Foder till allergisk katt

canine

Trådstartare
Min katt har genomgått utredning för foderallergi och fått det konstaterat. Jag är i fasen nu att hitta ett permanent foder som fungerar för honom och inte innehåller kyckling/kalkon/fisk. Jag har hittat 1st choice torrfoder nu som jag provar, men har även sett att det står Hyperallergent på BritCare's alla torrfoderpåsar oavsett proteinkälla.

Är det fler här som har en allergisk katt och vad ger ni isåfall för fodersort? är det någon som märkt skillnad på BritCare och 1st choice?
När det gäller blötmat tycker jag det är svårt att hitta något med rimligt pris, jag har bl.a köpt Pure Naturals portionspåsar med "Pork" men dessa är dyra över 100 kr/ vecka så skulle verkligen vilja hitta något billigare.

Jag har även köpt färskfoder men änsålänge har jag inte fått honom att äta de köttbullarna.

Supertacksam för tips! :)
 
Min katt har genomgått utredning för foderallergi och fått det konstaterat. Jag är i fasen nu att hitta ett permanent foder som fungerar för honom och inte innehåller kyckling/kalkon/fisk. Jag har hittat 1st choice torrfoder nu som jag provar, men har även sett att det står Hyperallergent på BritCare's alla torrfoderpåsar oavsett proteinkälla.

Är det fler här som har en allergisk katt och vad ger ni isåfall för fodersort? är det någon som märkt skillnad på BritCare och 1st choice?
När det gäller blötmat tycker jag det är svårt att hitta något med rimligt pris, jag har bl.a köpt Pure Naturals portionspåsar med "Pork" men dessa är dyra över 100 kr/ vecka så skulle verkligen vilja hitta något billigare.

Jag har även köpt färskfoder men änsålänge har jag inte fått honom att äta de köttbullarna.

Supertacksam för tips! :)

Kolla på bitiba.se de har många olika foder till bra pris!
Hittade bland annat burkmat med endast nötkött och utan spannmål till exempel.
 
Jag gav Hills Z/D till min katt. Först torrfoder men pga njurproblem fick jag byta till blötmat. Dyrt som fan men det var bara att gilla läget eftersom hon var helt symtomfri på Z/D.
 
Jag gav Hills Z/D till min katt. Först torrfoder men pga njurproblem fick jag byta till blötmat. Dyrt som fan men det var bara att gilla läget eftersom hon var helt symtomfri på Z/D.

Jag provade att ge ett blötfoder från Hills när vi skulle se om det var foderallergi, men som även veterinären "varnade" så vägrade min katt äta av det, och nu kan jag inte minnas vad den sorten hette, det var hydroliserat protein dock och nu hittar jag inget mer från hills som är det. Hade varit toppen annars om detta är en annan sort som kunde fungera!
 
Kolla på bitiba.se de har många olika foder till bra pris!
Hittade bland annat burkmat med endast nötkött och utan spannmål till exempel.

Har kikat runt där lite men det är mycket märken man inte "känner igen". Är det något av märkena där ni skulle rekommendera? tycker det är så svårt när det inte står allergifoder på.. när man läser det finstilta är det ju många som slänger in lite kyckling i som biprodukt för att fylla ut och all den maten går ju bort :/
 
Har kikat runt där lite men det är mycket märken man inte "känner igen". Är det något av märkena där ni skulle rekommendera? tycker det är så svårt när det inte står allergifoder på.. när man läser det finstilta är det ju många som slänger in lite kyckling i som biprodukt för att fylla ut och all den maten går ju bort :/

Fast vad är du ute efter - ett hydrolyserat foder (då finns bara veterinärfoder att välja) eller ett foder som helt enkelt inte innehåller det katten inte tål?
Det är ganska stor skillnad.
Det ena är ett medicinskt foder där proteinerna är så pass nedbrutna att kroppen inte ska kunna reagera allergiskt på dom. Det andra är ett vanligt foder utan ingredienser som just din katt inte tål.
Det finns INGET foder som fungerar för alla allergiska katter eftersom det är olika vad katten är allergisk mot.
Om det står allergifoder på påsen betyder inget mer än att foderföretaget vill sälja sin produkt. Det betyder inte att det är ett foder till allergiska katter eftersom det ju helt beror på vad katten är allergisk mot som avgör om fodret fungerar eller inte.

Vill du ha ett vanligt foder måste du lusläsa ingrediensförteckningen och utesluta dom foder som innehåller det din katt inte tål. På Bitiba och Zooplus finns många fler märken än du hittar i svenska butiker och det är även billigare. Brukar vara lättare att hitta foder till allergiker då de har mycket med bara en proteinkälla.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 264
Hundhälsa Min vovves foder ska tyvärr sluta säljas här i Sverige så jag behöver leta reda på ett nytt. Det är jävla skit eftersom hon är...
2
Svar
34
· Visningar
2 754
Senast: Lona
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp