Foder häst- får ingen kontakt med ägaren.

lady_bug

Trådstartare
Hämtade en häst för 1 år sen som jag skulle ha på foder. Hästen är helt underbar, men nu har det hänt lite saker i mitt liv som gör att jag inte kan ha kvar hästen, jag har försökt få kontakt med hästens ägare men hon svarar varken när jag ringer eller skickar sms, kontraktet gick ut den 14 aug men står fortfarande här med hästen.
Har varken en adress till människan (då hon flyttade efter att jag hämtade hästen)
Kan även tillägga att hästen inte har något pass..
Några tips på vad jag kan göra?
 
Hämtade en häst för 1 år sen som jag skulle ha på foder. Hästen är helt underbar, men nu har det hänt lite saker i mitt liv som gör att jag inte kan ha kvar hästen, jag har försökt få kontakt med hästens ägare men hon svarar varken när jag ringer eller skickar sms, kontraktet gick ut den 14 aug men står fortfarande här med hästen.
Har varken en adress till människan (då hon flyttade efter att jag hämtade hästen)
Kan även tillägga att hästen inte har något pass..
Några tips på vad jag kan göra?

Kontakta polisen.
 
Hämtade en häst för 1 år sen som jag skulle ha på foder. Hästen är helt underbar, men nu har det hänt lite saker i mitt liv som gör att jag inte kan ha kvar hästen, jag har försökt få kontakt med hästens ägare men hon svarar varken när jag ringer eller skickar sms, kontraktet gick ut den 14 aug men står fortfarande här med hästen.
Har varken en adress till människan (då hon flyttade efter att jag hämtade hästen)
Kan även tillägga att hästen inte har något pass..
Några tips på vad jag kan göra?

Usch vilken situation..Antingen har det inträffat något med ägaren, sjukdom etc eller så har du fått en häst dumpad på dig..

Jag hade kontaktat och förklarat läget hos polis, länsstyrelse/djurskydd (kan vara viktigt att de blir inkopplade) och kanske grupper som svenska hästars värn för att få tips på vart du kan vända dig med hästen etc.
Gått ut med efterlysning i media tex facebook (alltid är där någon som tillslut vet)
 
Kontrollera var ägaren är folkbokförd. Där finns en adress. Får du inte fram något där heller, kontakta djurskyddsinspektör och förklara läget.
 
Usch en hästdumpning :-(. Tillhör hästen en viss ras? Det kan finnas hjälp att få inom rasföreningar och intressegrupper. Både med att lokalisera ägaren och omplacera hästen.
 
TS: när hade du senast kontakt med ägaren undrar jag även om det inte bortser från situationen? Har ni haft kontakt tidigare sen hästen lämnades hos dig? Jag får lite intryck av ditt inlägg att ni typ aldrig hörts vid särskilt sen hästen lämnades till dig? eller?
 
Jag har pratat med henne en gång sen jag hämtade hästen, för hon skulle skicka passet som dom säger att hon har, men dom hittar det inte.. det var ca 3 veckor efter att jag hämtade henne. Nu har jag iaf fått en adress men måste ändå få tag på ägaren innan jag kan åka dit, inte snällt mot hästen att bara dumpa henne där, då adressen går till en lägenhet i Falun. Hästen är en blandras.
 
Jag har pratat med henne en gång sen jag hämtade hästen, för hon skulle skicka passet som dom säger att hon har, men dom hittar det inte.. det var ca 3 veckor efter att jag hämtade henne. Nu har jag iaf fått en adress men måste ändå få tag på ägaren innan jag kan åka dit, inte snällt mot hästen att bara dumpa henne där, då adressen går till en lägenhet i Falun. Hästen är en blandras.

Jag skulle verkligen koppla in polis och länsstyrelse.

Att de "inte hittat" passet låter inte heller bra..Det är lag sedan 2005 att hästar ska ha pass - du är lika medskyldig till att hästen inte har passet i sin närhet tyvärr, kan vara bra därför att på egen hand infa polis och länsstyrelse om det samtidigt som du förklarar läget..Personen kanske är känd hos dem sen innan och då är det bättre om du hinner prata med dem först.

Vill inte skrämmas - men det finns ju hästar som blir stulna också.
Kanske är långsökt, men jag hade varit livrädd för att ha fått en stulen häst dumpad på mig dessutom och bli ett tredje hjul sas..dock hade jag backat och lämnat igen hästen för läängesedan men det är ju lite för sent nu.

Har du kollat upp adressen? Finns det stall där?
 
Jag har försökt lämnat tillbaka hästen sen april, har även försökt kontaktat henne tidigare ang passet många gånger. Men som sagt bara lyckats pratat med henne en gång. Fick adressen idag så har inte hunnit kollat än mer än att det är en lägenhet, jag bor Ca 30 mil därifrån. Ska skicka ett rekommenderat brev först innan jag kontaktar polisen så jag hat ryggen fri tänkte jag.
 
Jag har försökt lämnat tillbaka hästen sen april, har även försökt kontaktat henne tidigare ang passet många gånger. Men som sagt bara lyckats pratat med henne en gång. Fick adressen idag så har inte hunnit kollat än mer än att det är en lägenhet, jag bor Ca 30 mil därifrån. Ska skicka ett rekommenderat brev först innan jag kontaktar polisen så jag hat ryggen fri tänkte jag.

Kolla upp det innan, gör inte besväret att åka dit med transport + häst för att i finna ett lägenhetsområde.

Jag hade inte inväntat en poliskontakt för länge - du kan ju även via dem säkert få en bra vägledning på hur du bör gå tillväga.

Vad menar du med ryggen fri om hästägaren vägrar svara på dina kontaktförsök sedan april?
 
Ryggen fri menar jag med att verkligen ha försökt med allt för att få kontakt med henne så att hon inte kan komma sen och säga att jag inte har hört av mig eller försökt höra av mig. Men ska göra ett försök att ringa henne imorgon, svarar hon inte då så får jag ringa länsstyrelsen. Har haft kontakt med dom en gång i våras och hon var känd hos dom.
 
Ryggen fri menar jag med att verkligen ha försökt med allt för att få kontakt med henne så att hon inte kan komma sen och säga att jag inte har hört av mig eller försökt höra av mig. Men ska göra ett försök att ringa henne imorgon, svarar hon inte då så får jag ringa länsstyrelsen. Har haft kontakt med dom en gång i våras och hon var känd hos dom.
 
Ryggen fri menar jag med att verkligen ha försökt med allt för att få kontakt med henne så att hon inte kan komma sen och säga att jag inte har hört av mig eller försökt höra av mig. Men ska göra ett försök att ringa henne imorgon, svarar hon inte då så får jag ringa länsstyrelsen. Har haft kontakt med dom en gång i våras och hon var känd hos dom.

Skicka reket men ge det inte för lång tid heller..Det ska ta någon dag eller två bara för det att ta sig fram och sen ser du ju om hon hämtar ut det eller inte.
Dock går det ju att visa från andra håll också att du försökt kontakta henne och skulle hon fått ändrade kontaktuppgifter är det ju lika mycket hennes fel ändå som isf inte gett dig nya.

Att hon var känd hos dem låter tråkigt, men kanske också bra för din skull..
 
Skicka ett rekommenderat brev där du skriver att nu har fv-kontraktet upphört och du kommer fakturera henne 10.000 kr (eller valfri summa) per påbörjad kalendermånad för hästens uppehälle och skötsel om hon inte hämtar hästen innan ett visst datum.
 
Ja det var något sånt jag hade tänkt skriva, men det står i kontraktet att det är jag som ska köra tillbaka hästen.
 
Ja det var något sånt jag hade tänkt skriva, men det står i kontraktet att det är jag som ska köra tillbaka hästen.

Skriv isf ändå att hon får stå för omkostnaderna from slutdatumet samt att du vill ha en överenskommelse om dit du kan lämna hästen snarast möjligt..Om inte ett krav på att hon hämtar snarast eller att du får ett godkännande på att omplacera hästen vidare typ, att du tar över ägarskapet eller liknande..men av med hästen måste du ju bli.

Sedan hade jag även lämnat ett slutdatum på när du ämnar höra av dig till polis samt länsstyrelse för vidare hjälp iom att du inte kan ha kvar hästen/inte anser dig skyldig till hästens vård längre enligt avtal
 
Senast ändrad:
S
Ja det var något sånt jag hade tänkt skriva, men det står i kontraktet att det är jag som ska köra tillbaka hästen.
Står det ingen adress i kontraktet där du skulle lämna av hästen när kontraktet gick ut? Juridiskt sett skulle du då ha lämnat den där när kontraktet gick ut.
Om du inte får tag på ägaren efter att kontraktet har gått ut så kontakta länsstyrelsen eftersom hästen då betraktas som övergiven av ägaren. Du får då uppge att du inte längre tänker sköta eller ansvara för hästen, för så länge du gör det så betraktas hästen inte som övergiven.
 
På vilket vis är detta en polissak menar ni som säger åt ts att kontakta polisen, vilket brott är begånget :confused:
 
På vilket vis är detta en polissak menar ni som säger åt ts att kontakta polisen, vilket brott är begånget :confused:

Det behöver ju inte direkt anses vara ett brott..Men trots det kan polisen hjälpa till iom att ägaren varit så okontaktbar så länge att man kanske börjar fundera..
De kan vara hjälpsamma att kolla upp adress på plats tex.

Jag hade inte tvekat att minst höra mig för med dem får rådgivning, hur man bör gå tillväga etc.
Det kan ju ändå handla om en dumpad/övergiven häst.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: kubikmeter
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 405
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp