Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att läsa tankar inför 3-års och hur det ser ut för andra raser. :) Det är pirrigt men ska bli väldigt roligt att visa i år. Det är fjärde gången min åker på visning så hon är ju superrutinerad.. (matte som är novis) :D Vi hoppas på att kunna göra ett godkänt körprov och få diplom. Har aldrig intresserat mig för avel förr men med ett fint sto blev det plötsligt högintressant så det där diplomet hoppas jag på.

Vart ska du visa? Kommer säkert gå jättebra och körprovet är ju väldigt enkelt för 3 åringarna!
 
Vart ska du visa? Kommer säkert gå jättebra och körprovet är ju väldigt enkelt för 3 åringarna!
Norra Ljunga. :) Tack! Körningen blir nog inget problem men vi måste hinna öva en del i sommar på att åka bort och köra på andra platser. Hela grejen med stim och andra hästar gör henne väldigt... energisk. :p
 
Norra Ljunga. :) Tack! Körningen blir nog inget problem men vi måste hinna öva en del i sommar på att åka bort och köra på andra platser. Hela grejen med stim och andra hästar gör henne väldigt... energisk. :p

Okej! Särbon och jag ska nog visa ett gäng på sommarpremieringen på Wången. I fjol när vi visade var det stormbyar där körningen gick, blev en bra check av temperamentet, men alla de hästar som särbon körde skötte sig bra. Sånt är svårt att förbereda sig för, men det känns som du är bra i fas och jobbat häsyen mycket så du kommer fixa det lätt!
 
Okej! Särbon och jag ska nog visa ett gäng på sommarpremieringen på Wången. I fjol när vi visade var det stormbyar där körningen gick, blev en bra check av temperamentet, men alla de hästar som särbon körde skötte sig bra. Sånt är svårt att förbereda sig för, men det känns som du är bra i fas och jobbat häsyen mycket så du kommer fixa det lätt!
Kul att höra från någon som gjort det innan! Jag blir så fruktansvärt nervös så jag tycker redan synd om min lilla häst. Jag vet ju dock att jag måste vara hennes klippa så jag får skärpa till mig. Det är nog vårt största problem trots allt. :p
Har ni egen uppfödning eller visar ni andras också?
 
Kandi är 160 och jag har nu fått höra att det inte är någon idé att visa på 3-årstest pga att hon är för liten. Jag är inte stressad över att hon inte är så stor - tänker som så att växa - det hinner hon göra ett tag till. Hellre att hon är 160 som 3-åring, än 170... För jag vill inte ha så stor häst ;)

/Lizzie

Vår är 172 :nailbiting::nailbiting: och vi har avstått att visa som 3-åring just för det. Hon kanske blir ridhäst åt mig och jag vill ju ha stora hästar så det stör inte, men så länge de är inom avelsmålet förlorar du ju ingen poäng på visning :)
 
Vår är 172 :nailbiting::nailbiting: och vi har avstått att visa som 3-åring just för det. Hon kanske blir ridhäst åt mig och jag vill ju ha stora hästar så det stör inte, men så länge de är inom avelsmålet förlorar du ju ingen poäng på visning :)

Avelsmålet är 164-170 för ston och 165-172 för hingstar, dock så gäller det vuxna hästar och treåringar kan ju inte räknas som vuxna.
 
Kul att höra från någon som gjort det innan! Jag blir så fruktansvärt nervös så jag tycker redan synd om min lilla häst. Jag vet ju dock att jag måste vara hennes klippa så jag får skärpa till mig. Det är nog vårt största problem trots allt. :p
Har ni egen uppfödning eller visar ni andras också?
Jag kör inte så det är min särbo som gör den delen. Han har uppfödning av ardenner och bruksnordis (bland annat), men visar även andras. Jag visade ett brukssto både i fjol som 4 åring (särbon körde kbi med henne) och året innan som 3 åring, hon gick 43 poäng som 3 åring. Det är så avspänt på sånna premieringar att du inte behöver vara nervös! Mycket mera uppjagat på tex treårstestet tycker jag!
 
Jag kör inte så det är min särbo som gör den delen. Han har uppfödning av ardenner och bruksnordis (bland annat), men visar även andras. Jag visade ett brukssto både i fjol som 4 åring (särbon körde kbi med henne) och året innan som 3 åring, hon gick 43 poäng som 3 åring. Det är så avspänt på sånna premieringar att du inte behöver vara nervös! Mycket mera uppjagat på tex treårstestet tycker jag!
Sköna lugnande ord! :laugh: Var på min första förra året och var lite stirrig men ja, det verkar lugnt och alla nordismänniskor jag träffat som engagerar sig i rasen och rasträffar har varit urgulliga och hjälpsamma. Det är bara min prestationshäxa på axeln som hetsar upp mig.

Du måste rapportera sen hur det har gått på årets premiering. :) Vi har väldigt sent, i mitten på september.
 
Premiär för tömkörning ute på stora vägen idag. :) Lite tidigt dock så vi mötte bara ett par, tre bilar. Sakta ner är de inte jättebra på men hon var så duktig. Märkligt att gå först förbi grannens skällande hundar i hundgård och ute på stora vägen. Men på vägen hem var hon redan modigare, gick i mitten på vägen istället för att slicka bortre sidan förbi hundgården. Duktig tjej. :)
 
Vi insåg idag att Mälardalen skall ha ett unghästtest till i Juli så får vi dräktigt nu snart och beridaren har tid/plats så kanske det blir ett unghästtest för treåringen ändå. Domaren de har var väldigt bra tyckte jag, var och tittade på deras test idag :) Vi skall nog försöka boka honom hos oss nästa år tycker jag och morsan.
 
Vårat stos 3-åriga avkomma fick för övrigt hoppdiplom idag! :rofl::up::p Och klass I på gångarterna. Tyvärr förlorade hon ett par poäng på HHB eftersom hon inte har så fint ansatt hals, men med den fadern är jag inte så förvånad. Fölet vi väntar i år kommer vara bättre på den fronten tror jag :up:
 
Och vi testade löshoppning idag för första gången. :) Superduktig tjej som knappt hade infångare, bjöd på hindret och skötte sig fint.
IMG_9952_zps3o1jsd27.jpg

IMG_9964_zpsetmpdoen.jpg

Hängde på henne efteråt utan reaktion. Nästa gång sitter vi nog upp.
 
Aragorn klev nyss på transporten tillbaka till @pews1972 efter lite mer än ett år här i Jämtland. Jag har planer på att arbeta utomlands och det krockar rejält med hästägandet. Så nu får lillpojken flytta hem till sitt barndomshem igen. :) Det blev den bästa lösningen även om det såklart känns trist att lämna ifrån sig en häst man tycker hemskt mycket om och har ett fint band med. Nu önskar jag Pernilla all lycka till med fortsatt utbildning! :bump:
 
Och jag TACKAR @hovtassfot för att du förvaltat min första uppfödning på ett så exemplariskt sätt. Jag fick hem en häst i otroligt fint skick! Lugn och harmonisk trots den långa resan. Blank och fin i pälsen, fint och jämt musklad. Det känns oerhört roligt att få hem fina Aragorn igen och jag hoppas och tror att han kommer trivas här återigen. Han fick i alla fall återförenas med sin barndomskamrat - Ior (@Stereo ). De kände igen varandra och blev nog glada över att ses - eller om det var det gröna gräset som gjorde dem glada :laugh::laugh:
hemma-igen1.jpg


Nu väntar lite vila och sedan ska vi se om han kan vara redo för 3-årstest. I så fall gör vi det nu i vår - annars väntar vi tills i höst.
Sedan har vi som mål att försöka kvala till ungponny-SM för 4-åringar nästa år.
 
@hovtassfot @pews1972 Vad fint att kunna lösa det på det sättet. :) Är ju jätteskönt när man har god kontakt med sina köpare!

Jag är på resande fot men har fått lite ökad inspiration nu efter löshoppning och hängande. Längtar hem till mer träning. :) På lördag är hennes hagkompis borta nästan hela dagen så funderar på vad vi kan hitta på som tar lång tid.
 
Ikväll har vi kört iväg Kandi till en unghästberidare. Enligt plan ska Kandi vara där i två veckor, komma hem en vecka och sedan åka tillbaka. Beridare ska utomlands en vecka och då kan jag lika gärna ha fröken hemma. Beridare bor nära så det är inga problem att hämta hem henne.

Nu håller vi tummar och tår att allt går som det ska och att Kandi hjärna är mogen för lite inridning också. Så får vi se hur långt de hinner på två veckor, men en bit på väg hoppas jag i alla fall.

Om sedan Kandi är i fas så kanske vi åker iväg till Strömsholm för unghästtest. Går ju att visa henne oriden om nu inte inridningen är klar. Skulle vara kul att åtminstone få en exteriörbedömning på henne :)

Men som sagt, hoppas innerligt att allt går bra nu :crazy:

/Lizzie
 
Jag sitter i @pews1972 kök och käkar upp hennes choklad (ssh, säg inget), och tänker att det här är ju ett utmärkt tillfälle att posta bilder på min Ior! Vi löshoppade båda treåringarna idag och här är lite bilder. :)

Min lillskit har blivit rätt stor! 154 cm i manken idag, han har växt ca 3 cm nu under våren. Mamma Dela är ca 156-157, han kanske masar sig upp till hennes höjd.
DSC_3313.jpg


Hopptekniken har väl aldrig varit den bästa, men vi tycker att den blivit lite bättre. Det kan vara svårt att tro det när man ser de här bilderna dock...
DSC_3380.jpg

DSC_3381_1.jpg


Aragorn (ping @hovtassfot) fick också vara med och löshoppa, men han var alldeles för pigg och körde mest racerlopp. Snabb är han i alla fall... :p Och söt! Väldigt kul att träffa honom igen efter att han varit borta i ett år.
DSC_3414.jpg
DSC_3402.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp