Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen!!! :banana: :love: :D :laugh: :bump:
4.jpg

6.jpg


VIlken pärla till häst alltså! :love: Hon har vilat nästan helt från körning i två månader. Igår sladdade vi ridbanan och idag fick vi rockarden körduglig med nya däck bl.a. Otålig är jag, så den skulle testat direkt. Uppvärmning med de lösa skaklarna, sen dags att hoppa i rockarden. Allt gick fantastiskt bra, vi tog en runda i skogen där jag också satte mig i vagnen. Vi kände på traven, upp- och nedförsbackar och gjorde halt i nedförsbacke (utan passagerare). Hon är så otroligt duktig i alla moment och älskar verkligen att dra, vad kul hon hade! På väg att bli en fantastisk allroundhäst detta här. :love:
 
Min lilla 3-åring är inriden i våras och det gick som en dans. Har sedan fått vila i sommar. Upplever henne just nu som väldigt trött och hängig. Fler som upplever det? Tycker hon fortfarande känns väldigt "barnslig", och ser inte alls färdigväxt ut i kroppen. Hur är det med era?
 
Min lilla 3-åring är inriden i våras och det gick som en dans. Har sedan fått vila i sommar. Upplever henne just nu som väldigt trött och hängig. Fler som upplever det? Tycker hon fortfarande känns väldigt "barnslig", och ser inte alls färdigväxt ut i kroppen. Hur är det med era?
Min växte ju ojämnt hela våren så jag skrittade bara i skogen då, till treårs var hon i hyfsad balans men lite tunn. Släppte på bete och vila direkt och hon tog sig fint i hull och kroppen. Nu när jag börjat fundera på att sätta igång henne igen så är hon kantig och lite tunn igen... Ska bli intressant att se hur mycket hon har växt i sommar, hon har fått en rejäl manke helt plötsligt! Ligger lite lågt och ser hur hon utvecklas, men mentalt verkar hon vara sugen att börja göra något igen!
 
Min lilla 3-åring är inriden i våras och det gick som en dans. Har sedan fått vila i sommar. Upplever henne just nu som väldigt trött och hängig. Fler som upplever det? Tycker hon fortfarande känns väldigt "barnslig", och ser inte alls färdigväxt ut i kroppen. Hur är det med era?
Min känns väldigt mogen i både kropp och knopp, känns inte alls barnslig utan snarare väldigt vuxen. Hon är väldigt proportionerlig och rätt så balanserad. Vi har ridit hela sommaren i skogen, mest skrittat över stock och sten, varvat med longering och löshoppning. Hon kommer få vila en längre period nu under hösten istället men har fått någon vecka här och där med helvila hela våren och sommaren. Har inte upplevt någon särskild trött period, medan en annan treåring i stallet är helt tvärtom och uppenbart rätt så trött nu under sommaren.
 
Jag är fortfarande inte med på att mitt lilla föl börjar bli en "riktig" häst. Sedan senast har vi hunnit iväg på premiering där hon fick 88788, jag hade hoppats på minst 38 poäng, så jag är jättenöjd! Jag hade förväntat mig att hon skulle vara lite på tårna eftersom det är en helt ny situation för henne, men hon traskade runt som om hon aldrig gjort något annat, duktig ponny!

Annars fokuserar vi just nu på löshoppningen inför 3-årstestet och det börjar väl bli lite mer hopponny än korsningen av känguru/kanin som var från början.

20247663_10154931023322887_6844385955262487776_o.jpg

20258301_10213997120790156_2314153292869045831_n.jpg
 
Åh så fin! :love: @sassiball

Igår var vi ute och körde på "stora vägen" för första gången i byn. Har ridit där några gånger och det har gått utmärkt. Hon är en sån stjärna denna häst. :) Det blir ju många brevlådor, soptunnor, konstiga staket men bara en mötande bil för en gångs skull (regnig söndag är en väldigt bra dag för en första åktur). Hon reagerade bara på två saker och det var helt hanterbart. Körde och vände på en för henne helt ny grusväg, där travade vi och hon går på så himla fint utan att skygga eller undra. Hennes kompis vägrar gå först när vi är med så hon får alltid gå först förbi allt.

Framför vagn har hon en riktigt fin trav, det är inte alls samma sak när man rider. Hon travar rakt, mitt i vägen och med bra stöd på betet. På slutet också med fin takt. Det är sååå beroendeframkallande att köra! :D Just nu vill jag inte rida alls. Bidrar ju att hästen tycker det här är det bästa som finns. :) Det enda negativa är väl att jag redan känner att jag vill uppgradera till en bättre vagn och då kanske en bröstsele vore mer lämplig. Om man ska hålla på med en av de dyraste sporterna kan man väl lika väl också hålla på med en av de dyraste grenarna i den sporten. :p :angel:
 
Vad gör ni andra? Är så nyfiken!

Jag är väldigt hästbiten just nu. Man har ju fått vänta sååå länge på att arbeta på riktigt med sin häst, och så är den dagen plötsligt här! Det är så fruktansvärt kul att köra att ridning knappt är på tapeten just nu. :) Anmälde oss till en körträning om någon vecka för att få miljöträning innan premieringen. Får se om vi kan ta med vagnen eller om det bara blir tömkörning. Det ska bli riktigt kul, kan inget egentligen om sportkörning så det är helt förutsättningslöst, alla är med på sina villkor. :)
 
Vi har tagit det lugnt med vår Liz som växt och nu är dräktig. När vi tar hem dem från betet skall en beridar-bekant till oss få känna igång henne lite lätt, och sedan hoppas jag kunna rida henne lite tills efter nyår då hon ställs av igen tills fölet (om det kommer som det ska) är 4-5 månader gammalt.

Med andra ord händer det inte mycket här just nu... :o
 
Vad gör ni andra? Är så nyfiken!

Jag är väldigt hästbiten just nu. Man har ju fått vänta sååå länge på att arbeta på riktigt med sin häst, och så är den dagen plötsligt här! Det är så fruktansvärt kul att köra att ridning knappt är på tapeten just nu. :) Anmälde oss till en körträning om någon vecka för att få miljöträning innan premieringen. Får se om vi kan ta med vagnen eller om det bara blir tömkörning. Det ska bli riktigt kul, kan inget egentligen om sportkörning så det är helt förutsättningslöst, alla är med på sina villkor. :)

Jag körde iväg Kandi till beridaren idag. Hon ska var där cirka 14 dgr så får vi se om det räcker för den här gången. Målet är att hon ska gå att ridas i alla 3 gångarterna. Om jag själv kommer upp på ryggen återstår att se. Jag har en kraftig övervvikt som jag sliter med. Helst vill jag ha tag på en mer normalviktig medryttare som kan rida Kandi under hösten. Att jag inte vill rida själv beror på att jag är så himla osmidig i och med att jag är en tjockis. Var betydligt smalare för några år sedan = betydligt bättre ryttare.

För övrigt så har Kandi haft ett långt sommarlov och tagit det lugnt :)

/Lizzie
 
Här har det varit stillestånd i Rangi utbildning. Vi har stängslet upp all mark hemma, byggt ligghall och nu håller vi på att bygga om + måla stallet, så det har inte funnits tid över helt enkelt. Jag har dock ingen brådska med honom för jag tycker ändå han behöver mer tid att växa innan han får göra någon ansträngande träning.
 
Mycket sommarvila för våra fjortisar vad det verkar. :) låter härligt med alla planer på vidareutbildning och betäckning!

Jag har skaffat mig en slåttermaskin för enbet, en gammal pjäs i mycket fint skick. Nästa år blir det att gå in i arbetet på riktigt. Kanske får hon börja redan i vinter och dra hem lite ved istället för traktorn. :) Firade inköpet ikväll med att spänna för (själv :)) och dra lite kälke i en hage. Går som en klocka så vi finslipar lydnaden varje pass. Om en vecka åker vi på kör-/tömkörningsträning vilket känns pirrigt men oj så roligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp