Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
26804928_10155424529814426_4622035072466640229_n.jpg

Min Myran från idag. Red lite i hagen. Paddocken funkar inte just nu och inte grusvägen heller. Red ca 5 -10 min, bara skritt o lite trav. Tvättade man och svans igår, och det behövdes verkligen.
 
Bitcoin slutade året med att åka på någon typ av lindrigare/annorlunda kolik-aktigt. Fick ta ut vet. den 29 dec :(
Han fick superhög feber och ville inte vare sig äta eller dricka. Han var inte förstoppad men lite uttorkad. Så vi slangade i honom och han fick metacam mot febern. Sedan gick det upp och ner i typ nästan en vecka innan han var helt på banan igen.
Min vet. sa att det var inflammation i tunntarmen, väldigt vanligt när det töar i hagarna och hästarna letar upp massa skräp att peta i sig. Hoppas verkligen inte det kommer igen :cautious:
Om två veckor åker han iväg dit han sak på träning inför bruksprovet, där ska han stanna tills det är dags och sedan tar jag med mig honom hem efteråt.
Känns HELT overkligt. Jag köpte honom som nykläckt för snart tre år sedan med detta som mål ... och nu är det inte så långt kvar. Min fina fina kille :love::love:
 
Har inte hittat hit sen nya trådens tartades! Illa :)

Lekte lite med Stein i paddocken idag, han var så duktig! Fokuserade fint på mig och börjar förstå lite mer personligt space och mina signaler. Sen drog kompisarna igång i hagen och sprang så det dundrade, ett tag lyckades Stein fortsätta arbetet, men sen sprattlade han också iväg, drog ett par repor och busade. Jag satte mig på min lilla läktare och tänkte vänta ut honom, men han hoppade ur paddocken och joinade kompisarna i deras bravader så han var väl klar för dagen haha :D
 
Oj här måste jag ju flytta in med min blivande 3 åring. Hon kommer inte visas och tveksam om hon ens rids in under våren för hon är rätt omogen och lite sen i växt just nu. Får väl se hur det tar sig. Just nu ser hon hemsk ut haha. Bukig av hösilage och tussig av vinterpäls men sen tunn på ryggen så fått ändra fodret på henne och hoppas det ska reda ut sig :)
Förhoppningen är i alla fall få henne tränsvan, longera och börja tömköra. Se hur det går
 
Jag gör inte så mycket med lillplutt. Mätte honom till ca 166 i mkh så det borde bli ok strl på honom, född ganska sent med så.
Snäll är han, lite nafsig och disträ. Ganska obrydd av det mesta!
IMG_20180127_140534_891.jpg
 
Jag har bokat in tid för inridning av Bitcoin. Efter bruksprovet åker han hem och vilar lite och sedan är det dags att åka långt igen. Jag har bokat in för 2 månader och det känns bra, inte stressa utan i lugn och ro. Hur tänker man sedan då - längre vila hela sommaren eller?
 
Jag har bokat in tid för inridning av Bitcoin. Efter bruksprovet åker han hem och vilar lite och sedan är det dags att åka långt igen. Jag har bokat in för 2 månader och det känns bra, inte stressa utan i lugn och ro. Hur tänker man sedan då - längre vila hela sommaren eller?

Det skulle jag göra iaf, dvs lång sommarvila.

Men om han blir godkänd vid bruksprovet kommer han väl få ägna våren/sommaren åt betäckning?
 
Det skulle jag göra iaf, dvs lång sommarvila.

Men om han blir godkänd vid bruksprovet kommer han väl få ägna våren/sommaren åt betäckning?
Ja det vore ju drömmen - men det är ju en ponny så såvärst många ston lär han inte få hur som helst. Så det är nästan som vila. Jag ska nog ta kontakt med någon som har en unghingst (ponny), kanske en eller ett par år äldre och kollar hur de gjorde den där första sommaren och hur de la upp planeringen inför nästa års bruksprov.
 
Divve fick lite ryttarvana i söndags också. Tur jag har en nätt dotter. Ser betydligt bättre ut när hon sitter på.
Han var spänd förstå minuterna när också grannens pre-sto visade alla sina konster i hagen jämte. Hon fick mat sen å då blev det lugnare:)!
Red helt utan ledare i skritt och trav och med lite vändningar för varvbyte över ridbanan.
Han är väl inte riktigt styrbar men det funkar bättre och bättre.
Gillar att han är så bussig:)
IMG_20180213_063942.jpg
 
Min jöns var och löshoppade igår - det var raketfart mest hela tiden, jag förstår det underlaget i hagen har varit undermåligt så han var väl överlycklig att ha fast oknögglig mark under fötterna. Han var mycket skötsam och snäll att lasta, leda och fånga inne i ringen. När han är avspänd har han riktigt fin galopp. De vågade inte hoppa någon höjd alls iom att han var så pigg. Nästa gång gör dom nog det och då tror jag atth an kommer att backa av lite. Tekniken på det enda språnget jag fick på film var bra - särskilt bak :D
 
Bitcoin har också varit och löshoppat. Fick ett sms i morse där det stod att han skötte sig exemplariskt.
:love::love::love:
OCH de tyckte han hoppade mycket bra.

Detta sms gjorde min dag - blev så himla glad. Det är klart det är enkelt för mig att gå här hemma och tycka att min hingst är superfin - men man är ju så partisk. Jätteroligt att höra att proffsen tycker han är duktig och fin.
 
Linade i snön idag. Det var jobbigt och blev inte så många varv..
Funderar över framtiden. Hade varit bra om han den här tiden vid nästa år var såpass ridbar att vi kan ut i skog och mark tsm ned gammelhästen.
Hon är ingen lämplig "gåföre" häst idag när han ej är styrbar för kommer man för nära rumpan kickar hon:o.
Så det vore ingen bra aktivitet.
Möjligtvis att han går först kanske.
Funderar om jag ska lämna bort honom i höst på utbildning men vi får se.
Rullar ju på fint det lilla vi gör och han ska ju inte prestera något eller visas.

Screenshot_20180223-122222.png
 
Känner min donna är senare än andra. Köpte träns igår åt henne finally och nu har hon haft bett i munnen 2 gånger totalt i boxen några minuter åt gången :rofl: inte uppskattat
 
Nu är det bara några dagar kvar innan bruksprovet och jag börjar bli riktigt nervös ...:nailbiting::nailbiting:
Men han är så bra förberedd som han kan bli - nu kan jag bara hoppas på att han har en bra dag och att domarna gillar honom lika mycket som jag gör :love:
Här är en liten filmsnutt på stud-övning:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp