Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom min -15 ska visas på bruksprovet den 17-18 mars 2018 (han är ridponny) så har vi bestämt att sätta på skor fram nu nästa gång hovis kommer. Vi vill att han ska hinna vänja sig vid skorna innan.
För övrigt har vi mest pysslat med löshoppning. Han kommer ridas in som tidigast i vår - blir han godkänd antar jag att vi väntar till hösten. Det känns inte som bråttom.

Så tråkigt att höra om din @Piaff :cry:

Behöver inte ponnysarna visas ridna på bruksprovet? Vad skönt!
 
Är det någon här som ska visa sin ponny på treårstest? och hur går det till?

Jag tänkte göra det! Var med och visade en swb samma år som jag visade min första ponny och det var samma upplägg men mycket mindre folk och inget ridprov. Fick visa uppställd enligt instruktioner, springa med och löshoppa :)
 
Nej och det är jättebra tycker jag. Från 4 år kan man välja att visa dem ridna ... eller om man kanske måste visa dem ridna då :confused: kommer inte ihåg. Det är inte så många som godkänns redan som 3-åringar så vi får väl se.

Om de godkänns som treåringar så får de väl bara licens i ett år - för att få längre tids licens måste de visas uppsuttet också
 
Drutten har idag fått vintertäcke, är egentligen emot att täcka såhär "små" men har inget vindskydd i hagen så det känns bäst i mattehjärtat med täcke på.

Är förundrad över hur min "lille" häst kan dra strl 155 i täcke dock... så stor är han ju ändå inte :angel:
 
Drutten har idag fått vintertäcke, är egentligen emot att täcka såhär "små" men har inget vindskydd i hagen så det känns bäst i mattehjärtat med täcke på.

Är förundrad över hur min "lille" häst kan dra strl 155 i täcke dock... så stor är han ju ändå inte :angel:
Oj - 155-täcke :o
Jag har också täcke på Bitcoin ... men han drar bara 115 :D hihi
Anledningen till att jag täckar Bitcoin är att han går in på box på nätterna och är han blöt i pälsen när han kommer in i en box då kastar han sig ner OMEDELBUMS och 9 ggr av 10 så lägger han sig precis under krubban och fastnar mot väggen :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Shit, Mini har 135 i täcke...! :rofl: Hur hög är Drutten nu, 170?

Jag tycker egentligen inte heller om att täcka dom såhär tidligt, men var tvungen att börja med regntäcke i höstas pga hans långdragna förkylning och det pissiga vädret. :meh:
 
Oj - 155-täcke :o
Jag har också täcke på Bitcoin ... men han drar bara 115 :D hihi
Anledningen till att jag täckar Bitcoin är att han går in på box på nätterna och är han blöt i pälsen när han kommer in i en box då kastar han sig ner OMEDELBUMS och 9 ggr av 10 så lägger han sig precis under krubban och fastnar mot väggen :banghead::banghead::banghead::banghead:

Oj var precis min reaktion också när inga av mina gamla täcke passade, mitt förra halvblod var 166 och en riktig köttbulle. Tji fick jag!

Läskigt när de rullar fast, skönt att täcke hjälper!
 
Shit, Mini har 135 i täcke...! :rofl: Hur hög är Drutten nu, 170?

Jag tycker egentligen inte heller om att täcka dom såhär tidligt, men var tvungen att börja med regntäcke i höstas pga hans långdragna förkylning och det pissiga vädret. :meh:

Han är 168, har inte växt på höjden alls sen han kom hem från betet 1 oktober, däremot har han breddat sig rejält och "skruvar" inte bakbenen i skritt längre, känns som benen äntligen hamnat på rätt ställe under kroppen!
Hur hög är Mini?
 
Hej alla Ny på Bukefalos. Har också en kille född -15 så hänger gärna med i den här tråden. Köpte honom i mars och han är en riktig cooling i det mesta. Första gången jag skaffar unghäst så det är en spännande resa. Red in honom i november (ca 8 ggr) efter mycket promenader för hand och longering. Han växer mycket och just nu gör jag inte så mycket med honom. Angående täcke så lägger jag på de dagar det regnar och blåser mycket, ofodrat regntäcke och han har storlek 145. Han är hög men kort i kroppen och rätt kort hals. Ska bli spännande att se honom färdigväxt i framtiden Själv är jag rätt kort 162 cm
 
Hej alla Ny på Bukefalos. Har också en kille född -15 så hänger gärna med i den här tråden. Köpte honom i mars och han är en riktig cooling i det mesta. Första gången jag skaffar unghäst så det är en spännande resa. Red in honom i november (ca 8 ggr) efter mycket promenader för hand och longering. Han växer mycket och just nu gör jag inte så mycket med honom. Angående täcke så lägger jag på de dagar det regnar och blåser mycket, ofodrat regntäcke och han har storlek 145. Han är hög men kort i kroppen och rätt kort hals. Ska bli spännande att se honom färdigväxt i framtiden Själv är jag rätt kort 162 cm

Välkommen!
Vad är det för stam på din?
 
Min tjej ska få vargtänderna plockade på torsdag och sen är det tänkt att vi ska börja lite ordentligare i januari. Än så länge har hon varit extremt okomplicerad med allting utom lastningen, nya transporten är tydligen mycket läskigare än den förra:grin:.
Har aldrig varit med om en unghäst som så totalt struntar i alla konstiga saker man klär på henne. Sele, sadel, täcken, presenning osv, inga problem alls. Första gången hon hade westernsadel tittade hon inte ens på den. Mamman hade lite lätt sadeltvång som ung så jag var beredd på att det kanske skulle finnas såna tendenser nu också men tydligen inte alls (utan ryttare i alla fall). Har börjat ha med henne som handhäst fullt "påklädd" ifall hon plötsligt skulle komma på att hon har en gjord om magen om det gick lite fortare men näää, ingenting. Hon är mest lycklig för att hon får följa med och göra som dom andra hästarna. :love:
 
Min tjej ska få vargtänderna plockade på torsdag och sen är det tänkt att vi ska börja lite ordentligare i januari. Än så länge har hon varit extremt okomplicerad med allting utom lastningen, nya transporten är tydligen mycket läskigare än den förra:grin:.
Har aldrig varit med om en unghäst som så totalt struntar i alla konstiga saker man klär på henne. Sele, sadel, täcken, presenning osv, inga problem alls. Första gången hon hade westernsadel tittade hon inte ens på den. Mamman hade lite lätt sadeltvång som ung så jag var beredd på att det kanske skulle finnas såna tendenser nu också men tydligen inte alls (utan ryttare i alla fall). Har börjat ha med henne som handhäst fullt "påklädd" ifall hon plötsligt skulle komma på att hon har en gjord om magen om det gick lite fortare men näää, ingenting. Hon är mest lycklig för att hon får följa med och göra som dom andra hästarna. :love:
Gud så skönt. Min är precis likadann, känns nästan för bra än så länge. Jag har sett honom bocka en enda gång och det var i linan häromdagen då han förmodligen tyckte det var roligt att få komma ut lite. Just nu så står han mest och chillar i hagen och växer. Längtar tills våren då man får ta tag i allt igen, han är världens långhårigaste björn just nu
 
IMG_0067.jpg
IMG_0069.jpg


Hans hovar är nära perfektion alltså. Kommer aldrig bli några skor på denna. Hårda och så vackra så man vill ju göra en tavla av dem :love:

IMG_0068.jpg

Har jag sagt att han ser ut såhär varje gång han ser en människa? Människor är det bästa som finns, efter katter och barn. Världens gladaste häst :D


Blir tokig på att photobucket börjat ta betalt för att dela, provade annan sida nu.

Steinprinz blir 3 om drygt två månader, vad hände med tiden? Går så oförskämt fort! Bilder från några dagar sedan, tränade lite hovar igen och han skötte sig helt ok ändå. Det är den absolut vevigaste häst jag mött, han älskar att bråka och vill verkligen ha fram en reaktion. Jag brukar hävda att hästar inte gör sådant, men har blivit motbevisad. Denna gång testade jag en ny teknik, hålla kvar går inte, då behöver man vara betydligt större och starkare än vad jag är. Så istället för att bråka, berömma, muta eller vad man kan tänkas göra så bara släppte jag varje gång han ryckte, och plockade direkt upp hoven igen och fortsatte. Det var inte kul tyckte Stein, ingen blev upprörd. Och lyfta hovarna är inget problem, det är att hålla kvar dem i luften. Jag har klickertränat lite med honom, men han blir lite för uppe i varv av det, vill ha honom lugnare så vi provar oss fram.

Sele, sadel, träns osv är inget konstigt iallafall. Han är för spretig fortfarande för att träna något med, han är överallt och ingenstans. Kommer inte få ut något av det. Båda hans polare är suttna på och den ena riden på lite, otroligt lugna och duktiga, men så är de nordsvenskar, och hingstar. Min är en raket :)
 
IMG_0067.jpg
IMG_0069.jpg


Hans hovar är nära perfektion alltså. Kommer aldrig bli några skor på denna. Hårda och så vackra så man vill ju göra en tavla av dem :love:

IMG_0068.jpg

Har jag sagt att han ser ut såhär varje gång han ser en människa? Människor är det bästa som finns, efter katter och barn. Världens gladaste häst :D


Blir tokig på att photobucket börjat ta betalt för att dela, provade annan sida nu.

Steinprinz blir 3 om drygt två månader, vad hände med tiden? Går så oförskämt fort! Bilder från några dagar sedan, tränade lite hovar igen och han skötte sig helt ok ändå. Det är den absolut vevigaste häst jag mött, han älskar att bråka och vill verkligen ha fram en reaktion. Jag brukar hävda att hästar inte gör sådant, men har blivit motbevisad. Denna gång testade jag en ny teknik, hålla kvar går inte, då behöver man vara betydligt större och starkare än vad jag är. Så istället för att bråka, berömma, muta eller vad man kan tänkas göra så bara släppte jag varje gång han ryckte, och plockade direkt upp hoven igen och fortsatte. Det var inte kul tyckte Stein, ingen blev upprörd. Och lyfta hovarna är inget problem, det är att hålla kvar dem i luften. Jag har klickertränat lite med honom, men han blir lite för uppe i varv av det, vill ha honom lugnare så vi provar oss fram.

Sele, sadel, träns osv är inget konstigt iallafall. Han är för spretig fortfarande för att träna något med, han är överallt och ingenstans. Kommer inte få ut något av det. Båda hans polare är suttna på och den ena riden på lite, otroligt lugna och duktiga, men så är de nordsvenskar, och hingstar. Min är en raket :)
Bästa tipset jag har fått för hästar som börjat rycka eller veva när man lyfter hovarna är att använda ett grimskaft eller annat grovt rep och linda ett varv runt karleden. Sen har man ett handtag att hålla i när hästen börjar bängla. Man kan då fortsätta hålla på "säkert avstånd" så att det inte blir så att man tappar så fort hästen rycker och den blir belönad med att problemfritt kunna ställa ner foten för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp