Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag har bara dåliga nyheter. Vi har röntgat och det var spatt. Riktigt illa också. Läget oklart just nu men tyvärr kommer vi nog få avliva. Så oändligt ledsen just nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Förlorade min sexåring i våras för brutet ben i hagen och nu detta. Har fulgrinat på jobbet idag som ett litet barn. Otröstlig.

Så himla tråkigt att läsa :( kram!
 
Åh blir så avis på alla som börjar bli inridna och "vuxna"! Min är ju haflinger = växer sakta, jättelånga ben och gänglig :D Blev dessutom sparkad av honom för en månad sedab och pajade vadmuskeln, så har hoppat på kryckor. Då blev det ju lite eftersatt med resten också :down: han är nog närmare 150cm nu, född 1 mars. Så kanske till våren är det våran tur :angel:
 
Åh blir så avis på alla som börjar bli inridna och "vuxna"! Min är ju haflinger = växer sakta, jättelånga ben och gänglig :D Blev dessutom sparkad av honom för en månad sedab och pajade vadmuskeln, så har hoppat på kryckor. Då blev det ju lite eftersatt med resten också :down: han är nog närmare 150cm nu, född 1 mars. Så kanske till våren är det våran tur :angel:

Är det vanligt att haflinger växer långsammare och behöver mer tid på sig? Har aldrig bekantat mig riktigt med rasen så har lite dålig koll... hur stora brukar de bli?
 
Är det vanligt att haflinger växer långsammare och behöver mer tid på sig? Har aldrig bekantat mig riktigt med rasen så har lite dålig koll... hur stora brukar de bli?

Det är ju ett kallblod så i regel växer de ju långsammare :) de brukar vara mellan 140-156 ungefär, min har stora föräldrar och redan rätt stor så tror han landar på 153-155 någonstans :)
 
Åh blir så avis på alla som börjar bli inridna och "vuxna"! Min är ju haflinger = växer sakta, jättelånga ben och gänglig :D Blev dessutom sparkad av honom för en månad sedab och pajade vadmuskeln, så har hoppat på kryckor. Då blev det ju lite eftersatt med resten också :down: han är nog närmare 150cm nu, född 1 mars. Så kanske till våren är det våran tur :angel:

Äsch, det är ju mycket roligare att hålla på med inridningen när det blir vår, istället för nu i mörkret och kylan! :p Jag oroar mig ständigt över att frosten ska komma precis när jag planerar att börja trava med Mini.... Vill ju rida minst möjligt i ridhus utan helst ute på grusvägarna.

dels KL
Känns dessutom mindre kul att transportera om det är halt, vilket jag måste för att komma till både ridhus och bra ridvägar. Funderar på att stalla upp honom på ett ridcenter under t.ex. januari, men har inte bestämt mig om fördelarna väger upp för nackdelarna med pris, tid, dåligare hagar, smittorisk, osv.
 
Nu har vi hämtat hem Unik igen. Han har skött sig mycket bra och de är väldigt nöjda med honom. Han klev på transporten fint och stod som ett ljus hela långa resan hem. Vi hade med shettisen som sällskapsdam till honom, han blev överlycklig när han fick syn på henne.:D
Jag är så himla glad att han är hemma igen. Han har blivit så vuxen!:love:
I3614243W519H507V20171119T164403Z.jpeg
 
Nu närmar det sig att jag ska börja sitta/rida på Mini med. :love: Enligt min träningsplan för honom så börjar vi insittningen 1. December, tror inte han kommer bry sig ett dugg men det blir oavsett spännande. :nailbiting: :D

Igår blev det lite löshoppning. Tror jag mätte lite "rymligt", för avståndet blev en aning långt för dom. :p Märkte dock inte själv att det var nåt större problem förens jag såg bilderna efteråt... Mini var duktig oavsett. :)

24135247_900391916779227_1657010817_n.jpg
 
Nu närmar det sig att jag ska börja sitta/rida på Mini med. :love: Enligt min träningsplan för honom så börjar vi insittningen 1. December, tror inte han kommer bry sig ett dugg men det blir oavsett spännande. :nailbiting: :D

Igår blev det lite löshoppning. Tror jag mätte lite "rymligt", för avståndet blev en aning långt för dom. :p Märkte dock inte själv att det var nåt större problem förens jag såg bilderna efteråt... Mini var duktig oavsett. :)

24135247_900391916779227_1657010817_n.jpg

Vad fin han är!

Drutten fick löshoppa igår också, i halv storm och spöregn, men han skuttade glatt över. Facebook påminde mig idag om en video som jag la ut för ett år sen, också på löshoppning, kul att jämföra! :)
 
Vad fin han är!

Drutten fick löshoppa igår också, i halv storm och spöregn, men han skuttade glatt över. Facebook påminde mig idag om en video som jag la ut för ett år sen, också på löshoppning, kul att jämföra! :)

Var spöregn hos oss också, så vi orkade inte hålla på så länge, inte så kul för hästarna hellre. :meh: Nästa gång tror jag vi åker till ridhus och löshoppar! :p Såg din löshoppningsfilm på insta, du får lägga upp den här med, väl! :)
 
Var spöregn hos oss också, så vi orkade inte hålla på så länge, inte så kul för hästarna hellre. :meh: Nästa gång tror jag vi åker till ridhus och löshoppar! :p Såg din löshoppningsfilm på insta, du får lägga upp den här med, väl! :)

Bra med träning i dåligt väder också, vi promenerade bort till grannen (där Drutten bodde innan jag flyttade hem honom) nyttigt att träffa på bilar och lämna kompisarna hemma ensam. Lite stök blev det men han skärper sig ofta efter en tillsägning.
Brukar finnas bra löshoppning i närheten men de har inte haft på en månad nu så jag har inte kunnat vara med, ska anmäla och åka nästa tillfälle de har.


Här tror jag att länk till filmen från igår är :) trist kvalitet dock..
https://instagram.com/p/Bb9jxCKjJk6/
 
Här har det inte blivit mycket gjort med Love, vi har haft stenhårt och is en period men nu kom äntligen snön så i helgen tänkte jag rida ut en sväng i skogen om jag får sällskap :)
Insåg att när jag red in mina "elvor" så hade dom vid den här tiden både provat trava och galoppera. Men då var ridplanen mjuk och framtinad till december! :o Hoppas på att snön ligger kvar, då har man oändligt med bra galoppvägar :D
 
Steinprinzs kompis som är en nordsvensk född samma år är rena naturbegåvningen, tränad mycket nh/parelli från marken av sin lillmatte och sutten på en gång. Sist så satt hon upp ute från pall och hästen hur cool som helst, hon kunde gasa, bromsa, svänga, stanna. Han gjorde det som om det var det mest normala i hela världen. Jag hoppas Stein såg det alltså :D så smidig lär han nog inte vara :angel:
 
Min -15 valacks inridare har skadat sig, inte hästrelaterat, så just nu får han vila.
Stoet som skulle åkt till Flyinge blev krasslig veckan innan och det blev inget med det - lika glad för det är jag nu när de har EHV4 där. Hon småtränas hemma och ska efter jul åka till samma person som har valacken
 
Jag tänkte börja ta min på töm i skogen nu men tycker hon skjuter iväg bak igen så får se hur det blir med det. Vi har fått massor med snö åtminstone så nu kan hästarna fräsa fritt i lösdriften! Den där frusna, knöggliga leran ger de inte mycket för. Longerat henne en gång och det gjorde hon kanonbra trots att det var första gången, tömkört med sadel utan problem också ett par gånger. Om hon är jämn rids hon in till våren/sommaren, känns det inte 100 får det vänta till hösten. Du och jag blir nog sist upp i sadeln i tråden :D @mily
 
Eftersom min -15 ska visas på bruksprovet den 17-18 mars 2018 (han är ridponny) så har vi bestämt att sätta på skor fram nu nästa gång hovis kommer. Vi vill att han ska hinna vänja sig vid skorna innan.
För övrigt har vi mest pysslat med löshoppning. Han kommer ridas in som tidigast i vår - blir han godkänd antar jag att vi väntar till hösten. Det känns inte som bråttom.

Så tråkigt att höra om din @Piaff :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 691
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp