Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Unik blivit sutten på och det gick också bra. Han har även fått framskor. Nästa vecka ska jag åka ned och hälsa på honom, det ser jag fram emot väldigt mycket. Här kommer en bild som de skickade till mig:
I3611939W513H507V20171013T132015Z.jpeg

:love:
 
22159217_1960915737526575_3415720841206300672_n.jpg


Från att ha varit rätt ointresserad av människor är han mycket nyfiken och intresserad. Han verkar helt ihopläkt efter kastrationen nu. Skönt!

Han har haft träns på sig och lärt sig att gå ordentligt i snöre - och att inte vara rätt för saker på ryggen, än så länge bara ett schabrak men han bryr sig inte alls
 
Det går så bra med min lilla plutt! Så otroligt okomplicerad häst! Slängde upp dottern och ledde honom lite och han var totalt obrydd :love:!
Så härligt när dom är snälla.
Hade lite diskussion om att lyfta baktassar men med makens hjälp att träna lite så går det betydligt enklare nu. Han är lite starkare och vågar lugnt hålla emot.
Jag har väl tyvärr blivit lite skrämd då jag fick några sparkar av lilla Rut som var betydligt mer reaktiv.
Skönt med en gubbe som inte är rädd och hyffsat hästvan även om hästeriet i sak inte helt är hans "kopp av te ":D.

https://www.instagram.com/p/BaEk5udFPE7/
https://www.instagram.com/p/BZ3TjeYFA5M/
Han är inte vackrast för dagen men vad jag gillar honom och hans trevliga mentalitet.
 
Kände att det börjar bli hög tid att komma igång med lite mera seriös utbildning av min kille med, när jag läser om era duktiga små som är igång med inridingen redan. :o Så nu har vi återupptagit longeringsträningen, och tränar på röstkommandon för start och stopp. Kunde longera på ridbanan i skritt och trav i går, och som belöning för att han var duktig så körde vi lite lösgalopp efteråt. :)

Mini har varit lite trött efter resan, men nu verkar han pigg och fräsch och har inte hostat en enda gång de senaste dagarna (peppar peppar!). :)

Måste bara dela den roligaste bilden från förra helgen - jag antar att det är det här som kallas "luftig galopp med väl undersatta bakben"... :angel: :rofl:
22448441_1621304587890156_2424177703038427101_n.jpg
 
Kände att det börjar bli hög tid att komma igång med lite mera seriös utbildning av min kille med, när jag läser om era duktiga små som är igång med inridingen redan. :o Så nu har vi återupptagit longeringsträningen, och tränar på röstkommandon för start och stopp. Kunde longera på ridbanan i skritt och trav i går, och som belöning för att han var duktig så körde vi lite lösgalopp efteråt. :)

Mini har varit lite trött efter resan, men nu verkar han pigg och fräsch och har inte hostat en enda gång de senaste dagarna (peppar peppar!). :)

Måste bara dela den roligaste bilden från förra helgen - jag antar att det är det här som kallas "luftig galopp med väl undersatta bakben"... :angel: :rofl:
22448441_1621304587890156_2424177703038427101_n.jpg
Äsch, man behöver inte ha så bråttom dom är ju bara småttingar än;) Min kommer jag inte rida in förrän till våren om det inte är så att det blir massor med snö som man måste försöka utnyttja till att galoppera i. Iof har hon utan problem blivit hängd på i boxen när jag borstat och kan hjälpa till med att bära både hönät och presenningar så känns som det kan gå rätt fort bara styrningen sitter från marken innan.
 
Äsch, man behöver inte ha så bråttom dom är ju bara småttingar än;) Min kommer jag inte rida in förrän till våren om det inte är så att det blir massor med snö som man måste försöka utnyttja till att galoppera i. Iof har hon utan problem blivit hängd på i boxen när jag borstat och kan hjälpa till med att bära både hönät och presenningar så känns som det kan gå rätt fort bara styrningen sitter från marken innan.

Ja, jag tror nog att det kommer gå snabbt att rida in Mini med, det är bara som du säger att det kan vara bra att dom lärt sig lite styrning och så innan man sitter upp. :) Och så vill jag försöka bygga lite muskler på honom så det blir lättare för honom att bära ryttare.

Om han inte varit hingst så skulle jag förmodligen vänta med inridningen till våren jag med, då våra treårstestar inte går förräns augusti/september. Men nu försöker vi vara i fas för visning på kåring (bruksprov) i mars, så då blir det lite mer bråttom.
 
Har haft hjälp tillgängligt två dagar och Drutten har fått jobba lite.
Ett par minuters longering med sadel och träns i söndags, och samma procedur idag fast med stigbyglar flaxandes, han reagerade inte på att få sadeln fastspänd eller att något hängde och slängde längs sidorna. Supercool liten pålle :love:

Släpade fram uppsittningspallen idag och kastade i marken bredvid honom, hoppade upp och ned, skramlade och han rörde inte alls på sig.
La tyngd i stigbyglarna och hängde sedan på honom ett par gånger från både vänster och höger sida, svängde med armarna över honom och väsnades när jag hängde där men inte ens det fick någon reaktion.

Tanken är att sitta ordentligt på honom på söndag och skritta lite om han fortsätter ta det med sådan ro. Så himla roligt att få börja med allt sånt här!
Lägger in en bild från i söndags och en från idag.
Hoppas på att maken kan följa med på söndag och ta lite ordentliga bilder, är så kul att ha dokumenterat :)

22491810_10155666633991263_1407287089751581025_n.jpg


22539813_10155677910346263_2823124102859132564_n.jpg
 
Jag kommer inte ihåg när jag uppdaterade här senast?
I slutet av juli fick häst sadel på sig, kunde inte brytt sig mindre. Men jag körde en grundlig förberedelse. Ett par gånger fick hon ha sadeln på sig, jag hoppade vid sidan och hade tyngd i stigbyglarna. Sedan en dag hoppade jag upp, skrittade, styrde försiktigt och travade lite. Sedan dess har vi inte gjort många knop. Varit på någon enstaka promenad. Efter jul/ tidig vår tänkte jag börja igen så smått. Vill hinna sätta igång henne, låta henne få en paus och sedan kunna rida i sommar. Hon är välutvecklad och mogen i kroppen, så det borde gå bra.
 
Är jag helt ute och snurrar nu eller visst kan man visa treårstest i juni-juli nån gång nuförtiden och ändå kvala till Breeders? Dock blir ju det kanske lite meckigt med betet...
 
Är jag helt ute och snurrar nu eller visst kan man visa treårstest i juni-juli nån gång nuförtiden och ändå kvala till Breeders? Dock blir ju det kanske lite meckigt med betet...

Det heter unghästtest numera och bedömningsperioden sträcker sig till och med första helgen i juli.
 
Ja jag hade för mig det, har levt i villfarelsen att det sker i typ mars och att det var bråttom att få inridet men då är det ju lugnt och ingen brådska alls!

Normalt är det April-Juni men sista helgen i mars och första i juli brukar också komma med om helgen ligger nära månadsskiftet.
 
Normalt är det April-Juni men sista helgen i mars och första i juli brukar också komma med om helgen ligger nära månadsskiftet.
Ja jag har ju bara visat på kvalitén och aldrig treårs så jag hade inte så bra koll kände jag. Sen får vi väl se hur redo han är oavsett, det känner jag att jag låter proffsen som rider in avgöra, jag tar över när han är riden några månader. Jag har inga problem med gröna hästar men rida in kan jag inte så överlåter gärna det till de som är duktiga på det! Men vore ju kul absolut om han kunde visas under våren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 738
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp