Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad aktiva ni är, min går bara och äter gräs och bråkar med hingstkompisarna, tuffast i hagen och enda valacken, känns bra :angel: Ska börja arbeta med honom från marken nu i höst, tömkört lite och tränat från marken.
https://www.instagram.com/p/BX2qhqnga-Z/


Hur höga är era och vad tror ni de slutar på?
Min är 136 -137 så hon blir inte heller så stor :D

Idag gick hon in en runda i transporten o kikade lite.
 
Mini aka Rambo aka Clintan :rofl: är 158. Han har växt långsamt men jämnt hela tiden, och jag hoppast han slutar kring 165 som sin mamma.

Om det inte vore för att jag har ett hopp om att få honom godkänd som hingst så skulle han endast gått och ätit och lekt han med, @mily (vilket han även gör 99% av tiden). :)
 
Pysslade lite med Myran igår, först tvätt och utredning av rufsig man, sen lite hovlyft (hon gillar inte att lyfta bakhovarna men det går med övertalning). Sen hängde jag på henne i stallgången. Sen skulle hon longeras lite med sadel på. Sist brydde hon sig inte men igår visade hon på all möjlig akrobatik.
Nästan så att jag funderar på att lämna iväg henne för inridning haha var längesedan jag red in en häst nu :angel::laugh:.
Men hon svarade i alla fall framåt när jag smackade på henne och hon var ganska avslappnad sen. Men den här övningen får vi nog göra några gånger.
 
21106642_10155048972174426_3927817166304123330_n.jpg
20993937_10155048968919426_2896066709878713272_n.jpg
21013974_10155048930169426_3297772904152616146_o.jpg

Lite bilder från idag.
 
Tack, det tycker jag med. Hon är welshponny av cobtyp. Växer hon över 137 så blir hon tydligen welsh cob istället (fadern är welsh cob, tillåtet blanda mellan sektionerna) så då reggar jag henne som det istället :)

Aha, ja jag tyckte hon påminde om en welsh cob. :) Kul med en till som tänker rida in själv, får hoppast hon lugnar ner sig med akrobatiken. ;)

dels KL
Tömkörde min igen igår, drygt 5 minuter bara (jag brukar köra kortkorta pass med unghästarna) men testade även att trava litegrann. :) Planerar ett litet pass till imorgon, sedan flyttar han tillbaks til sin "vinterlösdrift" hos min kompis lördag.

Jag tänker inte börja sitta på honom än, men kommer att varva tömkörning och promenader i skogen utöver hösten samt löshoppa typ 1 g/månad. Skulle även vilja ha honom som handhäst när jag rider, men då måste jag få låna en valack, lär inte gå så bra med mina ston... :p
 
Aha, ja jag tyckte hon påminde om en welsh cob. :) Kul med en till som tänker rida in själv, får hoppast hon lugnar ner sig med akrobatiken. ;)

dels KL
Tömkörde min igen igår, drygt 5 minuter bara (jag brukar köra kortkorta pass med unghästarna) men testade även att trava litegrann. :) Planerar ett litet pass till imorgon, sedan flyttar han tillbaks til sin "vinterlösdrift" hos min kompis lördag.

Jag tänker inte börja sitta på honom än, men kommer att varva tömkörning och promenader i skogen utöver hösten samt löshoppa typ 1 g/månad. Skulle även vilja ha honom som handhäst när jag rider, men då måste jag få låna en valack, lär inte gå så bra med mina ston... :p
Jag har alltid ridit in mina hästar själv, inkluderat de två med sadeltvång . Men ändå kom tanken på att lämna iväg när jag såg henne skutta runt där med sadeln haha.
Nåja, än så länge är planen att jag själv rider in.
Tömkörning är ju väldigt bra, kanske jag skulle göra med min lilla donna också. Jag har också haft tanke på handhäst, kommer nog testa här under hösten. Bra miljöträning :)
 
Vad aktiva ni är, min går bara och äter gräs och bråkar med hingstkompisarna, tuffast i hagen och enda valacken, känns bra :angel: Ska börja arbeta med honom från marken nu i höst, tömkört lite och tränat från marken.
https://www.instagram.com/p/BX2qhqnga-Z/


Hur höga är era och vad tror ni de slutar på?


Min görs det inte så mycket heller med, han går dock i blandad flock så det är lite lugnare..
Eller ja.. har fått pyssla om alla hans små skador i sommar om det räknas? :banghead: Han är i en klumpig period just nu, det har varit svullna ben till höger och vänster tycker jag, mest småsår men han verkar vara typen som svullnar rejält av minsta skråma. Mycket tvättande och grejande ute på betet, tur han fortfarande är snäll. Halva gänget lyckades på nått vis dra på sig ringorm också så det har blivit bad ett par gånger också, det är dock helt utläkt på alla nu, skönt inför att hemtaget närmar sig.
Förhoppningsvis ska han gå kvar till sista helgen i september och påbörja inridning medan han ännu är lite "sommartrött", planerar att göra det själv men har pratat med backup som kan ta emot honom om han skulle vara besvärlig.

I april var han 163 cm hög och han har växt en hel del under sommaren, tippar på att han blir minst 170. De äldre syskonen är omkring 169-173 cm.
 
Min fick sadel på sig idag igen, och nu var hon lugnare. Stannar varje gång vid utgången av paddocken och ska till kompisarna (tror hon) men hon får vackert trava vidare. Hon är otroligt läraktig och just det här med longering har hon verkligen snappat upp bara på ett par gånger.
Sen blev det en promenad på stallplanen för att titta på trafiken och innan dess hade vi lite lyftahov-övning i stallet. Så hon är nog mör i både kropp och knopp nu.
 
Bonus är väl en 165-166 nåt sånt, högre i bak just nu. Världens snällaste, förutom lite seg med att lyfta fötterna. Snäll när man väl kämpat upp dem dock!

Han har haft träns på sig men inte sadel, går på bete september ut sen börjar "allvaret", ska bli så spännande!
 
Mini aka Rambo aka Clintan :rofl: är 158. Han har växt långsamt men jämnt hela tiden, och jag hoppast han slutar kring 165 som sin mamma.

Om det inte vore för att jag har ett hopp om att få honom godkänd som hingst så skulle han endast gått och ätit och lekt han med, @mily (vilket han även gör 99% av tiden). :)
Har läst tillbaka lite i tråden för har inte varit på avel på evigheter, så har missat lite info här, är det SWB han visas i eller är det norskt varmblod? Himla snygg!
 
Tack! :) Det blir Norsk Varmblod i första omgång iaf.
Spännande! Jag ville visa på rådgivande men Bonus var klapphingat så han skars förra året, så kan det gå! Han har en väldigt intressant stostam på mödernet så det hade varit kul att se vad de hade sagt om det, nåja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 660
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp