Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Smygläser i tråden och kan nu äntligen komma med uppdatering om lilla Rutan ( Burberry efter Canterbury). Varit på lång utflykt idag och hälsat på det lilla trollet! Allt funkar superbra och hon är kanon i psyket samt har en mkt bra ny människa!
Liten filmsnutt:

Flera av hästarna var idag väldigt taggade och inte så lyssnande men himla kul upplägg med unghästträning som varat under ett par tillfällen och som idag avslutades med protokoll och pris.
Att hon accepterar transportskydd och benskydd utan en min, jag hade ju lite protester i bak en period.
Lättlastad och allmänt cool men med driv och härlig inställning:love:!

17098577_1389896474365201_8736163322026110215_n.jpg


Lite härligt unhästtuffsig och går på lösdrift med treårig bästis!
Rolig utflykt trots riktigt skitväder och känner mig som en nöjd uppfödare:)!
 
Här har det hänt lite saker. Unik kom haltandes in från hagen i måndags med blodet rinnandes från vänster bak. Högt upp på insidan av låret var ett 1*1 dm stort sår med en hängande skinnflik.
Ringde veterinären som fick komma och sy. Dessutom hade han fått in något i ögat och vid infärgning syntes en liten pytteskada. Så nu har jag fått vara sjuksyster morgon och kväll, tempa, tvätta och klicka i ögonsalva. Jag väljer att se det positivt, vi tränar på att spola ben och tempa. Det är ju alltid bra att kunna. :D Dessutom bad jag veterinären att kolla munnen på honom när han ändå var drogad och han hade fått vargtänder. Så när stygnen ska tas så ska vi passa på att ta vargtänderna. Har även bokat plats hos min vän som ska rida in honom till hösten. Det är inte klokt att de ska ridas in snart! Lillpluttarna..
I morse lekte vi lite med ikeapåsar:
I3600638W380H507V20170311T134732Z.jpeg

Han rev ut alla tompåsar vi hade och kastade runt dem i stallet, ännu roligare blev det när matte öste upp dem på ryggen. Knashäst! :laugh: Han älskar när det prasslar och låter..
 
Ska iväg och löshoppa Mini för första gången imorgon, äntligen! :D

Det är på ett "fint" privat hoppstall, och han kommer förmodligen vara den enda unghästen, så jag tänkte försöka snygga till honom lite ikväll.... han har precis börjat fälla och ser ut som en riktig lurvboll. :o

Bör man använda skydd på frambenen för säkerhets skull, även om hästen är oskodd? Har testat att sätta på skydden i hagen och han brydde sig inget alls.
 
Uppdatering: Sååå stolt över min fina uppfödning, han skötte sig super på löshoppningen och fick massor med beröm! :love::love::love:

Han är fortfarande löjligt lättlastad, och stod snällt på transporten medans vi var inne och kollade läget. Väl ute så brummade och gnäggade han en del, han säger liksom till om att han är hingst, men är fullt hanterbar. Lite otålig bara då jag fick leda runt honom i skritt i 10 min samtidigt med at någon annan häst blev longerad.

När han äntligen fick vara lös så var det hur kul som helst att springa runt i hallen, och särskilt att hoppa över dom där bommarna! :D Han vände faktiskt självmänt upp 2-3 ggr och hoppade tebaks från fel håll...

I och med att det var första gången han testat att löshoppa så gjorde vi inte mera än två små kryss i början och sedan kryss - räcke. Går ju inte att säga så mkt om tekniken utifrån det, men han verkade lagom försiktig och man kunde se honom tänka till innan han hoppade. Så det känns lovande. :love:

Försöker med en film från facebook, sista serien:
 
Nu är Uniks vargtänder väck. De hade en rejäl rot och satt som berget!
I3601039W380H507V20170321T070827Z.jpeg

(De ligger upp och ned på bilden)
Skönt att det är gjort. Är jag väldigt konstig som har sparat dem i en liten ask med glitter på? :o

Vi har provat sadel också och det hade han inga åsikter om.
I3601038W507H507V20170321T070906Z.jpeg

Annars så roar vi oss med att träna på lastning och nu när isen har smält undan så ska han få följa med ut på promenader igen. Såret läker bra och han verkar inte vara störd av det.
Snart fyller han år och jag tror att han ska få ett pannband med sitt namn på. :love:
 
Jag sitter och letar lösdrift/ bete som har seprarerat för valacker/ ston. Verkar vara en omöjlighet.
Om någon har koll på det i Skåne får ni gärna hojta till!

Brukar släppa på ett fint bete men där är det inte uppdelat, har haft valacker innan och har då inte varit så brydd.
 
Igår fick Unik prova träns för första gången. Det var inga problem, han försöker stoppa in det mesta i munnen jämt så det var som att tränsa en vuxen häst. :D
Sen fick han följa med mig och min ridhäst på promenad. Med tanke på att vi inte har promenerat sen snön kom så uppförde han sig bra. Han är pigg och framåt och tycker att det är superkul!
Mätte honon häromdagen. Fortfarande 156-157 cm. Han tänker nog inte bli så stor. Hur höga är era nu?
 
@Emiro jag glömmer hela tiden att ta med mig mätstickan när jag åker till Mini! Men jag gissar att han är ungefär samma storlek som Unik. Hoppast att han blir kring 165 iaf.

Vi har haft träns och bett på 3-4 ggr nu, han tycker bettet är lite äckligt men går bättre för varje gång. Har tränat lite grann på longering och haft på lösgjord, nästa steg blir nog tömkörning om jag får maken med att hjälpa mig.

I övrigt så är jag lite arg på min kompis som haft sin 2014 tillsammans med Mini, hon skichade ett sms i fredags kväll för att informera mig om att hon sålt sin häst och att han skulle åka från lösdriften på söndagen. Jag visste inte ens att hon funderat på att sälja, men fick så småningom veta att det hade varit bestämd en tid redan. Så just nu står Mini själv på lösdriften, om vi inte hittar en ny inackordering snabbt som attans så får jag väl låna in sällskapshäst till honom fram tills betet. (Han har sällskap dagtid, och jag har möjlighet att ta in honom i stallet nattetid, men han verkar helt obesvärad över att vara själv ute vilket ju är skönt trotts allt).
 
Igår fick Unik prova träns för första gången. Det var inga problem, han försöker stoppa in det mesta i munnen jämt så det var som att tränsa en vuxen häst. :D
Sen fick han följa med mig och min ridhäst på promenad. Med tanke på att vi inte har promenerat sen snön kom så uppförde han sig bra. Han är pigg och framåt och tycker att det är superkul!
Mätte honon häromdagen. Fortfarande 156-157 cm. Han tänker nog inte bli så stor. Hur höga är era nu?
Min är lika stor som Unik, men fyller år först i juli. Jag tror han kommer landa på mellan 165 och 170 trots att han är ganska liten nu hans bror växte också långsamt
 
@Emiro jag glömmer hela tiden att ta med mig mätstickan när jag åker till Mini! Men jag gissar att han är ungefär samma storlek som Unik. Hoppast att han blir kring 165 iaf.

Vi har haft träns och bett på 3-4 ggr nu, han tycker bettet är lite äckligt men går bättre för varje gång. Har tränat lite grann på longering och haft på lösgjord, nästa steg blir nog tömkörning om jag får maken med att hjälpa mig.

I övrigt så är jag lite arg på min kompis som haft sin 2014 tillsammans med Mini, hon skichade ett sms i fredags kväll för att informera mig om att hon sålt sin häst och att han skulle åka från lösdriften på söndagen. Jag visste inte ens att hon funderat på att sälja, men fick så småningom veta att det hade varit bestämd en tid redan. Så just nu står Mini själv på lösdriften, om vi inte hittar en ny inackordering snabbt som attans så får jag väl låna in sällskapshäst till honom fram tills betet. (Han har sällskap dagtid, och jag har möjlighet att ta in honom i stallet nattetid, men han verkar helt obesvärad över att vara själv ute vilket ju är skönt trotts allt).
Men vad trist att hon inte har berättar det för dig tidigare. Jag hade nog också blivit lite irriterad.. Hoppas att det löser sig för er.
Om Mini och @cirkus kille är jämnstora med Unik så kanske Unik inte är så liten ändå. En bekants häst (som är lika gammal) är närmare 170 cm och när jag läser på fb så verkar många vara större än Unik. Det gjorde att jag började fundera lite.
 
Men vad trist att hon inte har berättar det för dig tidigare. Jag hade nog också blivit lite irriterad.. Hoppas att det löser sig för er.
Om Mini och @cirkus kille är jämnstora med Unik så kanske Unik inte är så liten ändå. En bekants häst (som är lika gammal) är närmare 170 cm och när jag läser på fb så verkar många vara större än Unik. Det gjorde att jag började fundera lite.

Jag har hellre en 2-åring som är 156-157 än en som är 170 - jag tror att våra blir normalstora mot det mindre hållet (och hållbara för vi trösta oss med)
 
Min yngling är 164 cm, hoppas på att han växer långsamt nu, men han har varit stor hela tiden. Lillasyster är bara 2 cm mindre än vad han var i samma ålder, kul att jämföra dem!

Bete är bokat också, han åker om två veckor, nära hem och en veterinär jag använder ska ha två hästar på samma ställe, känns tryggt! Hoppas på att inte få en lika otäck skada som förra året.

Slutar man någonsin oroa sig? :angel:
 
Nu har Drutten åkt på bete, lillasyster åkte två timmar tidigare så det var kaos i stallet, de är en tight flock.. han klev ändå rakt upp i lådan, stod stilla under färd och fick vänta i den i 20 minuter på att de andra skulle komma, stod och sov i släpet som en riktig stjärna!
Är så stolt över min lille kille! Skönt att han ska få leka av sig ute i skogen hela sommaren :love:
 
Mini åkte på bete i går. Det blev det bete som ligger nära mig, nu står han tillsammans med en åring och en 4-åring, sedan kommer det två 15-åriga valacker och en 6-årig hingst, så det blir en blandat liten flock med fyra hingstar och två valacker.

Vi släppte ihop honom med åringen, som tilhör en vän av mig, redan i fredags, så de fick bekanta sig lite. Det visade sig vara en busig liten tuffing, och de två blev kompisar direkt. :)

18446756_10158556353285167_4544970285485107433_n.jpg
 
Ingen fara, @Emiro, jag kommer nog spamma med betesbilder under sommaren.... :angel: Men håller med att vi vill se uppdaterade bilder på flera av hästarna i tråden!

I går var Minis födelsesdag, tänk att han redan är två år... Och visst börjar de se vuxna ut. :love: Kan nästan inte vänta tills jag får börja rida på honom!

18485822_801124136706006_3368334278688839432_n.jpg


Måste även visa den här bilden som jag fick i onsdags från en av de andra hästägarna som tittar till dom på betet. Det spöregnade och jag tyckte rätt synd om Mini som gick ute utan någon ligghall eller täcke... (inte för att han någonsin haft täcke på sig... men hans sommarpäls verkar så tunn! :nailbiting:) Men så har han och kompisen hittat ett torrt ställe under berget, då var det ju inte synd om dom alls! :heartD
18557156_10155560904248968_5902726579998254768_n.jpg
 
Ingen fara, @Emiro, jag kommer nog spamma med betesbilder under sommaren.... :angel: Men håller med att vi vill se uppdaterade bilder på flera av hästarna i tråden!

I går var Minis födelsesdag, tänk att han redan är två år... Och visst börjar de se vuxna ut. :love: Kan nästan inte vänta tills jag får börja rida på honom!

18485822_801124136706006_3368334278688839432_n.jpg


Måste även visa den här bilden som jag fick i onsdags från en av de andra hästägarna som tittar till dom på betet. Det spöregnade och jag tyckte rätt synd om Mini som gick ute utan någon ligghall eller täcke... (inte för att han någonsin haft täcke på sig... men hans sommarpäls verkar så tunn! :nailbiting:) Men så har han och kompisen hittat ett torrt ställe under berget, då var det ju inte synd om dom alls! :heartD
18557156_10155560904248968_5902726579998254768_n.jpg
Grattis Mini!!
Jag ser fram emot bilder från betet. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 708
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp