Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående att vänja vid trafik så har jag lett min unghäst längs grusvägen där jag sen kommer att rida. Kommer det ett fordon går vi ut en bit på åkern. Där är inte jättemycket trafik. Hästarnas hagar är bredvid vägar så de vänjer sig ändå vid trafiken. Ser ganska roligt ut när alla tre hästarna står i ett hörn nära korsningen. Förbi kommer traktor och vagn, de två äldre hästarna står kvar och halvslumrar men unghästen far iväg!. Men hon springer kortare bit iväg för varje gång så hon tar sakta efter de andra hästarnas beteende.
 
Ja allt beror ju på hur


Ja som sagt jag tycker det beror på ens förutsättningar. Kan man inte träna på trafik annat än på ganska stora vägar eller ingenting hade jag börjat lugnt och försiktigt med en helt grön häst. Speciellt om hästen kan vara tittig eller stimma till det. Inte kul att stå där vid vägkanten och det kommer bil på bil som inte visar hänsyn samtidigt som hästen stressar upp sig över soptunnor, ensilagebalar, kossor, mystiska häckar eller vad som helst... Alla har inte turen att kunna traska på småvägar eller som i ditt fall, ens få lite trafikträning via hagen. Du känner din häst bäst och märker på vilket sätt du bör introducera detta. :) Som övriga säger tycker jag också att det viktigaste är att själv vara helt cool, inte börja dutta med var hästen ska vara eller titta, inte korta upp grimskaftet en massa, inte korta tyglarna i onödan.

Det går inte att träna hästen eller förbereda den på alla möjliga trafiksituationer - hästen har inte begrepp om vad som är vad på samma sätt som vi har. Den kan bli stensäker på blåa Volvobilar med ett visst motorljud (om det är vad man tränar med) men nästa gång kommer en tvåsitsig gul BMW med helt annat ljud - för oss två bilar, men för hästen två helt olika saker.
 
Att hålla på med "träning" på hemmaplan i konstgjorda situationen tror jag inte alls på. Om du går med henne på exakt samma sätt där du sen ska rida och inte gör en stor grej av det så kommer det funka. Hästen har inte en förutfattad mening om att bilar är något konstigt - de är lyhörda på förarens signaler och är man som vanligt runt bilar så blir hästen det också. Gör ingen grej av det

De kör som riktiga idioter på den smala grusvägen som är den allmänna vägen. Så Kandi första träff med bil kommer ske under mer kontrollerade former med sambon bakom ratten. Vändplanen ligger vid vår uppfart till huset så det blir ingen konstgjord situation om jag står där och sambon åker fram och tillbaka på vår gård och den allmänna vägen.

Hade vägen varit bredare hade det varit en annan sak :)

/Lizzie
 
Det går inte att träna hästen eller förbereda den på alla möjliga trafiksituationer - hästen har inte begrepp om vad som är vad på samma sätt som vi har. Den kan bli stensäker på blåa Volvobilar med ett visst motorljud (om det är vad man tränar med) men nästa gång kommer en tvåsitsig gul BMW med helt annat ljud - för oss två bilar, men för hästen två helt olika saker.
Håller helt med. :)
 
@lizzie Vi brukar möta trafik i början vid hand. Genom att vara trygg och lugn själv upplever jag att man tar udden ur mycket, och de gånger vi möter saker som gör hästen stressad finner jag att det mest terapeutiska ofta är att de får närma sig objektet själva. Jag använder också bara beröm i situationer när hästen slappnar av då jag vill befästa den känslan istället för att berömma vid stress, då hästar inte förstår tröstan.
Tycker det låter som en bra idé att använda sambon för att checka av lite på ett ofarligt sätt att ni kan möta bilar i städade situationer utan ångest från hästens sida. :)
 
@lizzie min erfarenhet är att det överlägset bästa sättet att vänja unghästar vid nya saker, inkl. trafik, är att låta dom följa med en eller (helst) flera hästar som är vana och inte bryr sig. Om man leder eller rider i början spelar inte så stor roll, gör det du känner dig mest bekväm med. Men att kunna "ta rygg" på en lugn och stadig häst brukar vara det enklaste och säkraste för både häst och människa. :)
 
@lizzie min erfarenhet är att det överlägset bästa sättet att vänja unghästar vid nya saker, inkl. trafik, är att låta dom följa med en eller (helst) flera hästar som är vana och inte bryr sig. Om man leder eller rider i början spelar inte så stor roll, gör det du känner dig mest bekväm med. Men att kunna "ta rygg" på en lugn och stadig häst brukar vara det enklaste och säkraste för både häst och människa. :)

Absolut! Det tror jag också. Min gamla är trafiksäker, men då behöver min sambo leda den gamla damen. Tyvärr blir min gamla häst lite hispig när jag släpar med Kandi och sambon klarar inte av att ta instruktioner från mig - så det har slutat i totalt kaos.

Så jag tänkte ta ett första pass där sambon försiktigt kör förbi oss så jag får se hur Kandi reagerar. Hon kanske inte bryr sig, jag har ingen aning.

Jag och sambon har försökt ta en promis med Kandi och den gamle, men det slutade med att båda hästarna stod på bakbenen. Sambon har ingen känsla alls för hur han ska uppföra sig när han håller en häst. Blir nog egentligen rädd och när jag då måste tala om vad han ska göra, vilket ibland blir lite att jag skriker eftersom han vägrar lyssna - vilket resulterar i att han tjafsar tillbaka. Detta är något som mina gamla häst utnyttjar direkt. Och så är kaoset i full gång.

Letar efter en medryttare för att slippa att engagera sambon, men det är fasen inte helt lätt. Ena hästen för gammal och den andra är för ung ;)

/Lizzie
 
Absolut! Det tror jag också. Min gamla är trafiksäker, men då behöver min sambo leda den gamla damen. Tyvärr blir min gamla häst lite hispig när jag släpar med Kandi och sambon klarar inte av att ta instruktioner från mig - så det har slutat i totalt kaos.

Så jag tänkte ta ett första pass där sambon försiktigt kör förbi oss så jag får se hur Kandi reagerar. Hon kanske inte bryr sig, jag har ingen aning.

Jag och sambon har försökt ta en promis med Kandi och den gamle, men det slutade med att båda hästarna stod på bakbenen. Sambon har ingen känsla alls för hur han ska uppföra sig när han håller en häst. Blir nog egentligen rädd och när jag då måste tala om vad han ska göra, vilket ibland blir lite att jag skriker eftersom han vägrar lyssna - vilket resulterar i att han tjafsar tillbaka. Detta är något som mina gamla häst utnyttjar direkt. Och så är kaoset i full gång.

Letar efter en medryttare för att slippa att engagera sambon, men det är fasen inte helt lätt. Ena hästen för gammal och den andra är för ung ;)

/Lizzie

Du kan inte rida den gamle med Kandi som handhäst? Det vore ju smidigt annars.
 
Tog premiärtur med Kandi idag. Vi gick från stallplanen och ner till allmänna vägen. Vi har drygt 300 m att gå på en smal lite gata. Kandi var jättesnäll att promenera iväg med. Hon gick avspänt brevid mig och jag höll longerlinan lite slackt. När vi närmade oss den allmänna vägen var det som rena rusningstrafiken med traktorer och deras släp. Bönderna skördar för fullt, så det var allt annat än lugnt på åkrarna runtomkring oss. Vi var cirka 5 m från den allmänna vägen när en stor traktor med släp kom brakandes. Jag låtsades som ingenting och Kandi brydde sig ingenting :love:

Även på vägen hem så var hon lugn och avslappnad. Sedan stannade vi vid vår vändplan och där fick vi vänta en stund innan sambon kom med bilen. Tyvärr var det ett sabla liv hos grannen på andra sidan syrénhäcken. Ungar som skrek, frun i huset skrek efter sin hund och när så min gamla häst började skrika helt hysteriskt i stallet - ja då fick Kandi nog och lackade ur rejält. Blev rent ut sagt skitförbannad. Försökte hålla Kandi i rörelse, men det var inte helt lätt då hon försökte resa sig och sparkade runt med sina framben. Dessutom bits hon när hon blir arg/frustrerad/upprörd. Hon brydde sig inte ett dugg om att T åkte förbi i in bil, varken när han åkte iväg eller kom tillbaka. Jag hade sedan fullt sjå att ta mig tillbaka till stallet med hästen och jag var glad över mina nyinköpte stålhätteskor ;). Vi stod sedan några minuter utanför stallet så hon lugnade ner sig innan vi gick in igen.

Det är en dam med humör kan man lugnt säga :angel:. Jag brydde mig inte om att bråka med henne, utan koncentrerade mig på att få henne att röra sig framåt och försöka hålla henne så att jag inte skulle hamna framför och riskera bli sparkad.

Bara att träna på och se glad ut :D

/Lizzie
 
@lizzie visst är det kul när de har humör dessa fröknar... :D:devil: förstår precis vad du menar. Gäller att lära sig läsa skillnaden på stressad/nervös/rädd och sur. :p Skönt att hon tog det mesta med ro ändå.

Idag var det riktigt varmt och soligt, en mycket däst häst som kom i hagen och fick nya skor idag. Skönt att komma in i kylan en stund... Vinterpälsen är redan hyfsad. Hon är också en riktig grinpelle vid pälssättning/pälsfällning, varenda fluga som landar är dödsirriterande och borstning kan man också sura på.
 
Tog premiärtur med Kandi idag. Vi gick från stallplanen och ner till allmänna vägen. Vi har drygt 300 m att gå på en smal lite gata. Kandi var jättesnäll att promenera iväg med. Hon gick avspänt brevid mig och jag höll longerlinan lite slackt. När vi närmade oss den allmänna vägen var det som rena rusningstrafiken med traktorer och deras släp. Bönderna skördar för fullt, så det var allt annat än lugnt på åkrarna runtomkring oss. Vi var cirka 5 m från den allmänna vägen när en stor traktor med släp kom brakandes. Jag låtsades som ingenting och Kandi brydde sig ingenting :love:

Även på vägen hem så var hon lugn och avslappnad. Sedan stannade vi vid vår vändplan och där fick vi vänta en stund innan sambon kom med bilen. Tyvärr var det ett sabla liv hos grannen på andra sidan syrénhäcken. Ungar som skrek, frun i huset skrek efter sin hund och när så min gamla häst började skrika helt hysteriskt i stallet - ja då fick Kandi nog och lackade ur rejält. Blev rent ut sagt skitförbannad. Försökte hålla Kandi i rörelse, men det var inte helt lätt då hon försökte resa sig och sparkade runt med sina framben. Dessutom bits hon när hon blir arg/frustrerad/upprörd. Hon brydde sig inte ett dugg om att T åkte förbi i in bil, varken när han åkte iväg eller kom tillbaka. Jag hade sedan fullt sjå att ta mig tillbaka till stallet med hästen och jag var glad över mina nyinköpte stålhätteskor ;). Vi stod sedan några minuter utanför stallet så hon lugnade ner sig innan vi gick in igen.

Det är en dam med humör kan man lugnt säga :angel:. Jag brydde mig inte om att bråka med henne, utan koncentrerade mig på att få henne att röra sig framåt och försöka hålla henne så att jag inte skulle hamna framför och riskera bli sparkad.

Bara att träna på och se glad ut :D

/Lizzie
Haha, jag förstår att Kandi blev arg. Folk som vrålar efter sina hundar är något av det mest irriterande som finns. Själva hunden brukar ju sällan vara något problem, och så skrikande ungar på det :D
 
@lizzie jag tror att din häst inte är särskilt brydd över trafiken alls - du får träna på skrikande ungar och grannar istället ;) , sånt är nästan ännu mer oförutsägbart än trafik.

Det var min automatiskt tränad på, hage mitt i ett bostadsområde med en massa ungar från skolålder upp till moppeålder :D Några tuffare killar hade en bandspelare som de spelade hårdrock på. Hästarna brukade stå i det hörnet och kolla vad som pågick :rofl:
 
Intressant diskussion om trafikträning! :)

Min lille (?) kille går på bete i någon vecka till. Han går bland annat tillsammans med sin pappa, en sexåring hingst, och jag knäppte denna otroligt snygga bild på dem i förrgår.

Screen%20Shot%202017-09-24%20at%2020.20.26.png


Alltså, vad händer här egentligen? Min treåriga lillskit mopsar upp sig mot en fullvuxen hingst och "vinner". Är det Ior som är tuff eller pappan som är en mes? :D Blev ju inte riktigt som vi tänkt i hagen, men Ior verkar vara en bra flockledare så allt är lugnt och fint ändå. :)

(Han brukar inte ha repgrimma - eller nån grimma alls - i hagen, det var en miss bara.)
 
21686131_1710701475616039_8666604501449647305_n.jpg

Såhär roar vi oss. Trafikträning och tömkörning i ett. Vad jag vet har hon varken varit nära en fyrhjuling eller sett en ridbana sladdas innan detta tillfälle. Hon fick börja med att "jaga" den när vi skrittade vid hand och sen samma sak i töm. Därefter ägnade vi oss åt egna övningar medan ridbanan sladdades omkring oss, hon hade lika bra fokus som vanligt :love:
 
21686131_1710701475616039_8666604501449647305_n.jpg

Såhär roar vi oss. Trafikträning och tömkörning i ett. Vad jag vet har hon varken varit nära en fyrhjuling eller sett en ridbana sladdas innan detta tillfälle. Hon fick börja med att "jaga" den när vi skrittade vid hand och sen samma sak i töm. Därefter ägnade vi oss åt egna övningar medan ridbanan sladdades omkring oss, hon hade lika bra fokus som vanligt :love:

Så duktig hon är! Måste ta tag i tömkörningen, det är så bra när det funkar :love:
 
Lastade och åkte med Liz en vända till banan där jag linade henne för första gången sedan i våras. Jag fokuserade på att få henne självgående i ett lugnt balanserat tempo med fortsatt uppmärksamhet på mig. Inte lite begärt då en ponnyryttare hoppade för fullt på banan bredvid, och bonden schaktade grus på parkeingen ovanför. Men hon var otroligt duktig och spände inte ens till :love:

Nu vill jag höra med vår duktiga beridare vi har i närheten så jag får se henne med ryttare. :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp