Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drutten har varit på utbildning i 2,5 vecka men inte hunnit göra så mycket pga snöovädret som kom.
Denna veckan har de börjat jobba och skulle fokusera på tömkörning för att få pejl på styrningen, blev glatt överraskad när jag imorse fick uppdatering att de varit till ridhuset och ridit i samtliga gångarter!
Lättlastad, snäll och med bra framåtbjudning stod det i messet jag fick.
Han får beröm för uppförandet och temperament, alltid kul att få höra :)

Åker på semester en vecka nu och tänkte passa på att besöka och kolla framstegen när vi är hemma igen.

Hur går det för er andra?
 
Bitcoin passerade inte nålsögat men vi är varmt välkomna tillbaka nästa år. Hans poäng blev följande:
Typ 7,5
huvud, hals, bål: 8
ben 8
skritt 6
trav 7
galopp 8 = 44,5 poäng som gångartponny
skritt o trav ersätts med hoppoängen som hopponny så då bli raden bättre, 46,5 poäng.

Jag är förvånansvärt besviken. Hade verkligen försökt intala mig att han inte skulle gå igenom men det har jag tydligen inte lyckats med.
Däremot är jag väldigt nöjd med hur han har tagit det hela, uppfört sig och med hans prestationer. Jag har med mig min fantastiska superponny hem och om tre veckor åker han på inridning. Vi återkommer nästa år om allt går enligt plan.

DSC_0123.jpg
DSC_0156.jpg
DSC_0400.jpg
DSC_1235.jpg
DSC_1405-1.jpg
DSC_1372.jpg
 
20180330_145258.jpg
20180330_145258.jpg
Påskhälsning från mig och Diviero:)!
Provade tömköra igår och jag blir förvånad över hur cool han är i alla små strapatser vi hittar på!
Värd mycket för mig som hobbyryttare och tant:D.

Han är väldigt öm i sulorna på det gnöggliga underlaget i hagar och åkrar men vill vänta med skor och hoppas det blir vår snart.
 
Drutten har varit och löshoppat idag.
Förra gången för två veckor sen kunde jag inte följa med då jag var på semester, men han hade tydligen snappat upp en del då som de tyckte han gjorde bättre idag.
Han behövde lite stöttning för att bli kvickare upp och lyfta ordentligt på benen. Tenderar att bli lite lat emellanåt. Men hoppade riktigt bra i slutet! Får som vanligt guldstjärna för uppförande, traskade rakt på släpet både dit och hem och var sansad trots mycket andra hästar och lite stök på plats där vi löshoppade.

29595042_10156263485996263_7981800628499093236_n.jpg


29744783_10156263486161263_8668854424637666946_o.jpg


Finns film på instagram om någon är nyfiken :)
 
Myran har nu varit hos utbildaren sen 1/3.
Vet inte om jag berättat här i tråden att det blir lite kaosig start men kort historia.
Myran åker från uppfödaren på buss, ville inte köra en 3-åring som aldrig åkt släp hela vägen själv med tanke på att det var typ snöstorm dagen innan. Hon stod snällt hela vägen från Köping till Rådmansö. När de ska lasta ur så blir hon rädd när de ska flytta mellanväggen och sparkar till och väggen flyger upp i utbildarens ansikte så hon får en spricka i näsan, sy tre stygn, hjärnskakning och flyga ambulanshelikopter...... Iallafall så har hon fått ta det lugnt eftersom hon har hjärnskakning plus att det visar sig att Myran är ganska så ängslig av sig så vi skyndar långsamt.
Hon går nu i skrittmaskin, longeras med inspänningar, spolas benen (inte så populärt :p) och skrittas uppsuttet.
Igår var jag och hälsade på och då passade vi på att löshoppa för första gången.
Blev inte jätteledsen över att se hur fint hon travar :love:
Hon tog sig an uppgiften jättebra och fattade direkt.
Vi har också anmält till Strömsholm 27/5 och Myran kommer vara kvar hos utbildaren tills dess och efter det blir det bete hela sommaren.

Blir ju lite larvigt att lägga denna film efter @Eloise fina häst men men :p
 
Tycker era båda hästar hoppar riktigt bra för att vara dressyrhästar, @Eloise (såg filmen på insta) och @Jfrelin! Blir spännande hur det kommer gå för dom på treårs! :)


Tyvärr så blir det inget bruksprov i år för Mini, han hadde sån otur att bli sparkat i ett framknä i mitten av februari, och veterinären tyckte han borde stå mest möjligt stilla tills svullnaden gått ner för att inte riskera pålagringar. Därmed förlorade vi 4 veckor i det som skulle vara den mest intensiva träningsperioden, så det kändes inte som vi skulle hinna få honom klar. Samtidigt som han fortfarande är rätt liten, så bedömde jag att chansen för att få honom godkänd i år var inte tillräckligt stor för att jag ville pusha honom (och spendera såpass mycket pengar). :cry:

Oerhört tråkigt, men kanske vi försöker nästa år istället. Får se hur det går på treårs först iaf...
 
Tycker era båda hästar hoppar riktigt bra för att vara dressyrhästar, @Eloise (såg filmen på insta) och @Jfrelin! Blir spännande hur det kommer gå för dom på treårs! :)


Tyvärr så blir det inget bruksprov i år för Mini, han hadde sån otur att bli sparkat i ett framknä i mitten av februari, och veterinären tyckte han borde stå mest möjligt stilla tills svullnaden gått ner för att inte riskera pålagringar. Därmed förlorade vi 4 veckor i det som skulle vara den mest intensiva träningsperioden, så det kändes inte som vi skulle hinna få honom klar. Samtidigt som han fortfarande är rätt liten, så bedömde jag att chansen för att få honom godkänd i år var inte tillräckligt stor för att jag ville pusha honom (och spendera såpass mycket pengar). :cry:

Oerhört tråkigt, men kanske vi försöker nästa år istället. Får se hur det går på treårs först iaf...
Men vad tråkigt @sorbifolia !
 
Myran har nu varit hos utbildaren sen 1/3.
Vet inte om jag berättat här i tråden att det blir lite kaosig start men kort historia.
Myran åker från uppfödaren på buss, ville inte köra en 3-åring som aldrig åkt släp hela vägen själv med tanke på att det var typ snöstorm dagen innan. Hon stod snällt hela vägen från Köping till Rådmansö. När de ska lasta ur så blir hon rädd när de ska flytta mellanväggen och sparkar till och väggen flyger upp i utbildarens ansikte så hon får en spricka i näsan, sy tre stygn, hjärnskakning och flyga ambulanshelikopter...... Iallafall så har hon fått ta det lugnt eftersom hon har hjärnskakning plus att det visar sig att Myran är ganska så ängslig av sig så vi skyndar långsamt.
Hon går nu i skrittmaskin, longeras med inspänningar, spolas benen (inte så populärt :p) och skrittas uppsuttet.
Igår var jag och hälsade på och då passade vi på att löshoppa för första gången.
Blev inte jätteledsen över att se hur fint hon travar :love:
Hon tog sig an uppgiften jättebra och fattade direkt.
Vi har också anmält till Strömsholm 27/5 och Myran kommer vara kvar hos utbildaren tills dess och efter det blir det bete hela sommaren.

Blir ju lite larvigt att lägga denna film efter @Eloise fina häst men men :p

Hade min hoppat sådär bra första gången hade jag varit väldigt glad matte!
Tycker Myran ser väldigt trevlig ut :)
 
Tycker era båda hästar hoppar riktigt bra för att vara dressyrhästar, @Eloise (såg filmen på insta) och @Jfrelin! Blir spännande hur det kommer gå för dom på treårs! :)


Tyvärr så blir det inget bruksprov i år för Mini, han hadde sån otur att bli sparkat i ett framknä i mitten av februari, och veterinären tyckte han borde stå mest möjligt stilla tills svullnaden gått ner för att inte riskera pålagringar. Därmed förlorade vi 4 veckor i det som skulle vara den mest intensiva träningsperioden, så det kändes inte som vi skulle hinna få honom klar. Samtidigt som han fortfarande är rätt liten, så bedömde jag att chansen för att få honom godkänd i år var inte tillräckligt stor för att jag ville pusha honom (och spendera såpass mycket pengar). :cry:

Oerhört tråkigt, men kanske vi försöker nästa år istället. Får se hur det går på treårs först iaf...

Tack! Fast min är ju hoppstammad :D

Så tråkigt med bruksprovet! Men skönt att knäet inte tog någon större skada.
 
Kul! Är det @cirkus uppfödning, eller har vi två Luxus-avkommor i tråden? :)
Nope inte min. Min är Luxus CML - Figaro R.
Henne har glömt att berätta om tror jag. Hon blev sjuk i höstas när hon skulle till Flyinge och utbildas i deras unghästprogram :( men sen hade jag sån jjäkla tur att hon först och främst blev frisk, men att jag två veckor innan kursstart nu i mars fick en plats för henne på hippologprogrammet. Så nu är hon sedan 10 dagar tillbaka på Flyinge för grundutbildning. Hon ska dock inte visas iom att hon var helt rå när hon kom dit så tiden är för knapp.

Den andre pellejönsen skulle varit på Flyinge på pay'n'freejump nu i helgen, men han bor såklrt där det fallit 15 cm snö i två omgångar så inridare körde inte (vilket var ett klokt och bra beslut). De löshoppade på hemmaplan istället och han gör det jättenkelt nu. Det han behöver är lite miljöträning och åka iväg på träning - det kommer vi hinna med innan treårs
 
Nope inte min. Min är Luxus CML - Figaro R.
Henne har glömt att berätta om tror jag. Hon blev sjuk i höstas när hon skulle till Flyinge och utbildas i deras unghästprogram :( men sen hade jag sån jjäkla tur att hon först och främst blev frisk, men att jag två veckor innan kursstart nu i mars fick en plats för henne på hippologprogrammet. Så nu är hon sedan 10 dagar tillbaka på Flyinge för grundutbildning. Hon ska dock inte visas iom att hon var helt rå när hon kom dit så tiden är för knapp.

Den andre pellejönsen skulle varit på Flyinge på pay'n'freejump nu i helgen, men han bor såklrt där det fallit 15 cm snö i två omgångar så inridare körde inte (vilket var ett klokt och bra beslut). De löshoppade på hemmaplan istället och han gör det jättenkelt nu. Det han behöver är lite miljöträning och åka iväg på träning - det kommer vi hinna med innan treårs

Ah, okej, kul med uppdatering på båda! Var ett tag sedan du berättat sist ja, derför jag undrade om du sålt stoet. :)
 
Tack! Fast min är ju hoppstammad :D

Så tråkigt med bruksprovet! Men skönt att knäet inte tog någon större skada.

Ååååh, förlåt! :o Jag var så säker på att Drutten var dressyrstammad, vet inte varför... :p Men då är det ju inte så konstigt att han hoppar bra! :D

Ja, otroligt trist att missa det när man planerat i 2 1/2 år.... men det är ju sånt som kan hända om man inte lindar in dom i bomull. :crazy: (Numera går han dock med knäskydd i hagen, vill helst undvika att det händer igen och han är lite väl busig så dom andra tröttnar på honom ibland....:cautious:)
 
Ååååh, förlåt! :o Jag var så säker på att Drutten var dressyrstammad, vet inte varför... :p Men då är det ju inte så konstigt att han hoppar bra! :D

Ja, otroligt trist att missa det när man planerat i 2 1/2 år.... men det är ju sånt som kan hända om man inte lindar in dom i bomull. :crazy: (Numera går han dock med knäskydd i hagen, vill helst undvika att det händer igen och han är lite väl busig så dom andra tröttnar på honom ibland....:cautious:)

Som den krumelurtant jag är tar jag det som en komplimang! Om Drutten blir bra på att hoppa får någon annan göra det, jag hoppar inte :angel:

Dom måste få vara häst också, då händer ju tyvärr sånt ibland :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 513
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp