Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina hingstar har idag tränat på att gå in i släp - de är så otroligt okomplicerade. Det var den absolut första träningen öht som de har gjort
Om jag lyckas så ska jag lägga upp en film.
Vad roligt @cirkus :) Här har vi inte lasttränat något men iom att Bitcoin blev dålig så åkte vi iväg till kliniken (med färdsällskap) och det var också helt okomplicerat. Däremot har vi faktiskt haft sadel på herrn idag :D Vi håller på och rider in en 3-årig vallack här hemma och när Bitcoin ändå var inne i stallet som sällskap till 3-åringen så la vi på sadeln även på honom. Båda fick sedan springa lösa på ridbanan med sadel på. 3-åringen bockade och hade sig med Bitcoin sket fullständigt i att det satt en sadel på ryggen :D Han tycker däremot att själva momentet när man lägger på sadeln är lite läskigt. Han har lite tendenser till att vara bakskygg så där har vi lite att jobba på - när den dagen kommer!
 
Min 2åriga hingst har blivit väldigt mkt hanterad från början så nu har han sedan i somras gått med ett grabb-gäng och är bara häst. Är ett halvblod som ska kastreras snart. Annars tänker jag börja sitta på honom och jobba från marken till vintern -17. Eftersom han är så pass lättlärd och medgörlig vill jag inte arbeta för mkt med honom att han blir uttråkad. I övrigt är han världens snällaste (än så länge...hehe) och när flocken ropar efter honom följer han ändå lydigt med. Hovslagaren tycker det är lättare att verka honom än en "vuxen" häst :P
 
Mätte Mini i söndags, och nu är han typ 155 cm. Han har växt ikapp sin 3-åriga kompis som är DV x arab. :up: Så nu fattast det bara 10 cm till innan jag är nöjd... ;)
Har ökat på krafftfodret lite iom att deras hö har relativt låga värden, samt köpt in lusern åt honom då jag tycker han är aningens för smal. Han äter bra av krafftfodret men lite dåligare av höet, så jag har även bookat ny tandkoll om två veckor.

Han verkar annars trivas toppenbra i sitt nya hem. :) Börjar bli dags för lite mer hantering/träning nu så småningom, särskilt löshoppningen måste vi komma igång med iom att han ska löshoppast på rådgivande i augusti. Dvs. om han visar sig ha talang för hoppning då.... :rofl: håll tummarna!
 
Idag fick min tjej guldstjärna! :love:
När jag hade med mig IKEA kasse ut till hagen så passade vi på att låta den hoppa mjukt upp och ner från ryggen från båda sidorna.
Kunde även prassla med den och klappa den längsmed hennes kropp.
Underlättade såklart att farbrorn i hagen fick göra det först och fick dessutom pelletsbitar för det. ;)
 
Är ju inte jätteflitig i den här tråden, men har 2 st ston födda 2015.
Igår var vi iväg med dom och löshoppade för första gången, dom har åkt en del släp innan men då kanske max 5 min mellan olika beten. Bägge två gick direkt in i släpet och stod som ljus hela turen :D
Väl framme fick den ena stå i en box medan den andra fick löshoppa. Dom båda två tyckte att det där bandet var inte mkt till hinder mot sin frihet, bara att gå under.. Och läktaren var utan tvekan det värsta dom stött på, så det blev lite jobb att få dom att inte vända där :angel: Men roligt att se dom kunna springa på lite fint, fast underlag, nu det senaste har det mest varit full karriär i lerig hage..
Lybia är E: Hasard- Lancet
Lyssa är E: Click and Cash- Phaeton X
 
Tog med mig kameran ut i hagen igår i solskenet
DSC_0357.jpg

Vackra Pooh Etic Bitcoin, rp-hingst född 2015 :love:
Det var inte helt enkelt att fota honom, då han helst ville äta upp kameran :D
 
Har börjat fundera lite på vart Mini ska få åka på sommarbete i år. Jag har två alternativ, hur skulle ni resonera?

1) Bete på 8-10 haa, rätt kuperad, mycket skog/träd, gödslat naturbete. Flock på 7-8 valackar i blandade åldrar + någon unghingst (max 10 hästar tror jag).
Mkt bra tillsyn, betesansvarig kollar hästarna noggrant och tar hand om småskador, dom som behöver får täcken vid dåligt väder och kan komma in vid t.ex. sjukdom (mot extra kostnad givetvis).

Ligger 1-1,5 timmes bilresa från mitt hem.

16754665_10154130816991968_404597514_n.jpg



2) Bete på drygt 4 haa, relativt öppet och platt men finns någon backe + ett litet "fjäll" (som dels är stupbrant, går inte att gå upp/ner på ena sidan utan att bryta nacken) samt kring 0,5 haa furuskog. I huvudsak naturbete men med inslag av gammal åkermark. Flock på 5-6 hingstar och valacker.
Hästägarna byter på att kolla till hästarna och fylla vatten (de kollas dagligen).

Detta bete ligger 5-10 min körning från mitt hem.

16388182_10154832624480856_3590421770506407551_n.jpg


Minis kompis som han står på lösdrift med kommer mest sannolikt att åka på bete 1). Betessäsongen kommer dock troligen vara kortare på 1) än 2).

Vad skulle ni valt?? Har sån beslutsångest! Mini ska antagligen stillast på rådgivande bedömning i slutet på augusti, så han bör se så bra ut som möjligt mtp hull, muskler etc. tills dess.
 
Har börjat fundera lite på vart Mini ska få åka på sommarbete i år. Jag har två alternativ, hur skulle ni resonera?

1) Bete på 8-10 haa, rätt kuperad, mycket skog/träd, gödslat naturbete. Flock på 7-8 valackar i blandade åldrar + någon unghingst (max 10 hästar tror jag).
Mkt bra tillsyn, betesansvarig kollar hästarna noggrant och tar hand om småskador, dom som behöver får täcken vid dåligt väder och kan komma in vid t.ex. sjukdom (mot extra kostnad givetvis).

Ligger 1-1,5 timmes bilresa från mitt hem.

16754665_10154130816991968_404597514_n.jpg



2) Bete på drygt 4 haa, relativt öppet och platt men finns någon backe + ett litet "fjäll" (som dels är stupbrant, går inte att gå upp/ner på ena sidan utan att bryta nacken) samt kring 0,5 haa furuskog. I huvudsak naturbete men med inslag av gammal åkermark. Flock på 5-6 hingstar och valacker.
Hästägarna byter på att kolla till hästarna och fylla vatten (de kollas dagligen).

Detta bete ligger 5-10 min körning från mitt hem.

16388182_10154832624480856_3590421770506407551_n.jpg


Minis kompis som han står på lösdrift med kommer mest sannolikt att åka på bete 1). Betessäsongen kommer dock troligen vara kortare på 1) än 2).

Vad skulle ni valt?? Har sån beslutsångest! Mini ska antagligen stillast på rådgivande bedömning i slutet på augusti, så han bör se så bra ut som möjligt mtp hull, muskler etc. tills dess.

Jag hade nog valt nr 1, dels för att betet är gödslat och dels för att det är mindre antal hingstar där. Jag är inte riktigt för flockar med mkt unghingstar/åringar utan jag tror att det bästa är en flock med olika åldrar på valacker som kan hålla lite bukt på småttingarna. Tråkigt att ha långt att köra till betet, men litar man på den som har det så hade jag valt det alternativet
 
Har börjat fundera lite på vart Mini ska få åka på sommarbete i år. Jag har två alternativ, hur skulle ni resonera?

1) Bete på 8-10 haa, rätt kuperad, mycket skog/träd, gödslat naturbete. Flock på 7-8 valackar i blandade åldrar + någon unghingst (max 10 hästar tror jag).
Mkt bra tillsyn, betesansvarig kollar hästarna noggrant och tar hand om småskador, dom som behöver får täcken vid dåligt väder och kan komma in vid t.ex. sjukdom (mot extra kostnad givetvis).

Ligger 1-1,5 timmes bilresa från mitt hem.

16754665_10154130816991968_404597514_n.jpg



2) Bete på drygt 4 haa, relativt öppet och platt men finns någon backe + ett litet "fjäll" (som dels är stupbrant, går inte att gå upp/ner på ena sidan utan att bryta nacken) samt kring 0,5 haa furuskog. I huvudsak naturbete men med inslag av gammal åkermark. Flock på 5-6 hingstar och valacker.
Hästägarna byter på att kolla till hästarna och fylla vatten (de kollas dagligen).

Detta bete ligger 5-10 min körning från mitt hem.

16388182_10154832624480856_3590421770506407551_n.jpg


Minis kompis som han står på lösdrift med kommer mest sannolikt att åka på bete 1). Betessäsongen kommer dock troligen vara kortare på 1) än 2).

Vad skulle ni valt?? Har sån beslutsångest! Mini ska antagligen stillast på rådgivande bedömning i slutet på augusti, så han bör se så bra ut som möjligt mtp hull, muskler etc. tills dess.
2an, tycker det är värt med att ha så nära. Sålänge bete nr 2 räcker självklart.
 
@sorbifolia Jag hade valt nr1.
Tänker unghästtiden är viktigt för de små att hamna i flockar med olika åldrar på hästar. Tänker att det vinnar man på i slutändan. Många hingstar kan antingen gå bra, eller så blir det en tuff flock.
Även bra ordentligt kuperat bete. De kommer mogna rätt bra i sommar. :)
Det låter dessutom som om du kan vara trygg med att de som har betet tar väl hand om din häst.

Jag har har gjort som du tidigare, enda skillnande är att jag numer bor närmre sommarbetet. :D
 
Nr 1

Hade dom unghästarna, sto resp valack, nästan 4 timmar bort men betena var precis som du beskrivit nr 1 och jag var toknöjd med dom fast det var över 10 år emellan hästarna var där.

Trygghet och förtroende för dom ansvariga är så viktigt.
 
Tack till er som svarat! :) Det kommer vara blandade åldrar på hästarna på bete nr 2 med, en hingst på 6 år och en som jag tror är lite yngre, samt mest sannolikt minst en vuxen valack.

Om bete nr 1 varit närare så vore nog det ett självklart val, men jag har verkligen svårt att lita på någon annan när det gäller att ha koll på mina hästar... :o :angel: så måste fundera ett tag till!
 
Tack till er som svarat! :) Det kommer vara blandade åldrar på hästarna på bete nr 2 med, en hingst på 6 år och en som jag tror är lite yngre, samt mest sannolikt minst en vuxen valack.

Om bete nr 1 varit närare så vore nog det ett självklart val, men jag har verkligen svårt att lita på någon annan när det gäller att ha koll på mina hästar... :o :angel: så måste fundera ett tag till!

Efter Druttens skador förra året är jag likadan, vet inte ens om det blir något bete för honom eftersom jag har svårt att hitta någon med referenser som är bra nog...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 650
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp