Foder som ger kolik?

Skolli

Trådstartare
Vad ger kolik??? Ett dräktigt sto anlände från Island i december 07, de första veckorna fick hon bara tort hö + vatten men sen började vi ge mineraler, ytte pytte små doser av mineral (i pelletsform så jag antar att de innehåller en hel del socker...). Enligt rekomendation borde hon få ca 300 gr mineraler/dag (= dosering för dräktigt sto) men vi har nog bara kommit upp i ca 100-150 gr/dag. Så en dag när jag kom hem från jobbet så hade hon kolik! Det blev bara att kalla på veterinären och sen gick vi med stoet hela kvällen och halva natten innan jag vågade lämna henne utan tillsyn (för en stund åtminstone).

Har någon några idéer eller teorier om vad som kan ha framkallat koliken?? Risken att få kolik av tort hö och lite lite mineraler borde ju vara obefintlig??

Kan hästar få kolik av att dricka för lite vatten? (hon dricker i mina ögon allt för lite vatten, går hellre o äter fruset is från någon vattenpöl...) och i så fall... HUR FÅR MAN EN HÄST ATT DRICKA SOM INTE VILL???

Kan hästar få kolik av att gnaga på träd?? (ingen aaaaning om hon gjort det men i hagen finns det åtminstone tillgång till träd och mig veterligen har stoet aldrig förut ätit träd (finns ju inte så mycket träd på Island....)

Så nu behöver jag hjälp - stoet borde ju få i sig mycket mera vitaminer o mineraler med tanke på sitt dräktiga tillstånd men kolik vill man ju inte framkalla igen. VAD GÖRA???
 
Sv: Foder som ger kolik?

Det värsta var väl att hon var ordentligt sjuk i kolik - inte bara kolik känningar utan jättesjuk, när "anfallen" var som värst så var hon alldeles vinglig och knäsvag, kunde endast med mycket möda stå på benen... inte roligt alls... man hann tänkt många tankar under de 10 timmar vi gick med henne.

Så hur gör ni andra med era dräktiga ston som är "kolik känsliga"?
 
Sv: Foder som ger kolik?

Svar ja, för lite vatten kan vara en utlösande effekt. Prova att lägga betfor i vatten som får dra med en stund för smakens skull, sen kan den silas av när det är klart. Jag brukar låta det stå ett par timmar för bästa effekt, sen silar kag som sagt av betforen och ger vattnet.
 
Sv: Foder som ger kolik?

Betfor-vatten ger jag min kolikhäst. Fick det rådet av en veterinär. Och det funkar jättebra.
I sin box så får hon vatten i en tunna, vilket gör att jag har koll på hur mycket hon dricker.
 
Sv: Foder som ger kolik?

man kan även tillsätta salt i vattnet vilket gör att hästen blir mer törstig och dricker mer.
 
Sv: Foder som ger kolik?

Det är däremot ingen bra ide, eftersom saltvatten påverkar njurarna i allra högsta grad.

Beror ju helt på koncentrationen. För at det ska vara dåligt måste man ju upp i högre koncentration på salvattnet än vad njurarna kan koncentrera.

Till ts: vattenbrist kan vara en orsak till kolik. Mineralerna kan faktiskt vara en annan om hon inte är van att få dem. Prova att öka dem jättelångsamt. Vattenbrist kan även bero på saltbrist, får hon salt/saltsten?
 
Sv: Foder som ger kolik?

Hej
Jag har ett sto som, när hon är dräktig, får ordentliga kolikkänningar. Vi har nog prövat det mesta, men det som fick ordning på det under sista dräktigheten var att vi adderade linfrö (kokad) till foderstaten samt ljummet vatten i hink. Vi tog även bort hösilaget och gav henne enbart hö. Andra dräktigheter har det varit andra saker som fått henne bättre. Man sliter sitt hår över hennes kolikanfall.

Lycka till med ditt sto / Qbaby
 
Sv: Foder som ger kolik?

Å nej det var det jag hade på känn... snart är mitt torr hö slut och bara hösilagebalar kvar... en av de andra i flocken blir känslig i luftrören på våren så jag brukar ge hösilage då... klurigt hur man gör då... fortsätta att ge torrhö = hosthäst eller börja ge hösilage= kolikhäst
 
Sv: Foder som ger kolik?

Joo saltstenen var jättepopulär, jag tror de nykomna islänningarna trodde det var en sockerbit :rofl: i jätteformat för dom formligen slukade den första tredjedelen. Det här var tack o lov flera veckor innan koliken så jag tror att saltstenen inte hade "del" i koliken (alltså med att de åt för mycket salt i förhållande till vatten).

Ska nog försöka lägga nåt i vattnet... sen får jag väl ta "smällen" med att den infödde alltid hungrige islänningen slukar allt vatten och inte delar med sig till de behövande nykomlingarna...

Jag är inte van med kräsna hästar - har istället hafft fördelen med hästar som ätit allt ätbart och inte ätbart:crazy: men de nyanlända Islandshästarna gillar liksom inget av det som finns här - dom ratar tilloch med morötter när jag försökt ge det...
 
Sv: Foder som ger kolik?

Jag är inte van med kräsna hästar - har istället hafft fördelen med hästar som ätit allt ätbart och inte ätbart:crazy: men de nyanlända Islandshästarna gillar liksom inget av det som finns här - dom ratar tilloch med morötter när jag försökt ge det...

Det handlar inte om kräsenhet, det har lixom inte träffat på morötter förr. Överhuvudtaget så är vårat foder konstigt, de är inte vana vid sådant och att enbart fodra med grovfoder i början blir enklast för dem att klara av. Sen får man se till att de även dricker, chockade importer brukar slarva med just drickandet vilket kan ge de mest otrevliga överraskningar för ägaren. Deras magar klarar inte av hur stora omställningar som helst, därför måste allt ske gradvis.
 
Sv: Foder som ger kolik?

Hej! Jag har fasat upp mineralprotein till mitt dräktiga islandssto under cirka 2 veckor. När vi nådde 100-150g (som blandades i 150g uppblött krafftpellets) fick hon kolik. Fem timmar med magsmärtor, promenad, liggande i box, betfor i vatten osv.

Jag vet inte varför hon fick koliken. Lera i hagen? Någonting kopplat till att hon är högdräktig? Eller kan det vara proteinmineralen?

Tyvärr började hon matvägra för någon dag sedan, åt först lite hösilage, men nu ingenting (inte ens kraftfoder). Har lyckats få i henne lite fibergi. Känns inte så kul när hon ska äta mycket mer än så...

Blev din häst bra efter kolikanfallet? Hur lång tid tog det? Det har gått en vecka sen mitt sto fick kolik. Berätta gärna hur det går för ditt sto, skulle kännas bra att höra.
 
Sv: Foder som ger kolik?

Har du halm som strö så ta bort det.
En del hästar får kolik om de har svårt att smälta halmen.
 
Sv: Foder som ger kolik?

Undrar just om 150 gr mineraler är nån "magisk" gräns för känsliga ston??:confused: för det var ju när vi började komma upp i den ransoneringen som koliken bröt ut (trots två veckor sakta sakta upptrappning). Nu har vi sakta sakta igen börjat ge mineraler - e kanske uppe i 60-70 gr/dag.

Efter vår "kolik natt" så var hästen precis som vanligt, hon visade inga symptom på kolik känning eller nåt... och hittills har allt gått bra...

Få se nu hur det blir när jag börjar ge hösilage.. Så länge stoet stod på Island så åt hon hösilage balar på vintrarna utan några som hellst problem men få se hur det blir här..

Hoppas att varken du Hross eller jag behöver va med om fler kolikanfall i vår.
 
Sv: Foder som ger kolik?

Nej ingen halm, men huuu finns det inget som inte ger kolik! Jag som tänkt "ströa" med massor av halm när det det beger sig till att få föl...
 
Sv: Foder som ger kolik?

Undrar just om 150 gr mineraler är nån "magisk" gräns för känsliga ston??:confused: för det var ju när vi började komma upp i den ransoneringen som koliken bröt ut (trots två veckor sakta sakta upptrappning). Nu har vi sakta sakta igen börjat ge mineraler - e kanske uppe i 60-70 gr/dag.

Behöver du verkligen ge så mycket mineraler? Glöm inte att grovfodret står för huvuddelen av mineralerna. Det andra är bara ett tillskott!
 
Sv: Foder som ger kolik?

Njaaa... de mineraler jag använder så rekommenderar att hästar i lätt arbete får 150 gr mineraler och att dräkiga ston får 300 gr. Har tyvärr ingen analys på torrhöet endast på hösilaget som jag så småning om skall övergå till (hoppas jag i alla fall.. känns lite osäkert just nu med all utfodring eftersom jag inte vet vad som förorsakade koliken). Får väl försöka räkna på exakt dosering av mineraler sen när jag övergår till hösilaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Andersson
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 049
Senast: miniola
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 757
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp