Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Unik är för rolig. Igår tänkte jag att vi skulle miljöträna lite och träna på att ha träns. Jag och sonen byggde upp en bruksridningsbana light på ridbanan bestående av cavalettibommar och två olika sorters mattor att gå på. Sonen följde med med sin shettis som stöd. Vilket visade sig inte hade behövts. Unik tyckte att upplägget var buskul och den största utmaningen var att få honom att gå över mattorna utan att ta med sig dom i munnen. Som avslutning fick han ta den minsta mattan i munnen och leka med den. Överlycklig häst kastade runt mattan så att den swishade runt huvudet på honom.. Cool kille det där. Men det roligaste var när jag och sambon skulle ta ut hästarna till hagen. När vi passerar ridbanan höll Unik på att plöja ned mig för han skulle inte till betet, han ville lajja mer på ridbanan!:rofl:
Han är så himla positiv och KUL!! Hoppas att han fortsätter att vara så. Min lilla huliganfölis som blev så snäll..:love:
 
:D
Jag fick även en förfrågning om jag ville sälja honom, vilket jag ju inte vill egentligen... Men kul att få ett erbjudande från en tidigare junior-EM vinnare i hoppning (eller dennes mamma egentligen), och retligt att det inte blev något syskon f. -16 som planerat, annars skulle jag kunnat sälja en... ;) :idea:

Hmm, hon som var interesserad av Mini vann precis Norska mästerskapen i hoppning för seniorer...! Man kanske borde sälja ändå? :o Hästen hon tävlar nu har samma pappa som Minis mamma, så de är även släkt. Roligt! :D
 
Kom hem från semester i måndags och upptäckte att Mini var lite snorig och hostig, så nu har jag plockat hem honom + en kompis från betet och ställt dem på min lösdrift. Har tydligen varit den mest regnfyllda juli mnd på flera decennier, och augusti ser inte ut att bli så mycket bättre... :down:

Förhoppningsvis går förkylningen snabbt över så jag hinner träna lite med honom i nästa vecka innan jag börjar jobba igen. Skönt att ha honom hemma ett tag i alla fall. :love:
 
Spännande, @Emiro! :D Har ni andra i tråden planer på att lämna iväg era för inridning?

Jag tänker göra mest möjligt med Mini själv, har ridit in en hel del hästar tidigare och han är tämligen okomplicerad och snäll (hittils iaf... :angel: ). I dag tömkörde jag honom för första gången vilket gick super. :love: Min kompis följde med och gick bredvid, men hon behövde inte göra något, då han följde mina tygeltag och gick fram för smackningar och lite viftande med spöet. Mitt lilla A-barn. :heart

Hans förkylning verkar dock inte vilja ge med sig, så jag börjar bli lite bekymrad för om han hinner bli klar till utställningen om två veckor. Någon som har erfarenhet av förkylda unghästar och vet hur länge det kan sitta i? Han går med täcke nu om det regnar eller blåser samt har torr liggplats på lösdriften och bra med foder, så han fryser iaf inte längre. Men snorar och hostar fortfarande... :(
 
20767845_10155023988569426_3239976633951599923_n.jpg

20770180_10155023979239426_6625950549207880794_n.jpg


Myran har haft sadel på sig några gånger. Hon bryr sig inte om den precis.
 
Jag har skrittat/travat 6 ggr nu, blir promenader, longering och tömkörning i veckorna.
Sitter på honom 2ggr i veckan o skrittar typ 15 min med lite inslag av trav.
Ska komma igång riktigt med ridningen i slutet av september.
Även tränar mycket över bommar då han ska bli min nya tävlingshäst inom western.
JQunY15DFJ7pVA78afE-PxlGZkKHJW5mWBsrvm9niQtbzMuJMyKHCRygGOshImJpdSh3rkXrxyR4weud2IW-W0YBeD2nYKK-9WVST1-nWWsJaZOGMbr6c9XLhI_cn_5THE1N0MKtuJNoQ6iPYyGGD4-A_VKrRjuG-VqnzU1v-UqvPrTfgCIPmwLhyQ6LXtGcIrlE8nlci_bKVK3Nnjg9-_zGu0K_7Q7dz9BVtajSNCjVBmAcgpntD6GWs38TCsTZFQglqfdOTtbQ8qLTWpxr0k8Sp7oeud0JhG2rx0_5ZuFEWezSrymtHcGBn60dG8OSJUWh52DmQzFAcbwmXgh-JVKrsbIaLqNsD9HbRvdhFLlyLK7CNNFizaonjYMvGYwDt3mPnZofBXWuEWCRoZ81dstUcpmYRFWQMMNHYDobQ-TgBtzJOTR-_1EZnBTnWJbWbvyDxLw4HgVCikgWXRGaNN6V8yP-n4iIxPt3RW1YCTvrBIbqzPDowjyntoMLcef8cX6VMFCPQ1GOLlfSSJnDjPJRdxgfMit-TtizMGg61oVwm7z0XY9U3nIJYoY5q4NjfAzE1bfUA0a7-fT-TU5REO6Z_L_GQrKxDLXp3LqkX42ASEBbY15r=w1263-h947-no
 
Jag har skrittat/travat 6 ggr nu, blir promenader, longering och tömkörning i veckorna.
Sitter på honom 2ggr i veckan o skrittar typ 15 min med lite inslag av trav.
Ska komma igång riktigt med ridningen i slutet av september.
Även tränar mycket över bommar då han ska bli min nya tävlingshäst inom western.
JQunY15DFJ7pVA78afE-PxlGZkKHJW5mWBsrvm9niQtbzMuJMyKHCRygGOshImJpdSh3rkXrxyR4weud2IW-W0YBeD2nYKK-9WVST1-nWWsJaZOGMbr6c9XLhI_cn_5THE1N0MKtuJNoQ6iPYyGGD4-A_VKrRjuG-VqnzU1v-UqvPrTfgCIPmwLhyQ6LXtGcIrlE8nlci_bKVK3Nnjg9-_zGu0K_7Q7dz9BVtajSNCjVBmAcgpntD6GWs38TCsTZFQglqfdOTtbQ8qLTWpxr0k8Sp7oeud0JhG2rx0_5ZuFEWezSrymtHcGBn60dG8OSJUWh52DmQzFAcbwmXgh-JVKrsbIaLqNsD9HbRvdhFLlyLK7CNNFizaonjYMvGYwDt3mPnZofBXWuEWCRoZ81dstUcpmYRFWQMMNHYDobQ-TgBtzJOTR-_1EZnBTnWJbWbvyDxLw4HgVCikgWXRGaNN6V8yP-n4iIxPt3RW1YCTvrBIbqzPDowjyntoMLcef8cX6VMFCPQ1GOLlfSSJnDjPJRdxgfMit-TtizMGg61oVwm7z0XY9U3nIJYoY5q4NjfAzE1bfUA0a7-fT-TU5REO6Z_L_GQrKxDLXp3LqkX42ASEBbY15r=w1263-h947-no


Kan inte se fotot...
 
@Hipphopp jag såg din bild i början, men nu är den borta... :confused:

KL

Veterinären var här i går och lyssnade på Mini och tog blodprov. Han har haft en infektion, möjligen en lunginflammation, men den är inte "aktiv" längre så han är definitivt på bättringsväg nu och behövde ingen antibiotika el.l. Veterinären gav även grönt ljus för att åka på utställning nästa lördag. :up:

Det enda problemet nu är att han fortfarande hostar lite och bör ta det lugnt ett litet tag till, dvs. jag hinner inte träna särskilt mycket mer på löshoppning innan vi åker, antagligen blir det endast en gång i nästa vecka.... :crazy:
Hoppast att domarna kommer vara förstående för det, och att vi inte behöver visa honom på maxhöjd. Han ska ju inte ha några poäng på sin hoppning utan bara en muntlig bedömning vad jag förstått.

Sjukt spännande och lite nervöst! :D Vi ska iaf träna massor på att springa, ställa upp honom, fläta osv. den nästa veckan....
 
Här har det hänt lite saker! Varning för lååångt inlägg..... :angel:

Som sagt så har Mini varit sjuk och inte kunnat löshoppa eller anstränga sig för mycket. Så efter en diskution med en av domarna jag tänkte ställa honom för på rådgivande nästa helg, så bestämde vi att det var bättre för honom att slippa den långa resan (5 timmar) och hoppningen. Istället visades han exteriört på hemmautställningen i går för samma domare + en domare som även sitter i "kåringskommissionen" (dvs. hon brukar döma bruksprov i NV), och så sa dom att jag kunde sckika film på när han löshoppar senare om jag vill ha en bedömning på det med.

Trots att han fortfarande inte är helt hundra, så fick han ihop tillräckligt med poäng för en 1a-premie och kval till Elitutställning (typ som landsfinal?) i oktober! :love: :D :up:

Han fick allra mest beröm för sin galopp, jag överhörde bruksprovsdomaren säga till domarsekretäraren att det var den bästa galopp hon sett på väldigt, väldigt länge...!
Som väntat så fick han lite avdrag på typ pga. storleken, han visade heller inte tillräcklig hingstkaraktär i ringen, men det berodde nog på att han var ensam i sin klass och inte såg någon annan häst i närheten. ;) Han var dessutom dyngblöt pga himlens alla slussor öppnades precis då jag lastat ut honom från transporten, så då han ville mest bara rulla sig i sanden inne i ridhuset under lösvisningen... :p
Annars fick han bra kommentarar på i stort sett det mesta, bra och funktionell kropp/huvud/hals/bål, bra ben men lite uttåad fram (kommer enligt veterinär och hovis rätta upp sig när han blir maffigare), bra och rörlig skritt, bra taktmässig trav som kunde varit större, och som sagt super galopp. (Skriver bara vad jag kommer ihåg, har inte fått kommentararna skriftligt än).

Angående att spara som hingst så sa dom att han behöver växa lite till (vilket jag visste) samt utveckla mer hingstkaraktär. I övrigt har han tillräckligt bra kvaliteer. :)

Så för att få honom att känna sig lite större och tuffare så funderar jag på att byta hans smeknamn från Mini till "Rambo". Vad tror ni om det? Borde vara ett bättre namn att försöka leva upp till för en ung hingst, eller...? ;) :devil: :cool:

Bild med hans rosett och vinnartäcke (som var en storlek för stort och får honom att se pytteliten ut... :p):
20914510_850903435061409_6580287408726672753_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp