Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter i @pews1972 kök och käkar upp hennes choklad (ssh, säg inget), och tänker att det här är ju ett utmärkt tillfälle att posta bilder på min Ior! Vi löshoppade båda treåringarna idag och här är lite bilder. :)

Min lillskit har blivit rätt stor! 154 cm i manken idag, han har växt ca 3 cm nu under våren. Mamma Dela är ca 156-157, han kanske masar sig upp till hennes höjd.
DSC_3313.jpg


Hopptekniken har väl aldrig varit den bästa, men vi tycker att den blivit lite bättre. Det kan vara svårt att tro det när man ser de här bilderna dock...
DSC_3380.jpg

DSC_3381_1.jpg


Aragorn (ping @hovtassfot) fick också vara med och löshoppa, men han var alldeles för pigg och körde mest racerlopp. Snabb är han i alla fall... :p Och söt! Väldigt kul att träffa honom igen efter att han varit borta i ett år.
DSC_3414.jpg
DSC_3402.jpg
Vad tjusiga kort! :love::love::love: Ja här också var det racing i början av löshoppningen, han blir ju så glad och taggad. :rofl: Men han ser ut att trivas och ha roligt! :)
 
Vilka fina :love: @Stereo

Min lilla dam börjar bli lite väl omfångsrik så försöker motionera så mycket som möjligt. Har skaffat en sadel som väl får funka just nu, hon har absolut noll sadelläge och är väldigt rund vid manken. Men något att börja med iaf. :) Testade idag att hänga mot den och lägga vikt i stigbyglarna. Var själv och hade bara repgrimma på då vi egentligen skulle gå en promenad. Hon stod still så fint och ville titta lite vad jag gjorde men helt obrydd.

På söndag ska vi löshoppa och hänga igen. Troligtvis hoppa upp på riktigt. :)
 
Kloka lilla häst. :love: Första ridturen avklarad, och så har hon hoppat studs också. :love: Sablarns vacker är hon, och fick beröm för sin trav. Samt för sitt fina lynne när vi bestämde oss för att hoppa upp och inte bara hänga. Blir väl annat när man börjar ställa krav men att bara sitta där var noll procent konstigt. Glada och nöjda ikväll både matte och häst!
IMG_0006_zpsxgkultpk.jpg

IMG_0003_zps21brvbhs.jpg

IMG_0019_zpsps7gzctl.jpg

2_zpswlp7yxnx.jpg
 
@Chili Jag har säkert sagt det förut, men hon är ju så söt så jag smäller av! Vilken uppsyn, vänlig och busig samtidigt. :love: Härligt att det gick så bra!
 
@Chili Jag har säkert sagt det förut, men hon är ju så söt så jag smäller av! Vilken uppsyn, vänlig och busig samtidigt. :love: Härligt att det gick så bra!
Ja det är precis sådan hon är. :D Och jag håller med, hon är otroligt söt, skadar dock inte när man hör det från andra. :angel: Så glad att vi hittade varandra. Det kunde inte ha gått bättre idag. Hårt arbete och tålamod lönar sig!
 
Zilla, som jag har presenterat någonstans i den första tråden har varit iväg på en ganska intensiv inkörning (från "vildhäst" till körponny på två månader) så nu är tanken att hon ska få smälta det fram till i höst och vi fokuserar på premieringen och treårstestet.
Av den anledningen var vi iväg och löshoppade henne idag, vilket gick jättebra! Första gången hon hoppar (så tekniken är lite av en blandning mellan känguru och gunghäst) och första gången i ridhus, ändå helt cool och ändå med på noterna.

30206E68-4574-4432-ADBC-77BAFB11277A.jpg

Passade på att låta min kompis ta en uppställd bild på henne och konstaterar att min lilla bebisbus börjar se ut som en riktig häst!

DB761407-FC3E-41DE-9814-14681DFA1E9C.jpg

Fina huvudet :heart

Lyckas dock inte få in löshoppningsfilmerna just nu...
 
Zilla, som jag har presenterat någonstans i den första tråden har varit iväg på en ganska intensiv inkörning (från "vildhäst" till körponny på två månader) så nu är tanken att hon ska få smälta det fram till i höst och vi fokuserar på premieringen och treårstestet.
Av den anledningen var vi iväg och löshoppade henne idag, vilket gick jättebra! Första gången hon hoppar (så tekniken är lite av en blandning mellan känguru och gunghäst) och första gången i ridhus, ändå helt cool och ändå med på noterna.

30206E68-4574-4432-ADBC-77BAFB11277A.jpg

Passade på att låta min kompis ta en uppställd bild på henne och konstaterar att min lilla bebisbus börjar se ut som en riktig häst!

DB761407-FC3E-41DE-9814-14681DFA1E9C.jpg

Fina huvudet :heart

Lyckas dock inte få in löshoppningsfilmerna just nu...
Vilken goding! Kul med en till som körs också. :)
 
Hon ska bli allroundhäst, tanken är att både kunna köra ved och redskap samt finare vagnar, och rida. Alla möjliga discipliner kanske. :) Ni ska bara köra gissar jag? :)
Ja, 90-95 centimeter är lite liten ridhäst :p Fast kommer det en minimänniska med ridintresse tror jag att det blir hon som blir ridponny.
 
Ja, 90-95 centimeter är lite liten ridhäst :p Fast kommer det en minimänniska med ridintresse tror jag att det blir hon som blir ridponny.
Blir det mest för skojs skull eller ska ni tävla? :)

Min lilla gris är verkligen högbrunstig nu, hon hade det visst i sig ändå... ååååh vad man inte kan gå förbi de andra hästarnas hage längre. Sirap i benen. Vinglar överallt. Gnäggar i stallet. Longerade idag och hon hade iaf lite spring i benen såhär i lite mer kyla och regn men då såg hon å andra sidan inte ungpojkarna. Hon börjar dock få ganska trevlig kondition. :)
 
Ridtur nummer tre. Red något varv på banan helt på egen hand, sen skrittade vi ut en runda med sällskap. :) Vi fick gå först hela vägen då den andra hästen inte vill det. Jättemysigt och superenkelt. L var till och med rätt så pigg. :)
IMG_20170602_200016_292_zpsohswewvo.jpg
 
Kandahar är nu hemma efter 2 v hos unghästberidare. Jag tycker det funkat bra. Fått hem en dam som växt med uppgiften. Tömkörd några gånger och funkar helt OK. Hon är inte alls lika spänd som hon var när jag lämnade av henne. Nu är Kandi helt bekväm med att ha en människa stå i stigbygeln (från båda hållen). Första vecken tyckte hon det var mycket suspekt... De där två avramlingarna med förra beridaren hade satt sina spår och det känns bra att det går åt rätt håll.

Dessutom uppvisade damen helt plötsligt en galopp som gjorde att det sög till i ridtarmen :love:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi4.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi7.jpg.html][/URL]

Helgen 17-18 juni ska hon tillbaka för ytterligare 2 veckor. Beridaren ska på semester och det är därför Kandi kommer hem en sväng. Förhoppningsvis så är hon insutten tills hon ska hem i början på juli, och då släpps hon på sommarbete.

Jag skippar 3-årsvisningen 1/7 - fröken är inte alls i fas och behöver växa till sig lite mer.

/Lizzie
 
Igår var vi iväg till en kompis för lite last- och miljöträning. :) Gick superbra. Rakt på transporten och på plats skötte hon sig fint. Var såklart lite uppspelt en stund men alltid hanterbar och trevlig. Tömkörde på ridbanan tills hon gått ner i varv och funnit sig i situationen. Det var andra hästar, automover, tvätt på lina och hindermaterial i hörnen. Är så stolt då hon var tittig först i hörnen men efter några passeringar släppte det helt. Automovern tog en liten stund men sen släppte hon den helt också. Det var så kul! Första gången jag körde själv, hade lasthjälp men hemma lastade jag av själv. Vilken grej!

Är nu jättepepp på fortsättningen av vårt liv ihop. :) Det känns som det kan innehålla så mycket! Är ju annars lite mesig och har världens tröskel till att lasta hästen och åka iväg, blir så nervös... Men nu är det bara att tuta och köra, vi måste ut och miljöträna både matte och häst. Tröskeln måste bli lägre! Med en så här trevlig unghäst får man ju bita i äpplet och bara köra. :)
 
Nu syns det inte på nedanstående bilder, men Kandahar är väldigt tunn. Hon har inget hull (revbenen syns) och omusklad överlinje. Hur mycket ska man fodra på en unghäst. Hennes nuvarande foderstat är 103 MJ med en kvot på 7 för Mj/Smbrp. Hon får 11 kg hö, 0,3 kg soja, 1 kg lucern, 0,3 kg betfor och så mineraler.

Hon är avmaskad och har stått på ovanstående foderstat i 3 månader nu, men det händer ingenting. Tänderna kollade. Mer soja? Hon har växt 1 cm under den här perioden.

Börjar bli orolig

/Lizzie

Kandahar är nu hemma efter 2 v hos unghästberidare. Jag tycker det funkat bra. Fått hem en dam som växt med uppgiften. Tömkörd några gånger och funkar helt OK. Hon är inte alls lika spänd som hon var när jag lämnade av henne. Nu är Kandi helt bekväm med att ha en människa stå i stigbygeln (från båda hållen). Första vecken tyckte hon det var mycket suspekt... De där två avramlingarna med förra beridaren hade satt sina spår och det känns bra att det går åt rätt håll.

Dessutom uppvisade damen helt plötsligt en galopp som gjorde att det sög till i ridtarmen :love:

[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi4.jpg.html'][/URL]

[URL='http://[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi7.jpg.html][IMG]http://i115.photobucket.com/albums/n295/Lizzie_63/Kandi7.jpg[/IMG][/URL]'][URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi7.jpg.html']
[/URL]

Helgen 17-18 juni ska hon tillbaka för ytterligare 2 veckor. Beridaren ska på semester och det är därför Kandi kommer hem en sväng. Förhoppningsvis så är hon insutten tills hon ska hem i början på juli, och då släpps hon på sommarbete.

Jag skippar 3-årsvisningen 1/7 - fröken är inte alls i fas och behöver växa till sig lite mer.

/Lizzie
[/URL]
[URL='http://[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi7.jpg.html][IMG]http://i115.photobucket.com/albums/n295/Lizzie_63/Kandi7.jpg[/IMG][/URL]']
[/URL]
 
Nu syns det inte på nedanstående bilder, men Kandahar är väldigt tunn. Hon har inget hull (revbenen syns) och omusklad överlinje. Hur mycket ska man fodra på en unghäst. Hennes nuvarande foderstat är 103 MJ med en kvot på 7 för Mj/Smbrp. Hon får 11 kg hö, 0,3 kg soja, 1 kg lucern, 0,3 kg betfor och så mineraler.

Hon är avmaskad och har stått på ovanstående foderstat i 3 månader nu, men det händer ingenting. Tänderna kollade. Mer soja? Hon har växt 1 cm under den här perioden.

Börjar bli orolig

/Lizzie

http://[URL=http://s115.photobucket.../albums/n295/Lizzie_63/Kandi7.jpg[/IMG][/URL]
Går hon inte alls på bete? Jag är inget ess på foder. Men halvblodsunghästarna i stallet åt mängder med energi och protein innan betet men var rätt spetiga. Sen de släpptes på bete har de rundat på sig rätt fint och fyller ut sin storlek mer nu. De har också vuxit mycket och kommer bli 165-170 om inte den ena blir större till och med.

Utan bete hade jag oblygt fodrat på, extra allt. Tills jag ser en reaktion från hästen, men såklart öka på successivt. Äter hon inte mer hö om du ökar? Annars om hon hellre äter lucern hade jag gett mer av det, dvs i första hand öst på grovfoder tills hon inte vill ha mer.
 
Går hon inte alls på bete? Jag är inget ess på foder. Men halvblodsunghästarna i stallet åt mängder med energi och protein innan betet men var rätt spetiga. Sen de släpptes på bete har de rundat på sig rätt fint och fyller ut sin storlek mer nu. De har också vuxit mycket och kommer bli 165-170 om inte den ena blir större till och med.

Utan bete hade jag oblygt fodrat på, extra allt. Tills jag ser en reaktion från hästen, men såklart öka på successivt. Äter hon inte mer hö om du ökar? Annars om hon hellre äter lucern hade jag gett mer av det, dvs i första hand öst på grovfoder tills hon inte vill ha mer.

Jag får tillgång till bete 1/7 (hyr bete). Eftersom jag har en shettis förutom mina två ridhästar så släpps inte pållarna på bete innan dess.

Ska testa och ge mer lucern. Höportionen är 11 kg och mer pillar hon inte i sig, utan har börja lämna kvar efter kvällsmålet som då är 5 kg.
 
Jag får tillgång till bete 1/7 (hyr bete). Eftersom jag har en shettis förutom mina två ridhästar så släpps inte pållarna på bete innan dess.

Ska testa och ge mer lucern. Höportionen är 11 kg och mer pillar hon inte i sig, utan har börja lämna kvar efter kvällsmålet som då är 5 kg.
Ja det är ju ett problem när de inte vill äta mer! Om hon gillar lucernen så hade jag ökat den så mycket hon vill äta. Verkar hon motsträvig hade jag blandat i mer betfor. VIssa ger sina hästar en ren soppa, dvs många liter vatten så maten i princip går att dricka. Vissa gillar det bättre än uppblött men ändå ganska torr lucern. Hoppas hon vill lägga på sig lite!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp