Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan uppdatera lite igen: Minis lilla flock på betet har numera utökats med fyra hästar, så nu är de 7 st tillsammans, två äldre valacker (12 och 15 år), en 6-årig hingst, en 4-årig hingst, två tvååringar och en åring. Här är lite bilder från senaste hopsläppen - Mini är den ljusbruna.

19598611_825961427555610_2351011501288526026_n.jpg


19554262_825961410888945_8060523860384962528_n.jpg


19702019_825961360888950_5982854567241563604_n.jpg


19247920_825961700888916_9200064235277216522_n.jpg


Vi har dessutom varit iväg en sväng och kollat tänderna, smidigt att tandis fått klinik 10 min från betet. Allt såg bra ut, hans tand som knäckt förra året är lös och kommer förhoppningsvis ramla ut snart.
 
19665594_10154902292359426_4725571057768533820_n.jpg

Bild från idag. Myran kollar in kålvagnen, jätteläskig :D
Hästarna har gått bredvid varandra nu sedan i fredags, och jag ska snart släppa ihop dem, idag eller imorgon. Hon behöver verkligen någon att springa och busa med. Hon blir väl mest troligen jagad en del den första dagen men det får man ju ta. Jag har lagt fokus på de här första dagarna att hon ska lyssna på mig när jag leder henne och även när man gör vid henne i stallgången, kratsar hovar etc. Jag tycker det går framåt, hon börjar lyssna mer och känns mer avslappnad. Hon börjar nog känna sig hemma.
 
Vad för bett använder ni till bettinvänjing?

Jag brukar alltid köra rakt gummibett, men Mini verkar inte jätteförtjust i dett, så jag funderar på att byta till tredelat med fasta ringer...

Läste dock nyligen om någon (kommer inte ihåg vem men det var en vettig/erfaren människa) som menade att unghästar borde ha tvådelade bett då tredelade blev för "rörliga" typ. Andra med erfarenhet/åsikter?
 
@sorbifolia Jag ska se lite vad jag har hemma i hennes storlek. Tror det blir tvådelat. Är på jakt efter ett träns också, tänkte köra brun utrustning till den lilla gula ponnyn. Blir remontnosgrimma först.
Var längesedan jag red in en häst, förberedelserna är ju jättekul! Hade glömt det nästan.

Tog en dunk idag så jag kom lite högre upp. Stod bredvid Myran på dunken och borstade och kliade henne så långt jag kunde, provade även att luta mig över henne och lägga lite tyngd. Hon accepterade det hela och ville bara bli mer kliad.
 
Ok, låter som att jag får försöka med tvådelat då. Bara dumt att han har så liten mun fortfarande så jag måste köpa nya bett åt honom då alla de jag har (säkert 20 st) är för stora... :p

Numera brukar det ju avrådas från tvådelade bett iom att de kan slå upp i ganen eller klämma kring underkäken när man tar i tyglarna. Men det stämmer säkert att de är mer precisa i sina signaler än tredelade och inte lika roliga att tugga på.
 
@sorbifolia Jag brukar vänja först rätt bra med fingrarna, både i munnen och kunna ta på läpparna. Sedan så får dem testa har repgrimman i munnen, det brukar kännas mjukt och man får inte sådan våldsam tuggreaktion. Tar ut det efter nån sekund och testar en annan dag.

Jag var också länge av den åsikten med två delat, testa ha det i handen när du håller om bettet och någon drar i tyglarna. Testa sedan det samma med tredelat, vilket klämmer MYCKET mer. Sedan dess undviker jag tredelat om jag kan. :)
 
@sorbifolia Jag brukar vänja först rätt bra med fingrarna, både i munnen och kunna ta på läpparna. Sedan så får dem testa har repgrimman i munnen, det brukar kännas mjukt och man får inte sådan våldsam tuggreaktion. Tar ut det efter nån sekund och testar en annan dag.

Jag var också länge av den åsikten med två delat, testa ha det i handen när du håller om bettet och någon drar i tyglarna. Testa sedan det samma med tredelat, vilket klämmer MYCKET mer. Sedan dess undviker jag tredelat om jag kan. :)

Har också testat med handen och jämfört med armvecket som är så mycket känsligare, och då blir det en helt annan upplevelse.....

Efter den upplevelsen åkte alla enkelledade bett till metallåtervinningen.....

Så nu är det enbart 3 delade med kort mittdel och fasta ringar eller rak mundel med fasta ringar som gäller...
 
@sassiball Så fin! Hur hög är hon nu?

Min lilla har varit ut i töm ensam några gånger och går promenad med schabrak och träns. Kommer inte göra mer i år än vänja vid utrustning och tömköra. Hon har blivit väldigt alert och pigg i sommar, taktar och provar egna idéer. Väldigt snäll i all hantering fortfarande och står som ett ljus när småbarn pysslar så hon får väl bli en ferrari i arbete då.

2gtt443.jpg

33uzfon.jpg
2m819jc.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp