Foder som förebygger kolik

Guldaskig

Trådstartare
Min häst fick förstoppning i veckan och nu skulle jag vilja ha tips på foder som förebygger att det händer igen. Någon speciell olja? Kraffts Magtarm?

Hon står på fri tillgång på grovfoder och har alltid vatten. Får endast lite kraftfoder, magnesium och b-vitamin för att väga upp hösilaget.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Dricker hon tillräckligt?

Loppfrön är bra till att smörja tarmarna. Olja tas upp i tunntarmen och där brukar det inte vara några problem.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Det jag fick bäst resultat på min kolikhäst var jäst och linfrökaka. Nu finns ju yea-sacc där en matsked motsvara ett halvt kilo färsk jäst så det skulle jag ge. Kolla med svenska foder, de har samma pulver fast till en tredje del av priset mod Dodson&Horell.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Tack för era svar! Ska kolla upp förslagen. Kom gärna med fler.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Jag är salig på (färsk) bakjäst. Hjälper till med jäsningsprocessen / mikroorganismerna i tjocktarmen. (yea-sacc produkter hjälper till på samma sätt, är samma jästsvamp men avdödad)
Linfrökaka ger en geléaktig slemmig konsistens när den blir fuktig, smörjer tarmarna, ger även omega fetter.
Loppfrön kan rensa ur gammal sand / jord från tarmarna, ges uppblött och blir då en ännu slemmigare gegga än linfrön, ger ingen näring till hästen utan passerar ut igen. ges oftast som en kur för att rensa ur tarmarna.
Om hästen har lite svårare problem med förstoppning kan man ge en liten dos paraffin olja dagligen. Men jag skulle då först konsultera en veterinär om problemen återkommer.

fri tillgång på grovfoder (som du redan ger) blir alla hästmagar glada av.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Yea-sacc är inte avdödad. Du blandar nog ihop det med foderjäst. Den är avdödad och ger ingen effekt alls. Det är yea-sacc som SLU har gjort studier på och sett att jäst är verksamt i en hästs mage överhuvudtaget.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Är yea-sacc då en form av torrjäst - om den är "levande" ?
Jag har aldrig hört att man använder någon annan jästsvamp än Saccarharomyces serivisiae till häst, dvs det är alltid samma slags jäst fast i olika former och uppblandat med olika tillsatser när man pratar om tillskott för häst. Eller har jag fel?
Levande jäst har en rätt så kort hållbarhet och är temperaturkänsligt, har yae-sacc producenterna prepparerat den på något fiffigt sätt? Undrar eftersom jag själv håller på o meckar med färsk bakjäst dagligen, som ska ligga i kylskåp och inte stå framme länge mm. vore skönt att hitta en produkt som har samma effekt men som är tåligare.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Ska inte betfor vara bra för tarmarna?

Loppfrön i kur - en vecka i månaden året om - rekomenderade min vet när lillan på 3år fick kolik i somras.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Ett av de viktigaste är att hästen dricker tillräckligt . Kallt vatten kan göra att hästen dricker för lite..Man kan ge salt i maten för att höja salthalten i blodet o på så sätt få hästen att dricka mera.

En uppvärmd vattenkar är också bra.., de dricker mera när vattnet är tempererat o inte kallt....sen naturligtvis motion regelbundet...motion sätter fart på tarmperidalstiken...
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Lite tillägg vad gäller vatten, hoppas inte du misstycker :)

Ställ in en vattenhink eller dylikt om hästen endast har vattenkopp i boxen. Ja, eller i hagen också för den delen. Vissa hästar dricker sämre ur vattenkopp än vad de gör ur hink eller kar.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Tvärtom:laugh: borde tänkt på de själv.. om jag minns rätt så ska de finnas en undersökning på vattenkoppar....kontentan var att flödet var för dåligt så vattenhinkar var bättre , då hästen när den dricker dricker en större mängd på en gång

Så ställ in en vattenhink som komplement.... grovfoderförstoppning är oftast en följd av för lite vatten.....
 
Sv: Foder som förebygger kolik

När fjordingen får kolik så är varm betforsoppa det bästa, för han i alla fall. Han slurpar i sig 5-10 liter i ett nafs. Han är nog dålig på att dricka ute fast det finns vatten.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Betfor med extra mycket vatten och ev med 2 dl olja.(om hästen äter när det är olja i) Det rådet kommer från veterinär. Fibern i betforen är positivt för mage och tarmarnas arbete och tarmfloran, vattnet gör att hästen får i sig vätska samt oljan som smörjer.)
En häst som haft mycket kolikproblem fick på veterinärens inrådan kokta linfrön varje dag och efter detta hade han aldrig kolik mer.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Beror lite på varför hästen får kolik, men mitt bästa tips är att få i den massa vatten! Tänk på att hästen är skapad för att äta gräs som innehåller 80% vatten! Många hästar är konstant lindrigt uttorkade, särskilt under vintern, och det är en vanlig kolikorsak.

Jag ger 1/2 liter betfiber med ca 20 liter vatten 2xdag.

Undvik kraftfoder, ge mkt grovfoder. Linfrö och jäst är bra för matsmältningen.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Vår häst fick kolik 2 gånger på 2 månader,först förstoppningskolik och andra gången gaskolik.13 årig häst som aldrig förr haft problem med magen.Men nu får hon linfrökaka i betforen......
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Jag tror det är viktigt att hästen dricker tillräckligt. På vintern när vattnet är kallt, hästarna kanske dricker mindre och äter grovfoder med hög ts-halt istället för gräs ökar ju risken för förstoppning och kolik.

Du kan ju enkelt testa och se om hästen dricker mer om den får ljummet vatten, jag vet en shettis som ofta hade kolik på vintern, den drack ytterst lite men började dricka betydligt mer när den fick lite uppvärmt vatten. Och då började magen fungera bättre också. :)
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Just vattnet är viktigt,sen nu med leriga hagar som många har.Så finns risken att hästen kan få i sig grus och lera i tarmarna.Sen så är i allafall vår häst så mkt mer stilla i hagen nu.Rör sig inte alls mycket.Med det så är ju i tarmarna i gång på samma sätt,Vår pålle hade just vila vid de tillfällena vid hennes kolik.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Just vattnet är viktigt,sen nu med leriga hagar som många har.Så finns risken att hästen kan få i sig grus och lera i tarmarna.Sen så är i allafall vår häst så mkt mer stilla i hagen nu.Rör sig inte alls mycket.Med det så är ju i tarmarna i gång på samma sätt,Vår pålle hade just vila vid de tillfällena vid hennes kolik.
menar såklart att tarmarna är inte igång på samma sätt när dom är stilla;)
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Det är bra att veta att vissa hästar går bara inte att få i jäst. Min yngsta ratar det oavsett hur man serverar det. Har testat tillskott med jäst och hom ratar det konsekvent.
 
Sv: Foder som förebygger kolik

Kl

Om vattnet är problemet kan man ge saltat vatten. Mammas sto dricker mycket mera och det är skillnad direkt om man sätter in vanligt vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 689
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 758
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp