovet, hon kommer knappast få diplom men det blir en bra erfarenhet för oss båda! Hon är nog någon centimeter över 160...

Jag tror det handlar om att de som kommenterat hennes storlek tror att dressyrhästar ska vara +170 i mankhöjd. För min del handlar 3-årstest om miljöträning, få en bedömning av min sto inför framtida ev avel, etc. Så jag bryr mig inte så mycket av de folk säger om hennes storlek ;)

/Lizzie
 
Jag tror det handlar om att de som kommenterat hennes storlek tror att dressyrhästar ska vara +170 i mankhöjd. För min del handlar 3-årstest om miljöträning, få en bedömning av min sto inför framtida ev avel, etc. Så jag bryr mig inte så mycket av de folk säger om hennes storlek ;)

/Lizzie
Klokt tänkt! Det är så många som ser treårs som en tävling och att man bara vill visa de som kommer få topp poäng, men då blir det ju en lite snedvriden bild av årgången! Hoppas att det går bra för er och att ni kommer ända fram till visning!
 
Kul att läsa tankar inför 3-års och hur det ser ut för andra raser. :) Det är pirrigt men ska bli väldigt roligt att visa i år. Det är fjärde gången min åker på visning så hon är ju superrutinerad.. (matte som är novis) :D Vi hoppas på att kunna göra ett godkänt körprov och få diplom. Har aldrig intresserat mig för avel förr men med ett fint sto blev det plötsligt högintressant så det där diplomet hoppas jag på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp