Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bjuder på en öronbild från dagens superhärliga tur. :love:
golfbanan.jpg

Det var premiärtur på golfbanan och det skötte hon så fint. Trafikerad väg dit och hem, inga problem. Golfare, inga problem. Bara att njuta av ridturen. :) Man blir bortskämd med denna häst.
 
Fina Lizette har flyttat hem till beridaren i en månad och har nu ridits ut för första gången :love: Längtar så efter att få sitta upp själv om en månad.

x37uDB9.jpg
Ursäkta men skillnaden i halslängd mellan våra hästar är ju :rofl: ! Det är ju inte direkt så att jag sträcker mig fram till öronen på min bild...
Men najs med uteritter!

Idag blev min stora tjejen med skor på alla fyra och snösulor! Dessutom klippt nu på halva bogen och halsen så hon ser alldeles respektabel ut (förutom resterande polarbjörnslook).
 
Ursäkta men skillnaden i halslängd mellan våra hästar är ju :rofl: ! Det är ju inte direkt så att jag sträcker mig fram till öronen på min bild...
Jag skrattade rätt mycket åt just den skillnaden faktiskt. :D Fina halsar båda två, men sååå olika!

Min lillskit är hemkommen från betet och fick börja med lite frisering. Herregud, vad hände egentligen?

301475A7-B149-48A8-904D-9BCEF6092B16.jpg


Var inte riktigt planerat att behöva kapa manen på honom, och det blev väl inte jättebra, men fantastiskt mycket bättre än innan. :meh:
F9E0E0B5-456D-4704-9302-43F9D0157885.jpg


Häromdagen såg jag detta. Tyckte det var så "fint" att jag var tvungen att föreviga det. :D Inte ofta man ser så tydliga avtryck!
AAAD7B8B-6B5C-4A0C-9F74-6B3E08EC46CB.jpg


Han ska fortsätta sin utbildning i vinter. Min stallägares dotter har ju under våren suttit in honom, och nu i vinter/vår ska han bli styrbar i alla gångarter, är tanken. :)
 
Visst har vi härligt väder nu i södra Sverige? Vi ska få 5 cm snö idag ovanpå de cm vi redan hade, och vid lunch ska det börja regna och bli +5... Den förväntade vilan i november blev som tänkt. Vem vill rida och greja när allt är blött, sankt, lerigt, kallt och rått. :meh:

Jag var dock tvungen till en kvällstur i förrgår när snön fallit och låg kvar. Blev i pannlampans sken och det gick så bra. Men vi fick vända då stigen var helt översvämmad och i mörkret ser man ju bara ett svart hål, i dagsljus kanske man kan forcera utan större problem. Mysigt ändå, älskar den totala tysthet som uppstår när snön fallit. :love: Och att hoppa upp på sin unghäst bara sådär och ta en tur i bäckmörket. Härligt.
 
Brukar vara här inne och läsa ibland men det har verkat lite dött nu...
Jag har också en liten häst född 2014 men han ligger väldigt mycket efter i sin träning så vet inte om vi passar in här? :o
 
Brukar vara här inne och läsa ibland men det har verkat lite dött nu...
Jag har också en liten häst född 2014 men han ligger väldigt mycket efter i sin träning så vet inte om vi passar in här? :o
Min 2014a är grundhanterad typ och tömkörd i grimma i skritt och trav i lite olika figurer och ut i skogen. Planen är att låta honom mogna mer både mentalt och kroppsligen, så du är nog inte ensam om att inte hålla på med så avancerade saker :)
 
Min 2014a är grundhanterad typ och tömkörd i grimma i skritt och trav i lite olika figurer och ut i skogen. Planen är att låta honom mogna mer både mentalt och kroppsligen, så du är nog inte ensam om att inte hålla på med så avancerade saker :)

Okej, skönt med fler :)
Jag har bara haft min i två månader och han hade i princip bara gått i hagen tills jag köpte honom så vi tar det lite långsamt. Vi sysslar med promenader, lite lek på ridbanan och sadelvänjning. Vi ska nog försöka oss på tömkörning snart också. :D
 
Vår lilla böna är på utbildning hos en duktig tjej så vi ser inte mycket av henne. Men när vi hälsar på är det idel lovord för att hon är så lätt att hantera och så trevlig/stadig att rida.
Håller tummarna stenhårt för att den lilla Franklin-avkomman hänger med och växer i magen ännu.

dV01mw4.jpg
 
Vilken mysig tråd detta var. Jag hoppar in här. Har en liten 3-årig tjej som jag haft sedan i somras. I somras red jag in henne i alla gångarter men under hösten har hon fått vila. Nu skulle jag vilja rida henne igen under vintern, men har ingen ridbana och det är mörka kvällar så vi får se vad jag får till
 
Nu var det länge sen jag var inne här sist. Kul att läsa om hur det går för er andra med era fina 3.åringar (snart 4.åringar, shit vad fort tiden går!!:nailbiting:).

Mitt sto betäcktes i våras och är nu på dygn 189 med Springbank II VH, så spänd att se vilken liten stjärna som kikar ut i vår. :love: Hon går på lösdrift på ett stuteri och mår som en prinsessa med en växande mage. :)
img_7817.jpg

(Bilden är från i Juli när hon var på Lövsta för 30dygns koll, betydligt rundare nu:laugh:)

Min hingst har jag ridit en del under hösten, så fantastiskt ridbar och en underbar inställning till arbete! Har suttit på många hästar genom åren men han utmärker sig verkligen ur mängden och hans galopp är helt outstanding! Han står nu hos en kille som matchar honom åt mig till bruksprovet i vår, så sjukt spänd att se hur det går för honom! Hans ena bror gick ju igenom på bruks i våras och en annan bror gick 6.års finalen på breeders förra året och 7.års finalen på breeders nu i höstas och har placeringar i st:George så det känns ju lovande! :D
 
Oj vilken snygging :love: @tramp

Vi har tagit det väldigt lugnt det sista. Först november med allmänt skitväder och mörker. Sen har vi haft sååå mycket tappskor... I samband med minskad vikt, bättre kondition, lite kaxigare häst med den ranglåga i flocken, kallt väder (= mer bus), lera och blöta... ja, det är ju märkligt att någon sko sitter kvar egentligen. Jag har härmed gett upp då det inte är rimligt att försöka få tag på hovslagaren varje vecka. Så nu ryker skorna. Går just nu med tappsko och inväntar tiden på måndag.
Turligt nog har hon mycket bra hovkvalitet och är inte så farligt öm. De skolösa hovarna har inte alls gått sönder heller. Det blir boots för oss vid ridning ute och så får vi se hur det funkar istället. Det kommer ju också krävas en del meck och en större insats från min sida men det känns så mycket bättre än att planerna grusas gång på gång och att varje gång man hämtar hästen så måste man först kolla om alla skorna sitter på.

Om vi bara kan komma igång igen så är jag väldigt sugen på ridningen. Hon har känts så fin, så fin det sista. Tror hon kommer bli en jättefin dressyrhäst! Vi har ju gjort försök att komma igång mellan tappskorna och har nu tagit första galopperna uppsuttet på ridbanan. Helt magiskt, tror den kommer bli riktigt maffig och fin. :love: Hon är verkligen otroligt ambitiös, rolig, pigg och känslig. Såg en bild igår på en nordsvensk som börjat nosa på galoppiruetter och passage, ridsuget höjdes med många procent. :D
 
Vi har fått en massa snö och igår tog vi en riktig snögalopp i skogen. :D Det var längesen jag gjorde det och det var sååå kul tyckte både häst och matte! Galoppfattningen sitter väl inte men hon fattar klockrent på röstkommando i alla fall. :) Tyvärr har jag inte haft tid att dra fram någon kälke att åka omkring med.

Idag ryker skorna, så får vi se om det var smart eller ej. Är lite orolig för is men vi har i princip aldrig is i hagen så jag hoppas det går utmärkt.
 
I år blir hästar födda 2014 fyra år och då hör de inte hemma på avel längre, därför låser jag denna tråd.

Starta gärna en ny tråd på ridning!

Görel moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp