Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så duktig hon är! Måste ta tag i tömkörningen, det är så bra när det funkar :love:
Hon är verkligen helt fantastisk en stor del av tiden (resten av tiden är hon ett sto ;) ).
Den här damen ska köras in, så hon jobbar ganska mycket i töm. Det var verkligen fantastiskt att se när hon förstod vad det hela gick ut på, sedan dess är hon så himla villig och pigg :love:.

Passar på att slänga in två bilder till, från tillfället innan det med fyrhjulingen. Då övade vi på att dra plaströr:
Fil8HZe.jpg

dUU93ID.jpg
 
Wihoo Liz är riden på! Vår beridare som ridit i YR-landslaget hade bara gott att säga och tyckte hon var väldigt lättlärd men ändå väldigt lugn och stadig (hon får ofta svåra hästar att rida in/till). Det blev bara skritt och trav idag då Liz reds in på två veckor i våras och har vilat sedan dess. Hon tyckte även Liz hade en väldigt mjuk trav, bra säger jag som skall tävla henne om ett par år :up::D

Hon skall rida på söndag igen och så fort det blir något värt att filma skall jag försöka göra det. Så roligt att se de växa upp och vara "helt ok" fölungar för att sedan börja visa sina styrkor när de rids :)
 
Höstbuset är här! :D Fröken var alldeles nipprig i skogen i förrgår. Det var duvor som flaxade i trädtopparna och säkert minst arton monster i skuggorna. :D Inte för att hon flög i luften eller nåt men nog märktes det en viss stress. Dock mest kul för det bjöds på pigg och glad galopp också. Jag tror fröken kan andas ordentligt för första gången på månader, men redan är pälsen ikapp henne. Ska nog klippa halsen i helgen.

Är annars just nu både pepp på ridning/körning och inte. Ett litet fönster nu innan det är mörkt redan direkt efter jobbet, så än kan man rida ut på vardagar. Vet inte riktigt vad jag ska göra när mörkret kommer. Och så en tappsko idag. Det är inte likt henne. Men direkt blir jag sugen på att dra av skorna och ha boots vid ridningen bara... tappskor är en sådan pinne i hjulet.

Tycker liksom allt känns lite omständigt just nu men det är kanske mest en reaktion på alldeles för stressig jobbsituation. Tur att hon är så okomplicerad att trots en veckas vila och jag vet inte när jag red sist, har ju mest kört, så är det bara att hoppa upp och rida en sväng i skogen. Har ett inköp på gång och en grej vi måste träna lite på. Efter träning och inköp kan nog inspirationen komma att vändas lite... :)

Vad hittar ni på där ute?
 
Vad härligt det låter @Chili ! Inte tappskon såklart, men med höstpiggheten och att du är pepp.

Vi har haft en ofrivillig paus från all träning i två veckor pga mina egna besvär. Men jag försöker tänka att det är bra för henne att få ta igen sig mentalt också.
Har fått hem hennes sele sedan jag skrev här sist, så vi har tömkört med den på några gånger, vilket inneburit att hon fått vänja sig vid både baksele och brösta (inga problem). Hon har även fått prova att dra lite, när sambon lagt en del av sin egen vikt i draglinorna. Det förstod hon snabbt och knatade på med bestämda steg :love:. Nu är planen att hon ska få dra ett däck vid nästa tillfälle.
När snön dyker upp sen borde vi kunna tolka, för hon bryr sig hittills inte om någonting och en pulka orkar jag bära fram själv :D. Äntligen en fördel med platta sommarhagar = perfekt yta för sådan aktivitet.
ZL1usnK.jpg
 
Här är det hovbölder som ställer till det! Hade lite problem i början av hösten men nu hade hon varit helt bra i några veckor, vi hade tömkört en del och repeterat uppsittning. Så kom allt regn och lera så nu går hon med jodopaxomslag igen, men ohalt nu så förhoppningsvis får jag skor på till veckan och kan fortsätta igångsättningen då. Hennes mamma har haft mycket problem med hovbölder, en lerig höst hade hon 9 stycken bölder så än ligger Chokladen i lä!
 
Sådär ja, däckdragandet är genomfört med bravur.
Först fick sambon dra omkring på däcket för att se vad hon tyckte om ljudet. Det var inga problem. Sen fick hon dra själv, vilket inte heller det var några konstigheter. Efter två-tre varv + diverse krumelurer med däcket så försökte sambon åka snålskjuts, då fick hon ta i lite mer (i ca 10 meter x 2 tillfällen) och löste även det fint. Hon är så himla cool och enkel att ha att göra med!

Innan den här bilden togs hade vi precis haft möte med tre rådjur, som plötsligt hoppade omkring i det höga gräset intill ridbanan. Hennes reaktion var att först hoppa en halvmeter åt andra hållet, sen titta lite skrämt för att se vad det var och därefter återgå till arbete som att ingenting hänt. Självklart händer sånt just när jag håller tömmarna i en hand och fipplar med kamerafunktionen på mobilen samtidigt (därav inga egna bilder när hon väl drog däcket själv, det fick sambon fota från sin och sen glömde han att skicka över dom). Ska nog gräva fram actionkameran vi har någonstans så den kan filma våra pass medan jag kan ha händerna fria.
Czs0jua.jpg
 
Lugnt och fint mot en trevlig körhäst @cili :) Ser ju jättebra ut!

@Robina Vad tråkigt med hovbölder! Hoppas verkligen det blir bättre snart. Den här hösten har ju varit allt annat än hov-vänlig med allt regn! Vi har haft två tappskor, vilket är 200% mer än vad hon haft sedan hon skoddes första gången förra december.

Idag har vi köpt en ny vagn, en fyrhjulig wagonette. :) Ser verkligen fram emot att använda den! Det krävs lite fix innan den är körbar med min sele och sen lite mer trix för att göra den fin/hållbar. Hoppas på premiärtur snart.
 
Kandi har vilat. Jag har prioriterat att komma igång med min gamla dam. Jag jobbar rak vecka, så rida ut i mörkret på denna dam är inget alternativ. Nu får jag äntligen in henne i trailer och har börjat ta med damen till mina ridlektioner på ridskolan. För första gången på 5 år är vi igång med lite träning. Det är så himla kul, men tyvärr är det så att rida och hålla igång 2 hästar - dit har jag inte kommit ännu :meh:

Planen är annars att rida min gamla varannan dag och så aktivera Kandi 3 ggr/v. Jag sliter fortfarande med min övervikt - men det går åt rätt håll. Har tappat 13 kg sedan augusti och när jag tappat 10 till ligger jag på en vikt så att jag kan sitta upp på Kandi.

Jag mätte Kandi i lördags - hon har inte växt någonting på höjden sedan början av året. Ligger fortfarande på 160 cm i mankhöjd :nailbiting: Risken finns nu att hon inte blir högre :banghead:. Jag är ju inte mer än 1,65 hög, så visst funkar det med en mindre modell av häst. Dock skulle det inte göra något med ett par cm till i mankhöjd. Får hoppas hon växer länge :p

Hon är ju väldig ädel och därför får det nog bli en hel del markarbete innan jag sitter upp... behöver bygga muskler...

/Lizzie
 
Höstkänslor deluxe, hängde nästan som en vante i tömmarna i skogen idag. :rofl: Vilken energi hon har! Började liksom bra, gick med linor, svängel och kätting och tänkte ta med lite granris hem om jag hittade något. Men det var ingen bra dag att stå stilla på, och svängeln väger ju noll och inget. Med en tung kälke hade hon nog stått bättre. Slutade med att jag fick med mig en ynklig liten minigran och var helt genomsvett när vi kom hem. Matte har fått sin beskärda motion idag, hästen var knappt uppvärmd. :p Till skillnad mot i förrgår då vi lydnadstränade på att stå kvar i skaklarna (ej förspänd) medan jag gick iväg. Fungerade alldeles utmärkt, hon stod blickstilla även om jag gick långt bort. Gäller att välja sina dagar...
 
Jag mätte Kandi i lördags - hon har inte växt någonting på höjden sedan början av året. Ligger fortfarande på 160 cm i mankhöjd :nailbiting: Risken finns nu att hon inte blir högre :banghead:. Jag är ju inte mer än 1,65 hög, så visst funkar det med en mindre modell av häst. Dock skulle det inte göra något med ett par cm till i mankhöjd. Får hoppas hon växer länge :p

Hon är ju väldig ädel och därför får det nog bli en hel del markarbete innan jag sitter upp... behöver bygga muskler...

/Lizzie

Min ena har stått still ganska länge, men plötsligt har han börjat växa lite så det kommer nog även för din häst. Tror min också ligger på 160 nu och hoppas och tror att han blir ett par centimeter till innan han är färdig.
 
Vi har lite bakslag här. Vår beridarväninna red två pass på superduktig häst som gjorde allt rätt. Tredje passet försökte ryttaren få till lite mer fart och egen bjudning och hästen gick i baklås och tycks inte förstå alls vad som begärs av henne. Så ikväll har jag linat henne med ryttaren på ryggen, men hon förstår fortfarande inte drivningen av ryttaren utan tycker vi bestraffar henne och är lite som ett frågetecken.
Känns som det gick för fort fram och nu får vi gå tillbaka till ruta 1 istället. Det som ändå är skönt är att problemen kommer i.o.m att hon genuint inte förstår hur hon skall göra rätt, inte på grund av annat tjaffs.
 
Min treåring räknar jag nu som inriden. Hon reds ut de första gångerna uppsuttet med sällskap Hon kan galoppera på fyrkanten i båda varven och går att styra i trav. Går i form, men har svårare i galoppen att hålla ihop eftersom bjudningen inte riktigt finns ännu. Klarar av ett varv (60m) vilket jag är nöjd med. Hon vilar nu över vintern..
Är jättenöjd eftersom inget proffs kunde/ ville ta sig an henne.
Tack för att jag kan följa era resor med de jämnåriga.
 
Från bakslag till framsteg! :D :love: Idag red beridaren på lina först och vi drev, sen lutade sig ryttaren fram och klappade ordentligt på halsen och öste beröm, och då sken hela hästen upp som en sol och bjöd på en riktigt schwungfull trav.
Hon förstår ännu inte riktigt kopplingen att man vid drivning skall svara framåt direkt, men bjuder verkligen till när hon märker att det blir rätt.

Känns jätteskönt. Intuitionen sa att får hon bara beröm kommer hon trava som en dröm, och vips så hände det. :bow: Skall se om jag kan filma lite på söndag, så roligt att ha så man kan blicka tillbaka.
 
Beröm är allt :up: @DressageNerd kul att det går framåt!

Du kan få lite av bjudningen från min... Hon var så ruskigt pigg härom dagen när vi körde. Jag förstår inte var det kommer ifrån. Hon behövde verkligen gå av sig och det fick hon göra också, tog ett tag innan vi kunde börja korta traven och försöka komma till lite arbete och inte bara springa. Hon börjar hitta lite form och balans i alla fall även på töm så det går framåt. :) Märks ju varför det knoppades av en travargren av nordsvensken, traven är fin, stark, snabb, enkel. Galoppen är... tuff. Men det kommer, går bra så länge man inte jämför med halvbloden. ;) Tror hon kommer få en jättebra galopp i framtiden, ser verkligen fram emot att kunna rida i samlad galopp. Tror hon kommer ge ett starkt och maffigt intryck och vara rolig att rida i dressyren.

Är anmälda till tömkörningsträning nästa helg så det ska bli roligt. Nytt ridhus (har varit på anläggningen men bara på ridbanan) och lite publik. Hoppas på att få tips så jag kan bli bättre på tömkörningen, mer konsekvent och tydlig. Köpt ny körpisk också (gamla var lagad med silvertejp så den var för tung, fick kramp :laugh:) så nu är vi himlans redo för körning och tömkörning. Förutom att det var fillkomligt iskallt att köra senast! Jösses vad jag måste skaffa körförkläde eller ridkjol, och en rejäl kappa... och typ batteridrivna värmevantar. Hu.
 
@Chili du får gärna skicka lite bjudning häråt, ni kan få lite galopp i retur :p
Det var snällt, märkte idag att du skickade lite galopp! :D Idag har vi haft en jättehärlig skogstur på härliga stigar och grusvägar och lite asfalt med trafik förbi fina omgivningar. Vi fick trixa lite men när hon väl fattat galoppen ;) så var hon väldigt villig att galoppera vilket var superkul! Nu är det bara att spinna vidare på detta. Så kul att kunna rida på alla våra ridvägar, kan man utan problem rida i trafik och förbi ”läskigheter” har vi hur bra ridvägar som helst och körvägarna är i huvudsak sådana om man ska åka lite längre än 30 min. Litar mer på henne än många andra vuxna hästar jag haft som satt spöken i min hjärna, nu ska vi njuta av våra ridvägar och ha många fina rundor framöver. :)
 
Tömkörningskurs idag! Blir många moment träning för en unghäst. Det var första gången vi åkte helt själva, lastade både hemma och borta själv och kunde rodda allt på egen hand. Känns så kul, riktigt självständig! Vi hade lite teori också så hästarna fick stå i box under tiden. L går rakt in i det nya stallet och tar sin nya box i besittning, inga frågetecken. Sen tömkörning i nytt ridhus med fem andra ekipage. Det blåste galet mycket idag så det ven, smällde, gnisslade hela tiden, men faktiskt märktes bara lite lite på hästarna. :) Vi har ju inte tränat alls mycket medan andra ekipage också jobbar men det gick så himla bra, vi tränade på bra samtidigt som andra pysslade med sitt. Vi börjar komma till arbete och mot slutet började hon även lossa i det svåra högervarvet. Jättekul dag och vi tar med oss inspiration och många tips hem.
 
Lizette har fattat galoppen och gör beridaren gladare för var gång. Och så har vi klippt hals och bog lite, vilket gick förvånansvärt bra! Jag hade lätt kunnat klippa hela hästen, inklusive de lite svårare ställena. Himla skönt med snälla hästar.

Det känns fint att ha fött upp en så pass fin häst ändå. Som rör sig genomsläppligt och smidigt, med tre gångarter som är reglerbara. Dessutom ett psyke som vill göra rätt hela tiden, även när hon inte vet vad som är rätt. Rubinstein I går igen i avkommorna, en av anledningarna till att jag gillar att dubbla det blodet i 3+4 eller 3+5. :)
22894435_495436547491258_1228035895403620019_n.jpg
 
Så fin hon är! :love: @DressageNerd

Har också funderingar på att klippa då min gått in i isbjörnsmode. :) Hon blir väldigt svettig av lite arbete men verkar inte särskilt påverkad av det. Snarare orolig vad lite klippning kan göra med den redan höga energin... :nailbiting::p
 
Red barbacka på ridbanan igår. Det har jag inte gjort sedan jag satt på henne för första gången i somras. :D Det var vingligt från min sida, en väääldigt rund rygg som man gärna glider på... Men rackarns vad trevlig hon var att sitta på när jag hittade balansen! :d Så mycket mer känslig än med sadel. Ganska typiskt för mig - jag kan verkligen inte rida bra... Blir så stel, låst och spak i en sadel jämförelsevis. Red endast barbacka i ett halvår eller så på min förra nordsvensk pga brist på passande sadel. Det var så han började utvecklas mest i ridningen också. Kanske inte ska glömma bort att slopa sadeln ibland (och ja, en sadel mer passande mig står på önskelistan - har kanske rent av aldrig suttit i en sådan...).

Känns kul inför vintern att kunna hålla igång trots mörkret. I förrgår gick vi promenad i mörkret och igår då lite dressyr på banan. I morgon blir det en längre skogstur med sällskap tack vare halvdag på jobbet! :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp